Sekalainen elitisti tarvitsee mac-apua

Janne Timonen 6.1.2008 17:22
Tätä käytin itse. Poistaapi myös tarpeettomat kielet ohjelmista, ei pelkästään käyttiksestä.

Tulipa puhuttua roskaa, toi ei tainnutkaan koskea käyttikseen. Monolingual voisi auttaa.

Printterit mäkeen:

Käyttiskovalevysi -> Kirjasto -> Printers -> Heivaa tarpeettomat mäkeen.
wicked clown 6.1.2008 18:19

Noitten kielien poistaminen oli muistaakseni hieman ongelmallista, mutta kyllä siihen jotakin työkaluja löytyy. Toimiikohan toi Monolingual Leopardissa?

Janne Timonen 6.1.2008 18:50

En tiedä.

Tää DeLocalizer ilmeisesti futaa.

Kun nyt asiaa funtsin, niin itse jätin nuo kielet ja printterit asentamati ja käytin tuota Xslimmeriä kokeilumielessä siivoamaan ohjelmien ylimääräiset kielet veks. Hyvin on pelannut.
Antti Vanhala 6.1.2008 19:47
Janne Timonen ( 6.1.2008 17:23)
Printterit mäkeen:

Käyttiskovalevysi -> Kirjasto -> Printers -> Heivaa tarpeettomat mäkeen.

Eli ihan vaan deletekö? Mitään uninstall-juttua tuossa ei käyttöjärjestelmän puolesta ole? Suurta hyötyä tuosta ei tosin taida olla sillä itselläni tuossa kansiossa on vain kaksi tiedostoa jota viittaavat pelkästään käytössä olevaan printteriin.

CTRL ja Omena-näppäinten toiminnan samankaltaisuus on huvittavaa, joskin hieman epäkäytännöllistä. Sekä töissä (XP) että nyt kotona Macin kanssa käytän pc-näppistä jossa Windows=Omena. Vaikka copy-paste onkin näin eri yhdistelmien takana niin aika äkkiä tähän on tottunut. Kai sitä aivot menee vaan kotona jo OS X asentoon smile.gif, ainakin näppäinkomentoja tulee käytettyä jo paljon enemmän kuin Win-aikana.
k-mikko 6.1.2008 21:28

Joo, asensin nyt vielä kolmannen kerran ja vihdoin hiffasin mistä ne printterit ja kielet saa mäkeen (no pun intended). Kolmatta kertaa en tätä tee.

Nuo nuolet kaakkoon ja luoteeseen toimivat välillä kuten Windowsissa home ja end (esim. Firefoxilla sivua skrollatessa), mutta cmd+nuoli vaaditaan koko tekstirivin alkuun tai loppuun siirtymiseen.
Janne Timonen 6.1.2008 21:35

Joo, deletellä ne voi paiskoa mäkeen.

Pikatestillä totesin, että ctrl+ylös/alas siirtelee kursoria tekstirivin alkuun tahi loppuun.
Antti Vanhala 6.1.2008 21:43

Uudelleenasennus kuulostaa selkeältä, se lienee ainoa ratkaisu jos unohtaa järjestelmän pääsalasanan? Nythän se kyllä pysyy mielessä kun OS X sitä aina kaipaa uusien ohjelmien kohdalla mutta voisi kuvitella että riski ettei sitä tule käytettyä on olemassa?

k-mikko 6.1.2008 22:20
Janne Timonen ( 6.1.2008 20:36)
Pikatestillä totesin, että ctrl+ylös/alas siirtelee kursoria tekstirivin alkuun tahi loppuun.

Osassa softia. Esim. selaimen (Firefox) osoitepalkissa ei toimi, mutta cmd+vasen/oikea toimii. TextEditissä molemmat ok.

Selkeää...
Janne Timonen 6.1.2008 22:38

Testasin Wordilla, en ole edes moista aiemmin havainnut kun on tullut ehdollistuttua aikas hyvin tuonon cmd:n käyttöön. Kantsii varmaan käytellä (huomasin justiinsa että omppunäppäin on historiaa) cmd+suunnat kun näyttävät toimivan.

Liisa_ 7.1.2008 03:02
k-mikko ( 5.1.2008 17:18)
1. Onko tuo Neo Office nyt oikea valinta? En oikeastaan tarvitse kuin jotain taulukkolaskentaa ja tekstinkäsittelyä ja jonkinlaista word/excel yhteensopivuutta.

Kohta kolmen vuoden kokemuksella suosittelen duunikäyttöön ostamaan suosiolla Microsoftin ohjelmapaketin. Käytän omaa iBook 4G:tä töiden tekoon ja Neo Office osoittautui n. ekan kuukauden kokeilun jälkeen käytännössä käyttökelvottomaksi ensisijaisesti siksi, että yhteensopivuus on kaukana täydellisestä varsinkin NeoOfficen "Excelin" puolella. Mulla haittasi erityisesti se, että kaikki lajitteluttoiminnot ei toimineet kun siirtyi ympäristöstä toiseen. Tää voi kuulostaa pieneltä mutta kun käsittelee isoja tiedostomääriä ja työtahti on kova, tuollaiset pienet nikotukset alkaa nopeesti haitata ja ärsyttää. Toinen iso syy oli se Antin mainitsema hidas käynnistyminen ja käyttö, niin älyttömältä kuin se kuulostaakin. Mulla ei yksinkertaisesti ole aikaa odotella, menee hermot.

Tää vaihdos takaisin Microsoftille oli mulle ihan töiden vaatima käytännön valinta. Itseasiassa harmitti aika paljon, koska Windows-koneella käytin pitkään Open Officea ja opin tykkäämään siitä tosi paljon. Siinä ei samoja ongelmia juuri ilmennyt, tosin silloin ei ollut vastaavaa tarvetta lajittelutoiminnoille kuin nykyään.
Liisa_ 7.1.2008 03:10

Itseasiassa esitänkin samaan hengenvetoon sähköpostiohjelma-aiheisen kysymyksen: Mä oon käyttänyt kohta 3 vuotta Thunderbirdia, koska tykästyin siihen Windows-koneella, mutta viime aikoina oon alkanut miettiä, pitäisikö siirtyä Mailiin. Syynä se, että Thunderbirdilla on tosi ärsyttävä tapa kaatua melkein aina, kun kone herää sleep-modesta. Kun avaan nukkuvan koneen, en voi mennä heti katsomaan maileja, vaan pitää hetki tehdä jotain muuta että Thunderbird ehtii selvitä tokkurastaan. Muiden ohjelmien mä en oo huomannut hämmentyvän sleep-modesta yhtä pahasti. Kysymys kuuluukin, miten käyttäytyy Mail?

Luulisin, että Mail olisi tässä ja monessa muussakin suhteessa järkevä ratkaisu. Mulla ei vaan oo ikinä aikaa keskittyä tähän kysymykseen ja istua alas tekemään sitä ohjelmasta toiseen siirtymistä. Lisäksi Thunderbirdissa on tosi hyvät viestien suodatuskeinot ja haku, enkä haluaisi luopua niistä. Onkohan Mailissa vastaavia?
drake2j 7.1.2008 09:07
Liisa_ ( 7.1.2008 03:11)
Mä oon käyttänyt kohta 3 vuotta Thunderbirdia, koska tykästyin siihen Windows-koneella, mutta viime aikoina oon alkanut miettiä, pitäisikö siirtyä Mailiin. Syynä se, että Thunderbirdilla on tosi ärsyttävä tapa kaatua melkein aina, kun kone herää sleep-modesta. Kun avaan nukkuvan koneen, en voi mennä heti katsomaan maileja, vaan pitää hetki tehdä jotain muuta että Thunderbird ehtii selvitä tokkurastaan.

Kai sinulla on asennettuna uusin versio Thunderbirdistä (2.0.0.9)? Kyseinen ongelma pitäisi olla korjattu jo versiosta 0.7 alkaen.
k-mikko 7.1.2008 10:57
Liisa_ ( 7.1.2008 02:03)
Kohta kolmen vuoden kokemuksella suosittelen duunikäyttöön ostamaan suosiolla Microsoftin ohjelmapaketin. Käytän omaa iBook 4G:tä töiden tekoon ja Neo Office osoittautui n. ekan kuukauden kokeilun jälkeen käytännössä käyttökelvottomaksi ensisijaisesti siksi, että yhteensopivuus on kaukana täydellisestä varsinkin NeoOfficen "Excelin" puolella. Mulla haittasi erityisesti se, että kaikki lajitteluttoiminnot ei toimineet kun siirtyi ympäristöstä toiseen. Tää voi kuulostaa pieneltä mutta kun käsittelee isoja tiedostomääriä ja työtahti on kova, tuollaiset pienet nikotukset alkaa nopeesti haitata ja ärsyttää. Toinen iso syy oli se Antin mainitsema hidas käynnistyminen ja käyttö, niin älyttömältä kuin se kuulostaakin. Mulla ei yksinkertaisesti ole aikaa odotella, menee hermot.

Tää vaihdos takaisin Microsoftille oli mulle ihan töiden vaatima käytännön valinta. Itseasiassa harmitti aika paljon, koska Windows-koneella käytin pitkään Open Officea ja opin tykkäämään siitä tosi paljon. Siinä ei samoja ongelmia juuri ilmennyt, tosin silloin ei ollut vastaavaa tarvetta lajittelutoiminnoille kuin nykyään.

Eikös tuo Neo Office ole Open Officen "käännös" macille? Toimisiko Open Office macilla paremmin? Itse olin tyytyväinen Open Officeen Windows-koneella. En tiedä miten installer toimii macissa, mutta Open Officen etu oli, että sai valita mitä asentaa. Neo Office tunki kaiken koneelle. Varoituksen sana sitten uudesta Office 2007:sta, jota ei vielä macille edes saa. On sitten raskas, ja vie aikansa ennen kuin uudesta käyttöliittymästä löytää haluamansa.

Itse en töitä tee macilla, on vain tarvetta muutaman vanhan excel/open office taulukon käytölle edelleen ja satunnaisten dokkarien kirjoittamiseen, lähinnä omaksi iloksi. Tänään tai ainakin tällä viikolla siirrän vanhan koneen tiedostot macciin ja katsotaan miten käy.
Liisa_ 7.1.2008 14:16
drake2j ( 7.1.2008 09:08)
Liisa_ ( 7.1.2008 03:11)
Mä oon käyttänyt kohta 3 vuotta Thunderbirdia, koska tykästyin siihen Windows-koneella, mutta viime aikoina oon alkanut miettiä, pitäisikö siirtyä Mailiin. Syynä se, että Thunderbirdilla on tosi ärsyttävä tapa kaatua melkein aina, kun kone herää sleep-modesta. Kun avaan nukkuvan koneen, en voi mennä heti katsomaan maileja, vaan pitää hetki tehdä jotain muuta että Thunderbird ehtii selvitä tokkurastaan.

Kai sinulla on asennettuna uusin versio Thunderbirdistä (2.0.0.9)? Kyseinen ongelma pitäisi olla korjattu jo versiosta 0.7 alkaen.

Toki on, mutta ei auta. Kusettavat.
Liisa_ 7.1.2008 14:20
k-mikko ( 7.1.2008 10:58)
Liisa_ ( 7.1.2008 02:03)

Eikös tuo Neo Office ole Open Officen "käännös" macille? Toimisiko Open Office macilla paremmin? Itse olin tyytyväinen Open Officeen Windows-koneella. En tiedä miten installer toimii macissa, mutta Open Officen etu oli, että sai valita mitä asentaa. Neo Office tunki kaiken koneelle. Varoituksen sana sitten uudesta Office 2007:sta, jota ei vielä macille edes saa. On sitten raskas, ja vie aikansa ennen kuin uudesta käyttöliittymästä löytää haluamansa.

Kyllä, mutta: correct if I'm wrong, mulle selitettiin aikoinaan että NeoOffice ei ole suora käännös Macille vaan Java-pohjainen sovellus (?) ja siksi toimii ikäänkuin käyttöliittymän päällä, vai miten tämä nyt oikein termein pitäisi ilmaista. Ja että tästä johtuisikin juuri se hitaus.

k-mikko ( 7.1.2008 10:58)
Itse en töitä tee macilla, on vain tarvetta muutaman vanhan excel/open office taulukon käytölle edelleen ja satunnaisten dokkarien kirjoittamiseen, lähinnä omaksi iloksi. Tänään tai ainakin tällä viikolla siirrän vanhan koneen tiedostot macciin ja katsotaan miten käy.

Tässä tapauksessa jo käyttöaste on pienempi, voi ainakin alkuun pärjätä hyvin NeoOfficella. Testaa, siitäpä tiedät. Sitten kun olet niin rakastunut macciisi että vaadit sen myös duunikäyttöön ja kieltäydyt enää ikinä koskemasta PC:hen, voit vaihtaa taas Mikropehmeän tuotteisiin tekstinkäsittelyn ja taulukkolaskennan osalta.