27.10.2009 16:12
Ohjaajan sukupuolella ei pitäisi olla väliä, käsiksen perusteellahan elokuva tehdään. Mitä ovat nämä parhaat ideat?
Ei pitäisi, ei. Ongelmana on vain se, että me ei mitenkään voida luoda tilannetta, jossa sukupuolella ei olisi väliä. Koska jokainen meistä on kasvanut ja kasvatettu johonkin sukupuoleen ja media kertoo meille koko ajan asioita siitä, millaisia naiset ja miehet ovat, sukupuoli vaikuttaa koko ajan. Se vaikuttaa myös siihen, millaisia ideoita pidetään hyvinä, millaisia tarinoita kerrottavan arvoisina. Tästä syystä sukupuoleen ja sen vaikutuksiin nimenomaan pitää kiinnittää huomiota, jotta ne vaikutukset voidaan minimoida ja jotta oikeasti kiinnostavia ja hyviä elokuvia tulee tehdyksi.
Tottakai sukupuoli vaikuttaa, niin vaikuttavat ajatuksetkin ja esim. se, kuinka hyvin joku on nukkunut ja mitä hän on syönyt aamupalaksi. Tarkoitin vaan että se, mistä leffa kertoo, on keskeistä eikä esim. se, onko ohjaaja mies/nainen. Mulle on ihan sama onko elokuvan ohjannut mies vai nainen. Teoreettisessa tilanteessa, jossa katson elokuvan x tietämättä siitä yhtään mitään, ei ohjaajan sukupuoli näy elokuvasta, jos alku-/lopputeksteiltä ummistaa silmänsä (toki voin olettaa, että leffan on ohjannut mies, koska useimmat katsomieni elokuvien ohjaajat ovat tähän asti olleet miehiä). Tietysti tällaista pääsee todella harvoin syntymään, jos luen leffasta jostain etukäteen jne. Mutta en mä leffaa katsoessani mieti että jaha ohjaajana on nyt nainen, tämä näyttää nyt tältä blaablaa. Jos pohjatyöt on tehty kunnolla, leffa imaisee mukaansa. Tai sitten se ei imaise. Syy on todennäköisesti tarinassa. POINTTI: ohjaajan sukupuoli ei määritä elokuvan tasoa. (Ja ohjaajan merkitystä ei saisi muutenkaan yliarvioida, kaupallisen elokuvan tekeminen on ryhmätyötä. Toki on merkittävä/merkittävin henkilö elokuvan tekoprosessissa, ei kuitenkaan ainoa.)