Iltalehdeltä kaksi tähteä. Elokuvalle siis, ei aterialle.
http://www.iltalehti.fi/leffat/200807247993448_la.shtml
Episodi *****
Iltasanomat ****½
Aamulehti ***
HS ***
Metro ***
Turun Sanomat ***
Kymen Sanomat **
Iltalehdeltä kaksi tähteä. Elokuvalle siis, ei aterialle.
http://www.iltalehti.fi/leffat/200807247993448_la.shtml
Episodi *****
Iltasanomat ****½
Aamulehti ***
HS ***
Metro ***
Turun Sanomat ***
Iltalehdeltä kaksi tähteä. Elokuvalle siis, ei aterialle.
http://www.iltalehti.fi/leffat/200807247993448_la.shtml
Episodi *****
Iltasanomat ****½
Aamulehti ***
HS ***
Metro ***
Turun Sanomat ***
Kymen Sanomat **
IMAX-techshittiä siitä kiinnostuneille:
Delivering 8K VFX Shots for The Dark KnightNäyttää hyvinkin mahdolliselta, että DK menee USA:n all time box office ‑tilastossa kakkoseksi Star Warsin ohi.
* VAROVAISTA SPOILERIA *
Tänä kesänä sarjakuvafilmatisoinnit korjaavat potin, kun valitaan vuoden parhaimpia viihde-elokuvia. Yön ritari nousee Iron Manin ohi, mikä on aika hyvä saavutus. Tässä elokuvassa on Batman Beginsin parhaat puolet, ja heikkouksista on otettu opiksi. Kunnon konnat ja hyvä realismiin nojaava juoni. Näyttelijät ovat hyviä kautta linjan, mutta Michael Cainea ja Morgan Freemania olisi voinut nostaa vielä enemmän esiin. Lisäksi Iron Manin tapaan toimintaa annosteltiin suhteellisen taloudellisesti ja tehokkaasti. Tosin se viimeinen rutistus oli aikamoinen hässäkkä, mutta menköön pienenä syntinä.
Meinaan vaan, että jos tälle jatkoa taas tehdään, niin siinä varmaan jo räjäytellään kokonaisia maita, mantereita ja planeettoja.
Eiköhän Nolanillakin dollarinkuvat vilku silmissä sen verran, että jatkoa seuraa saletisti. Ainakin jostain olin lukevinani, että mies odottaa, miten yleisö tämän uuden Batmanin ottaa omakseen ja aika hyvinhän tuo on tuntunut uppoavan. Ai niin, upposi se myös meikäläiseen, mutta ei tämä silti Burtonin visioita pese.
Nolanin oli alunperin tarkoitus tehdä Batman-trilogia (trilogiat ovat kai muodikkaita), mutta maailmalla veikkaillaan että elokuvat jäävät näihin kahteen eli jatkoa ei tulisi. Nolanin haastattelu oli viime viikolla Aamulehdessä ja mies ei itse myöntänyt tai kieltänyt mitään. Aika merkittävän roolin Yön Ritarissa tekevä Aaron Eckhart sen sijaan kertoi että "on selvää, etten näyttele seuraavassa Batmanissa" ja "olen myös aivan varma, ettei Chris (Nolan) tee uutta Batmania, asiat ovat muuttuneet traagisesti" viitaten Heath Ledgerin kuolemaan.
Tuli vihdoinkin nähtyä tämä hypetetty jatko Nolanin Batman-sarjalle. Vähän kuin Nolanin ensimmäisestä osasta, Yön ritarista jäi aika ristiriitainen maku suuhun. Tällä kertaa yhdysvaltalaisten elokuvakriitikoiden ja Elitistin arviot tuntuvat perustuvan elokuvan ansioiden peilaamiseen muihin sarjakuvafilmatisointeihin, milloin tämän Batman-filmatisoinnin ansiot nousevat korostetusti esiin, koska Nolan(in veljekset) on selväsikin yrittänyt "aikuistaa" sarjakuvagenreä lisäämällä sen realistisuutta ja henkilöhahmojen käsittelyjä, mikä ei sinänsä ole mitenkään ihmeellistä, vaikkakin tosin aina tervetullutta. Sinänsä itsessään Yön ritari on melko sensaatioton tapaus (mikäli siitä riisutaan Ledgerin kuoleman ja muun hypetyksen arvo), vaikkakin sisällöltään elokuva on juuri hieman tavallista blockbuster-höttöä mielenkiintoisempi tapaus. Juuri elokuvan arvoa nostavat seikat liittyvät Batman-universumin fantasia-aineksiin, eli sen sankariin ja pahiksiin, joihin on saatu niiden karaterisoimisella mielenkiintoisempi ja älyllisempi olemus korostamalla niiden moraalista ja funktionaalista asemaa yhteiskunnassa. Vaikka Nolanin moraalinen viesti tuodaan esiin melko yksinkertaistetusti
Pitihän tämä käydä itse katsomassa. Mitään maailmankaikkeuden ultraparasta elokuvaa en kuvitellut näkeväni eli odotukset oli aika pienet ja kun ei se ensimmäinen osa juuri iskenyt uusintakatselussa niin odotukset oli sitäkin pienemmät. Alku oli paikoin hyvä ja paikoin kankea. Välillä hypittiin kohtauksesta toiseen turhan pikaisesti ja kesti aikansa ennen kuin elokuvaan pääsi kunnolla mukaan. Loppupuoli elokuvasta toimi ainakin minun kohdalla paremmin vaikka sieltäkin löytyi paikoin turhan isoja hyppäyksiä ja kämmäyksiä. Tässä vaiheessa olin jo kuitenkin unohtanut aika hyvin oman olemassaoloni ja kun elokuva lopulta päättyi, tuntui hieman oudolta kävellä ulos teatterista arkielämään ja tämä on mielestäni merkki onnistuneesta elokuvasta.
Kyllä se Yön Ritari vain on hyvä, enkä itse kokenut sitä edes liian pitkäksi. Tylsää ei ollut oikeastaan missään vaiheessa teatterissa, ja kyllä tämä on huikea parannus edelliseen Nolanin Batmaniin verrattuna.
Samaan aikaan kun The Dark Knightin keskiarvo heikkenee uhkaavasti, on
Kummisetä pudonnut jo kolmanneksi!Samaan aikaan kun The Dark Knightin keskiarvo heikkenee uhkaavasti, on Kummisetä pudonnut jo kolmanneksi!
Samaan aikaan kun The Dark Knightin keskiarvo heikkenee uhkaavasti, on Kummisetä pudonnut jo kolmanneksi!
[OT]Toi Shawshank Redemption ei tuu menee mulla kaaliin kyllä ikinä, ei ymmärrä, ei vaan ymmärrä.[/OT]