Orionin kevät

Korson Antti 11.1.2009 09:26

En muista koska viimeksi arkiston ohjelma olisi etukäteen näyttänyt näin yybermielenkiintoiselta kuin nyt. Niille jotka ei miestä tunne täytyy erityisesti suositella Jack Stevensonin luentoja, mainio jätkä. Sen elokuvat on aina mielenkiintoisia ja luento on vähän harhaanjohtava nimi tässä yhteydessä, enemmänkin ne muistuttaa hyvää stand-up-sessiota. Minkästasoinen tuo Krokotiili Gena on? Kirjat on silkkaa parhautta joten pakko se on nähdä joka tapauksessa.

(The Lukewarm.) 12.1.2009 10:34

Taanila/Circle ‑näytöksen liput on olleet jo vuoden alusta myynnissä. Hakekaa pois omanne. Näytös oli siis 17.1. klo 18.45

Lauri Lehtinen 12.1.2009 12:08
pseudonyymi ( 8.1.2009 14:03)
Lauri Lehtinen ( 8.1.2009 10:48)
pseudonyymi ( 8.1.2009 02:08)
Ti 3. helmikuuta 21.00

Rikhard Vitsorov: KASSIOPEIAN ROBOTIT (Otroki vo vselennoi/Teenagers in Space, 1974)

Neuvostoliiton avaruuselokuvat olivat optimistisia ja teknisesti hienoja. Scifiohjaaja Rikhard Vitsorovin mainio saavutus lähettää neuvostoteinien tiimin androidien valtaamalle planeetalle. Robottilahkeet lepattavat, kromikaljut kiiltävät ja futuristisen design-silmänruoan takaa löytyy holhousyhteiskunnan ironiaa. Kollegat tulivat Hollywoodista ja Japanista asti ottamaan mallia lavastaja Konstantin Zagorskin mahtavista avaruusaluksista.




Lienee tyhmä kysymys, mutta onko tää Moskva-Kassiopeyan jatko-osa vai remake vai mitäihmettä? Aika retee veto tyypiltä tehdä peräkkäisinä vuosina kaksi elokuvaa, joissa on ilmeisesti identtiset juonet.



Paikalla joka tapauksessa, riemusta uikuttaen.


Ei mikään tyhmä kysymys kun useissa netistä löytyvissä kommenteissa ja mm. oheisessa YouTuben linkissä leffat on sekoitettu toisiinsa, mutta juonet ei ole identtiset vaan Moskva-Kassiopeia kuvaa teinikosmonauttien valmentautumista ja lähtöä Kassiopeia-missioon. Helmikuun alussa nähtävä Otroki vo vselennoi/Kassiopeian robotit jatkaa tarinaa, jossa sankarit pääsevät vieraalle planeetalle ja joutuvat mittelemään yliholhoavia funky-androideja vastaan. Toka osa on näistä kahdesta niin selvästi kovempi ja tyylikkäämpi, että vain se päätyi settiin jossa USSR-scifistä on miltei ylitarjontaa. Mielellään kyllä väsättäisi esityssarjalle jatkoa jossa nähtäisiin kumpikin leffa.



Saattaa spoilata: http://www.youtube.com/watch?v=qGyVr14G6d4




Ei kun se meneekin niin, että eräät Poznańilaiset tahot ovat myös sekoittaneet ne toisiinsa ja näinkin juuri tuon Otroki vo vselennoin, vaikka mulle väitettiin sen olevan Moskva-Kassiopeia. Kiitokset selvennyksestä! Paikalla kahta kauheemmin! Se on i-ha-na.







P.S. Suosittelen kaikille. Todella tajuntaa laajentavaa materiaalia.


Kenties molempia leffoja on joskus jossain esitetty nimellä Moskva-Kassiopeia, joka kertoo Otroki vo vselennoita paremmin, mistä on kyse. Orionin tiedoissa oleva Kassiopeian robotit on saksalaisnimen inspiroima uusi suomenkielinen nimi, johon päädyttiin koska vanha telkkarinimi "Lapsia maailmankaikkeudessa" oli jotenkin laimea nimi coolille tekeleelle, jonka päähenkilöt ei edes ole lapsia. Sarjan toinen uusionimi syntyi kun Alasen Antti halusi vaihtaa "Jambuin vihaisen sielun" Jambuin pahaksi hengeksi.
Lauri Lehtinen 13.1.2009 12:03
Korson Antti ( 11.1.2009 10:27)
Minkästasoinen tuo Krokotiili Gena on? Kirjat on silkkaa parhautta joten pakko se on nähdä joka tapauksessa.


Mukavaa ja humoristista Nalle Luppakorva ‑tyyppistä matskua jota Orionissa täydentää saman ohjaajan (Roman Katshanov) tajunnallisempi avaruuspläjäys KOLMANNEN KIERTOTÄHDEN SALAISUUS. Genan hahmogalleria tunnetaan itärajan takana vähintään yhtä paljon Katshanovin filmeistä kuin Eduard Uspenskin kirjasta, ja huippusuosittujen hahmojen alkuperästä ja tekijänoikeuksista on käyty katkeraakin kädenvääntöä oikeudessa. En tiedä, millainen Kosmos-Filmin 70-luvulla tuottama suomenkielinen jälkiäänitys on, mutta tuskin ihan Pekka Lehtosaari ‑levelillä liikutaan. Syksyllä Gena-animaatiot julkaistiin Japanissa arvovaltaisen Studio Ghibli Collectionin osana Ghiblin uutuuden PONYO RANTAKALLIOLLA ensi-illan aikaan, eli ainakin Hayao Miyazaki suosittelee.
(The Lukewarm.) 13.1.2009 18:29

Jos joku ei nyt vieläkään ole tajunnut, niin klubikorttiuudistus tarkoittaa sitä, että näytöksiin voi raahata mukaan myös kaverin, jota ei kiinnosta käydä kuin kerran tai kahdesti elämässään arkistossa ja hänelle näytös maksaa 5e.

Flash 13.1.2009 19:34
Lauri Lehtinen ( 13.1.2009 13:04)
Korson Antti ( 11.1.2009 10:27)
Minkästasoinen tuo Krokotiili Gena on? Kirjat on silkkaa parhautta joten pakko se on nähdä joka tapauksessa.


Syksyllä Gena-animaatiot julkaistiin Japanissa arvovaltaisen Studio Ghibli Collectionin osana Ghiblin uutuuden PONYO RANTAKALLIOLLA ensi-illan aikaan, eli ainakin Hayao Miyazaki suosittelee.


Ja oliko se Toei vai Toho, jonka copyright löytyy Castlen KOLMANNEN KIERTOTÄHDEN SALAISUUDEN Suomi-VHS:stä? Psykedeelisen animen ystäviin uppoavaa tavaraa, joten ei mikään ihme, että länsilevitystä on hoitanut japanilainen lafka.
Lauri Lehtinen 14.1.2009 07:07
Flash ( 13.1.2009 21:35)
Lauri Lehtinen ( 13.1.2009 13:04)
Korson Antti ( 11.1.2009 10:27)
Minkästasoinen tuo Krokotiili Gena on? Kirjat on silkkaa parhautta joten pakko se on nähdä joka tapauksessa.


Syksyllä Gena-animaatiot julkaistiin Japanissa arvovaltaisen Studio Ghibli Collectionin osana Ghiblin uutuuden PONYO RANTAKALLIOLLA ensi-illan aikaan, eli ainakin Hayao Miyazaki suosittelee.


Ja oliko se Toei vai Toho, jonka copyright löytyy Castlen KOLMANNEN KIERTOTÄHDEN SALAISUUDEN Suomi-VHS:stä? Psykedeelisen animen ystäviin uppoavaa tavaraa, joten ei mikään ihme, että länsilevitystä on hoitanut japanilainen lafka.


Toei Animation. Moska tai joku saattaa tietää näistä paremmin, mutta näyttää kuin Roman Katshanovin scifi (videolla Kolmannen planeetan arvoitus) olisi tullut Suomen vanhoille videomarkkinoille samassa satsissa kuin Galaxy Express 999 ja muutamat muut ensin Geritin ja myöhemmin Castlen levittämät 80-luvun animet.
Martin 14.1.2009 08:09
(The Lukewarm.) ( 12.1.2009 10:35)
Taanila/Circle ‑näytöksen liput on olleet jo vuoden alusta myynnissä. Hakekaa pois omanne. Näytös oli siis 17.1. klo 18.45


Onkohan tänne vielä lippuja jäljellä?
(The Lukewarm.) 14.1.2009 14:16
Martin ( 14.1.2009 09:10)
(The Lukewarm.) ( 12.1.2009 10:35)
Taanila/Circle ‑näytöksen liput on olleet jo vuoden alusta myynnissä. Hakekaa pois omanne. Näytös oli siis 17.1. klo 18.45


Onkohan tänne vielä lippuja jäljellä?


Luulisin. Soita Orioniin, jos et paikan päälle jaksa mennä käymään.
(The Lukewarm.) 27.1.2009 10:38
(The Lukewarm.) ( 23.12.2008 10:39)
Amerikkalainen independent-elokuva –luentosarja

Keväällä 2009, Orion


http://www.facebook.com/event.php?eid=50734916861
Red Right Hand 27.1.2009 23:26

Öh, olenko sokea, mutta eikö KAVA:n sivuilla ole ohjelmistoa enää normaalissa muodossa missään? On vaan nippu näitä pdf-dokumentteja.

thumbdown.gif Ankeata, kökkistä ja erittäin käyttäjäyepäystävällistä.
hamitu 27.1.2009 23:29
Red Right Hand ( 27.1.2009 23:27)
Öh, olenko sokea, mutta eikö KAVA:n sivuilla ole ohjelmistoa enää normaalissa muodossa missään? On vaan nippu näitä pdf-dokumentteja. thumbdown.gif Ankeata, kökkistä ja erittäin käyttäjäyepäystävällistä.


Siitä pääsivulta löytyvän linkin "Tarkennuksia kantakortin poistumisesta ja kotisivuista (16.1.2009)" takaa löytyy tällainen info:

Huom! Tämän sivuston kaikki esitys-linkit johtavat esitysarkistoon. Ohjelmisto päivittyy täydellisessä muodossa uudelle sivustolle, joka avautuu 1.2. tässä samassa kava.fi ‑osoitteessa
Red Right Hand 28.1.2009 17:05
hamitu ( 27.1.2009 23:30)
Siitä pääsivulta löytyvän linkin "Tarkennuksia kantakortin poistumisesta ja kotisivuista (16.1.2009)" takaa löytyy tällainen info:

Huom! Tämän sivuston kaikki esitys-linkit johtavat esitysarkistoon. Ohjelmisto päivittyy täydellisessä muodossa uudelle sivustolle, joka avautuu 1.2. tässä samassa kava.fi ‑osoitteessa




No okei, aloin jo huolestumaan pikkasen.
(The Lukewarm.) 2.2.2009 14:57

Huomenna tiistaina klo 19 starttaa indiesarja James Tobackin elokuvalla FINGERS. Älkää missatko. Liput 5e (klubikorttilaisille 4e).





19.00 James Toback:

MURHAN SÄVEL

(Fingers/Mordets melodi), USA 1977 • Harvey Keitel, Tisa Farrow, James Nathaniel Brown • suom. tekstit/svenska texter • K18 • 89 min • uusinta/repris 6.2.





"Quentin Tarantino, who once said he used to play 'Fingers' at the video store where he worked until the owner told him it was scaring the customers."

http://partners.nytimes.com/library/film/0...oback-film.html



"A self-styled provocateur with a taste for high and low culture, Toback (The Big Bang, Two Girls And A Guy, Black And White) loves to throw contradictory elements together and see how they interact, which is fitting for a man who traded a button-down Harvard education for a notoriously orgiastic lifestyle. A gangster psychodrama that doesn't play by genre rules, Fingers is a study in bold contrasts, mingling the sublime and the vulgar, classical music and '50s rock, brute masculinity and sexual confusion."

– Scott Tobias, The Onion A.V. Club
Flash 2.2.2009 15:09
(The Lukewarm.) ( 2.2.2009 15:58)
Huomenna tiistaina klo 19 starttaa indiesarja James Tobackin elokuvalla FINGERS. Älkää missatko. Liput 5e (klubikorttilaisille 4e).



19.00 James Toback:

MURHAN SÄVEL

(Fingers/Mordets melodi), USA 1977 • Harvey Keitel, Tisa Farrow, James Nathaniel Brown • suom. tekstit/svenska texter • K18 • 89 min • uusinta/repris 6.2.


Ensimmäistä kertaa Suomessa leikkaamattomana. Kopioon liitetty lopusta VET:n poistattamat puolitoista minuuttia.