Stop motion ‑animaation grand old manin, Phil Tippettin vuosia säätämä magnum opus kaihtaa helppoja kategorisointeja. Se muistuttaa pahalla happotripillä katsottua takavuosien pikkukakkos-nukkeanimaation ja kellastuneiden Heavy Metal ‑sarjakuvien risteytystä tai sitten kuumehoureissa hiekkalaatikkonsa leluilla leikkivän pikkupojan synkimpiä päähänpistoja.
Apokalyptinen animaatio sijoittuu karuun maanalaiseen maailmaan. Raivostuneet jumalolennot ovat tuhonneet pinnan, koska maan päälle pykättiin Baabelin tornia muistuttavaa rakennelmaa. Jostain laskeutuu aluksellaan tutkimusmatkaaja. Eri kerroksissa kulkevan samoojan matkassa nähdään, mitä maan alla puuhaillaan, eikä se ole hilpeää menoa. Erikoiset mutantinomaiset olennot käyttävät toinen toisiaan hyväkseen, ja erityisesti epämääräisiä tieteellisiä kokeita ja alkemiaa loihditaan hyödyntäen eliöitä raadollisesti välittämättä näiden oikeudesta vapauteen, koskemattomuuteen tai elämään.
Tippett itse ei halua kutsua elokuvaansa surrealistiseksi, koska näkee teoksella olevan selkeän rakenteen ja johdonmukaisen johdattelun. Katsojalle tämä alkaa valjeta vasta useamman katselukerran jälkeen, sillä ensivilkaisulla elokuvan tarjoamat visiot näyttäytyvät lähinnä happounimaisina väläyksinä. Jos ei surrealismi, ainakin tietty unenomainen tunnelmointi vaikuttaa johdattelevan Tippettiä. On silti totta, ettei elokuvan sisältö ole sattumanvaraista, vaan se on tiettyjen teemojen ja ideoiden kehittelyn ympärille rakennettu, kuten suoraviivaisempikin elokuva olisi. Viite Danten Infernoon on sekin ilmiselvä.
Elokuva yrittää varoitella erityisesti siitä kuinka moraaliton tiede ja häikäilemättömyys vievät halutun kehityksen sijaan turmioon. Jopa helvetillinen postapokalyptinen maailma on tuhon äärellä, mikäli kieroutuneita kokeita ja epäpyhää alkemiaa annetaan kehittää ilman minkäänlaisia rajaehtoja. Eikä se ole tuhoamassa vain itseään, vaan ilmeisesti myös väläyksenomaisesti koettuja muita elämänmuotoja joko eri ulottuvuudessa, avaruudessa tai jollakin sub‑atomisella tasolla.
Mitä elokuvan nimeen tulee, se koskee ilmiselvästi itse Tippettiä, vuosikymmeniä Hollywood-elokuvien efektejä puuhastellutta taiteilijaa. Kun kenenkään muun visio ei ole tiellä, hän voi toteuttaa mitä oudompia ja erikoisempia visioita, joiden pohjalla olevia ajatuksia voimme pohjimmiltaan kuitenkin vain ounastella.
Samoin hulluutta on ollut mukana myös leikkausvaiheessa, kun vuosikymmenien varrella tehdyt erilaiset animaatiopalaset on tarvinnut liittää yhteen narratiiviin. Animaation taso vaihtelee, ja mukana on vaihe, jossa nähdään myös ihmisnäyttelijöitä. Ohjaaja Alex Coxin osuus on elokuvan heikompia puolia ja vie ajatuksen herkemmin pois tripin syövereistä, mutta ainakaan kohtaus ei kestä kovin pitkään. Elokuva sykkii eteenpäin pienistä kupruista huolimatta.
Mad God ei ole erityisen miellyttävää katsottavaa, mutta se on silti varsinainen runsaudensarvi pieniä yksityiskohtia ja hullua neroutta, joka ansaitsee hyvin useammankin katselukerran.