Taidemusiikista puheen ollen, pari vuotta sitten Barcelonan Sónar-festareilla kuultiin juurikin tätä suomalaista taidemusiikkia Fonal-Recordsin artisteilta ja voi luoja mitä kuraa se olikaan. Pateettista, ajastaan pahasti jäljessä olevaa mitäänsanomatonta etno-yritelmää yhdistettynä surkuhupaisan huonoihin askartelupaskartelu-visuaaleihin. Hävetti koko Suomen puolesta, ja ei tarvitse uskoa mutta seurasin touhua täysin avoimin mielin ilman ennakko-odotuksia. Ehkä syy niin musiikin kuin elokuvienkin alennustilaan on Suomessa vallitsevassa holhousmentaliteetissa: Joka välissä painotetaan sitä, että ei tarvitse yrittää kovasti jos ei jaksa, kyllä sossu maksaa jne.
Vai että oikein hävetti. Jos hävettää niin todellinen syy hävetä on HIM, Nightwish ja joku saatanan PömiFaniFunkMC.
Toi sus sossuläppäs on kyllä käsittämättömän typerä.
Otetaan Marjo Leinonen. Levyn kannessa kiitetään fattaa. Kyseessä on kuitenki "vain" maailman top 3:seen kuuluva blues/rock ‑naissolisti, ellei jopa se ihan ykkönen. Missä on vika kun tällainen mestari joutuu kiittämään fattaa levyn kannessa?
Sitten toinen hyvä esimerkki on Mannhai (siis Joanitör-ajan Mannhai). 13 jannua per keikka yleisössä ja myynti on mitä on. Kyseessä on kuitenkin niin helvetin kova livepoppoo, että areena kuin areena täyttyisi kohkaavasta yleisöstä.
Ruotsi on pullollaan helvetin kovia stonerbändejä, joista svedut itse eivät ole kuullee mitään. Kaikki kun ovat pienten jenkkilevypuljujen listoilla. Missä on vika, jos löytääksesi pohjoismaalaisia Hyvää musiikkia tekeviä poppoita sinun pitää siirtyä selaamaan uuden mantereen pikkupuljuja?
Koko maailman musiikin alennustilan en saatana usko johtuvan ihmisten huonosta mausta. Kyse on siitä mitä on tarjolla. Pekka Perusnaama ei tule koskaan missään törmäämään samoihin bändeihin kuin minä, koska mä teen sen duunin sen eteen ja tiedän että tuolla sitä kamaa on. Pekka Perusnaama elää sen mukaan mitä valtamediat tarjoaa.
Tunge toi sossuläppä hanuriis. Suomessa on tekijöitä ja paljon, kyse on siitä miten heidät ottaa koneisto vastaan. En nyt saa muuta rahaa tehnyttä kovaa suomalaisyhtyettä mieleen kuin Värttinän.
Elokuvapuolella en tiedä onko yrityksen puutetta vai osaamattomuutta vai mitä. Nykyaikana kun on tekniikka käytössä niin periaatteessa kuka tahansa, kenellä on hyvä teksti edessä, voi ensin väsätä siitä storyboardin ja sen jälkeen tehdä vaikka koko vitun leffan Blenderillä. Näin tulee testattua ja nähtyä miten jokainen kohtaus toimii ennen kuin lähdetään kuvaamaan. Tämän puolesta ei pitäisi olla budjetistakaan kiinni, kun esivalmistelut on mahdollista tehdä millintarkasti vastaamaan lopullista teosta. Tällä tavalla tehtynä en keksi mitään syytä miksei täällä pusketa kokeellisempaa kamaa ja jotain muuta kuin pehmopornoa.