En tiedä onko järkee mutta aja perus levytyökalut ja sellaset. Macjanitor saattaa myös olla avuksi.
Sekalainen elitisti tarvitsee mac-apua
Tää on sellainen sivu, jonka olen lähettänyt eteenpäin ihmisille, jotka ovat vaiheessa Macinsa kanssa. Kertomuksesi perusteella on hankala veikata, mikä maisterin koneessa pykii, mutta tuolta saapi ohjetta hoitoon ja huoltoon.
Kiitos avuista, Jannen linkkaama sivu näyttikin tutulta. Päätin iskeä kiinni ongelmaan laajalla arsenaalilla ja tein melkein kaikki toimenpiteet, mitä tuossa lueteltiin, mutta ihan täysin tilanne ei korjautunut. Sain perus hidasteluja vähennettyä ja haarukoitua esiin ehkä tän ongelman ytimen: jos avaan Dashboardin, koko kone tuntuu jämähtävän kuin liimaan. Kaikki ohjelmat jumittuvat paikoilleen hetkittäin, ja kovalevystä kuuluu tasaista rapsuntaa. Tää viestin teksti on ihan kamalaa koska firefox/kone jämähtää jatkuvasti. Osaako kukaan auttaa?
Kaikki ohjelmat jumittuvat paikoilleen hetkittäin, ja kovalevystä kuuluu tasaista rapsuntaa.
Rapsunta (jos kovinkin erilaista kuin levystä on aiemmin kuulunut) ja tahmaaminen voi hyvinkin viitata fyysisesti vioittuneeseen kiintolevyyn. Kai Macillekin löytyy joku softa, jolla saa skannattua levyltä bad sectorit (?), sellaisen voisi ajella läpi.
Vika voi toki olla jossain ihan muuallakin, mutta tämä vaihtoehto mulla tuli heti ensimmäisenä mieleen.
Kaikki ohjelmat jumittuvat paikoilleen hetkittäin, ja kovalevystä kuuluu tasaista rapsuntaa.
Rapsunta (jos kovinkin erilaista kuin levystä on aiemmin kuulunut) ja tahmaaminen voi hyvinkin viitata fyysisesti vioittuneeseen kiintolevyyn. Kai Macillekin löytyy joku softa, jolla saa skannattua levyltä bad sectorit (?), sellaisen voisi ajella läpi.
Onko tää sama asia kuin "korjaa levy" ja/tai defragmentointi? Buuttasin koneen safe modessa, sen pitäisi kuulema olla joku ihmelääke kaikkeen, auttoi vähän mutta yhä jumahtaa nimenomaan jos meen koskemaan Dashboardiin.
Onko tää sama asia kuin "korjaa levy" ja/tai defragmentointi?
Luultavasti ei. "Korjaa levy" tuskin käy levyn jokaista sekrotia läpi (ainakaan Windowsin vastaava ei niin tee, ellei täydellistä tarkistusta erikseen ruksaa päälle). Ja defragmentointi on jo ihan eri juttu. Joku Mac-spesialisti osannee vastata tarkemmin, miten nämä jutut Macillä menee.
Hohoo, soitin puhelintukeen ja sain apua. Ongelma korjautui kun tyhjennettiin koko Dashboardin cache, heitettiin kaikki asennetut widgetit menemään ja vielä nuo Dashboardin asetustiedostot (aikaisemmin tajusin poistaa vain widgetien tiedostot). Joku näistä korjasi vian, ruksutus on poissa!
Huh, onneksi ei ollut kovalevyssä vikaa.
Protection planin messissä tulee TechTool Deluxe, jolla voi ajaa tuon Jetron mainostaman surface scannin. Suosittelen lämpimästi tuon protection planin hankkimista kaikille. Liisan tapauksessa se on kyllä jo myöhäistä, koska sen voi hankkia ainoastaan mikäli takuu on vielä voimassa. Rahalla saapi sitten vaikkapa tuon
TechToolin Pro-version.Safe mode ei todellakaan ole mikään ihmelääke, tai edes lääke. Tässä moodissa voi yrittää tutkailla mikä konetta vaivaa, mikäli vehje käyttäytyy kummallisesti (ts. ei suostu normaalisti käynnistymään tms.).
Paskasti tehdyt purkkavirityswidgetit saattavat kuulemma vetää koneen öihin, aiheutta kernel paniceja ja muuta siistiä ylläriä. Muutenkin widgetit ovat mielestäni perseestä ja saatanan keksintöä.
Hyvä että sait laitteesi pelaamaan.
Paskasti tehdyt purkkavirityswidgetit saattavat kuulemma vetää koneen öihin, aiheutta kernel paniceja ja muuta siistiä ylläriä. Muutenkin widgetit ovat mielestäni perseestä ja saatanan keksintöä.
Vaikka vika tosiaan löytyi tuolta widgetien joukosta, täytyy kyllä vastineeksi silti sanoa, että osa widgeteistä on ihan älyttömän hyödyllisiä ja käytän niitä tosi paljon. Käyttiksen mukana tuleva Dictionary/Thesarus on maailman nerokkain apuri käännöksiä tehdessä, enkä selviäisi enää ilman sitä. Maailmankelloa käytän myös paljon, oon tunnetusti huono lukemaan kelloa ja se on just tarpeeksi selkeä mulle. Laskin ja yksikkömuunnin on myös hyviä widgetejä. Kaikki nää on siis Applen omia ja tulee käyttiksen mukana.
Vaikka vika tosiaan löytyi tuolta widgetien joukosta, täytyy kyllä vastineeksi silti sanoa, että osa widgeteistä on ihan älyttömän hyödyllisiä ja käytän niitä tosi paljon. Käyttiksen mukana tuleva Dictionary/Thesarus on maailman nerokkain apuri käännöksiä tehdessä, enkä selviäisi enää ilman sitä. Maailmankelloa käytän myös paljon, oon tunnetusti huono lukemaan kelloa ja se on just tarpeeksi selkeä mulle. Laskin ja yksikkömuunnin on myös hyviä widgetejä. Kaikki nää on siis Applen omia ja tulee käyttiksen mukana.
Laskin on ainoa widget, mitä itse olen nyt tässä parin kuukauden aikana käyttänyt. Jokin valuuttakonvertteri voisi olla näppärä. Tuosta dictionarysta saa haettua nopeammin(?) Spotlightin kautta.
Diggaan teksti-tv widgetista aika paljon.
Nörtti!
Tuosta dictionarysta saa haettua nopeammin(?) Spotlightin kautta.
En kyllä tajua miten Dictionarysta voi hakea Spotlightin kautta, ehkä tämä on jotain Leopardin hienouksia. Mutta siinä widgetissä on kyllä kätevä pomppia Dictionaryn ja Thesaruksen välillä.
Ehkä tullut vasta Leopardissa, mutta senkun kirjoittaa haettavan sanan, niin yleensä dictionaryyn matchaa. Ja tuloksen avattua on thesaurus klikkauksen päässä.
Itse kyllä tykkään käyttää laskinta ja Dictionary/Thesarusta ihan ilman Dashboardia.
Olen itse tykästynyt Quicksilveriin, joka tekee ketterän ohjelmien availun lisäksi näppärästi muutakin.