Irina Krohnin aikana (elokuvat, joiden tukipäätökset on tehty alusta lähtien hänen aikana) on tullut paljon floppeja ja samaan aikaan jaetaan
laatutukia, joista isoimmat rahat menevät niille, joilla jo sitä on.Sitten on tää "sympaattinen" Stefan Wallin, joka myönsi Aleksi Mäkelälle elokuvataiteen palkinnon. Kyllähän tässä on aika selkeää keppiviestiä havaittavissa.
Vaikken tietääkseni mikään misogynisti olekaan, niin pistää miettimään, miksi monet näistä flopeista ovat olleet nimenomaan naisten ohjauksia. (Ei sillä, että olisin elokuvallisesti kauhean iloinen Aleksi Mäkelän ja Mika Kaurismäen menestyselokuvista.)
Kolmanneksi tulee mieleen alati kasvava kansainvälistyminen, mikä alkaa näkyä myös elokuvien sisällöissä, mikä nyt ei millään muotoa voi olla hyvä asia. Etenkin, kun ratkaisut tuntuvat irrallisilta eivätkä tekijöille omakohtaisilta. Tarkoitan sellaisia elokuvia kuten Maata meren alla, Musta jää ja Pihalla.
Myös Auli Mantilan tuleva elokuva on kansainvälinen. Kuvataan Ruotsissa, mutta aihe on sentään suomalainen (kertoo Ruotsiin muuttaneista suomalaisista), eikä se tunnu täysin päälleliimatulta.
Eikä tässä nyt ole tarkoitus maalailla piruja seinille (ihan hyviäkin elokuvia tuli tänä ja viime vuonna), mutta mielestäni tästä olisi ehkä syytä keskustella.