22. Rakkautta & Anarkiaa -festivaali

(The Lukewarm.) 29.9.2009 16:38

Il Divo 9/10

Synecdoche, New York 9/10

Mesrine (1&2) 8/10

Fish Tank 8/10

In the Loop 8/10

Still Walking 8/10

Outrage 7/10

The Girlfriend Experience 7/10

Bright Star 7/10

Revanche 7/10

Wild Combination: A Portrait of Arthur Russell 6/10

Burrowing 6/10

All Tomorrow's Parties 6/10

Just Walking 5/10

Everybody Dies But Me 5/10

The Hurt Locker 5/10

Näiden lisäksi lähdin pois elokuvista Morphia, Air Doll ja United Red Army. Yhtään varsinaisesti huonoa elokuvaa en nähnyt (URA ja AD näytöksissä olin aika väsynyt, mutta näin tarpeeksi että voin olla aika varma siitä etten missannut mitään mielestäni erinomaista, joskaan elokuvien paskuudestakaan en voi olla varma kun luovutin; Morphia vaikutti hyvältä). Burrowing oli monella tapaa erinomainen, mutta noin hidastempoista elokuvaa ei olisi pitänyt jättää loppuviikkoon. Everybody Dies But Me taasen oli erinomaisesti näytelty, mutta käsiksen kliseisyys vähän häiritsi. Festariväsymyksen piikkiin voi ehkä laittaa senkin, että aika moni noista vähiten pisteitä saaneista oli viimeisen viiden elokuvan joukossa. Russia 88 ja Morphian missaaminen harmittaa.

Kaiken kaikkiaan elokuvien taso oli tänä vuonna erinomainen. Varmaankin yksi vuosikymmenen parhaista R&A-festareista.
Liisa_ 30.9.2009 12:10

Oon niin iloinen kun ihmiset on tykänneet

Fish Tankista. Andrea Arnoldin edellinen, yhtä lailla todella hieno esikoispitkä Red Road jäi pahasti ilman katsojia Artisokassa pari vuotta sitten ja se jäi harmittamaan. Olin ihan varma että kukaan ei tajuais tulla kattomaan tota mutta toisin kävi, Fish Tank oli tosi suosittu! Red Road kannattaa myös katsastaa, jos tulee tilaisuus.

Mun osalta festarit oli aika vaisut, en juuri ehtinyt leffaan töiden takia. Näin vain nämä:

September Issue: Pitää minkä lupaa, viihdyttävä dokkari

Disco & Atomic War: Todella hieno dokkari, hauska, viihdyttävä ja koskettava, suosittelen ehdottomasti!

An Education: Hienosti ohjattu periodidraama, toimi mulle ihan täysillä, pidin kovasti

Hierro: Oli ihan erilainen kuin odotin, tykkäsin

Laatu selvästi korvasi tällä kertaa määrän.

Lisäksi etukäteen olin nähnyt mm. Fish Tankin, Northin, Russia 88:n ja Humpdayn, joista kaikista tykkäsin paljon, ja Bright Starin, joka oli ihan mukiinmenevä mutta jätti vähän kylmäksi.

Tää oli mun viimeinen vuosi RA-ministeriössä, kiitos ja kumarrus.
kekkuli 1.10.2009 22:47
Liisa_ ( 30.9.2009 12:11)
Disco & Atomic War: Todella hieno dokkari, hauska, viihdyttävä ja koskettava, suosittelen ehdottomasti!

Tämä esitetään lähiaikoina Tampereen Niagarassa, la 10.10. klo 18.45.

http://www.elokuvakeskus.com/niagara/viro2009.htm

Sitä ennen mm. la 10.10. klo 17.00:

Ilmar Raag: KLASS – LUOKKA
Timo_M 23.10.2009 14:28

Tuli tuossa yksi viikonloppu vietettyä (18.9-20.9) R&A:ssa. Kahdeksan elokuvaa tuli tuona aikana katsottua ja tässä hieman omaa kantaa näkemiini pätkiin.

The Fish Child 2,5/5: Elokuva alkoi mielestäni lupaavasti, mutta yhdessä kohtaa alkoi erilaiset tapahtumat tuntua kovin irrallisilta elokuvan tasapainon kannalta. Puolenvälin kohdalla alkoi hieman lässähtää koko idea, vaikka alku lupailikin paljon.

The Good, the Bad, the Weird 4/5: Aivan helvetin viihdyttävä pätkä oli ja roska-arvot olivat suhteellisen hyvin kohdallaan. Huolimatta siitä, että elokuvan ''The Good'' ja ''The Bad'' näyttivätkin aasialaisilta malleilta, oli elokuva-arvoltaan yksi viikonlopun parhainta antia.

Gigante 3/5: Karun ympäristön kuvaamisesta huolimatta lämminhenkinen ja suhteellisen hauska pätkä, mutta loppupeleissä kyseessä oli kumminkin melko yllätyksetön ja tavanomainen tarina.

Ponyo Rantakalliolla 4,5/5: Miyazaki ei ole yllättänyt tähän asti elokuvillaan, jotka pursuavat ylikuohuvaa elämäniloa ja yliampuvaa söpöilyä mutta silti on tehnyt hyvin mainiota jälkeä. Viikonlopun ehdottomasti paras pätkä, minkä kävin katsomassa. Erittäin viihdyttävä, ennen kaikkea.

The Girlfriend Experience 1,5/5: Hyvä idea, mutta mielestäni harmillisen sekavasti ja rauhattomasti toteutettu. Ei pitänyt hyvin otteessaan. Elokuvaviikonlopun huonoin pätkä.

The Tournament 2,5/5: Battle Royalin idea toteutettu hieman erilaisella tavalla: melko yllätyksettömästi ja kohtalaisesti. Pisteitä tulee kumminkin viihteellisyydestään ja tiettyjen roskaelementtien takia.

Metropia 2/5: Mielestäni hyvin inspiroiva idea elokuvassa, mutta toteututus ontui ja oli todella kökkö. Persoonallisesta animaatiostaan huolimatta paikoin jopa ärsyttävä pätkä. Positiivista elokuvassa oli musiikki ja perusidea, mutta juonen kulku ontui.

Red Cliff I 4/5: Massiivisella budjetilla tehty elokuva ja ensimmäinen osa lupailikin paljon. Ensimmäisessä osassa ei mielestäni huumoria ollut liikaa, vaan pysyttiin hyvin vakavissakin tunnelmissa. Lopussa toivoin, että kakkososa jatkaisi samoin tunnelmin...

Red Cliff II 3/5: ...mutta sainkin sen sijaan pettyä. Massiivisen elokuvan toinen osa olikin pistettä heikompi. Juonessa tapahtui asioita, mitkä horjuttivat kokonaisuuden arvoa. Huumoria oli astetta enemmän, mikä oli osaltaan minun mielestäni pettymys miettiessä kokonaisuutta.