Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


Whirlpool (1970)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

"She died with her boots on... and not much else."

Mies soutelee sumuisella järvellä tähyillen välillä mustaan veteen kuin etsien jotain. Järvi kätkee sisäänsä jonkin synkän salaisuuden ja vaikka pinta on tyyni, sen alapuoli huokuu uhkaavuutta. Italialaisen Stelvio Ciprianin melankolisen musiikin säestämä aloituskohtaus lataa katsojan juuri siihen mielentilaan, jota José Ramón Larraz on debyyttielokuvassaan hakenut. Whirlpool on pienimuotoinen mysteerielokuva, jossa on jo nähtävissä Larrazin henkilökohtaiset fetissit. Toisin sanoen paljasta pintaa, väkivaltaa, kaikkiruokaisia naisia sekä absurdia tunnelmaa riittää.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Sara (Pia Andersson) ja hänen miesystävänsä Theo (Larrazin alkuaikojen vakiotähti Karl Lanchbury) asuvat syrjäisessä kartanossa jonkin matkan päässä Lontoosta. Theo on maineikas valokuvaaja ja Sara on malli. Kartanossa heitä on viihdyttämässä myös toinen malli Rhonda (Johanna Hegger). Kolmikon välit ovat lämpimät ja seksuaalisten leikkien sävyttämät. Jotain kuitenkin tapahtuu ja välit rikkoontuvat, minkä seurauksena Rhonda ilmoittaa palaavansa Lontooseen. Rhonda kuitenkin katoaa yllättäen jälkiä jättämättä ja häntä jäljittämään ryhtyy niin Scotland Yardin etsivä kuin Rhondan entinen miesystäväkin. Heidän edesottamuksiinsa elokuvassa ei kuitenkaan kiinnitetä kovinkaan paljon huomiota, vaan tarinan lähdettyä käyntiin keskitytään olennaiseen.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Pari viikkoa Rhondan katoamisen jälkeen Sara iskee Lontoossa silmänsä kauniiseen aloittelevaan valokuvamalliin Tuliaan (Vivian Neves) ja kutsuu hänet viikonlopuksi kartanoonsa. Tulia lähtee mukaan ennakkoluulottomasti kuullessaan, että Saran ystävä Theo on hyvä valokuvaaja. Kartanoon päästyään käy nopeasti ilmi, että sekä Theo että Sara ovat seksuaalisesti erittäin vapaamielisiä ja heillä on Tulian varalle muitakin suunnitelmia kuin viatonta viikonlopunviettoa. Pian kolmikko vetääkin kunnon kännit hassua tupakkaa poltellen ja ryysypokeria pelaten. Tämän "mestarillisen" suunnitelman ansiosta Theo päätyy kieriskelemään Tulian kanssa takkatulen ääreen, mutta normaali seksi ei tunnu saavan Theossa aikaan aivan haluttua reaktiota.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Juonen edetessä Tulia seuraa kuin vaistonvaraisesti ja tietämättään Rhondan askeleita kokien samat asiat niin hyvässä kuin pahassa, Theon ja Saran suosiollisella avustuksella. Mystinen ja unenomainen huilumusiikki (jota paikallinen kylän asukas soittaa) herättää Theossa pinnan alla kytevät halut ja tarpeet. Vaativan valokuvaajan mallit ovat kuvaajansa vertauskuvallisia uhreja, mutta Theon kohdalla pakkomielteisen kuvaamisen ja seksuaalisen rappion liitto on tärkeämpää kuin mitkään moraalisäännöt. Larrazille ominaiset hämyiset unijaksot toimivat Whirlpoolissa varoituksena Tulialle – varoituksena, jota hän ei kuitenkaan ymmärrä tai edes halua kuunnella. Kolmikon pyrkimykset kohti hetkellistä ja täydellistä seksuaalista balanssia ovat kuitenkin mahdottomia, koska kadonneen Rhondan historia vainoaa taustalla.

kuvituskuva g
kuvituskuva h
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Whirlpoolin suurimpia vikoja on juonen ennalta-arvattavuus. Käsikirjoitus ei pysty tarjoamaan minkäänlaista yllättävyyttä, eikä se sitä oikeastaan yritäkään. Onnistuneesti luotu mysteerinomainen tunnelma sekä Larrazin tavaramerkit pitävät kuitenkin katsojan mielenkiinnon yllä, vaikka debyyttielokuville usein tavanomainen, hieman amatöörimäinen ote onkin havaittavissa. Larraz hakee useissa kohtauksissa romanttista fiilistä mutta onnistuu saamaan aikaa vain rutiininomaista sleazeilyä. Whirlpool onkin Larrazille tyypillinen paljaan ihon myötäinen elokuva. Kuin kumihanska, joka on likainen vain sisäpuolelta.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Deviation (1971)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: José Ramón Larraz

Lontoossa kuvattu ja ruotsalaisena osatuotantona toteutettu Deviation on Larrazin toinen elokuva. Keski-ikäinen mies ja hänen rakastajattarensa ajelevat hiljaisella ja perin pilvisellä maaseudulla huonon näkyvyyden häiritessä, kun tielle ilmestyy jokin, mikä johtaa auton kolaroimaan puuta vasten. Tätä ennen hätäinen naishahmo on sinkoillut risujen seassa metsässä päiväsaikaan kuin jonkin määrittelemättömän uhkan jahtaamana. Kolaroineiden päähenkilöiden avuksi ilmestyy pian nuori mieshenkilö Julian, joka johdattaa heidät yötä vasten suureen kartanoonsa rauhoittumaan kolarin aiheuttamasta järkytyksestä. Loppuaika elokuvasta vietetäänkin melko luontevasti tässä yhdessä suuressa kartanossa.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Deviation luottaa minimalismin voimaan ja näin se perustuu keskeisesti psykologiseen vihjailuun, yksityiskohtien hyvin hillittyyn viljelyyn ja tapahtumien esittämiseen mahdollisimman mystisessä ja omituisessa muodossa. Sibyla Greyn esittämän nuoren Olivian syventyvän horrosmainen tila ei riitä paljastamaan katsojallekaan kartanon todellisia tarkoitusperiä liian nopeasti, minkä johdosta Larraz saa hyvää aikaa rakentaa tunnelmallista maailmaansa. Elokuvan kalmankalpeaan sävyyn vaikuttaa myös se, että aivan alussa on vierailtu kuolleita eläimiä täyttävässä liikkeessä, jonne toimitetun kuolleen valkoisen koiran veltto ruumis ihmishahmon kourissa välittää elokuvan alkuun samanlaista vallitsevaa melankoliaa kuin Mario Bava oikeastaan kaikissa kauhuelokuvissaan.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Tämän aistillisen maalailun lisäksi elokuvan maailma perustuu toisenlaiseen aistillisuuteen 70‑luvun alun piirteiden mukaisesti. Kartanoa hallinnassaan pitävä nuori Julian kutsuu ajoittain paikalle myös ystäviään, joille "luonnonmukaiset" rentoutumis‑ tai mietiskelykeinot eivät ole vieraita. Eksoottisen vesipiipun ympärille keskittyvää ja seksuaaliseen ryhmäaktiviteettiin päättyvää pitkää kohtausta ei ole vaikea yhdistää vain vuotta aikaisemmin valmistuneeseen, maineikkaiden ja omapäisten brittiohjaajien Donald Cammelin ja Nicholas Roegin ohjaamaan elokuvaan Performance (1970), jossa alakulttuurin eri ilmenemismuotoihin hyvin raadollisinekin puolineen syvennytään vaikuttavalla tavalla. Larrazin välittämä tunnelma pakottaa itsensä myös vastahakoisen Olivian ympärille.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Parhaimmillaan Deviation muistuttaa jopa Roman Polanskin psykologisia kauhu‑ ja mysteerielokuvia, joissa hahmojen mahdollisia aistiharhoja (esim. näyt peilin tai ikkunaruudun kautta) hyödynnetään harkitusti ja tehokkaasti. Seksi ja kuolema yhdistyvät näissä harvoissa visioissa, mutta juuri siinä piilee myös hallitun kauhuelokuvakerronnan ydin; täytyy tietää mitä näyttää, milloin näyttää ja miten näyttää, jotta katsoja ajautuisi yhä syvemmälle. Näiltä osin Larrazin pienimuotoinen elokuva tiedostaa hyvin omat rajansa ja myös mahdollisuutensa eikä siinä ole mainittavasti ristiriitaisia ja siis vaivaannuttavan kömpelöitä ratkaisuja. Sivuhenkilöistä ja yksittäisistä vihjailevan tehokkaista kohtauksista maininnan ansaitsee erityisesti kohtaus, jossa eräs hahmoista päätyy ensimmäistä kertaa omituisen, sänkyynsä mitä ilmeisimmin tuomitun vanhuksen hämärään huoneeseen.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Kokonaisuutta ei häiritse myöskään potentiaalinen "pellehahmo", koko elokuvahistoriankin mittakaavassa huomioitavan himokas vanha, kaljuuntunut, harmaantunut mutta tilannetajuinen ja terävä kemistimies, joka kartanon savuhuuruisista ja orgasmia palvovista yöjuhlista vihjeitä saatuaan ilmaisee halunsa osallistua niihin. Julianin tokaisema vapaasti lainattu vastaus "valitan, mutta juhlamme ovat vain nuorelle sukupolvelle" ei lannista miestä, jonka vanhalla pelimiehen otteellaan onnistuu kiristää itselleen hetkeksi Julianin tumman, hiljaisen ja uhkaavan kauniin siskon vartalon. Koska tämä hahmo ei ole mikään kuolaava pelle vaan psykologisesti laskelmoiva, himokas vanha kettu, ei hahmo aiheuta katsojassa jatkuvaa höhötystä ja naureskelua, vaan kaikki on toimivassa kontekstissa elokuvan vihjailevan psykologiseen kuolonmaailmaan. Viimeistään loppukuvassa tilanne käännetään lopullisesti utuisaksi visioksi Polanskia muistuttaen.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Deviation on pienten puitteidensa ja näkemyksekkään ohjaajansa ansiosta toimiva ja rajoissaan pysyvä kulttielokuva, jossa kaksi suurta voimaa, kuolema ja himo, vallitsevat hahmoja ja heidän mahdollisuuksiaan. Väkivaltaa ja kammottavia surmia ei viljellä itsetarkoituksellisesti, minkä ansiosta elokuva lähestyykin aihetta kunnianhimoisemmasta päästä, huolimatta mainituista (ja tietty tervetulleista) irstailuhetkistä.

Teoksen tiedot:

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Julkaistu:


Scream... and Die! (The House That Vanished, 1973)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: José Ramón Larraz

José Ramón Larrazin kolmas ohjaustyö Scream... and Die! muistuttaa muutaman vuoden takaisesta Deviationista (1971). Se alkaa piinaavalla automatkalla halki yön, päämääränä synkän metsän keskellä odottava kartano. Uraansa lähinnä tv‑sarjojen parissa tehnyt Alex Leppard on muotikuvaaja, jonka vierellä matkustaa hänen kaunis mallinsa Valerie (Andrea Allan). Ajomatka yhä tummenevan maiseman lävitse on elokuvan vahvin jakso. Terry (Leppard) haluaa ryöstää jotakin kartanosta, mutta nopean vierailun sijasta he päätyvät todistamaan sadistista murhaa. Jakso päättyy takaa-ajoon Larrazille rakkaassa ympäristössä, Britannian koruttomassa luonnossa, ja myöhemmin vanhassa autoromuttamossa.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Käsikirjoittaja Derek Fordin (mm. The Sexplorer, 1975; Diversions, 1976) muotoilema tarina nojaa nopeasti tuotetun brittikauhun innottomiin perusmaneereihin eikä itsenäisenä teoksena tuo elokuvaan lainkaan syvyyttä. Juoni onkin kuin mistä tahansa aikakauden B‑luokan kauhumysteeristä. Valerie, joka myöhemmin haluaa palata kartanoon, ei enää löydäkään sitä metsän kätköistä. Sen sijaan mustaan asuun verhoutunut murhaaja ilmestyy hänen lähipiiriinsä. Monien mutkien kautta lopullinen välienselvittely tapahtuu – ei liene yllätys – jo kerran kadonneessa talossa. Larrazille Scream... and Die! muodostui silti merkittäväksi elokuvaksi, sillä se herätti kiinnostusta brittiläisen kauhuelokuvan pienissä piireissä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Aiemmalla urallaan visuaalisesti orientoitunut Larraz käyttää tyylikkäästi hyväkseen käsikirjoituksen tarjoamat henkireiät. Alun pitkä, painostava jakso lukeutuu brittiläisen kauhun tyylitellyimpiin. Myös sadistisella raiskauksella alkava toinen murha on perverssi, luottaen sarjakuvamaisiin jyrkkiin kontrasteihin. Oman kieroutuneen lisänsä tarinaan tuovat vielä nuorehkon Paulin (Larrazin luottonäyttelijöihin lukeutunut Karl Lanchbury) seksuaalinen suhde hänen ikääntyneeseen tätiinsä (Maggie Walker), samoin kuin muutamat tunnelmaa syventävät painajaismaiset jaksot. Visuaalisesti lahjakas ohjaaja, joka ei pelännyt leikitellä eksplisiittisillä kohtauksilla, olikin kuin kutsuttu astumaan 70‑luvun brittiläisen kauhun puikkoihin.

kuvituskuva e
kuvituskuva f
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Larrazin filmografiassa Scream... and Die!:sta on muodostunut selkeä välityö, joka sisältää ajatuksia hänen aiemmista elokuvistaan, mutta myös viittauksia tuleviin. Suorasukainen erotiikka on jo läsnä samoin kuin se asenne, jolla ohjaaja käy kiinni väkivaltaisiin kliimakseihin. Tarinan turhan pitkitetty rakenne kuitenkin estää elokuvaa kasvamasta Vampyresin (1974) kaltaiseen irrationaaliseen ilotteluun, samoin kuin siitä puuttuu kokonaan Symptomsin (1974) psykologinen jännite. Lopputuloksena on keskeneräisen oloinen, heikosti motivoitu kauhumysteeri, jollaisia näihin aikoihin tuotettiin lukuisia nopean rahan perässä. Larrazin kannalta merkittävintä oli, ettei elokuvasta muodostunut hänen uransa loppua, vaan uusi mahdollisuus.

Teoksen tiedot:

The House That Vanished

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Vampyres (Daughters of Dracula, 1974)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: José Ramón Larraz

Vuonna 1974 valmistunut Vampyres on kuin samoihin aikoihin ilmestyneen Symptomsin sisarteos, tai ehkä paremmin sen lihallinen vastine. Se sai alkunsa, kun Larraz ryhtyi yhteistyöhön Englannin pahojen poikien, tuottaja Brian Smedley-Astonin ja James Kenelm Clarken (Exposé, 1976) kanssa. Rahaa hän sai elokuvaa varten vaivaiset 80 000 puntaa, minkä lisäksi koko projektin täytyi olla valmis reilussa kolmessa viikossa. Hyviäkin uutisia löytyi, sillä kuvaajan pestin otti vastaan The Wicker Manin parissa juuri lopettanut Harry Waxman (She, 1965; Sapphire, 1959). Elokuvan naiskauneudesta tulisivat vastaamaan aiemmin mallina työskennellyt 24‑vuotias Anulka Dziubinska sekä Marianne Morris, joiden molempien lyhyt elokuvaura oli vasta alkumetreillä. He varastivat kuitenkin shown.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Runollinen kertomus kahdesta kuoleman kanssa leikittelevästä naisvampyyrista saa alkunsa kauniissa englantilaisessa maisemassa. Fran (Morris) ja Miriam (Dziubinska) elävät omassa rauhassaan syrjäisen linnan kolkoissa huoneissa. Joutohetkinään he saalistavat läheisen tien ohi ajavia miehiä, jotka poliisi myöhemmin löytää lavastettuina verisiin auto-onnettomuuksiin. Eräänä iltana linnan lähelle saapuu nuori pariskunta asuntovaunuineen viettämään lomaansa, kun samaan aikaan vampyyrittaret tuovat kotiinsa uuden miehen. He jättävät hänet henkiin, mutta kuin kuolemaa tekevän koristeena. Juuri tämän pidemälle tarina ei kehity, ja elokuvan juoni jää kieltämättä ohueksi. Se toimii silti oivana kehyksenä, jonka varaan Larraz ripustaa intensiivisen tapahtumasarjan kahden ikuisuuteen unohtuneen sielun leikistä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Kirjassaan A New Heritage of Horror: The English Gothic Cinema (I B Tauris & Co Ltd, 1997) David Pirie mainitsee Vampyresin päättäneen 60‑luvun lopulla Englannissa alkaneen vampyyrielokuvien erotisoitumisen. Lähes jatkuva alastomuus ja litroittain vuodatettu tekoveri saivatkin aikaan sen, että Larrazin elokuvaa lyhennettiin noin kolme minuuttia sen teatterikierroksella. Tämä ei silti ole estänyt elokuvaa saavuttamasta pienoista kulttimainetta, sillä Larrazin kerronnassa brittiläiselle kauhuelokuvalle tunnuksenomainen ja täysin omanlaisensa idylli sulautui onnistuneesti mannereurooppalaiseen reaalimaailmasta kumpuavaan fantasiaan. Sadunomaiset vampyyrit kulmahampaineen loistavat poissaolollaan. Tilalla nähdään vampyyrien hahmoon puettuja seksuaalisia metaforia elämän ja kuoleman välisestä kuilusta.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Alussa mainittuun Symptomsiin verrattuna Larrazin kerronta on täysin käänteinen, mutta silti sisällöltään sama. Molemmat elokuvat kertovat pinnan alla seksuaalisesta umpikujasta. Vampyresissa tämä näyttäytyy terävimmillään elokuvan puolessa välissä, kun Fran ja Miriam leikittelevät kahden kartanoon tuomansa miehen kanssa. Yön tullessa rauhallisempi naisista, Fran, juo varovaisesti verta oman miehensä käsivarresta, mutta löytää hetkeä myöhemmin Miriamin huoneen takaa käytävältä horrosmaisessa tilassa yltä päältä veren peitossa, seksuaalisen orgian uuvuttamana. Seksin ja kuoleman naittaminen ei sinällään ollut mikään uusi ajatus, mutta 70‑luvun eurooppalainen kauhuelokuva syventyi aiheeseen lähes freudilaisella pieteettisyydellä: ihmisen seksuaalisuun on pohjimmiltaan väkivaltaista ja tuhoavaa, ja siksi niin haluttavaa. Ajatus, johon Larraz palasi vielä samana vuonna.

Lähimmät vertaisteokset Vampyresille löytyvät ranskalaisen Jean Rollinin tuotannosta (Fascination, 1979; La morte vivante, 1982). Aivan yhtä yltäkylläiseen pessimismiin Larraz ei sorru, vaikkakin elämän päätepiste on Vampyresissa lohduttoman lähellä. Kuolemankin syövereistä Larraz löytää silti vielä jotain perverssillä tavalla kaunista, mikä muistuttaa eroottisen vampyyrimytologian ensihetkistä (Roger Vadimin Et mourir de plaisir, 1960).

(elokuva on käsitelty sivustolla myös festivaalikatsauksen Night Visions – Maximum Halloween 3004 yhteydessä)

Teoksen tiedot:

Daughters of Dracula

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Symptoms (1974)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: José Ramón Larraz

José Ramón Larraz oli lähellä kansainvälistä läpimurtoa vuonna 1974 kun hänen kauhuelokuvansa Symptoms osallistui Cannesin elokuvajuhlien kilpasarjaan. Kultaisen palmun vei sinä vuonna kuitenkin Francis Ford Coppola, ja huolimatta monista positiivista arvioista, jäi Larrazin hienovaraisesti vihjaileva ohjaustyö odottamaan aikaansa historian lehdillä. 70‑luvun kauhuelokuvahan oli räikeän verisyyden ja suorasukaisen erotiikan nousukautta. Näistä kummatkaan eivät olleet Larrazille ongelmallisia elementtejä, mutta Symptomsiin hän valitsi silti hillityn psykologisen lähtökohdan, jonka sisältö avautuu vasta elokuvan viimeisessä otoksessa. Lieneekö tämä se syy, jonka takia Larrazin rauhallisesti rakentama kertomus naisen skitsofreenisesta rakkaudesta menneisyyteen jäi sittemmin samana vuonna valmistuneen lesboeroottisen Vampyres.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Larrazin filmografiassa Symptoms lukeutuu hänen keskeisimpiin elokuviinsa. Sijoittuuhan se hänelle rakkaaseen ympäristöön, englantilaiseen kartanoon, ja esittelee lisäksi monia ohjaajalle ominaisia kerronnallisia keinoja, kuten nopeat ristileikkaukset, joilla hän hajottaa lineaarisen juonenkulun, tai ehkä paremmin lisää siihen voimakkaan psykologisen – usein henkilöhistoriaan – liittyvän viittauksen tai takauman. Vampyresin tavoin Symptoms on kertomus naisen rakkaudesta toiseen naiseen, joskin tällä kertaa Larraz lähestyy aihetta hillitysti, ikään kuin hän haluaisi huolella muotoilla elokuvan katsojille jättämän viimeisen kysymyksen. Tapahtumien keskipisteessä nähtävää Heleniä näytteli Angela Pleasence, jonka fyysinen olemus tuo runsaasti lisää mystisyyttä Larrazin luomaan ahtaaseen paikallisuuteen, jossa kaikki tapahtuu suljetussa viktoriaanisessa ympäristössä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Tällä kertaa Larraz antaa elokuvan psykologisen avaimen heti ensimmäisessä kohtauksessa, jossa naisen jäänteet makaavat paikallisen järven kupeessa. Kartanoon vierailulle saapuva Helenin ystävätär (Lorna Heilbron), ei ole tietoinen äskettäin tapahtuneesta tragediasta, saatikka sen jättämästä muistosta. Ullakolta kuuluvat askeleet sekä Helenin silmiinpistävä neuroottisuus kiteytyvät kuitenkin hiljalleen todellisuudeksi, jonka keskeltä hän löytää itsensä. Kauhun vihdoin astuessa ulos nuoren naisen alitajunnasta, ulos kielletyistä tunteista sitä ympäröivään – oman mielen luomaan – harhaan, huipentuu Larrazin luoma jännite lukuisiin veitsen iskuihin. Elokuvan teemaa mukaillen väkivalta näyttäytyy ratkaisun sijasta skitsofrenian konkreettisena muotona, sinä ilmiönä, jona hulluus lopulta paljastuu muille ihmisille.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Elokuvaa analysoinut Phil Hardy menee vieläkin syvemmälle: "Mutta fantasia lesboudesta patologisena ilmiönä osoittaa, että Larraz päättäväisesti esittää miehiä ahdistavan skenaarion... Näin ollen elokuva ei niinkään kerro naisten välisestä rakkaudesta, vaan esittää miesten fantasioista irrallisen (kauhu)kuvan siitä." (The Aurum Film Encyclopedia: Horror; Aurum Press, 1984). Edelleen Hardy esittää, että elokuvan päätösjakso on seuraus tästä ristiriidasta, joka ei tuhoa sankaritarta, mutta kieltää hänen itsenäisyytensä seksuaalisena subjektina. Kauhuelokuvillehan on ominaista esittää naisen seksuaalisuus miesten kahlitsemana instrumenttina. Miehet katselevat kuinka naiset riisuvat itsensä sekä rakastelevat, ja lopussa paheellinen nainen kokee ansaitsemansa kohtalon. Larraz tuo elokuvansa keskiöön saman ajatuksen, mutta ikään kuin vääristyneenä peilinä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Symptomsin sisarteokseksi olisi helppoa nimetä Roman Polanskin Repulsion (1965); tutkivathan molemmat elokuvat naisen seksuaalisuutta hyvin psykologisesta näkökulmasta käsin. Molemmat asettavat kohteensa lasivitriiniin, jonka lävitse tarkkailevat asteittain muodostuvaa hulluutta. Larrazin visio juontaakin juurensa 70‑luvun lopun kauhuelokuvan uusklassismiin, jossa veri ja alastomuus odottavat taustalla – luoden jännitteen – ja varsinainen kerronta nojaa juuri Repulsionin kaltaiseen verettömään rakenteeseen. Niin ikään elokuvan silmittömät silpomisjaksot pidättäytyvät graafisuudesta, eivätkä siten tarjoa katsojille ulospääsyä kauhunkierteestä – onhan fyysinenkin väkivalta juuri oire jo mainitusta henkisestä kärsimyksestä. Ihminen, joka tuhoaa ympäristönsä on sekä tragedian arkkitehti että marttyyri. Uhrit ovat statisteja; kangasta, joiden ihoon kirjoitetaan rakastuneen ihmisen hätähuuto.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


La visita del vicio (The Coming of Sin, 1978)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: José Ramón Larraz

Emmanuelle-elokuvien kukoistuksen aikaan tuottaja José Frade ehdotti Larrazille voimakkaan eroottisesti latautuneen elokuvan kuvaamista. Tästä keskustelusta sai alkunsa upean melankoliseen maailmaan sijoittuva ja usein ohjaajan kielletyksi hedelmäksi luonnehdittu kulttielokuva La visita del vicio, joka tunnetaan myös hieman kuvailevammalla nimellä: Violation of the Bitch. Nykyään elokuva tunnetaan kuitenkin parhaiten nimellä The Coming of Sin. Rauhallinen, mieleenpainuva kitaran sointi ja elokuvan pääosassa nähtävä Lidia Zuazo antavat tälle mustalaisverta sisältävälle surrealistiselle kolmiodraamalle sen eksoottisen säväyksen, joka erottaa Larrazin kädenjäljen lukuisista muista Emmanuelle-variaatioista.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Tällä kertaa traaginen tapahtumasarja saa alkunsa kun tummahiuksinen, painajaisista kärsivä Triana (Zuazo) eräänä päivänä saapuu asumaan yksin elävän taiteilijan Lornan (Patricia Granada) luo. Ei mene aikaakaan, kun kaunottaret rakastuvat toisiinsa ja lankeavat kuumaan seksuaaliseen suhteeseen. Intensiivinen rakkaus saa kuitenkin hypnoottisia piirteitä, sillä Trianan painajaisissaan näkemä ja hänet jo kertaalleen lähes raiskannut mies – joka Trianan unissa ratsastaa alasti mustalla hevosella – niin ikään eräänä päivänä saapuu naisten keskelle sekoittaen pakan. Kohtalokkain seurauksin kolmikon tunteet nousevat pintaan niinä hiljaisina öinä, joina katseet ennakoivat tekoja.

kuvituskuva c
kuvituskuva d
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Huolimatta tuntemattomista näyttelijöistä ja vain kolme viikkoa kestäneistä kuvauksista La visita del vicio erottuu edukseen 70‑luvun eroottisen elokuvan joukosta. Larraz käyttää maalaustaidetta syventämään tarinan heppoista rakennetta ja luo kertomuksen ylle täysin omanlaisen tunnelman, jossa merkittävän roolin saavat Trianan näkemät sensuellit unet. Elokuvan kuuluisin kohtaus, joka sinällään kuuluisi jokaista surrealistista elokuvaa käsittelevän teoksen kuvamateriaaliin, on otos jossa Triana on alasti ja polvillaan keinotekoisen hevosen kohdussa, siten että on painanut oman peräpäänsä hevosen vaginan tilalle ikään kuin odottaisi hevosen taakse ratsastavan mustan orin penetraatiota. Sofistikoituneena Larraz ainoastaan vihjaa lopulliseen tapahtumaan ennen kuin Triana jo herää tätä unestaan hiestä märkänä.

kuvituskuva e
kuvituskuva f
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Itse asiassa yllä kuvaillun painajaisen voi nähdä metaforana Lornan ja mystisen miehen välille muodostuvalle suhteelle, joka uhkaa sulkea Trianan pois Lornan läheisyydestä. Sitäkin traagisempi on elokuvan lopetus, jossa sensuelli kuvasto päättyy pahaan todellisuuteen ja painajaisten takaa paljastuu niiden syntyvoimana toiminut salattu intohimo. Lopussa intohimon katse yhä elää. Lähes koko ohjaajan uransa Larraz oli kiinnostunut psykologisesta elokuvanteosta, mikä välittyy aina Deviationin rakenteesta La visita del vicion rauhalliseen tunnelmointiin. Elokuvan kaikista epätyydyttävintä antia ovat varsinaiset rakastelukohtaukset, kaikessa paljastavuudessaankin. Sen sijaan tapa, jolla ohjaaja rakentaa niukoista lähtökohdista mieleenpainuvan draaman jaksaa kiehtoa useammankin katselukerran.

Versioinfo (6.1.2025):

La visita del viciosta on olemassa lukuisia eripituisia versioita, joista suppeimpien kesto on vaivaiset 70 minuuttia. Elokuvasta julkaistiin aikoinaan myös hardcore-inserteillä varustettu extreme-leikkaus nimillä Sex Maniac ja Sodomia. Mitään lisäansioita kömpelöt insertit eivät kuitenkaan tarjoa, päinvastoin.

Teoksen tiedot:

The Coming of Sin

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


The Golden Lady (Eliminaattorit, 1979)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: José Ramón Larraz

The Golden Lady edustaa hieman poikkeavaa Larraz-tuotantoa. James Bondin myötä agenttielokuvia tehtailtiin 60‑luvulla ympäri Eurooppaa hurjaa tahtia. Muutamassa vuodessa into laantui, mutta siinä missä itse Bond-elokuvia, muitakin agenttielokuvia ilmaantui tasaisesti myöhemminkin. Suunnilleen samoihin aikoihin The Golden Ladyn kanssa mm. espanjalainen José Antonio de la Loma teki kohtuullisen Hypyn tuntemattomaan (Jugando con la muerte, 1982), jossa näytteli Maud Adams (Octopussy, 1983). Larrazin elokuvaan lienee vaikuttanut myös hieman aiemmin suosituksi tullut tv‑sarja Charlien enkelit (1976–1981), sillä hommat on laitettu hoitamaan pätevien naisetsivien joukko.

Christina Worldin (oikealta nimeltään Ina Skriver) esittämä Julia Hemingway liitää taivaalta kuviin Three Degreesin svengaavan tunnuskappaleen tahdissa. Golden Lady on saapunut vastaanottamaan uutta tehtävää. Kubranissa asiat ovat sekaisin; on paljon velkaa ja paljon öljyä. Lontoossa neljä liikemiestä kilpailee porausoikeuksista salaisin tarjouksin. Yksi heistä, Charlie Whitlock, haluaa Hemingwayn kaivavan muiden kandidaattien kaapeista luurankoja saadakseen heidät pois kisasta. Hemingwayllä on jonkinlainen freelance-agenttitoimisto, joka palkkaa tehtävään tarvittavat naiset.

Itse juoni ei erityisiä tarjoa, mutta muut seikat tekevät The Golden Ladyn katsomisesta riittävän viihdyttävää. Juonittelua riittää kilpailevien joukkojen riveissä, eikä Whitlockaan ole tainnut paljastaa kaikkia korttejaan. Kuvaus pitkin Lontoon katuja ja ympäristöä on kaunista katseltavaa. Larraz-tyyliin paljasta pintaa ei unohdeta, vaan elokuvaan on saatu useampikin rakastelukohtaus sekä pari pitkähköä tanssiesitystä klubissa. Näistä jälkimmäiseen ja sleazympään sisältyy mm. talutusnuorassa olevia homoja ja ristikkäin leikattuja otoksia Hemingwayn peuhuista hotellihuoneessa. Kuten meininkiin kuuluu, apurien henki on halpaa ja jokunen verinen ruumis saadaan aikaiseksi.

The Golden Lady tarjoaa viihdyttävää katsottavaa muutaman drinkin seuraksi, mutta mitään suuria ei kannata odottaa. Eikä haitanne vaikka ottaisi useammankin, sillä loppuratkaisu tai muut juonenkäänteet eivät ole niin olennainen osa kokemusta. Elokuvan budjetti on olematon tuon ajan Bond-tuotantoihin nähden, mutta varsin hyvä teos on silti saatu aikaan. Tarkkasilmäiset saattavat myös bongata erään Bondeista tutun hahmon pikaisella visiitillä.

Versioinfo (6.1.2025):

Elokuvasta ei ole dvd‑julkaisuja. Videolla Suomessa kaksi julkaisua, joita ei ole ihan mahdoton löytää. Myös ainakin UKx on olemassa.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Julkaistu:


El periscopio (Kipusiskojen seksipalvelu, 1979)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

"I don't know why, but lesbians have always made me want to throw up."

Usean muun ohjaajan tavoin José Ramón Larraz kokeili aikoinaan siipiään myös seksikomedioiden parissa. Genre sopikin hyvin Larrazin tyyliin, koska hän oli jo entuudestaan tottunut kuvaamaan paljasta pintaa mitä erilaisimmissa yhteyksissä, ja paljaan pinnan kuvaamisestahan seksikomedioissakin on loppujen lopuksi kysymys. Seksikomediat olivat vielä 70‑luvulla hyvinkin suosittuja erityisesti Italiassa, jossa ne toivat paljon kaivattua vastapainoa giallojen ja crimejen mukanaan tuomalle tummasävyiselle väkivallalle. Toki markkinoita tämänkaltaiselle eksploitaatiolle löytyi muualtakin, kuten Espanjasta, Saksasta, Tanskasta ja Ruotsistakin.

Larraz ei ollut komediaohjaaja, mutta sillä ei ole merkitystä elokuvan lopputuloksen kannalta. El periscopion ohjaus on asiantuntevaa ja varmaotteista elokuvan kulmakiven ollessa kuitenkin toimiva ja sopivan kekseliäs käsikirjoitus. Juoni on toki yksinkertainen eikä tarjoa mitään sen kummempia yllätyksiäkään, mutta minkäänlaista väkinäistä vääntämistä ei ole havaittavissa. Käsikirjoituksesta vastasi tällä kertaa italialainen käsikirjoittaja-ohjaaja Sergio Garrone, joka tunnetaan mm. pahamaineisista natsisploitaatio-elokuvistaan Lager SSadis Kastrat Kommandantur (SS Experiment Camp, 1976) ja SS Lager 5: L'inferno delle donne (SS Camp 5: Women's Hell, 1977).

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Larrazin El periscopion tarina pyörii enimmäkseen yhden perheen ympärillä. Perheen teini-ikäinen poika Albert, joka on vastikään alkanut kiinnostua vastakkaisesta sukupuolesta, oppii koulussa rakentamaan periskoopin. Hän tarvitsee rahaa rakentaakseen sen ja sitä hän saa äidiltään. Äiti Carla tarvitsee myös rahaa ja hankkii sitä sekstailemalla ajoittain rikkaan rakastajansa kanssa. Hän kerää rakastajaltaan saamansa rahat ostaakseen vaatekaupan ikkunassa olevan kauniin ja erittäin kalliin hopeakettuturkiksen. Ongelma on kuitenkin siinä, että hän ei voi ostaa turkista suoraan kaupasta, koska hänen miehensä alkaisi varmasti epäillä jotain. Miehellä kyllä on rahaa, mutta sitä ei riitä juurikaan vaimolle tai Albertille. Suurin osa hänen varoistaan menee oman ulkonäkönsä ylläpitämiseen kaikenlaisten voiteiden ja kaljuuntumista estävien lääkkeiden avulla. Hän viettää enemmän aikaa kauneushoitolassa kuin perheensä kanssa. Perhepiiriin kuuluu vielä pyylevä taloudenhoitaja Belinda, josta tuntuu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Albert saa periskooppinsa rakennettua ja alkaa vakoilla yläkerran naapureiden elämää. Siellä asuu kaksi naispuolista sairaanhoitajaa Veronica ja Angela (roolissa maineikas seksisymboli Laura Gemser), jotka tietysti kaiken lisäksi ovat lesboja (kuten Larrazin elokuvalle sopiikin). Erityisesti Angelan mielestä heteroseksuaalinen suhde ei ole luonnollista. Heidän jokapäiväiseen rutiiniinsa kuuluu työ, josta palattuaan he keikistelevät hetken seksikkäissä alusasuissa Albertin vakoillessa heitä periskoopin avulla. Tämän jälkeen he laittavat pornahtavaa musiikkia sisältävän lp‑levyn soimaan, riisuuntuvat ja rakastelevat keskenään. Albert on sen verran vaikuttunut näkemästään, että ei saa yöllä unta. Hänen mielessään pyörivät yläkerran kipusiskot aiheuttavat hänessä aivan uusia tuntemuksia, joiden takia hänen vatsansa kipeytyy. Äiti epäilee umpisuolen puhkeamista, mutta isä tietää paremmin ja kutsuu yläkerran Angelan hieromaan vatsakivun pois(!)...

Kaikkien hämmentävin piirre koko elokuvassa on useat hardcore-insertit, jotka ovat kuin suoraan jostakin nuhjuisesta pornoelokuvasta repäistyjä. Katsoja ei voi olla huomaamatta, että insertit ovat lähtöisin jostain muualta ja muutenkin ne tulevat ruutuun niin yllättäen, että varomattomampi katsoja varmasti säikähtää ja saa pahimmillaan elinikäiset traumat. Otetaan esimerkiksi kohtaus, jossa Gemserin näyttelemä Angela tulee hieromaan Albertia perheen kotiin. Hän juttelee pojalle ja kyselee mikä tällä on hätänä hieroen samalla hellästi hänen alavatsaansa. Yhtäkkiä ruutuun pärähtää jäykistynyt ja nuhjuinen penis vain häipyäkseen kuvasta yhtä nopeasti. Tilanne jatkuu eteenpäin aivan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Perheen nuorimmat katsojat alkavat varmasti tässä vaiheessa parkumaan ja poistuvat huoneesta.

kuvituskuva e
kuvituskuva f
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Elokuva on tuotettu sekä espanjalaisella että italialaisella rahalla ja suunnattu aikoinaan molempien maiden markkinoille. El periscopio julkaistiin Italiassa nimellä Malizia erotica ja nimi viittaa Laura Antonellin tähdittämään edellisenä vuonna ilmestyneeseen komediaan Malizia (1973), jossa on jonkin verran samoja elementtejä. El periscopiosta puuttuu italialaisille seksikomedioille tyypillinen kepeys ja samalla on myös vältytty pahimmalta myötähäpeältä. Toki siinäkin on vaivaannuttavia kohtauksia (niin kuin melkein jokaisessa seksikomediassa) niiden pysyessä kuitenkin hallinnassa. Larraz ei yritä pakottaa katsojaa nauramaan, mutta muutama kohtaus tuo varmasti hymyn huulille. Kokonaisuutena elokuva ei saavuta täyttä potentiaaliaan, sillä erityisesti perheen äidin syrjähypyistä ja rahankeruusta olisi varmasti saanut enemmänkin irti.

Teoksen tiedot:

...And Give Us Our Daily Sex

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Los ritos sexuales del diablo (Black Candles, 1982)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: José Ramón Larraz

Hail Satan.

José Ramón Larraz ui espanjalaisen kauhun likaisenrasvaisissa vesissä kuin vampyyrikala veressä. Los ritos sexuales del diablo jatkaa pitkälti samansuuntaisissa kuvioissa kuin Larrazin tunnetuin elokuva, biseksuaaleja vampyyreja tarjoileva eroottinen goottikauhu Vampyres (aka Daughters of Dracula, 1974). Kuten elokuvan alkuperäisestä nimestä voi jo arvata, luvassa on paljaalla pinnalla kyllästettyä vinksahtanutta satanistimenoa ja pakanallisia riittejä.

Tuotantoarvoista johtuen Los ritos sexuales del diablon elokuvallinen laatu jää hyvinkin Vampyresin jälkeen ja vielä enemmän toisesta Larrazin toisesta tunnetusta elokuvasta, La visita del viciosta (aka The Coming of Sin, 1978), joka on pikemminkin vakavasti otettavaa eroottista draamaa kuin alastomuudella herkuttelevaa kauhua. Sen sijaan elokuvan viihdyttävyys ja likainen tunnelma ovat oikein hyvin kohdallaan, erityisesti sleazehoundin näkökulmasta katsottuna. Los ritos sexuales del diablo on tyyliteltyä saastaa, jonka yleisilmeestä tulee mieleen runsaan ja estottomasti kuvatun alastomuuden takia mm. Mario Landin ja Andrea Bianchin pahimmat/parhaimmat vastaavat tuotokset.

kuvituskuva a
kuvituskuva b
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Ohjaamisen ohella Larraz vastasi myös käsikirjoituksesta ja lopputulos on hämmentävä sekoitus kauhua, erotiikkaa ja trilleriä. Juoni etenee vitkutellen, mutta tarjoaa toimivat raamit lukuisille rakastelukohtauksille sekä satanistipahisten diabolisille juonitteluille. Larrazin asiantunteva ohjaus ja Juan Marinén kuvaus vievät Los ritos sexuales del diabloa sujuvasti eteenpäin eikä se vajoa missään vaiheessa ainakaan kovin syvälle tylsyyden suohon, kuten niin monet muut vastaavantyyliset elokuvat. Tämä siis jos katsojalla ei ole mitään sitä vastaan, että noin viiden minuutin välein kuvaruutuun lätkäistään taas uusi panokohtaus. Juan Mariné on pitkän linjan espanjalainen kuvaaja, jonka kameratyöskentely näkyy myös mm. samana vuonna valmistuneessa, Juan Piquer Simónin ohjaamassa eräänlaisessa mestariteoksessa Mil gritos tiene la noche (Pieces, 1982).

kuvituskuva c
kuvituskuva d
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Carol (Vanessa Hidalgo) palaa miesystävänsä Paulin (Mauro Ribera) kanssa Englannin maaseudulle pienessä kylässä sijaitsevaan lapsuudenkotiinsa viettämään vastikään kuolleen veljensä hautajaisia. Sydänkohtaus iski yllättäen (kesken rakastelun tietysti) ja perinnönsaajaksi nimettiin "suremaan" jäänyt vaimo Fiona (Helga Line). Yllätyksekseen Carol huomaa, että talossa poltetaan mustia kynttilöitä ja demonologiset muotokuvat koristavat seiniä. Hän alkaa nähdä omituisia seksuaalisia unia kuolleesta veljestään ja Fionasta. Unet vahvistavat Carolin epäilyjä siitä, että okkultismista kiinnostuneella Fionalla on jotain tekemistä hänen veljensä kuoleman kanssa. Kovin vilpittömiltä eivät vaikuta muutkaan kylän asukkaat, varsinkaan lipevä pastori. Paul ei lämpene Carolin vainoharhaisuudelle ja on muutenkin hieman liiankin kiinnostunut Fionasta ja hänen harrastuksistaan. Ennen pitkää Paul joutuu Vanhan Kehnon viettelemäksi ja sänkyhommat Carolin kanssa muuttuvat sitä myötä väkivaltaisiksi.

kuvituskuva e
kuvituskuva f
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Elokuvan satanistisen filosofian mukaan ihmisten alistuminen kristinuskoon oli historiassa pakotettua, kun taas paholaisen valtaan alistuminen on jokaisen yksilön oma henkilökohtainen valinta. Elokuvan tapahtumat eivät juurikaan tue tällaista teoriaa. Los ritos sexuales del diablossa on kaksi hetkeä ylitse muiden. Ensimmäinen niistä on kohtaus, jossa kylän paikalliset satanistit pastorinsa johdolla pakottavat naisen yhdyntään pukin kanssa saadakseen loitsunsa valmiiksi. Miksipä ei... Saatana loi pukin omaksi kuvakseen. Kohtaus on hienosti toteutettu ja sopivan pirullinen dialogeineen kaikkineen. Toisessa erityisen mieleenpainuvassa kohtauksessa eräs satanistilahkon jäsen jää kiinni petturuudesta ja hän saa asianmukaisen rangaistuksen: muut pitävät petturia kiinni, kun pastori laskee hänen housunsa alas ja survaisee terävän miekan hänen perseeseensä.

kuvituskuva g
kuvituskuva h
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Los ritos sexuales del diablo on elokuva, josta José Ramón Larraz itse ei ole mitenkään erityisen ylpeä. Se on toisaalta helppo ymmärtää, mutta tällaisille elokuville on kuitenkin selvä kohdeyleisö. Larrazin filmografiasta löytyy niin hittejä kuin hutejakin ja ainakin itse lasken tämän ensin mainittujen joukkoon. Jos et kuitenkaan tunne kuuluvasi kohdeyleisöön ja et halua tahrata mieltäsi tahmeilla traumoilla, niin suosittelen mieluummin katsomaan vaikkapa Roman Polanskin mestariteoksen Rosemaryn painajainen (1968), jolle Larrazin käsikirjoitus on monessa suhteessa velkaa.

I'll get my goat.

Teoksen tiedot:

Black Candles

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Kuvaaja

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Descanse en piezas (Rest in Pieces, 1987)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: José Ramón Larraz

Mainion Black Candlesin jälkeen Larrazilta valmistui yksi komediaelokuva (Juana la loca... de vez en cuando, 1983) ja pari tv‑tuotantoa, jonka jälkeen oli José-sedän aika siirtyä suoraviivaisiin ja sen myötä valitettavan särmättömiin kasarikauhuihin.

Rest in Pieces alkaa Helen Hewitin (Lorin Jean Vail) ja aviomiehensä Bobin (Scott Thompson Baker) saadessa kutsun Helenin hiljattain kuolleen eksentrisen ja mielisairaan tädin Katherinen (Dorothy Malone) perinnönjakotilaisuuteen. Tilaisuus ei ole aivan tavanomainen, sillä täti on päättänyt lähteä tyylillä ja tehtaillut komean videotestamentin, jossa hän perillisten luettelun päätteeksi kumoaa kylmän rauhallisesti kurkkuunsa lasillisen strykniiniä. Täti haluaa Helenin perivän hänen koko omaisuutensa, ja perustelee päätöstään sillä kuinka hän on aina inhonnut siskoaan ja kokenut että Helenin olisi pitänyt olla hänen oma tyttärensä. Loogista, eikö?

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Mutta kas kummaa, perinnön haltuunottoon liittyy pari catchiä, joita ei videotestamentissa sattumalta mainittu. Kartanoon saapuessaan nuoriparille selviää, että varsinaisia perintörahoja ei ole koskaan talletettu pankkitilille, vaan ne on näppärästi kätketty jonnekin kartanoon. Kartanon kaupanpäällisenä seuraa myös omituinen naapurusto, jonka jäsenet ovat tottuneet elämään tädin omistamissa kiinteistöissä maksamatta vuokraa penniäkään. Eikä siinä vielä kaikki, heti kättelyssä Helenille käy hyvin selväksi, etteivät he ole tervetulleita taloon, kun hän saa kimppuunsa pahantahtoisen poltergeistin.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Rest in Pieces on melko tavanomainen kasarisplätterkauhu. Gore-viisari ei kuitenkaan värähdä kovin korkealle, sillä verta elokuvassa vuodatetaan aivan liian harvakseltaan, etenkin kun ottaa huomioon kuinka mielenkiinnottomiksi kartanon tapahtumat muilta osin jäävät. Tits & ass ‑osastolla menee sentään hieman paremmin, ja tisuja vilautellaan Helenin toimesta vähän joka välissä.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Kokonaisuus on harmillisen tasapaksu, mutta sinällään ihan koherentti ja tapahtumat rullailevat maltillisen sulavasti kohti "yllättävää" loppua. Paikka paikoin tapahtumia säestävät riemastuttavan kornit Greg De Bellesin 80's synthpopit.

Kansikuvalla, jossa valkosilmäinen posketon karpaasi lyö kätensä läpi puuseinästä, ei ole mitään tekemistä tämän elokuvan kanssa.

Teoksen tiedot:

Rest in Pieces

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Julkaistu:


Al filo del hacha (Edge of the Axe, 1988)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2/5

Ohjaus: José Ramón Larraz

Vuonna 1988 valmistunut Edge of the Axe jatkaa Rest in Piecesin viitoittamalla kasarikauhulinjalla ja on osaltaan Larrazin oma pelinavaus slasher-elokuvien saralla. Valitettavasti vaan melko kehno sellainen.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Valkomaskinen kirvesmies ahdistelee Paddock Countyn asukkeja samalla kun pikkukylän sheriffi yrittää epätoivoisesti pitää murhien suhteen matalaa profiilia. Elokuvan pääpariksi nousevat mystisen menneisyyden omaava Lillian (Christina Marie Lane) ja hämmästyttävän tummat silmäkuopat omaava it‑nörtti Gerald (Barton Faulks, Future-Kill, 1985), jotka toistensa jatkuvan vokottelun lisäksi alkavat omatoimisesti tutkia kylässä tapahtuvia murhia.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Murhatutkimusten ohella ylimääräisen paljon ruutuaikaa saa elokuvan valopilkuksi nouseva, mutta juonen kannalta lähes merkityksetön Icarus-kotitietokone, joita Geraldilta löytyy oikein kaksin kappalein (vanha ja uudempi malli) ja joista toisen hän lahjoittaa Lillianille. Kone on oikea modernin (as in the 80's) tietotekniikan ihme. Sen lisäksi, että Gerald ja Lillian voivat chattailla koneidensa välityksellä (koneen lausuen aina ruudulla näkyvät viestit kaikuvalla monotonisen jäyhällä miesäänellä), voi koneelta myös kysellä kaikenlaisia oleellisia kysymyksiä, kuten tiedustella onko joku homo (ihan tosi!) ja imuroida rajattomasti tietoa kaikista maailman mahdollisista tietopankeista.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Edge of the Axe on enemmänkin whodunit-tyylinen mysteerielokuva kuin puhdasverinen slasher. Murhat itsessään vaikuttavat kovin irtonaisilta ja merkityksettömiltä, koska ne eivät tunnu suoranaisesti linkittyvän mitenkään päähenkilöihin. Kaikki murhien välissä kuluva aika käytetään joko seuraten Geraldin ja Lillianin suhteen tai sheriffin murhatutkimusten edistymistä ja arvuutellen katsojilta kuka valkean maskin taakse piiloutuu.

Loppupeleissä mysteeri itsessään ei ole kovinkaan kiehtova, ja murhaajan identiteettiäkin suurempaa ihmetystä katsojalle aiheuttaa jo pelkästään elokuvan alku‑ ja lopputekstien taustamusiikiksi valittu täysin tunnelmaan sopimaton korvia raastavaa kantri. Miksi, oi miksi?

Teoksen tiedot:

Edge of the Axe

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Deadly Manor (1990)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 1.5/5

Ohjaus: José Ramón Larraz

Muutama vuosi Edge of the Axen valmistumisen jälkeen, nyt jo yli 60‑vuotias Larraz päätti vielä kerran palata slashereiden pariin. Tällä kertaa nimekkeellä Deadly Manor, jonka vaihtoehtoisella nimellä Savage Lust ei voisi olla elokuvan sisällön kanssa paljon vähempää tekemistä.

Nuorisorevohka matkaa autollaan lomailemaan järvelle, jonka nimeä kukaan heistä ei edes muista. Reittioppaaksi poimitaan tienposkesta epäilyttävän oloinen kulkuri. Matka jatkuu, mutta voi, auton rengas puhkeaa ja matkalaiset joutuvat yöpymään reitin varrelta löytyvässä hylätyssä kartanossa.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Kartano on oikea aarreaitta mysteerejä rakastaville. Pihaa koristaa omituinen muistomerkki, jonka keskellä komeilee vanha kolaroitu auto. Kartanon seinille on ripustettu outoja alastonkuvia, kellarista löytyy hauta-arkkuja ja päänahkoja lasipurkeissa. Hui kamalaa. Myöhemmin comebackin tekee myös Larrazin tavaramerkiksi jo muodostunut valkoinen naamio.

Valtaosa elokuvasta koostuu lähinnä hiippailusta kartanon pimeillä käytävillä ja varsinainen "kauhu" alkaa vasta kun elokuvan kestosta on kulunut reilusti yli puolet. Siihen mennessä hiippailuun ja muuhun merkityksettömään toilailuun kyllästynyttä katsojakuntaa eivät tulevat tapahtumat takuulla jaksa enää kiinnostaa.

kuvituskuva c
kuvituskuva d
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Deadly Manor tuo monilta osin mieleen 80‑luvun lopun italialaisten kauhuohjaajien, kuten Fulcin ja Lamberto Bavan, halpis‑tv‑tuotannot, ja valitettavasti elokuvan laatu on myös pitkälti samaa heikkoa tasoa.

Deadly Manorin jälkeen Larrazilta on ilmestynyt enää kaksi elokuvaa: komedia Sevilla Connection (1992) ja Viento del pueblo: Miguel Hernández (2002), tv‑dokumentti espanjalaisrunoilija Miguel Hernándezista.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria