The Dark Knight

Alive 25.7.2008 11:02
Dremez ( 25.7.2008 10:46)
KCrimso ( 24.7.2008 14:50)
Iltalehdeltä kaksi tähteä. Elokuvalle siis, ei aterialle.

http://www.iltalehti.fi/leffat/200807247993448_la.shtml


Episodi *****

Iltasanomat ****½

Aamulehti ***

HS ***

Metro ***

Turun Sanomat ***




Kymen Sanomat **
Humphrey Bogart 25.7.2008 14:06
Alive ( 25.7.2008 11:03)
Dremez ( 25.7.2008 10:46)
KCrimso ( 24.7.2008 14:50)
Iltalehdeltä kaksi tähteä. Elokuvalle siis, ei aterialle.

http://www.iltalehti.fi/leffat/200807247993448_la.shtml


Episodi *****

Iltasanomat ****½

Aamulehti ***

HS ***

Metro ***

Turun Sanomat ***




Kymen Sanomat **




Ilkka ***



Ajattelinkin että koska tän asian suhteen palataan maan pinnalle. Tosin IMDB:ssa edelleen ykkösenä.
drake2j 26.7.2008 00:37

IMAX-techshittiä siitä kiinnostuneille:

Delivering 8K VFX Shots for The Dark Knight
Humphrey Bogart 27.7.2008 23:42

Näyttää hyvinkin mahdolliselta, että DK menee USA:n all time box office ‑tilastossa kakkoseksi Star Warsin ohi.





Box office
QCine 27.7.2008 23:46

* VAROVAISTA SPOILERIA *





Kankaaltahan tämä oli pakko nähdä. Hykerryttävää settiä monin paikoin, mutta ilman muuta ylipitkä. Tosi Batman-faneille loppupuolen henkilögalleriaan liittyvä käänne ei tietenkään tullut yllätyksenä, mutta itse muistin vasta tapahtumien myötä, että ai niin, Dent.



Nolania en ole 2000-luvun Kubrickiksi nostamassa, mutta tapahtumien näyttämättä jättäminen, leikkauksilla pelaaminen, miellytti samalla tavalla kuin Coenien "No Country for Old Men":issä. Ehkä tekijät alkavat pikkuhiljaa luottaa siihen, että yleisö osaa enenevässä määrin elokuvan/sarjakuvan kielioppia.



Batman-elokuvaksi tämä on siis peräti erinomainen, vaikkakin loppusuoralla syyllistyy kamerankieputukseen ja silppuleikkauksiin sen tutka-teknologian käyttöönoton myötä. Saw-leffat ärsyttävästi mieleen tuoneet Jokerin jekut myös tökkivät aavistuksen verran. Mutta vähemmilläkin panoksilla olisi mielestäni pärjätty: homman ei olisi tarvinnut paisua niin pirun suureksi. Meinaan vaan, että jos tälle jatkoa taas tehdään, niin siinä varmaan jo räjäytellään kokonaisia maita, mantereita ja planeettoja.



Mikäs tässä oli täyteenahdettua Batmania katsoessa, Loboa odotellessa... jonakin päivänä vielä. ****
Disco Studd 28.7.2008 11:36

Tänä kesänä sarjakuvafilmatisoinnit korjaavat potin, kun valitaan vuoden parhaimpia viihde-elokuvia. Yön ritari nousee Iron Manin ohi, mikä on aika hyvä saavutus. Tässä elokuvassa on Batman Beginsin parhaat puolet, ja heikkouksista on otettu opiksi. Kunnon konnat ja hyvä realismiin nojaava juoni. Näyttelijät ovat hyviä kautta linjan, mutta Michael Cainea ja Morgan Freemania olisi voinut nostaa vielä enemmän esiin. Lisäksi Iron Manin tapaan toimintaa annosteltiin suhteellisen taloudellisesti ja tehokkaasti. Tosin se viimeinen rutistus oli aikamoinen hässäkkä, mutta menköön pienenä syntinä.





QCine ( 27.7.2008 23:47)
Meinaan vaan, että jos tälle jatkoa taas tehdään, niin siinä varmaan jo räjäytellään kokonaisia maita, mantereita ja planeettoja.


Jos sarjakuvafilmisarjojen historia toistaa itseään, niin näin tulee myös käymään. Kolmas osa on aina se sarjan heikoin samalla kun se on mammuttimaisin (X-Men 3, Spiderman 3). Ainoa poikkeus on jos ne tekevät vielä neljännen osan, joka munaa kaiken (Superman IV, Batman & Robin). Jos Christopher Nolanilla on pelisilmää, hän jättää kolmannen osan väliin.
tinman 28.7.2008 16:29

Eiköhän Nolanillakin dollarinkuvat vilku silmissä sen verran, että jatkoa seuraa saletisti. Ainakin jostain olin lukevinani, että mies odottaa, miten yleisö tämän uuden Batmanin ottaa omakseen ja aika hyvinhän tuo on tuntunut uppoavan. Ai niin, upposi se myös meikäläiseen, mutta ei tämä silti Burtonin visioita pese.

Bad Rain 28.7.2008 18:22

Nolanin oli alunperin tarkoitus tehdä Batman-trilogia (trilogiat ovat kai muodikkaita), mutta maailmalla veikkaillaan että elokuvat jäävät näihin kahteen eli jatkoa ei tulisi. Nolanin haastattelu oli viime viikolla Aamulehdessä ja mies ei itse myöntänyt tai kieltänyt mitään. Aika merkittävän roolin Yön Ritarissa tekevä Aaron Eckhart sen sijaan kertoi että "on selvää, etten näyttele seuraavassa Batmanissa" ja "olen myös aivan varma, ettei Chris (Nolan) tee uutta Batmania, asiat ovat muuttuneet traagisesti" viitaten Heath Ledgerin kuolemaan.

Disco Studd 28.7.2008 22:03
Spoileri
Lepakon ja Jokerin viimeinen dialogi tosiaan viittasi siihen, että jatkoa olisi pedattu juuri Jokerin varaan.
anttir 29.7.2008 03:14

Tuli vihdoinkin nähtyä tämä hypetetty jatko Nolanin Batman-sarjalle. Vähän kuin Nolanin ensimmäisestä osasta, Yön ritarista jäi aika ristiriitainen maku suuhun. Tällä kertaa yhdysvaltalaisten elokuvakriitikoiden ja Elitistin arviot tuntuvat perustuvan elokuvan ansioiden peilaamiseen muihin sarjakuvafilmatisointeihin, milloin tämän Batman-filmatisoinnin ansiot nousevat korostetusti esiin, koska Nolan(in veljekset) on selväsikin yrittänyt "aikuistaa" sarjakuvagenreä lisäämällä sen realistisuutta ja henkilöhahmojen käsittelyjä, mikä ei sinänsä ole mitenkään ihmeellistä, vaikkakin tosin aina tervetullutta. Sinänsä itsessään Yön ritari on melko sensaatioton tapaus (mikäli siitä riisutaan Ledgerin kuoleman ja muun hypetyksen arvo), vaikkakin sisällöltään elokuva on juuri hieman tavallista blockbuster-höttöä mielenkiintoisempi tapaus. Juuri elokuvan arvoa nostavat seikat liittyvät Batman-universumin fantasia-aineksiin, eli sen sankariin ja pahiksiin, joihin on saatu niiden karaterisoimisella mielenkiintoisempi ja älyllisempi olemus korostamalla niiden moraalista ja funktionaalista asemaa yhteiskunnassa. Vaikka Nolanin moraalinen viesti tuodaan esiin melko yksinkertaistetusti

Spoileri
(esim. kohtaukset joissa kahden laivan matkustajat laitetaan vastakkain, rikolliset vs. tavalliset kansalaiset)
, elokuva esittää aika mielenkiintoisia kysymyksiä miksi esimerkiksi poliisia tai muuta lakia turvaavaa auktoriteettia tarvitaan tai miksi moraali ylipäätänsä pystyy sitomaan yhteiskuntaa. Kokonaisuutena sinänsä elokuva on sekavampi kuin mitä se ansaitsee olla (tosin katsoin sen pahassa migreenikohtauksessa, jolloin minulta meni täysin ohi esimerkiksi
Spoileri
missä vaiheessa Dent ja sen tyttöystävä kaapattiin
, tosin saatettiin tämänkin tietenkin näyttää), mutta toisin kuin useimmissa arvosteluissa on valitettu, kahden ja puolen tunnin kesto ei tässä elokuvassa ollut minun mielestäni tarpeeksi, vaan selvästikin liikaa on tiivistetty jo tässä teatteriversiossa. Arvosanaksi voisi laittaa heikko ****.
Cloud 29.7.2008 20:10

Pitihän tämä käydä itse katsomassa. Mitään maailmankaikkeuden ultraparasta elokuvaa en kuvitellut näkeväni eli odotukset oli aika pienet ja kun ei se ensimmäinen osa juuri iskenyt uusintakatselussa niin odotukset oli sitäkin pienemmät. Alku oli paikoin hyvä ja paikoin kankea. Välillä hypittiin kohtauksesta toiseen turhan pikaisesti ja kesti aikansa ennen kuin elokuvaan pääsi kunnolla mukaan. Loppupuoli elokuvasta toimi ainakin minun kohdalla paremmin vaikka sieltäkin löytyi paikoin turhan isoja hyppäyksiä ja kämmäyksiä. Tässä vaiheessa olin jo kuitenkin unohtanut aika hyvin oman olemassaoloni ja kun elokuva lopulta päättyi, tuntui hieman oudolta kävellä ulos teatterista arkielämään ja tämä on mielestäni merkki onnistuneesta elokuvasta.





Ja sitten ne pakolliset: Toimintakohtauksissa kuvaus oli edelleen liian sekavaa kuten aiemmassa osassa, Heath Ledgerin Jokeri oli hyvä mutta en omia kiveksiäni aio luovuttaa jotta hänelle saataisiin Oscari, The Dark Knight ei ole kaikkien aikojen paras elokuva, enkä sanoisi sitä kaikkien aikojen parhaaksi supersankarielokuvaksikaan, Maggie Gyllenhaal oli yllättäen todella vaisu Rachel Dawesin roolissa, Gary Oldman ei yllättäen joutunutkaan kertomaan vitsikevennyksiä Jim Gordonin roolissa mikä oli parannusta ensimmäiseen osaan nähden, Edison "pornokuvaaja" Chen vilahti pikaisesti kuvassa, ja mitäköhän vielä, no ainakin sitä että haluan nähdä tämän vielä uudestaan ja jos mahdollista niin joko pidennettynä versiona jossa täytetään tyhjät aukot tai lyhyempänä trimmattuna versiona, varmasti jotain on tulossa.
Marienbad 30.7.2008 02:14

Kyllä se Yön Ritari vain on hyvä, enkä itse kokenut sitä edes liian pitkäksi. Tylsää ei ollut oikeastaan missään vaiheessa teatterissa, ja kyllä tämä on huikea parannus edelliseen Nolanin Batmaniin verrattuna.





Toimintakohtauksethan ovat nyt paljon hallitumpia ja viitseliäämpiä, kameralla ei sohita liian lähellä toimintaa eikä kohtauksista/kuvista myöskään leikata liian nopeasti pois. Karu suurkaupunkikriisitunnelma sai aikaan sen, ettei aina tullut mieleen mikään supersankari. Batmanin kykenemättömyys estää tiettyjä asioita tapahtumasta tuo elokuvaa entisestään enemmän "maan pinnalle."



Jokeri on kaikkien saamiensa kehujen ja adjektiivien veroinen hahmo, erittäin hyvin ja tarkasti kirjoitettu armoton ja tehokas kaaoksen kylväjä, joka tuo mieleen elokuvien vaikuttavimmat psykopaatit (esim. juuri Se7en ja Uhrilampaat ‑suuntaiset) muutamastakin syystä. Ensinnäkin on häiritsevää havaita kuinka itsetuhoisesti hahmo käyttäytyy. Useassa kohtauksessa käy ilmi, että Jokeria ei juuri kiinnostaa kuoleeko hän vai ei, ja edellistä vaihtoehtoa hän jopa yllyttää toteutumaan muutamassa kohtauksessa
Spoileri
Batmanin prätkäajo, kaksinaaman sairasvuode ja ase ohimolle.
Sen lisäksi että Jokeri ei piittaa elämästään, hän kuitenkiin toimii äärikarun kylmästi kaaosta ja sekä henkistä että fyysistä tuhoa luoden. Ei siis mikään lapsellinen mörköhahmo. Tämä ristiriita tuntuu vittumaiselta katsojalle, joka havaitsee Jokerissa piilevän ennakoimiskykyisen, voimakastahtoisen ja manipuloivan ihmisen, mutta jonka on mahdotonta myöntyä hänen toiminnalleen. Vähän kuin Hannibal Lecter kalteriensa ja maskiensa takana: vastustamattoman kiehtovaa ja uteliaisuutta herättävää mutta arvaamatonta ja voimakasta katsottavaa ja kuunneltavaa.



Myöskin Jokeriin liittyvä ansio elokuvassa on sen upea äänimaailma! Yltyvää sireeniääntähän hyödynnetään suunnattoman hienosti etenkin elokuvan painostavimmassa kohtauksessa
Spoileri
siellä juhlissa, jonne Jokeri klovneineen hyökkää ja jossa hän kertoo naiselle arpiensa toisen syntyhistorian.
Juuri tuossa kohtauksessa, kaikkine ikävine tarinoineen ja ääniraitamanipulointeineen, mietin jälleen että ei tämä mikään kliseinen K-13 ‑elokuvan hahmo ole. Äänimaailman merkitystä ei kovinkaan usein tunnuta noteerattavan, ovathan toki ne elokuvat, joissa äänellä on todella uskomattomia juttuja luotu, harvassa: kummatkin Noen pitkät, Come and See, We Own the Night... Jokerin manipulointikyvyistä ja sairaalloisuudesta tehokas esimerkki on myös koko kyttäasemajakso. Yksittäisistä kuvista myös upean uhkaava on Jokerin
Spoileri
pakomatka, kun hahmo poliisiauton ikkunasta kurkottaa päätään viimaa vasten.




En tästä juuri mitään valitettavaa jaksa keksiä. Omassa lajityypissään aivan helvetin onnistunut ja hieno elokuva, jonka voin hyvin kuvitella hankkivani uusintakatseluun eli omakseni. Jos tässä ei olisi supersankaria, olisi kyseessä melkoisen häijy kyttä/mafia/takaa-ajoelokuva.
Artisan 30.7.2008 09:40

Samaan aikaan kun The Dark Knightin keskiarvo heikkenee uhkaavasti, on

Kummisetä pudonnut jo kolmanneksi!



Olen kyllä aika saletti, että DK pääsee Oscar-ehdokkaaksi paitsi Ledgerin roolista, myös parhaan elokuvan, ohjaajan ja käsikirjoituksen kategorioissa.
JMustonen 30.7.2008 15:59
Artisan ( 30.7.2008 08:41)
Samaan aikaan kun The Dark Knightin keskiarvo heikkenee uhkaavasti, on Kummisetä pudonnut jo kolmanneksi!


[OT]Toi Shawshank Redemption ei tuu menee mulla kaaliin kyllä ikinä, ei ymmärrä, ei vaan ymmärrä.[/OT]
KCrimso 30.7.2008 16:17
JMustonen ( 30.7.2008 16:00)
Artisan ( 30.7.2008 08:41)
Samaan aikaan kun The Dark Knightin keskiarvo heikkenee uhkaavasti, on Kummisetä pudonnut jo kolmanneksi!


[OT]Toi Shawshank Redemption ei tuu menee mulla kaaliin kyllä ikinä, ei ymmärrä, ei vaan ymmärrä.[/OT]




Mua ihmetyttää että miten Shawshankilla on melkein 100000 ääntä enemmän kuin millään muulla leffalla. Eikö noi äänet kuitenkin tule ihan peruskäyttäjien äänistä sillä ehdolla että on antanut arvosanan riittävän monelle elokuvalle. Vai olenko aivan hakoteillä?