Mites muuten noi tän vuoden Miiket? luettuina vaikuttivat ihan skeidalta. Am I right?
No molemmathan näyttää ihan pirun kovilta. Crows Zerossa ilmeisesti tykeillä kampauksissa varustetut kovissupermallipojat pieksee toisiaan (mulla on dvd:kin, mutta en katso sitä kun kerta pääsee Rexin kankaalta näkeen) ja Miiken edellinen koko perheen fantasia (Yokai daisenso) oli niin loistava, että Yatterman on festarin odotetuin elokuva. Ja siinä on nahka-asuinen Kyoko Fukada!!!
(en oikeasti edes välitä Fukadasta, kunhan vaan hypetän leffaa itselleni).
Yatterman on luultavasti samalla lailla huono kuin Yokai Daisenso tai Transformers, eli lastenleffa. Kiinnostaa silti, koska alkuteos sisältää huvittavaa visuaalista menoa – onhan jättimäinen rullaava koirarobotti yms. nyt nähtävä livenä.
Crows Zero on melkein oikea leffa jo. Olen menossa jopa katsomaan uudestaan. Tässä mielipiteeni viime vuodelta:
Crows Zero ***-
Takashi Miike tekaisi live-action prequelin huvittavalle ysäri-jengitappelumangalle CROWS. Toisaalta hän on oikea mies tällaisiin projekteihin, mutta tätäkin vaivaa Miiken perusongelma: Iso kasa hassuja hahmoja, mutta punainen lanka ja kunnollinen kerronta puuttuu. Sezuran-lukion koulumaailma on olemassa vain loputonta kilpailua ja valtataistelua varten. Battle Royalen tyyliin opettajat, opiskelu ja muu turha on jätetty miltei kokonaan pois. Oppilaat (t.s. nuorisorikolliset, kaikki Japanin pahimmat huligaanit haaveilevat Sezuraniin pääsystä ja sen valloittamisesta) vetävät toisiaan jatkuvasti turpaan ja laativat strategioita eri luokka-asteiden haltuunotosta tai erityisen vahvojen oppilaiden telomisesta. Vähän kuin seos seuraavia: Blue Spring, Once Upon a Time in High School, Cromartie High.. ei mikään aivan paska, itse asiassa varsin katsottava verrattuna muihin tuoreempiin Miikeihin, mutta 2h 10mins kesto on aivan liikaa. Jos Miike olisi tehnyt tämän 10 vuotta sitten, voisi kyseessä olla mestariteos. Nyt ajan hammas näkyy mm. nolossa kohtauksessa, jossa rokkari-keikalla esiintyykin ajan hengen mukaisesti joku vitun r'n'b artisti ja tötterötukat vain bailaavat onnessaan. Leffan soundtrack kun ei myisi pelkällä punkrockilla...
Ilmeisesti Miike on tehtailemassa jo jatko-osaakin. Toivottavasti Crowsin jatko-osa, WORST, päätyy myös filmille.