iTunes vs. elokuvateatteri -debatti

Janne Timonen 29.6.2009 20:24

Saako tuota leffalistaa näkyville? Muutenkin kuin rekisteröitymällä/tilaamaalla.

spatter 29.6.2009 21:39
Liisa_ ( 29.6.2009 11:06)
Puuttumatta lainkaan siihen, mikä on optimaalisin tapa katsoa elokuvia yleensä, mun täytyy kyllä sanoa että itse odotan kuin kuuta nousevaa sitä päivää, kun voin vuokrata elokuvia telkkarin kaukosäätimellä suoraan kotisohvalta.

Jos leffojen vuokraaminen kävisi yhtä helposti, olisin ikionnellinen ja katsoisin varmasti entistäkin enemmän leffoja. En usko että oma leffassa käynminen kuitenkaan vähenisi, kiinnostavimmat uutuudet on kuitenkin mukava nähdä heti tuoreeltaan.

Sopii monille, mutta itse haluan vielä itse edes käydä hakemassa sen vuokraleffan. Sama juttu musiikissa, en ole vielä ostanut bittimuodossa yhtään biisiä tai levyä. Tykkään jo siitä että sinänsä jo monen leffan kohdalla ankean tv-ruudun tuijottamisen eteen pitää tehdä jotain ja hakea se leffa itse. Puhumattakaan siitä että kun vertaa suoraan netistä ladattavaa elokuvaa ja käsissä olevaa, parhaimmillaan tyylikästä ja informatiivista dvd-koteloa, en osaa pelkästä bittihuvista innostua. Mutta kehitys kehittyy ja kyllähän se helpottaa asioita. Tulee vaan niin persoonattomaksi koko touhu.
Rantala 30.6.2009 09:46

Onko karkkikauppa makuunissa tai filmtownissa käyminen persoonallista?

spatter 30.6.2009 11:09
Rantala ( 30.6.2009 07:47)
Onko karkkikauppa makuunissa tai filmtownissa käyminen persoonallista?

Ainakin mun lähivuokraamo on äärettömän persoonallinen. Tai ainakin yhtä persoonallista touhua kuin että tilaa leffan netistä. Vaihtelen välillä CDON:ia ja Amazonia, niin pysyy homma mielenkiintoisena.
Liisa_ 30.6.2009 11:38

Meidän lähi-Makuunissa on kyllä myyjänä tosi persoonallinen stoner-jäbä, mutta siihen se jääkin.

Kyllä mustakin on kiva hypistellä levyjä ja dvditä kaupoissa, ostaa niitä omaan hyllyyn ja tutkiskella kansia jne, mutta monen leffan kohdalla riittää kyllä vähempikin effortti. Esim äskettäin sadepäivän ratoksi katotut, harvinaisen ei-elitistiset elokuvavalinnat eli Rennyn Cleaner ja Evan Almighty (!) ovat loistavia esimerkkejä (ja samalla noloja tunnustuksia... ok myönnän että Evan Almighty oli aika paska eikä ees kovin hauska).
xav 30.6.2009 11:51
Liisa_ ( 30.6.2009 11:39)
Meidän lähi-Makuunissa on kyllä myyjänä tosi persoonallinen stoner-jäbä, mutta siihen se jääkin.

Sekin siis on pöllinyt kaiken mitä tekee 1970-luvun tietynlaisilta hard rock/metallibändeiltä ja polttaa vitusti pilveä? biggrin.gif

Itse kävisin leffassa paljon useammin jos a) teattereissa pyörisi jotain kiinnostavaa ja b) jos lipun hinnat eivät olisi niin

tolkuttomat mitä ne tänäpäivänä on.
Young Hova 30.6.2009 14:24
xav ( 30.6.2009 11:52)
b) jos lipun hinnat eivät olisi niin

Mitä sillä lipun hinnalla saa muuta.. kaksi tuoppia olutta, bensaa juuri ja juuri pitäjän ympäri ajamiseen tai puolitoista laitekäyntiä Linnanmäellä?
Disco Studd 30.6.2009 14:43

Tämä "tolkuttomat lipunhinnat" on taas yksi näitä ainaisia vakioselityksiä tähän elokuvateatterijuttuun. Nehän ei ole koskaan tarpeeksi edullisia. xavin kotikaupungissa Tampereella Finnkinon lippujen hinnat ovat maakuntatasoa

6,80-10,50€. Se onko se paljon onkin sitten subjektiivinen näkemys, kuten Hova tuossa ylhäällä toi esille. Itselleni ei ainakaan tuota mitään tuskaa maksaa elokuvasta sitä keskimääräistä sarjalipun kustantamaa 8 euroa. En ymmärrä miksi kukaan edes maksaa lipuista täyttä viikonloppuhintaa, kun tarjous- ja sarjalipuilla pääsee halvemmalla. Toki se vaatii elokuvissa käyntiä enemmän kuin kahdesti vuodessa, mikä tuntuu täällä elokuvafoorumilla olevan joillekin tosi tuskainen kokemus.
Spiritual Boxer 30.6.2009 15:01
Young Hova ( 30.6.2009 14:25)

Mitä sillä lipun hinnalla saa muuta.. kaksi tuoppia olutta, bensaa juuri ja juuri pitäjän ympäri ajamiseen tai puolitoista laitekäyntiä Linnanmäellä?

Sillä saa lähivuokraamosta yhden uutuushyllystä eteenpäin siirtyneen Blu-rayn ja kyytipojaksi viereisestä marketista 12 tölkkiä kolmosolutta.
(The Lukewarm.) 30.6.2009 15:03
Spiritual Boxer ( 30.6.2009 15:02)

Sillä saa lähivuokraamosta yhden uutuushyllystä eteenpäin siirtyneen Blu-rayn ja kyytipojaksi viereisestä marketista 12 tölkkiä kolmosolutta.

Voitko eritellä vielä ton lähimarketin nimen ja paljon tämä Blue-ray maksaa? Vai pitikö tossa "ja" kohdalla olla "tai"?
Spiritual Boxer 30.6.2009 15:08
(The Lukewarm.) ( 30.6.2009 15:04)
Spiritual Boxer ( 30.6.2009 15:02)

Voitko eritellä vielä ton lähimarketin nimen ja paljon tämä Blue-ray maksaa? Vai pitikö tossa "ja" kohdalla olla "tai"?

Ainakin Aleksis Kiven kadun S-Marketista saa niistä punaisesta lavoista irrotettuja Koff-tölkkejä alle eurolla, muistaakseni parhaimmillaan €0.75, ja Filmtownista voi vuokrata ei-uutuus-bd:n 2 euroa. Vertailuna siis Finnkinon viikonloppulippu €11.50. Sitten leffaa voi kokoontua katsomaan 4-5 henkilöä niin saadaan kustannusta tasattua ja oluestakin riittää tuurilla kahdelle, ellei ole paska elokuva.

edit. tarkennan vielä että katson mieluiten elokuvat teatterissa ja ottaa päähän kuinka vähän nyt kesälläkin ehtii käymään Orionissa lähinnä työaikojen ym. takia, Niagaraakin pitäisi tukea useammin mutta Finnkinon kombo hinta+valikoima+yleisö+lipun hankinta (jos on saanut jostain tarjouslärpäkkeen niin netistä ei käsittääkseni voi ostaa lippua vaan pitää mennä sinne tuntia ennen jonottelemaan)+mainokset häviävät käytännössä aina omalta valkokankaalta valikoidussa seurassa katsottavalle bd/dvd:lle. Jo R&A:n yhteydessä tulee useammin istuttua näissä Tennareissa ym. kuin koko muun vuoden aikana yhteensä.
Young Hova 30.6.2009 15:24

Tai blurayta katsomaan voi kutsua vaikka 100 ihmistä, jolloin vuokrakustannukset ovat ällistyttävät 2 senttiä per naama! Harmi ettei Suomessa ole niin pieniä kolikoita!

Young Hova 30.6.2009 15:26
jos on saanut jostain tarjouslärpäkkeen niin netistä ei käsittääkseni voi ostaa lippua vaan pitää mennä sinne tuntia ennen jonottelemaan

Sitten jos tietää että edessä olisi "tuntia ennen jonottelu", varmaan kannattaa miettiä, onko oma aika sen kahden euron säästön arvoista vai ei? Onko vika Finnkinossa vai missä? Elämä, valintoja, ym, tietty, juu.
k-mikko 30.6.2009 15:35

Pitäisi jaksaa kommentoida muutakin, mutta tuo hintahomma on juuri niin kuin Spiritual Boxer kirjoittaa. Vuokrattua / ostettua dvd:tä blurayta usein katsoo useampi kuin yksi ihminen (tai ennemminkin, hyvin harvoin leffaan menee yksin), jolloin sen hinnan vertaaminen yhteen leffalippuun ei ole relevanttia.

Mun leffassa käyminen ei niinkään ole rahasta kiinni, mutta kyllä se silti on selkeästi kalliimpaa.
xav 1.7.2009 11:59
Disco Studd ( 30.6.2009 14:44)
Tämä "tolkuttomat lipunhinnat" on taas yksi näitä ainaisia vakioselityksiä tähän elokuvateatterijuttuun. Nehän ei ole koskaan tarpeeksi edullisia. xavin kotikaupungissa Tampereella Finnkinon lippujen hinnat ovat maakuntatasoa 6,80-10,50€.

Mulla ei yksinkertaisesti ole aikaa viikolla käydä leffassa joten viittasin viikonloppuhintoihin.

Olisin toki voinut tämän mainita viestissäni.

Mä ymmärrän sen että on jengiä jotka käy mielellään teatterissa katsomassa leffoja ja

mieluiten itsekin kävisin useammin teatterissa, mutta ihan periaatteesta en maksa kovin helposti

yli kahdeksaa euroa elokuvateatterilipusta.

Ja mitä tarpeeksi edullisiin tulee niin kyllä mun mielestä 5-6 euroa olisi

tarpeeksi edullinen elokuvateatterilipunhinta. Mutta siinä vaiheessa kun lipunhinnalla ostaa pariksi päiväksi

himaan ruokaa niin onhan se nyt mulle aivan tolkuton hinta.