Suomen elokuvasäätiö

Spaddu 27.10.2009 14:44
Young Hova ( 27.10.2009 14:33)
Spaddu ( 27.10.2009 14:12)
Joo mut jos 4,4 miltsistä hei tiedän prosentit olen verodosentti kalteva torni verottaja schmerottaja

No voi saatana

Huono päivä toimistolla?
(The Lukewarm.) 27.10.2009 14:47
MarjoP ( 27.10.2009 14:24)
(The Lukewarm.) ( 27.10.2009 10:14)
En ole missään puhunut elokuvien hyvyydestä (en ole nähnyt yhtään tänä vuonna naisen ohjaamaa elokuvaa). Olen puhunut flopeista. En voi tajuta, miten joku on voinut kuvitella tuon Maata meren alla olevan joku menestys. Ja kun se ei ollut arvostelumenstyskään, niin elokuvan olemassaolo vaikuttaa täysin päättömältä. Jälkiviisastelu on ehkä helppoa, mutta muutakaan ei tässä vaiheessa voi tehdä.

Eivät naisohjaajat varmasti ole päässeet helpolla tässä maassa (tosin meillä on Honkasalo ja Mantila – ketä Ruotsilla on?), mutta tuskin helpolla pääseminen tekisi heidän elokuvistaan sen onnistuneempia.

Tässä olen vain spekuloinut, koska viimeisenä kahtena vuotena on jostain syystä ilmaantunut paljon naisten ohjaamia elokuvia. En tiedä onko se Krohnin saavutus, mutta kyllä musta SESin johdolla pitäisi olla joku vastuu siitä jos minkään sortin tuloksia ei lippuluukuilla tule. Tämä MIEHEN ohjaama Pihallakaan ei ole ollut mikään suksee. Kokonaisuudessa tukipolitiikassa on täytynyt olla jotain feilua jos tulokset on tällaisia. Tämä vuosi ei ole mennyt hyvin kotimaisella elokuvalla.

Ruotsalaisia naisohjaajia, of the top of my head:

Mia Engberg (dokumentaristi, Dirty Diariesin tuottaja)

Teresa Fabik (Hip hip hora!, Prinsessan)

Ella Lemhagen (Tsatsiki, morsan och polisen; Tur och retur; Patrik 1,5)

Svenska filminstitutetin tilastokatselmuksessa vuodelta 2008 löytyy myös osio jämställdhet (gender equality), josta voi lukea kuinka paljon naisten ohjaamia elokuvia viime vuonna tuotettiin Ruotsissa (määrä oli laskenut edellisestä vuodesta, mutta tuona vuonna jaettujen tukia katsottaessa naisten osuus oli parantunut: 30% ohjaajista, 36% tuottajista ja 46% käsikirjoittajista). SESsin sivuilta en löytänyt vastaavanlaista selvitystä, mikä jo kertoo jotain Suomen ja Ruotsin eroista.

Ja Hip hip hora on sellainen elokuva, joita toivoisit Suomessakin tehtävän?

No ehkä mä olen sitten sovinisti, koska musta tällainen kiintiöpolitiikka ei edistä suomalaista elokuvaa eikä tee siitä yhtään monimuotoisempaa. Musta parhaat ideat pitäisi päästää läpi katsomatta sukupuoleen. Selkeästi menestyvien elokuvien tehtailu (lasten elokuvat eivät kilpaile samoista markkinoista muiden pitkien fiktioiden kanssa) ei ole SESsiltä onnistunut, joten jotain uutta suuntaa kaivataan.

Eikä tarkoituksena ollut selittää, että suomalaiset naisohjaajat ovat olleet EPIC FAIL tasoa. Tämä vuosi on ollut EPIC FAIL taloudellisessa mielessä suomalaiselle elokuvalle ja musta on ihan aiheellista kyseenalaistaa millaista tukipäätöspolitiikka harjoitetaan.
Young Hova 27.10.2009 15:00
(The Lukewarm.) ( 27.10.2009 14:47)

Mä ainakin toivoisin. Erittäin hyvä nuorisoelokuva ja oikein hyvä elokuva muutenkin.
Disco Studd 27.10.2009 15:01

Ihan yleisellä tasolla minun mielestäni Suomessa voitaisiin tehdä huomattavasti enemmän varhaisnuorisolle suunnattuja rohkeita ja realistisia elokuvia, jotka eivät pelkäisi kantaaottavuutta tai särmää. Eli sen kaltaisia kuin Hip hei hutsu, joka ei ollut lajissaan ihan huono.

Kuka suomalainen elokuvantekijä on tarttunut tähän kohderyhmään – paitsi Arto Lehkamo. Joku Dome Karukoski on ihan pätevä nuorisokuvaaja, mutta hänen leffojen nuoriso on jo yli teini-iän ja aiheet ovat muutekin jossain muualla kuin tavisnuorison arjessa – lastenkodeissa ja lestadiolaisyhteisöissä. Masentaa ajatellakin, että joku vitun Salatut elämät on tällä hetkellä kovin kotimainen elokuvallinen juttu suomalaisille teineille.
MarjoP 27.10.2009 15:04

Kyllä.

No ehkä mä olen sitten sovinisti, koska musta tällainen kiintiöpolitiikka ei edistä suomalaista elokuvaa eikä tee siitä yhtään monimuotoisempaa.

Mikä helvetin kiintiöpolitiikka?!? Onko johonkin toimintasuunnitelmaan kirjattu jotain kiintiöistä? Onko sulla jotain näyttöä siitä, että naisohjaajia suositaan miesohjaajien kustannuksella? Että prosentuaalisesti naishakijoiden projektit pääsee helpommin seulan läpi kuin miesten? Mihin ylipäänsä perustuu arviosi, että Säätiö suosii naisia? Siihen että johtajana ja tuotantoneuvojina on naisia?

Mulla alkaa pää höyrytä tällasista musta tuntuu ‑argumenteista. Enkä nyt tarkoita tuota kotimaisten elokuvien yleisesti ottaen huonoa kaupallista menestystä, vaan nimenomaan tätä naisten syyttelyä. Eikö pikemminkin olisi kummallista, jos tässä niin kovin tasa-arvoisessa maassa ei 2000-luvulla alkaisi putkahdella naisohjaajia?
(The Lukewarm.) 27.10.2009 15:07
SITÄ PAITSI: Viime vuodelta Kaisa Rastimon Myrsky sai yli 100 000 katsojaa, Mari Rantasilan Risto Räppääjä yli 200 000 katsojaa (ollen ylivoimaisesti suosituin kotimainen elokuva).

Eiköhän tämän palkinnon vienyt Niko – lentäjän poika (yli miljoonaa katsojaa). Tosin Niko keräsi enemmän katsojia ulkomailla eikä se näy välttämättä SESin taulukoissa.
(The Lukewarm.) 27.10.2009 15:09
MarjoP ( 27.10.2009 15:04)
No ehkä mä olen sitten sovinisti, koska musta tällainen kiintiöpolitiikka ei edistä suomalaista elokuvaa eikä tee siitä yhtään monimuotoisempaa.

Mikä helvetin kiintiöpolitiikka?!?

Se millaisesta löytyy mainintoja Ruotsista ja jollaista ilmeisesti toivoisit tänne ihan virallisestikin harjoitettavaksi. Mä en toivo.
Lazer 27.10.2009 15:11
Mikä helvetin kiintiöpolitiikka?!? Onko johonkin toimintasuunnitelmaan kirjattu jotain kiintiöistä? Onko sulla jotain näyttöä siitä, että naisohjaajia suositaan miesohjaajien kustannuksella? Että prosentuaalisesti naishakijoiden projektit pääsee helpommin seulan läpi kuin miesten? Mihin ylipäänsä perustuu arviosi, että Säätiö suosii naisia? Siihen että johtajana ja tuotantoneuvojina on naisia?

Muistelisin, että Krohn on jossain lehtijutussa puhunut naisohjaajia paremmin esiintuovista linjoista. Ei kuitenkaan kiintiöistä.
Spaddu 27.10.2009 15:20

No ehkä mä olen sitten sovinisti, koska musta tällainen kiintiöpolitiikka ei edistä suomalaista elokuvaa eikä tee siitä yhtään monimuotoisempaa. Musta parhaat ideat pitäisi päästää läpi katsomatta sukupuoleen. Selkeästi menestyvien elokuvien tehtailu (lasten elokuvat eivät kilpaile samoista markkinoista muiden pitkien fiktioiden kanssa) ei ole SESsiltä onnistunut, joten jotain uutta suuntaa kaivataan.

Eikä tarkoituksena ollut selittää, että suomalaiset naisohjaajat ovat olleet EPIC FAIL tasoa. Tämä vuosi on ollut EPIC FAIL taloudellisessa mielessä suomalaiselle elokuvalle ja musta on ihan aiheellista kyseenalaistaa millaista tukipäätöspolitiikka harjoitetaan.

Hip hip horahan on ihan hyvä leffa, sellaista perus-***½ ‑tasoa. Ohjaajan sukupuolella ei pitäisi olla väliä, käsiksen perusteellahan elokuva tehdään. Mitä ovat nämä parhaat ideat? En ole nyt aivan vakuuttunut, että SES:ssä systemaattisesti vuosi toisensa perään hylättäisiin nämä parhaat ideat (mitä ovatkaan) ja annettaisiin tukea näille taloudellisessa mielessä EPIC FAIL ‑elokuville. Elokuvan korkeatasoisuus riippuu niin paljon muistakin seikoista. Markkinointi, levitysajankohta jne. Eikä floppaaminen lippuluukuilla kerro elokuvan tasosta yhtään mitään...
MarjoP 27.10.2009 15:20
(The Lukewarm.) ( 27.10.2009 15:09)

Mikä helvetin kiintiöpolitiikka?!?

Se millaisesta löytyy mainintoja Ruotsista ja jollaista ilmeisesti toivoisit tänne ihan virallisestikin harjoitettavaksi. Mä en toivo.

Sä väität tuossa yllä, että Suomessa jo nyt harjoitetaan kiintiöpolitiikkaa, mutta et perustele sitä millään. Se, että kourallinen naisohjaajia saa tuotantotukea ei tarkoita, että Säätiöllä olisi kiintiöpolitiikka (siis että olisi tehty virallinen päätös antaa tukea n%:lle naisohjaajia). En ole missään väittänyt haluavani Säätiölle kiintiöitä, mutta toivoisin kyllä että sukupuolen vaikutuksia tutkittaisiin elokuva-alalla samaan tapaan kuin Ruotsissa ja pohdittaisiin, kuinka sukupuolten välistä tasa-arvoa voitaisiin edistää. Mitäköhän mainintoja muuten tarkoitat? Voitko laittaa jotain linkkejä, missä kerrottaisiin tuosta Ruotsin kiintiöpolitiikasta?
MarjoP 27.10.2009 15:32
Spaddu ( 27.10.2009 15:20)
Ohjaajan sukupuolella ei pitäisi olla väliä, käsiksen perusteellahan elokuva tehdään. Mitä ovat nämä parhaat ideat?

Ei pitäisi, ei. Ongelmana on vain se, että me ei mitenkään voida luoda tilannetta, jossa sukupuolella ei olisi väliä. Koska jokainen meistä on kasvanut ja kasvatettu johonkin sukupuoleen ja media kertoo meille koko ajan asioita siitä, millaisia naiset ja miehet ovat, sukupuoli vaikuttaa koko ajan. Se vaikuttaa myös siihen, millaisia ideoita pidetään hyvinä, millaisia tarinoita kerrottavan arvoisina. Tästä syystä sukupuoleen ja sen vaikutuksiin nimenomaan pitää kiinnittää huomiota, jotta ne vaikutukset voidaan minimoida ja jotta oikeasti kiinnostavia ja hyviä elokuvia tulee tehdyksi.
(The Lukewarm.) 27.10.2009 15:33
MarjoP ( 27.10.2009 15:20)
Sä väität tuossa yllä, että Suomessa jo nyt harjoitetaan kiintiöpolitiikkaa, mutta et perustele sitä millään. Se, että kourallinen naisohjaajia saa tuotantotukea ei tarkoita, että Säätiöllä olisi kiintiöpolitiikka (siis että olisi tehty virallinen päätös antaa tukea n%:lle naisohjaajia). En ole missään väittänyt haluavani Säätiölle kiintiöitä, mutta toivoisin kyllä että sukupuolen vaikutuksia tutkittaisiin elokuva-alalla samaan tapaan kuin Ruotsissa ja pohdittaisiin, kuinka sukupuolten välistä tasa-arvoa voitaisiin edistää. Mitäköhän mainintoja muuten tarkoitat? Voitko laittaa jotain linkkejä, missä kerrottaisiin tuosta Ruotsin kiintiöpolitiikasta?

En ole missään kohtaa väittänyt, että naisia suositaan, mutta mulla on epäilys siitä, että naisten ohjaamia elokuvia pyritään saamaan Krohnin ansiosta enemmän läpi. Se on vaan mutua johon Lazer tossa ylempänä antoi lähteettömän "vahvistuksen". Ja nyt vaikuttaa siltä, että tänä vuonna tulleita elokuvia olisi pitänyt miettiä pari kertaa. Tai ehkä pitäisi ylipäätään miettiä miten niitä tukia annetaan. Miksi jälkikäteen myönnetään jotain palkintoja hyvin menestyneille elokuville? Ja miksi näitä tukia kutsutaan laatutuiksi?

Tossa kohtaa mihin vastasit kysymysmerkein ja huutomerkein, mä vain spekuloin tulevaisuudesta jolloin Suomeen saataisiin jotain sukupuolikiintiöitä. Menin asioissa pidemmälle kuin näköjään Ruotsissa on menty, kun nyt lukasin uudestaan ton mitä kirjoitit. En tiedä aiheesta sen enempää kuin olet tänne kirjoittanut.
Young Hova 27.10.2009 15:33
(The Lukewarm.) ( 27.10.2009 15:07)
SITÄ PAITSI: Viime vuodelta Kaisa Rastimon Myrsky sai yli 100 000 katsojaa, Mari Rantasilan Risto Räppääjä yli 200 000 katsojaa (ollen ylivoimaisesti suosituin kotimainen elokuva).

Eiköhän tämän palkinnon vienyt Niko – lentäjän poika (yli miljoonaa katsojaa). Tosin Niko keräsi enemmän katsojia ulkomailla eikä se näy välttämättä SESin taulukoissa.

Räppääjä oli kaikilla normaaleilla mittapuilla Suomen katsotuin elokuva 2008.

(Btw, mistä tää "yli miljoona", lähde? Mahdollista toki.)

Jos halkaistaan hiuksia ja etsitään katsotuin suomalainen elokuva 2008, se lienee Matti, 777 000 katsojaa televisiossa.. tai Joulutarina, jota myytiin 105 000 kappaletta dvd:llä.. tai Kummeli, 180 000 katsojaa leffassa ja 80 000 myytyä dvd:tä.. tai se saattaa olla Star Wreck, jonka kotimaisuusaste on muuten huomattavasti korkeampi kuin monikansallisen Nikon, joka on juu virallisesti suomalainen tuotanto, mutta Tanskassa markkinoitu tanskalaisena ja Saksassa saksalaisena.
MarjoP 27.10.2009 15:51
(The Lukewarm.) ( 27.10.2009 15:33)
En ole missään kohtaa väittänyt, että naisia suositaan, mutta mulla on epäilys siitä, että naisten ohjaamia elokuvia pyritään saamaan Krohnin ansiosta enemmän läpi. Se on vaan mutua johon Lazer tossa ylempänä antoi lähteettömän "vahvistuksen".

Mulla taas on sellainen mutu-tuntuma, että naisia ei aikaisemmin ole kannustettu kauheasti elokuvantekemiseen, mistä syystä mun mielestä on hyvä asia, jos nykyään näin tehdään. Syy, minkä takia niin paasaan tästä, on että prosentuaalisesti suurempi osa naisten tekemistä elokuvista on minusta kiinnostavia kuin miesten tekemistä. Tähän olen päätynyt siitä, että vuosittain elokuvateattereissa näkemistäni elokuvista n. 10-15% on naisten ohjaamia, mutta suosikkilistallani vuosittain n. kolmannes elokuvista on naisohjaajien elokuvia – ja tämä on tilastotietoa, ei mutua :D

(The Lukewarm.) ( 27.10.2009 15:33)
Ja nyt vaikuttaa siltä, että tänä vuonna tulleita elokuvia olisi pitänyt miettiä pari kertaa. Tai ehkä pitäisi ylipäätään miettiä miten niitä tukia annetaan. Miksi jälkikäteen myönnetään jotain palkintoja hyvin menestyneille elokuville? Ja miksi näitä tukia kutsutaan laatutuiksi?

Olen samaa mieltä tästä. Olemme ehkä vain eri mieltä siitä, miten tähän huonoon tilanteeseen on päädytty.
(The Lukewarm.) 27.10.2009 15:52
Young Hova ( 27.10.2009 15:33)
(The Lukewarm.) ( 27.10.2009 15:07)

Räppääjä oli kaikilla normaaleilla mittapuilla Suomen katsotuin elokuva 2008.

(Btw, mistä tää "yli miljoona", lähde? Mahdollista toki.)

Jos halkaistaan hiuksia ja etsitään katsotuin suomalainen elokuva 2008, se lienee Matti, 777 000 katsojaa televisiossa.. tai Joulutarina, jota myytiin 105 000 kappaletta dvd:llä.. tai Kummeli, 180 000 katsojaa leffassa ja 80 000 myytyä dvd:tä.. tai se saattaa olla Star Wreck, jonka kotimaisuusaste on muuten huomattavasti korkeampi kuin monikansallisen Nikon, joka on juu virallisesti suomalainen tuotanto, mutta Tanskassa markkinoitu tanskalaisena ja Saksassa saksalaisena.

Lähteenä on wikipedia, joka vuorostaan kertoo lähteeksi Suomen Elokuvasäätiön toimintakertomus 2008.

Näitä perinteisiä ja normaaleja suosiomittareita pitänee varmaan tarkistaa tulevaisuudessa, koska ylikansalliset tuotannot varmasti vain lisääntyvät.