The Dark Knight

Young Hova 15.7.2008 10:17

Supersankarielokuva, josta Artisankin pitää?





http://www.suomenkuvalehti.fi/blogit/kuvie...-batman-on.aspx
Artisan 15.7.2008 10:36

Asia selviää noin neljän tunnin kuluessa.

k-mikko 15.7.2008 10:40
Artisan ( 15.7.2008 09:37)
Asia selviää noin neljän tunnin kuluessa.




Muistanko ihan väärin vai pitikö Artisan myös Burtonin Batmaneista?



Anyway, olin jotenkin jo unohtanut, että Heath Ledger on kuollut. Sikäli onkin vähän hämäävää (paremman sanan puutteessa) kuinka paljon Jokeri tässä yleisimmässä promokuvassa ( http://moovyboovy.com/2008%20IMAGES%20JAN/joker.jpg ) näyttää Brandon Lee:n Crow:lta...
JariM 15.7.2008 11:33
k-mikko ( 15.7.2008 10:41)
Artisan ( 15.7.2008 09:37)
Asia selviää noin neljän tunnin kuluessa.




Muistanko ihan väärin vai pitikö Artisan myös Burtonin Batmaneista?




Joel Schumacherin Batman Foreverista ainakin.
Humphrey Bogart 15.7.2008 12:30

Meinaako Kinnunen, että DK on paras supersankarielokuva mitä on tehty?

Young Hova 15.7.2008 15:14

Sitä voi varmaan Kinnuselta kysyä tuolta Sk:sta.

Artisan 15.7.2008 22:43

No joo. Christopher Nolan on nero, eikä tunnu osaavan tehdä huonoja elokuvia, tosin ei varmaan ole yrittänytkään. The Dark Knight on komea elokuva, mutta on siinäkin joitakin ongelmia joista haluaisin kitistä.





Jo lähtökohta, jossa supersankarisarjakuvaelokuvaa pyritään tekemään enemmänkin Michael Mannin Heatin kaltaisena rikossaagana kuin minään spidermanina tai daredevilinä, varmistaa että lopputulos on vähintäänkin mielenkiintoinen. Ja kun tätä oikein tarkkaan katsoo, niin eihän kyseessä edes ole supersankarisarjakuvaelokuva, koska Batmanilla ei ole juuri minkäänlaisia supervoimia. Hänhän tarvitsee mitä mielikuvituksellisempia vempaimia pärjätäkseen rikollisia vastaan, ja ainoaksi edes vähän supervoiman tuntuiseksi kyvyksi jää tuo taito liidellä lepakonsiipien varassa pilvenpiirtäjien huipulta vahingoittumattomana katutasolle. Sinänsä hyvin tehdyn rikos-toimintakeitoksen heikoimpia hetkiä ovatkin juuri ne, jolloin Batman nähdään pellepuvussaan tai käyttämässä vähän koomisen oloisia apuvälineitään, koska ne muistuttavat tarinan alle 15-vuotiaille suunnatuista lähtökohdista.



Muuten elokuva on erittäin pätevä siihen saakka kunnes tullaan tähän ongelmalliseen viimeiseen puolituntiseen, joka menee niin overkilliksi että mielenkiinto hiipuu. Paitsi että elokuva on kestänyt jo siihen mennessä täydet kaksi tuntia, tuntuu siltä että alkuperäinen versio on ollut kolme- ja puolituntinen ja nyt on ollut pakko puristaa nuo viimeiset puolitoista tuntia puoleen tuntiin. Meno muuttuu niin kiireiseksi ettei kaikkea enää tunnu ehtivän sulatella, kun jo syöksytään seuraavaan asiaan. Hirmuisella vauhdilla etenevä loppu on paitsi liian kiireisen rytminsä takia, myös juonellisesti paljon vähemmän kiinnostava kuin sitä edeltänyt puolituntinen, joka olisi minulle kelvannut kliimaksiksi koska siinä kaikki päähenkilöitä koskevat ratkaisut todella tapahtuvat.



Hieno elokuva kyllä, mutta ei vailla ongelmia. The Prestige säilyttää asemansa Nolanin loistavan uran kirkkaimpana kruununa.



****



edit: Ai niin, Ledger on kyllä loistava ja olisi kuolemanjälkeisen Oscarinsa kyllä ansainnut, mutta näinköhän niitä tämän tyyppisille elokuville oikeasti ojennetaan, epäilen.
Young Hova 16.7.2008 08:17

Uhrilampaiden aikaan jotkut kauhulle, fantasialle ja muille lapsellisuuksille allergiset suomalaiset älypääkriitikot selittivät, että kyllä tämä on hyvä elokuva, mutta että se on mahdollista juurikin koska kyseessä ei suinkaan ole kauhuelouva, vaikka monet toiset sellaista väittävätkin.

Ilja Rautsi 16.7.2008 16:32

Eipä paljon lisättävää tuohon Kinnusen juttuun, tosiaan lievää ylipituutta ja Artisanin kanssa yhtä mieltä aivan lopusta, mutta on tämä aika kovaa kamaa. Balen Batman-mörinä-ääni tosin on paikoin jo liikaa.

drake2j 20.7.2008 14:34
IMDb Top 250:



Rank Rating Title Votes

1. 9.5 The Dark Knight (2008) 23,611

2. 9.1 The Godfather (1972) 288,072

3. 9.1 The Shawshank Redemption (1994) 339,555

4. 9.0 The Godfather: Part II (1974) 165,174

5. 8.9 Buono, il brutto, il cattivo, Il (1966) 96,651
Artisan 20.7.2008 22:23

Ja siihen perään vielä kaikkien aikojen ennätysavaus jenkeissä,

155,4 miljoonaa.
Dremez 21.7.2008 02:13

Puolet lisää ääniä ja ei ole ainakaan vielä tippumaan päin:





1. 9.5 The Dark Knight (2008) 46,915
(The Lukewarm.) 21.7.2008 12:04

Sellasta se on kun homo-cowboy menettää henkensä ah-niin-nuorena. Julkisuusyheiskunnan luomaa joukkohysteriaa. Leffa on varmasti silti hyvä, mutta tämä lisäkiinnostus johtuu kyllä ihan ulkoelokuvallisista seikoista...

Young Hova 21.7.2008 12:27
(The Lukewarm.) ( 21.7.2008 12:05)
Sellasta se on kun homo-cowboy menettää henkensä ah-niin-nuorena. Julkisuusyheiskunnan luomaa joukkohysteriaa. Leffa on varmasti silti hyvä, mutta tämä lisäkiinnostus johtuu kyllä ihan ulkoelokuvallisista seikoista...




Niin. Mutta aika paljon varmaan muutenkin ns blockbusterien ensi-iltaviikonlopun menestys johtuu ihan ulkoelokuvallisista seikoista.
(The Lukewarm.) 21.7.2008 15:36
Young Hova ( 21.7.2008 12:28)
(The Lukewarm.) ( 21.7.2008 12:05)
Sellasta se on kun homo-cowboy menettää henkensä ah-niin-nuorena. Julkisuusyheiskunnan luomaa joukkohysteriaa. Leffa on varmasti silti hyvä, mutta tämä lisäkiinnostus johtuu kyllä ihan ulkoelokuvallisista seikoista...


Niin. Mutta aika paljon varmaan muutenkin ns blockbusterien ensi-iltaviikonlopun menestys johtuu ihan ulkoelokuvallisista seikoista.


Totta. Jotenkin oli vaan sellanen fiilis, että tää kohina tän elokuvan ympärillä kaipasi jotain kommenttia. Odotan toki itsekin elokuvaa aika optimistisin mielin, mutta lähinnä sen vuoksi, että pidin jo Nolanin ensimmäistä Batmanistä enemmän kuin muista Nolaneista.