Taidemusiikkikeskustelua

Fantomas 6.6.2006 08:27

Power Playssa ollu tässä nyt

Tool 10.000 days ja

Queensrÿche OMC2

Toolin levy on vahvempi alkupuolella, lopussa jotenkin taantuu Aeneman ja Lateraluksen linjoille. Miksei olisi voinut kulkea vielä enemmän muutosta kohti. Toolin levyt tuppaa kaikki olevan samalla kaavalla rakennettuja.

OMC2 taas ainakin näin alussa tuntuu selkeästi paranevan loppupäätä kohden. Jossain siinä 11:sta biisin kohdalla korvat suorastaan höristyy. Esim ykköseen verrattuna(ei siis huono sekään) tämä on ihan kelpo levy. Ensi ma. sitten kultsalle tsekkaamaan Q:n pelikunto!
Artisan 3.7.2006 19:35
KCrimso ( 3.7.2006 19:29)
Univers Zero : 1313

Yksi avant-progen olennaisimpia teoksia. Ei näin synkkää musiikkia vaan oikein kesällä jaksa kuunnella. wink.gif

Tästä toisessa ketjussa olleesta kommentista tuli mieleen, että viimeksi kirjastossa käydessä sieltä löytyi Univers Zeron levy nimeltä Heresie, ja tuolla se nyt pöydällä odottelee että pistäisin sen soimaan.

Edellisellä kerralla käydessä puolestaan löytyi Henry Cow'n oliko se nyt nimeltään Western Culture ja se oli ainakin ihan perseestä. smile.gif
KCrimso 3.7.2006 19:38
Artisan ( 3.7.2006 19:36)
Edellisellä kerralla käydessä puolestaan löytyi Henry Cow'n oliko se nyt nimeltään Western Culture ja se oli ainakin ihan perseestä. smile.gif

Joo, joo kuuntele sä vaan sitä Kayakiasi. Western Culture on Legendin ohella Henry Cown paras. biggrin.gif
Artisan 3.7.2006 19:46

Itse asiassa juuri nyt soi Boards of Canadan The Campfire Headphase, ja on pakko sanoa että on se kyllä erinomainen levy. Menee varmaan viime vuoden kakkoseksi heti Porcupine Treen Deadwingin jälkeen.

KCrimso 3.7.2006 19:49
Artisan ( 3.7.2006 19:47)
Itse asiassa juuri nyt soi Boards of Canadan The Campfire Headphase, ja on pakko sanoa että on se kyllä erinomainen levy.

Ihan hyvää taustamusiikkia.
Bad Rain 15.11.2006 13:58
shock.gif Ei voi sanoa etteikö kanadalainen Yes-tribuuttibändi Close To The Edge kuulostaisi esikuvaltaan nimikkobiisiään versioidessaan:

http://www.youtube.com/watch?v=c3BFuxBayxg
Bitnik 19.1.2007 13:04

En mä nyt tiedä onko tämä taidemusiikkia mutta kun en parempaakaan topicia löytänyt. Eilen etsin tietoa Julee Cruisen nykytouhuista ja päädyin bändiin nimeltä Time of Orchids jonka tuoreimmalla albumilla Sarcast While nainen vierailee. Hemmetin hienoa ja koukkuista, jonkinlaista abstraktia indierockia joka välillä poikkeaa jazzista noiseen. Juleen vokaalit vielä lisäävät musiikin tehokkuutta, kannattaa etsiä pari maistiaista vaikka netistä.

Artisan 21.1.2007 20:45

Alkavan vuoden (ellei peräti koko 2000-luvun) varmastikin parhaaksi jäävä levy

Blackfield II on lopulta saanut ilmestymispäivän ja se on 12. helmikuuta. Täältä voi pistää ennakkotilaukseen, kuten itse ehdinkin jo tehdä.
KCrimso 22.1.2007 11:09
Artisan ( 21.1.2007 20:46)
Alkavan vuoden (ellei peräti koko 2000-luvun) varmastikin parhaaksi jäävä levy Blackfield II on lopulta saanut ilmestymispäivän ja se on 12. helmikuuta.

No heh heh. Eka Blackfield oli ihan kiva pop-levy ei sen enempää.
Artisan 22.1.2007 14:53

No jos se oli pelkkä pop-levy niin sitten se oli sarjassaan kaikkien aikojen paras. Itse kyllä löysin siitä syvempiäkin merkityksiä.

Artisan 17.2.2007 11:09

Uusia löytöjä. Japanilainen kokoonpano nimeltä

Maju soittaa melodista, elektronista ambientia ja kuulostaa aivan loistavalta. Löysin muutaman näytekappaleen yhdeltä ambient-kokoelmalta. Onko tämä taas niitä, jotka ovat kaikille ennestään tuttuja... jos on, niin saa suositella levyjä. Niitä taitaa olla olemassa vasta neljä kappaletta, vanhin ilmestynyt vuonna 1999.

Toinen löytö, joka varmastikin on monelle ennestään tuttu, mutta johon itse tutustuin vasta nyt, on saksalaista alkuperää oleva Ash Ra Tempel. Tämäkin löytyi kirjastosta, josta lainasin levyn nimeltä Le berceau de cristal. Mitä muita kannattaa tsekata, ilmeisesti ainakin paria ensimmäistä levyä pidetään laadukkaina.
Galipula 18.2.2007 00:53
Artisan ( 17.2.2007 11:10)
Toinen löytö, joka varmastikin on monelle ennestään tuttu, mutta johon itse tutustuin vasta nyt, on saksalaista alkuperää oleva Ash Ra Tempel. Tämäkin löytyi kirjastosta, josta lainasin levyn nimeltä Le berceau de cristal. Mitä muita kannattaa tsekata, ilmeisesti ainakin paria ensimmäistä levyä pidetään laadukkaina.

Le berceau de cristal on kyllä paras levy ja poikkeaa tyyliltään muista bändin tuotoksista. Eipä silti hyvää krautrockia löytyy ainakin näiltä levyiltä: Ashra Tempel ja psykedeelisempi Seven up (jossa vierailee itse Timothy Leary). Lisäksi kannattaa tutustua bändin uudenpaan tuotantoon jota on tehty Ashra nimellä. Blackouts, Walkin' the desert ja New age of earth ovat tutustumisen arvoisia levyjä.
Koston käsi 28.2.2007 16:38

Bo Hanssonin tuotantoa saisi joku kommentoida. Ja ruotsiprogea yleensäkkin. Eilen ostin lähetystorilta Ur Trollkarlens Hatt-levyn ja alkoi kiinnostaa. Onko kyseessä kovinkin harvinainen lätty?

Lazer 28.2.2007 16:56
Matti Lehto ( 28.2.2007 16:39)
Bo Hanssonin tuotantoa saisi joku kommentoida. Ja ruotsiprogea yleensäkkin. Eilen ostin lähetystorilta Ur Trollkarlens Hatt-levyn ja alkoi kiinnostaa. Onko kyseessä kovinkin harvinainen lätty?

Sagan om ringen eli Lord of the rings on se eniten klassikkostatusta saanut ja ehkä myös oikeestikin se paras. Hansson & Karlsson rumpu/urku-psykeduo kandee myös huomioida. En usko, että toi levy mikään ihan hilliton harvinaisuus on, mutta kirpparihinnalla varmaan ihan kiva juttu.

edit: Hanssonia kuullaan muuten Tillsammans leffassa, muistaakseni lähinnä Sagan om ringeniä.
Lazer 28.2.2007 16:57
Artisan ( 17.2.2007 11:10)
Mitä muita kannattaa tsekata, ilmeisesti ainakin paria ensimmäistä levyä pidetään laadukkaina.

Ainakin viis ekaa voi ihan huoletta ostaa.