The Dark Knight

Antti Näyhä 30.7.2008 16:31
JMustonen ( 30.7.2008 16:00)
[OT]Toi Shawshank Redemption ei tuu menee mulla kaaliin kyllä ikinä, ei ymmärrä, ei vaan ymmärrä.[/OT]


Sori, OT jatkuu:

Ko. elokuva edustaa ajattomia inhimillisiä ihanteita ja hyveitä tavalla joita tämän päivän (Hollywood-) elokuvissa näkee liian harvoin. Elokuvan edustamat arvot ovat yksi syy miksi se terveestä ihmisestä tuntuu niin kovin hyvältä, ilman että osaa edes välttämättä sanoa mikä se yksi konkreettinen elementti on joka niin koskettaa.
(nimimerkki Kalle sfnet.harrastus.elokuvissa 2004)



JMustonen voi siis liittyä meidän sairaiden ihmisten kerhoon, jos et vielä tuonkaan avulla tajunnut!
Humphrey Bogart 30.7.2008 22:23

En mä Shawshankia millekään top 10 ‑listalle nostaisi, mutta on se ihan iisisti viiden tähden elokuva.

Alive 31.7.2008 08:36

Tulipa nähtyä ja kyllähän se hieno oli. Jokeri kyllä varastaa shown, mutta ei millään Nicholson-pelleilyllä vaan olemalla kertakaikkisen arvaamaton ja sitä myötä pelottava hahmo. Kaikki koomisuus on pelkästään uhkaavaa, ei hauskaa.





Vertaus Seveniin ei itseasiassa ole kaukaa haettu, kun vähän asiaa ajattelee.



Tunnelmaa kyllä pahasti latisti filmikopiossa olleet äänen katkokset joita tuli loppupuolella varmaan lähes kymmenkunta. Samoin kohdin myös kuvassa oli häikkää. Teatterissa oli kyllä asiasta asialliset varoitukset, joissa todettiin että vastaava ongelma on suuressa osassa Suomeen tulleissa kopioissa. Onko kukaan törmännyt samaan?
Antti Näyhä 31.7.2008 08:57
Alive ( 31.7.2008 08:37)
Teatterissa oli kyllä asiasta asialliset varoitukset, joissa todettiin että vastaava ongelma on suuressa osassa Suomeen tulleissa kopioissa.


Pitää paikkansa. Ehjät kopiot on ilmeisesti keskitetty ensi-iltaviikon ajaksi isoihin kaupunkeihin, mutta Kotkaan asti ei sitten kai ole riittänyt. Eivätköhän saa pian uudet tilalle.
(The Lukewarm.) 31.7.2008 09:30

Onko Helsingin elitisteillä tarkempaa tietoa missä teatterissa näiltä ääniongelmilta voisi välttyä?

Martin 31.7.2008 09:32
(The Lukewarm.) ( 31.7.2008 09:31)
Onko Helsingin elitisteillä tarkempaa tietoa missä teatterissa näiltä ääniongelmilta voisi välttyä?




Kinopalatsissa oli ainakin viime sunnuntaina ongelmaton kopio.
(The Lukewarm.) 31.7.2008 09:40
Martin ( 31.7.2008 09:33)
(The Lukewarm.) ( 31.7.2008 09:31)
Onko Helsingin elitisteillä tarkempaa tietoa missä teatterissa näiltä ääniongelmilta voisi välttyä?




Kinopalatsissa oli ainakin viime sunnuntaina ongelmaton kopio.


Mikä sali?
Martin 31.7.2008 09:44
(The Lukewarm.) ( 31.7.2008 09:41)
Martin ( 31.7.2008 09:33)
(The Lukewarm.) ( 31.7.2008 09:31)
Onko Helsingin elitisteillä tarkempaa tietoa missä teatterissa näiltä ääniongelmilta voisi välttyä?




Kinopalatsissa oli ainakin viime sunnuntaina ongelmaton kopio.


Mikä sali?




Ygöne.
Antti Näyhä 31.7.2008 09:54

Vähän niin kuin käsitin, ettei ns. isoissa kaupungeissa olisi ollenkaan viallisia kopioita, mutta tämä on nyt vähän toisen käden tietoa joten ottakaa suolalla.

Alive 31.7.2008 09:58
Antti Näyhä ( 31.7.2008 09:55)
Vähän niin kuin käsitin, ettei ns. isoissa kaupungeissa olisi ollenkaan viallisia kopioita, mutta tämä on nyt vähän toisen käden tietoa joten ottakaa suolalla.




Voisin kanssa kuvitella että älämölöä olisi pidetty vähän enempi jos noita ongelmia olisi Helsingin ns. isoissa saleissa. Laitoinpa asiasta Sandrew:lle postia, saa nähdä reagoivatko mitenkään.
KCrimso 31.7.2008 10:14
Antti Näyhä ( 31.7.2008 09:55)
Vähän niin kuin käsitin, ettei ns. isoissa kaupungeissa olisi ollenkaan viallisia kopioita, mutta tämä on nyt vähän toisen käden tietoa joten ottakaa suolalla.




Bristolin kutsuvierasnäytännössäkin oli äänessä jotain probleemaa välillä, mutta ne taisivat johtua enemmänkin salin paskasta äänentoistosta (seinät resonoi bassoäänistä ym.). Kuva saatiin myös vähäksi aikaa pois sijoiltaan (osa kuvan yläreunasta näkyikin kankaan alareunassa), mutta tämä nyt ei tietenkään printin kuntoon liity mitenkään.
Spaddu 31.7.2008 14:49
(The Lukewarm.) ( 31.7.2008 09:31)
Onko Helsingin elitisteillä tarkempaa tietoa missä teatterissa näiltä ääniongelmilta voisi välttyä?




Bristolissa ensi-iltapäivänä ei ongelmia. Leffan laadusta ei tosin voi sanoa samaa.
wicked clown 31.7.2008 16:17

Maanantaina 17.45 näytöksessä Bristolissa äänet rätisivät koko elokuvan ajan aina, kun äänenpainetta oli vähänkin enemmän. Olisiko kyseessä sitten ollut resonointi vai paska kaiutin, en tiedä, mutta en vastaavaan ole törmännyt Bristolissa aikaisemmin (viimeksi Indy 4). Nimim. Korvausta odotellessa.

(The Lukewarm.) 4.8.2008 15:31

American Cinematographer paljastaa, että suurin osa toimintakohtauksista ja ilmakuvat on kuvattu 65mm IMAX-kameraa käyttäen. Tämä selittääkin sen miksi se näytti niin paljon nykyelokuvia tarkemmalta monessa kohtauksessa. Ensin luulin, että se vaan johtuu siitä, että vihdoinkin on saatu joku perfektionisti ohjaaja näin korkean budjetin kanssa heilumaan ja jälkituotannossa käytetty korkeaa resoa. Olin myös valmis ajattelemaan, että vain satuin pitämään tästä tummasta kuvaustyylistä, mutta ilmeisesti se johtui sitten siitä, että rahaa on pantu haisemaan kerrankin johonkin järkevään.





"I came up with a realistic breakdown of the costs, which were roughly four times the cost of shooting only 35mm."

"Even in the 2.40:1 presentations the Imax sequences will be sharper with improved contrast and no sign of grain."

– Wally Pfister, (American Cinematographer, July 2008)
Dotcom 4.8.2008 18:15

"jälkituotannossa käytetty korkeaa resoa"







Filmi on filmiä, joten ei kukaan lähde sitä resoa jälkikäteen huonontamaan. Eri filmityypit, kehitysprosessit ja skannaus tietty vaikuttavat asiaan.