2008 - Suomi-kauhun vuosi?

Moreno 27.2.2008 02:43

Voimakaksikko

Riski/Putaansuu sai Euroviisumenestyksen kunniakkaan loisteen saattelemina märän unensa toteutetuksi ja Dark Floors manifestoitui ihkaoikeaksi koko kansan kauhisteluksi pitkin Suomen teattereita. Taloudellisesti heikohko avaus ehkä todisti lohdullisesti jotain kansamme arvostelukyvyn tasosta, mutta saapa nähdä miten käy maailmanvalloituksen.



Tämän vuoden aikana suomalaiset elokuvantekijät ovat selkeästi raivaamassa itselleen tilaa viimein tältäkin populaarikulttuurin sektorilta. Kauhua lähdettiin työstämään ehkä kyseenalaisin ja kaupallisin lähtökohdin Solar filmsin puolelta, mutta loppuvuodesta voidaan odottaa AJ Annilan Sauna-filmiä, sekä jo kauan hehkuteltua kansainvälistä yhteistyötä Stone's Waria, jonka ohjauksesta vastaa taasen hämeenlinnalainen Marko Mäkilaakso. Ehkä tämän apaattisten maalaisdraamakomedioiden luvatun maan cinemaatikot alkaisivat vihdoin uskaltautua uusille vesille.



Mitkä ovat elitistien/hiekkalaatikon väen tuntemukset aiheen tiimoilta? Voisiko tämä olla se kauan odotettu vuosi? Olisiko Suomesta vihdoin lupa odottaa ns. euro-shockereita?
Artisan 27.2.2008 08:05

Dark Floorsin floppi saatetaan tulkita, että "ei kauhu myy" ja uusia projekteja voi olla vaikeampi käynnistää, ainakin vähänkään isommassa mittakaavassa.

Antti Tohka 27.2.2008 09:10

Mites pahasti toi DF oikein floppasi. Ilmeisesti 42 kopiolla lähdettiin liikenteeseen?

Young Hova 27.2.2008 10:35
Antti Tohka ( 27.2.2008 11:11)
Mites pahasti toi DF oikein floppasi. Ilmeisesti 42 kopiolla lähdettiin liikenteeseen?




Maanantaihin mennessä 18 279 katsojaa. Jäänee 30 000 tienoille. Varovaisetkin odotukset oli varmasti lähempänä 100 000.
Norrin Radd 27.2.2008 11:19

Vaikka kotimainen kauhuelokuva olisi teknisesti kuinka loistava tahansa, niin tiettyä varautuneisuutta ja natinaa on todennäköisesti koko ajan ilmassa (vrt. Dark Floors), itseltäkään kotimaisen elokuvan kökköyden ja alennustilan nähneenä ei juurikaan löydy rennon avointa suhtautumistapaa uusiin tuotoksiin. Menneisyyden painolasti on liian suuri.





Sauna on siitä hyvä mahdollisuus että se kumpuaa Suomalaisesta historiallisesta miljööstä ja luonnosta. Ulkomailla ei välttämättä osata kiusaantua pökkelöstä kirjakielisestä dialogista ja historian hämäristä nostetut kauhuelementit yhdistettynä eksoottiseen luontoon voisivat saada aikaan jonkinlaisen brändin.

Eli sekavan höpötykseni pointtina on, että yhteistyötä ulkomaisten tuottajien kanssa jatkossakin. Planeettojen ollessa suotuisissa asemissa voisi jonkinlainen Suomi-kauhun buumi olla ulkomailla jopa mahdollinen.
Shocky 27.2.2008 13:52
Moreno ( 27.2.2008 02:44)
Mitkä ovat elitistien/hiekkalaatikon väen tuntemukset aiheen tiimoilta? Voisiko tämä olla se kauan odotettu vuosi? Olisiko Suomesta vihdoin lupa odottaa ns. euro-shockereita?




Ei voi. Suomalaiset eivät tule saamaan aikaan hyvää kauhuelokuvaa. Kyllä se olisi jo tehty jos se olisi mahdollista. Tavoitteet näissä kaikissa tuotannoissa tuntuvat olevan tehdä "kansainväliset standardit täyttävä" kauhuelokuva, vaikka tavoitteena pitäisi olla tehdä hyvä leffa, joka erottuu massasta. Näiden "Dork Floors" pelleilyjen sijaan pitäisi käyttää tehdä esim. suomalaisten pakanallisesta historiasta ponnistavia tuotoksia, joissa on julmia rituaaleja ja alastomat neidot tanssivat koivikossa loitsuja loihtien.. mmm... äh... siitäkin tulisi vain ankea Wicker Man tai Blood On Satan's Claw ‑klooni. "Sauna" vaikuttaa trailerin perusteella huonohkolta vitsiltä, vaikka on oikeilla jäljillä tuon leimallisen suomalaisuuden suhteen. "Stone's War" tulee varmasti olemaan tylsästi kuvattua, näkemyksetöntä peruszombailua, joka ei edistä genreä mihinkään suuntaan. Aina tulee uudet tekijät, aina he kaatuvat samoihin mielikuvituksettomuuden sudenkuoppiin. Never forget: "Kohtalon kirja"!



Katsoin juuri tanskalaisen Pusher III:n ja tajusin että ei Suomessa millään pystytä samaan. Täällä tekijöille ja yleisölle riittävän hyvä suoritus on jo joku Bad Luck Love.



Ainoa keino todella hyvien elokuvien tuottamiseen Suomessa on tuoda tuottajat, käsikirjoittajat, ohjaajat, näyttelijät ja muu crew ulkomailta.





Edit: Jahas Norrin Radd ehtikin jo mainita tuon Suomalaisen historiallisen miljöön ja luonnon...
Asswipe 27.2.2008 13:59
Shocky ( 27.2.2008 13:53)
Bad Luck Love.




Uh. Olin jo unohtanut tuon hirviön olemassaolon. Se on painajaisia ensi yönä.
xav 27.2.2008 14:22
Shocky ( 27.2.2008 13:53)
Ainoa keino todella hyvien elokuvien tuottamiseen Suomessa on tuoda tuottajat, käsikirjoittajat, ohjaajat, näyttelijät ja muu crew ulkomailta.




Lässynlässyn, ainoa keino todella hyvien elokuvien tuottamiseen Suomessa on saada (ulkomaiset) isot sijoittajat kiinnostumaan.

Rahasta se on kiinni. Kaikki muu täällä kyllä hoituu.



Olet ilmeisesti myös sitä mieltä että todella hyvää musiikkia ei voida Suomessa tuottaa?
Lauri Lehtinen 27.2.2008 14:22
Norrin Radd ( 27.2.2008 12:20)
Vaikka kotimainen kauhuelokuva olisi teknisesti kuinka loistava tahansa, niin tiettyä varautuneisuutta ja natinaa on todennäköisesti koko ajan ilmassa (vrt. Dark Floors)


Elokuvahistoria etenee yritysten ja erehdysten kautta ja pääongelma lienee, että suomalaisia alan yrityksiä on ollut niin vähän, ainakin tv-tuotannot poislukien. Määrä ja laatu eivät ole vastakohtia, vaan jos toista puuttuu niin yleensä toistakin.



Vaikka 2008-tekeleet olisivat miten pahoja floppeja, ne luovat genrelle jotakin jalansijaa ja muuttavat kansan ja median asenneilmastoa niin, ettei kauhuelokuvaa pidetä automaattisesti vain ulkomaisena uhkana tai elämästä vieraantuneiden amatöörien kerhotoimintana. Vähintään luvassa on virheitä joista oppia ja ehkä "hei, itsekin pystyisin parempaan" ‑impulsseja joista joskus urkenee ura fanista tekijäksi. Uusissa ja tulevissa tekeleissä on positiivista se, että aihevalikoima ja "Suomi-identiteetin voimakkuus" vaihtelevat leffasta toiseen aika jyrkästi, ei synny sellaista lähtökohtaisesti tyhmää tilannetta jossa kauhu henkilöityisi mihinkään yhteen juttuun tai tekijään.
Young Hova 27.2.2008 14:29
Shocky ( 27.2.2008 15:53)
Katsoin juuri tanskalaisen Pusher III:n ja tajusin että ei Suomessa millään pystytä samaan. Täällä tekijöille ja yleisölle riittävän hyvä suoritus on jo joku Bad Luck Love.



Ainoa keino todella hyvien elokuvien tuottamiseen Suomessa on tuoda tuottajat, käsikirjoittajat, ohjaajat, näyttelijät ja muu crew ulkomailta.




Katso tanskalaista elokuvaa pre-1994, niin et voi kyllä kuvitellakaan, että vaikkapa Pushereita tai A.T. Jensenin elokuvia olisi voitu siinä maassa tehdä ilman että tuotaisiin tuottajat, käsikirjoittajat, ohjaajat, näyttelijät ja muu crew ulkomailta.
Moreno 27.2.2008 14:30

Niin, tämä Dark Floors vaikuttaakin aivan sellaiselta elokuvantekijöiden yrityksen käyntikortilta josta saa selvän kuvan että osataan tehdä teknisesti ja tyyliä löytyy, mutta sisältöä ei vielä ole. Kyseessä on pelkkä demo, mutta jos sillä saadaan rahoitusta houkuteltua ja oikeat innokkaat tekijät yrittämään niin olen itse optimistina jo suorastaan innoissani.

KCrimso 27.2.2008 14:48
sud ( 27.2.2008 14:38)
Mitä tulee Dark floorsin floppaamiseen niin ei kai kukaan suomalaisiakaan nyt pidä niin tyhminä että odottaisivat jotain suurinnostusta elokuvaan jonka tähtenä esiintyy Lordi!




Lordin Euroviisu-voittoon liittyneen massapsykoosin jälkeen olisin melkein ollut valmis pitämään suomalaisia juurikin niin tyhminä. Mutta kai se lumous ehti sitten haihtua jo.
Lauri Lehtinen 27.2.2008 15:12
KCrimso ( 27.2.2008 15:49)
sud ( 27.2.2008 14:38)
Mitä tulee Dark floorsin floppaamiseen niin ei kai kukaan suomalaisiakaan nyt pidä niin tyhminä että odottaisivat jotain suurinnostusta elokuvaan jonka tähtenä esiintyy Lordi!




Lordin Euroviisu-voittoon liittyneen massapsykoosin jälkeen olisin melkein ollut valmis pitämään suomalaisia juurikin niin tyhminä. Mutta kai se lumous ehti sitten haihtua jo.


Jos Lordin (siis Mr Lordin) "tähteys" olisi jotenkin näkynyt screen timen määrässä tai juonellisessa keskeisyydessä, se ei varmaan olisi haitannut yleisömääriä ja muuta kysyntää. Noilla mittareilla katsottuna Lordi ei edes ole Dark Floorsin tähti, vaikka vain siinä on isompaa potentiaalia, kukaan ei osta pääsylippua DF:ään pääosissa olevien näyttelijöiden takia. Jostain syystä on kuitenkin niin, että kaiken alkuna ja juurena oleva julkkisolento on "Lordi Motion Picturessa" lähinnä tähtivieras ja iso nimi jolla katsojalle ja koneistolle on myyty epälordimainen (ei kovin rock) muutaman twistin tarina ja sen ammattimainen toteutus. Jos se olisi tosi hyvä tarina, niin kaikki olisi OK.
THaavisto 27.2.2008 15:13
xav ( 27.2.2008 16:23)
Lässynlässyn, ainoa keino todella hyvien elokuvien tuottamiseen Suomessa on saada (ulkomaiset) isot sijoittajat kiinnostumaan.

Rahasta se on kiinni. Kaikki muu täällä kyllä hoituu.


Jep. Monet kauhuelokuvan klassikot tyyliin Night of the Living Dead tai The Evil Dead olivat oikeita ison rahan riemuvoittoja, niillä ei ollut mitään tekemistä omaperäisen näkemyksen kanssa. Sama tietysti jonkun Pusherin kanssa, iso tuotanto. Raha ei tietenkään haittaa mutta jos Dark Floorsin tyyliin lähdetään ensin tekemään pintaa ja sitten ehkä vähän sisältöä niin ei kannata odottaa tulevaisuudessakaan mitään. Ei erityisestikään, jos lähdetään tulkitsemaan kansainvälisyyttä siltä pohjalta, että elokuva ei saa näyttää yhtään suomalaiselta. Miksi hitossa täällä ei juuri koskaan kiinnostuta omasta folkloresta? Suomesta puuttuu kokonaan johonkin vanhaan neukkufantasiaan verrattava genre, joka kiinnostaisi allekirjoittanutta paljon enemmän kuin kehäkolmoslaisten kolmekymppisten ihmissuhdeongelmat. Ei kun nyt muistin, me ollaankin osa suurta maailmaa, EU:ta ja kansallinen identiteetti on paha asia eikä se ole edes kunnolla kaupallistettavissa... lisää Dark Floorsia ja vakioneekereitä kehiin, niillä Suomi-elokuvakin voi joskus saada jonkun säälipalkinnon jossain... ehkä.



Eli samaa mieltä Shockyn ja sudin kanssa, lisää Saunaa ja Valkoisen peuran remakea kehiin.
Shocky 27.2.2008 16:20
xav ( 27.2.2008 14:23)
Shocky ( 27.2.2008 13:53)
Ainoa keino todella hyvien elokuvien tuottamiseen Suomessa on tuoda tuottajat, käsikirjoittajat, ohjaajat, näyttelijät ja muu crew ulkomailta.




Lässynlässyn, ainoa keino todella hyvien elokuvien tuottamiseen Suomessa on saada (ulkomaiset) isot sijoittajat kiinnostumaan.

Rahasta se on kiinni. Kaikki muu täällä kyllä hoituu.




Missä täällä oli LOL-hymiö.. laugh.gif



Monista muistakin lähistön pikkumaista on tullut ainakin jotain päräyttävää pienen/pienehkön budjetin kamaa. Todisteita osaamisesta ja näkemyksestä.



Hollanti: Verhoeven

Belgia: Man Bites Dog

Unkari: Taxidermia

Islanti: Hrafn Gunnlaugssonin leffat

Ruotsi: Thriller

Norja: öö... Svidd neger? en mä tiedä. ei mene hyvin Norjassakaan.

Tanska: Pusher I-III



Mikä erottaa Suomen näistä maista? Slaavilais-ugrilainen mentaliteetti, joka blokkaa liian kunnianhimoiset ideat. Suomalaiset ovat liian ryssiä tehdäkseen kunnon leffoja, mutteivät tarpeeksi ryssiä tehdäkseen mitään Roun ja Ptushkon tyylistä häpeilemätöntä neukkufantasiaa kuten THaavisto jo totesi. Jörn Donnerin vanhat ruotsalais-värittyneet tuotokset olivat yrityksiä tempoa Suomi-elokuva kansainväliselle tasolle, mutta momentti ei riittänyt. Karu totuus on, että Suomi kuuluu samaan masentavaan kerhoon Baltian maiden, Romanian, Bulgarian, Slovakian, Puolan, Tshekin tasavallan yms. jämämaiden kanssa. Näistä kaikista mainituista Suomella on tylsänä peltojen viljelyyn ja kaikenlaiseen kulttuurittomuuteen panostaneena takapajulana huonoimmat mahkut saada aikaan hyviä leffoja.



Olet ilmeisesti myös sitä mieltä että todella hyvää musiikkia ei voida Suomessa tuottaa?




Todella hyvän musiikin tuottaminen Suomessa on paljon todennäköisempää kuin hyvien elokuvien tuottaminen, mutta arvaat oikein, en pitkään aikaan pitänyt suomalaista musiikkia lainkaan kilpailukykyisenä. Nykyään alkaa olemaan jo onneksi kohtuullisesti ihan ok bändejä, HIM, Nightwish, Bomfunk Mc's (onko näitä enää), Magyar Posse... silti tuntuu että loistavat suomalaiset biisit genressä kuin genressä ovat yksittäisiä poikkeuksia. Oikeasti legendaarisimmat biisit ovat peräisin aina jostain ihan muualta, esim. Ruotsista (ABBA).



(Disclaimer: En tajua juurikaan mitään musiikista, aloin kuuntelemaan sitä vasta 90-luvun puolivälissä)







Young Hova ( 27.2.2008 14:30)
Shocky ( 27.2.2008 15:53)
Katsoin juuri tanskalaisen Pusher III:n ja tajusin että ei Suomessa millään pystytä samaan. Täällä tekijöille ja yleisölle riittävän hyvä suoritus on jo joku Bad Luck Love.



Ainoa keino todella hyvien elokuvien tuottamiseen Suomessa on tuoda tuottajat, käsikirjoittajat, ohjaajat, näyttelijät ja muu crew ulkomailta.




Katso tanskalaista elokuvaa pre-1994, niin et voi kyllä kuvitellakaan, että vaikkapa Pushereita tai A.T. Jensenin elokuvia olisi voitu siinä maassa tehdä ilman että tuotaisiin tuottajat, käsikirjoittajat, ohjaajat, näyttelijät ja muu crew ulkomailta.




Mietin kyllä tuota ennen kuin kirjoitin viestin, mutta sitten muistui mieleen Werner Hedmanin mahtavat Agent 69 Jensen hupailut ja muu juonellinen tanskaporge. Noista leffoista pystyy kyllä nauttimaan muutkin kuin tanskalaiset, toisin kuin meidän kotimaisista uunoturhapuroista.