Sekalainen elitisti tarvitsee mac-apua

Antti Vanhala 5.1.2008 17:27

Samoilla linjoilla vähän itsekin, jotain uutta mutta ei liikaa säätämistä. Hiirestä tuli mieleen ainakin se että tuossa omassa Logitechissa on esim. selaimelle taakse ja eteenpäin näppäimet niin toimivat XP:ssä ilman erillistä softaa mutta Macissa niillä ei tee mitään. Ei iso ongelma, ehkä noihinkin jotain kilkettä saa asennettua.

Neo Office on minusta oikea valinta, yhteensopivuudessa ei ole ollut ongelmia, MS Office voi käynnistyä hieman nopeammin mutta tuskin muuta suurta eroa on peruskäytössä.

Poistaminen ei pitäisi olla tuon kummempi juttu: http://www.hopeinenomena.net/about77641.html

En nyt löytänyt viitettä mutta muistelisin että käyttäjäkansion nimen muutos ei välttämättä ole hyvä juttu. Olisin ainakin toistaiseksi varovainen sen suhteen.
Sahhmi 5.1.2008 17:53
Antti Vanhala ( 5.1.2008 17:28)
En nyt löytänyt viitettä mutta muistelisin että käyttäjäkansion nimen muutos ei välttämättä ole hyvä juttu. Olisin ainakin toistaiseksi varovainen sen suhteen.

En yhtäkkiä löytänyt Hompusta linkkiä, mutta jos siis teet tuon niin edessä on kaippa hemmetinmoinen sotku ja sen siivoilu. Älä siis tee ellet tiedä mitä siitä seuraa (tiedostojen ja kansioiden "hukkumista", yleinen kaaos).

Ah, vihdoin löytyi: http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?p=438432#438432
Janne Timonen 5.1.2008 17:57
Apple kertoo näin
Dotcom 5.1.2008 18:08

Käytän Neofficea paljon ja ityse en ainakaan ole tyytyväinen. Vittumaisinta on kun olen josku kiiressä tuonut jotain duunejani ja siirtänyt ne PC:n Wordiin ja 35 sivua kirjoitettua tekstiä skaalautuu aivan päin persettä. Jo tuon vitututuksen takia olen suunnitellut siirtyväni ihan kiltisti vain Mikkiksen alkuperäisiin tuotteisiin.

Antti Vanhala 5.1.2008 18:23

Joo, mitään noin massiivisia dokumentteja en ole Neolla edes kokeillut tai siirtänyt siitä Wordiin. Mutta ilmainen kun on niin helppohan se on katsoa miten homma toimii.

k-mikko 5.1.2008 19:03

Tässä se macin helppokäyttöisyys nyt nähdään... Taitaa jäädä kansio alkuperäiselle nimelle.

Leopardissahan tuo kotikansion nimen muutos onnistuu klikkaamalla sitä hiiren oikealla napilla Finderin sivupalkissa ja valitsemalla "Nimeä xxx uudelleen".

Tätä mä en sitten osaakaan tehdä, ja tuo riittäisi minulle. Mitä helvettiä "näyttönimi" sitten tarkoittaakaan.

Vitun mac wink.gif

Mun tarve on toisinaan avata docci, ja käyttää vanhoja excel/open office ‑taulukoita. Omien dokkareiden tekemiseen riittäisi tekstieditori.
wicked clown 6.1.2008 00:00

Kotikansion uudelleen nimeäminen oli ainakin Tiikerissä todella hasardi teko, millä sai koko koneen juntturaan. En tiedä onko asia Leopardissa muuttunut. Itse suosittelen asentamaan aina käyttiksen hetken käytön jälkeen puhtaalta pöydältä, koska se vie vain noin 20 min ja samalla voi poistaa kaikki turhat printteriajurit ja kielipaketit ja näin säästää useampia gigoja kovalevytilaa. Silloin voi sitten nimetä sen kotikansion oikein. Onkohan yhtään mac-käyttäjää, joka olisi ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä tajunnut nimetä kotikansion järkevästi

wink.gif

Ohjelmat tosiaan poistetaan YLEENSÄ vetämällä kuvake roskakoriin (on myös poikkeuksia, joissa tulee mukana uninstall ohjelma tai ohjelma poistetaan ajamalla asennuspaketti uudestaan. esim Office) . Tämä ei kuitenkaan poista ohjelman tekemiä .plist-asetustiedostoja yms. (mitkä eivät tekstitiedostoina vie paljoa tilaa). Ne voi poistaa halutessaan kirjoittamalla Spotlightiin ko. ohjelman nimen ja heittämällä kaikki hakutulokset roskikseen. Mitään varsinaista vahinkoa (kuten windowsissa rekisterin tukkeutuminen) näiden tiedostojen jättämisestä ei seuraa.
Tovrleaf 6.1.2008 11:54

Hiirestä on kuullut vain hyviä perusteluja, joka meidänkin perheeseen on jo hankittu

http://www.logitech.com/index.cfm/mice_poi...30&cl=us,en

Itselleni meinaan hankkia samanlaisen, heti kun talvilomilla tilaamani mäkkini saapuu. PDF ongelmaan, avataanko se selaimen sisällä vai applikaatioon olen itse käyttänyt Firefoxin addonia https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/636 joka toimii odotetulla tavalla, todellä kätevä eikä ole tarvinnut käyttiksestä säätää, käyttöjärjestelmästä riippumatta.
Dotcom 6.1.2008 14:12

Sain ostettua Airport Expressin vihdoinkin. Illalla pääsee testaamaan miten homma skulaa.

k-mikko 6.1.2008 15:55
wicked clown ( 5.1.2008 23:01)
Kotikansion uudelleen nimeäminen oli ainakin Tiikerissä todella hasardi teko, millä sai koko koneen juntturaan. En tiedä onko asia Leopardissa muuttunut. Itse suosittelen asentamaan aina käyttiksen hetken käytön jälkeen puhtaalta pöydältä, koska se vie vain noin 20 min ja samalla voi poistaa kaikki turhat printteriajurit ja kielipaketit ja näin säästää useampia gigoja kovalevytilaa. Silloin voi sitten nimetä sen kotikansion oikein. Onkohan yhtään mac-käyttäjää, joka olisi ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä tajunnut nimetä kotikansion järkevästi wink.gif

Ohjelmat tosiaan poistetaan YLEENSÄ vetämällä kuvake roskakoriin (on myös poikkeuksia, joissa tulee mukana uninstall ohjelma tai ohjelma poistetaan ajamalla asennuspaketti uudestaan. esim Office) . Tämä ei kuitenkaan poista ohjelman tekemiä .plist-asetustiedostoja yms. (mitkä eivät tekstitiedostoina vie paljoa tilaa). Ne voi poistaa halutessaan kirjoittamalla Spotlightiin ko. ohjelman nimen ja heittämällä kaikki hakutulokset roskikseen. Mitään varsinaista vahinkoa (kuten windowsissa rekisterin tukkeutuminen) näiden tiedostojen jättämisestä ei seuraa.

Asensin nyt koko käyttiksen uudestaan (just näitä juttuja mitä en haluaisi tehdä). Aikaa meni yli tunti, eikä paljoa tarjottu vaihtoehtoja siihen mitä asennetaan. Tai sitten missasin jonkun switchin jossain. Nyt koneella on taas iWorkista ja Officesta koeversiot. flame.gif Mutta onpahan nyt hakemisto miellyttävän niminen, eikä etunimisukunimi niinkuin defaulttina.

Itselleni hiiressä on vaatimus, että on symmetrinen. Olen oikeakätinen, mutta olen opetellut käyttämään hiirtä vasemmalla. http://www.logitech.com/index.cfm/mice_poi...53&cl=no,no ajaa asiansa, vaikka on jopa mun käteen hivenen liian pieni. Johto on onneksi lyhyt.

Onko tuossa näppiksessä jossain home ja end ‑painikkeita?
Janne Timonen 6.1.2008 16:01
k-mikko ( 6.1.2008 15:56)

Omassa näppiksessäni nuolinäppäinten yläpuolella olevat kaakkoon ja luoteeseen sojottavat nuolet ajavat nämä asiat.
k-mikko 6.1.2008 16:10
Janne Timonen ( 6.1.2008 15:02)
k-mikko ( 6.1.2008 15:56)

Omassa näppiksessäni nuolinäppäinten yläpuolella olevat kaakkoon ja luoteeseen sojottavat nuolet ajavat nämä asiat.

Näin voisi luulla. Näin ei kuitenkaan toimi mulla.
wicked clown 6.1.2008 16:44

Komento (eli omena) + vasen on mulla home ja oikea taas end. Mutta tämä onkin kannettava. Jotenkin macin kanssa on oppinut käyttämään noita näppäinoikoteitä ihan eri tavalla kuin windowsissa. Vinkkejä niihin löytyy järjestelmäasetusten näppäimistö osasta.

Kun käyttiksen asentaa uudestaan, tulee yhdessä vaiheessa jokin painike joka tarjoaa kustomointi vaihtoehdot. Tämä menee kieltämättä suht helposti ohi. Sieltä voi sitten ruksia pois kaikki turhat kielipaketit ja tulostinajurit. Ei tuohon mulla ole koskaan merkittävästi aikaa mennyt. Käyttiksen asennuksen jälkeiset ohjelmien asennukset yms säädöt kyllä vievät tuhottomasti aikaa, mutta luulisi että sulla ei sitä taakkaa tässä vaiheessa vielä ole. Voit varmasti poistaa iWorkin ja Officen koeversiot ongelmitta, mutta ikävää, että et huomannut kustomointi vaihtoehtoja asennuksen yhteydessä. Olisi kyllä idioottimaista jos niitä ei leopardin installerista löytyisi.
Dotcom 6.1.2008 16:49

Mun OS X: asennus ainakin oli todella yksinkertainen. Sinnittelen vanhalla käyttiksellä ainakin kesään asti, sitten voisi miettiä uudelleen. Voisi jonkun 250 gb:n tai isommankin (jos saatavilla 7200RPM) olevan kovalevyn hankkia läppäriin. Ehkä uusimman Logic Pron ja ja...

k-mikko 6.1.2008 17:08
wicked clown ( 6.1.2008 15:45)
Komento (eli omena) + vasen on mulla home ja oikea taas end. Mutta tämä onkin kannettava. Jotenkin macin kanssa on oppinut käyttämään noita näppäinoikoteitä ihan eri tavalla kuin windowsissa. Vinkkejä niihin löytyy järjestelmäasetusten näppäimistö osasta.

Tänks. Tämä futaa. BTW, todella ärsyttävää, että windowsissa ja macissa on ctrl ja alt/cmd ‑painikkeiden toimiminen juuri päinvastaista.

Saakohan noita ajureita ja kieliä jotenkin jälkikäteen pois?