Orionin kevät

(The Lukewarm.) 23.3.2009 15:18

Wes Andersonin Bottle Rocket (1996) saa ensiesityksensä suomalaisella valkokankaalla Orionissa huomenna 24.3. klo 21.00. Suomessa ehkä paremmin myöhäistuotannostaan – Royal Tenenbaums, Steve Zissoun vedenalainen maailma ja Darjeeling Limited – tunnetun Andersonin esikoiselokuvassa kiteytyy jo myöhempien elokuvien tematiikka isähahmosta (James Caan) yhteisöllisyyteen.





21:00 Wes Anderson: BOTTLE ROCKET

(Lurjukset), USA , 1996

Luke Wilson, Owen C. Wilson, James Caan

suom. tekstit/svenska texter

S, 87min, uusinta/repris 27.3



"Mitäänsanomattoman suomalaisen nimen Lurjukset (Bottle Rocket, 1996) taakse kätkeytyy yhden nykyelokuvan suuren toivon, Wes Andersonin, debyyttiohjaus. Surumielinen komedia kertoo kahdesta kaveruksesta (Luke Wilson, Owen Wilson), jotka ryhtyvät rikollisiksi, vaikka heille ei ole kykyjä alalle. Sitten he saavat opastajakseen todellisen rikollisammattilaisen (James Caan). Elokuva vääntää vitsiä täysin vakavalla naamalla. Katsojat palkitsivat älyynsä luottamisen siten, että juuri kukaan ei ole elokuvaa nähnyt. Vasta myöhempinä vuosina sen arvo on noussut lähemmäksi sitä mitä pitääkin."

– Savon Sanomat



"Wes Anderson first illustrated his lovingly detailed, slightly surreal cinematic vision (with cowriter Owen Wilson) in this visually witty and warm portrait of three young misfits. Best friends Anthony (Luke Wilson), Dignan (Owen Wilson), and Bob (Robert Musgrave) stage a wildly complex, mildly successful robbery of a small bookstore, then go “on the lam.” During their adventures, Anthony falls in love with a South American housekeeper, Inez (Lumi Cavazos), and they befriend local thief extraordinaire Mr. Henry (James Caan). Bottle Rocket is a charming, hilarious, affectionate look at the folly of dreamers, shot against radiant southwestern backdrops, and the film that put Anderson and the Wilson brothers on the map."

– Criterion Collection



"Anderson has a fine sense of how music works against an image. There’s the beautiful ending of Rushmore, when Miss Cross removes Max Fischer’s glasses and gazes into the boy’s eyes—really the eyes of her dead husband—as the Faces’ “Ooh La La” plays on the soundtrack. And I also love the scene in Bottle Rocket when Owen Wilson’s character, Dignan, says, “They’ll never catch me, man, ’cause I’m fuckin’ innocent.” Then he runs off to save one of his partners in crime and gets captured by the police, over “2000 Man” by the Rolling Stones. He—and the music—are proclaiming who he really is: he’s not innocent in the eyes of the law, but he’s truly an innocent. For me, it’s a transcendent moment. And transcendent moments are in short supply these days."

– Martin Scorsese



(The Lukewarm.) 25.3.2009 14:18

Kopio oli aivan priimakunnossa (ei ole esitetty koskaan) ja värit oli muutenkin filmillä paljon paremman näköiset kuin mun halpis dvd:ssä. Elokuvakin oli paljon hauskempi yleisön kanssa.

withnail 27.3.2009 00:37

Nyt perjantaina tosiaankin viimeinen mahdollisuus nähdä Bottle Rocket valkokankaalta eli viideltä kaikki Orioniin (ja muistakaa jo klo 14.30 leffateatteriin livistämään kykenevät myös leffaa edeltävä Antti Alasen Class of 1999 ‑luento). Tänne!

(The Lukewarm.) 13.4.2009 21:17

Huomenna tiistaina klo 21.15 ja perjantaina klo 17.00 luvassa restauroitu kopio blaxpoitation helmestä Sweet Sweetback's Baadasssss Song. Perjantain luennon pitää Pirkka Kivenheimo.







Sweet Sweetback's Baad Asssss Song on mustan ja riippumattoman elokuvan merkkipaalu. Se on yksi kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä riippumattomasti tuotetuista elokuvista, todiste siitä, että elokuvantekijä voi kerätä suuren voiton työskentelemällä kokonaan studiojärjestelmän ulkopuolella. Toisaalta koko "blaxploitation"-elokuvan suuntaus perustuu miltei yksin Sweetbackin menestykseen.



1970-luvun alussa Hollywood keksi unohdetun yleisön: mustat. Suuret studiot alkoivat tuottaa viihdyttäviä poliisi-ja-rosvo-seikkailuja (Cotton comes to Harlem), jännittäviä yksityisetsivätarinoita (Shaft) ja lamakauteen sijoittuvia nyyhkytarinoita (Sounder). Kaikki nämä oli suunnattu mustalle yleisölle vaikkakin ne olivat myös valkoisille katsojille sopivia. Van Peebles teki Sweetbackin täysin valkoisen studiojärjestelmän ulkopuolella käyttäen hyväkseen Vesimelonimiehestä (1970) saamaansa palkkaa, pankkilainaa ja Bill Cosbylta saatuja 50 000 dollaria.



Liput 5e, klubikorttilaisille 4e.



http://www.youtube.com/v/tlO4WdeX1Mc&hl=en&fs=1

http://en.wikipedia.org/wiki/Sweet_Sweetba...Baadasssss_Song

http://www.kava.fi/esitys/sweet-sweetbacks...month/4/week/16



Red Right Hand 14.4.2009 16:20

Pitää yrittää perjantaina. En ole edes nähnyt!

blush.gif
Antti Vanhala 16.4.2009 21:19

Täytyy antaa kiitosta tästä nettikaupasta, on oikeasti lisännyt edes jonkin verran ainakin omaa aktiivisuutta käydä Orionissa, kun lipun ostaa etukäteen niin tulee lähdettyä. Ja tulostekin toimi ovella hienosti, eipä tarvinnut jonottaa. Tietysti herää kysymys voisiko lipun saada seuraavaksi suoraan kännykkään, kokonainen A4 kun tuntuu yhdelle lipulle turhan suurelta. Mutta todella hyvä siis näinkin.