2008 - Suomi-kauhun vuosi?

Asswipe 28.2.2008 08:27
Shocky ( 28.2.2008 02:21)
Taidemusiikista puheen ollen, pari vuotta sitten Barcelonan Sónar-festareilla kuultiin juurikin tätä suomalaista taidemusiikkia Fonal-Recordsin artisteilta ja voi luoja mitä kuraa se olikaan. Pateettista, ajastaan pahasti jäljessä olevaa mitäänsanomatonta etno-yritelmää yhdistettynä surkuhupaisan huonoihin askartelupaskartelu-visuaaleihin. Hävetti koko Suomen puolesta, ja ei tarvitse uskoa mutta seurasin touhua täysin avoimin mielin ilman ennakko-odotuksia. Ehkä syy niin musiikin kuin elokuvienkin alennustilaan on Suomessa vallitsevassa holhousmentaliteetissa: Joka välissä painotetaan sitä, että ei tarvitse yrittää kovasti jos ei jaksa, kyllä sossu maksaa jne.




Vai että oikein hävetti. Jos hävettää niin todellinen syy hävetä on HIM, Nightwish ja joku saatanan PömiFaniFunkMC.

Toi sus sossuläppäs on kyllä käsittämättömän typerä.



Otetaan Marjo Leinonen. Levyn kannessa kiitetään fattaa. Kyseessä on kuitenki "vain" maailman top 3:seen kuuluva blues/rock ‑naissolisti, ellei jopa se ihan ykkönen. Missä on vika kun tällainen mestari joutuu kiittämään fattaa levyn kannessa?

Sitten toinen hyvä esimerkki on Mannhai (siis Joanitör-ajan Mannhai). 13 jannua per keikka yleisössä ja myynti on mitä on. Kyseessä on kuitenkin niin helvetin kova livepoppoo, että areena kuin areena täyttyisi kohkaavasta yleisöstä.

Ruotsi on pullollaan helvetin kovia stonerbändejä, joista svedut itse eivät ole kuullee mitään. Kaikki kun ovat pienten jenkkilevypuljujen listoilla. Missä on vika, jos löytääksesi pohjoismaalaisia Hyvää musiikkia tekeviä poppoita sinun pitää siirtyä selaamaan uuden mantereen pikkupuljuja?



Koko maailman musiikin alennustilan en saatana usko johtuvan ihmisten huonosta mausta. Kyse on siitä mitä on tarjolla. Pekka Perusnaama ei tule koskaan missään törmäämään samoihin bändeihin kuin minä, koska mä teen sen duunin sen eteen ja tiedän että tuolla sitä kamaa on. Pekka Perusnaama elää sen mukaan mitä valtamediat tarjoaa.

Tunge toi sossuläppä hanuriis. Suomessa on tekijöitä ja paljon, kyse on siitä miten heidät ottaa koneisto vastaan. En nyt saa muuta rahaa tehnyttä kovaa suomalaisyhtyettä mieleen kuin Värttinän.



Elokuvapuolella en tiedä onko yrityksen puutetta vai osaamattomuutta vai mitä. Nykyaikana kun on tekniikka käytössä niin periaatteessa kuka tahansa, kenellä on hyvä teksti edessä, voi ensin väsätä siitä storyboardin ja sen jälkeen tehdä vaikka koko vitun leffan Blenderillä. Näin tulee testattua ja nähtyä miten jokainen kohtaus toimii ennen kuin lähdetään kuvaamaan. Tämän puolesta ei pitäisi olla budjetistakaan kiinni, kun esivalmistelut on mahdollista tehdä millintarkasti vastaamaan lopullista teosta. Tällä tavalla tehtynä en keksi mitään syytä miksei täällä pusketa kokeellisempaa kamaa ja jotain muuta kuin pehmopornoa.
Young Hova 28.2.2008 08:39
Shocky ( 28.2.2008 04:21)
Taidemusiikista puheen ollen, pari vuotta sitten Barcelonan Sónar-festareilla kuultiin juurikin tätä suomalaista taidemusiikkia Fonal-Recordsin artisteilta ja voi luoja mitä kuraa se olikaan. Pateettista, ajastaan pahasti jäljessä olevaa mitäänsanomatonta etno-yritelmää yhdistettynä surkuhupaisan huonoihin askartelupaskartelu-visuaaleihin. Hävetti koko Suomen puolesta, ja ei tarvitse uskoa mutta seurasin touhua täysin avoimin mielin ilman ennakko-odotuksia. Ehkä syy niin musiikin kuin elokuvienkin alennustilaan on Suomessa vallitsevassa holhousmentaliteetissa: Joka välissä painotetaan sitä, että ei tarvitse yrittää kovasti jos ei jaksa, kyllä sossu maksaa jne.




Ollaanko nyt Ilta-Sanomien keskustelupalstalla vai onko transen kuuntelu sekoittanut pääsi. En mäkään Fonaleista ole henkkoht suuresti innostunut niin että keikoilla useammin ravaisin, mutta tää sun kuvailu niistä kertoo, ettet todellakaan ymmärrä missä mennään.
Young Hova 28.2.2008 08:46
Shocky ( 28.2.2008 04:21)
Kyllä kyllä, ihmettelen vain sitä, kuinka monet täkäläiset ohjaajat eivät tunnu kehittyvän yhtään minnekään, vaikka saavat vuodesta toiseen rahaa ja uusia mahdollisuuksia. Tuollaiset tyypit pitäisi laittaa tulosvastuuseen ja antaa tilaa uusille yrittäjille.




Tulos = se, että saadaan katsojia. "Laatu" on kakkossijalla. Simple as that. Joskaan ei mukavaa.



No siis mietin sitä, että onko todisteita siitä että Sensuela uppoaisi ulkomaisiinkin yleisöihin. On nimittäin melko vaikeaa arvailla, miten maailmalla suhtaudutaan Suomikamaan, esim. yllätyin kovasti kun erään jenkkibändin jäsen mainitsi että Leningrad Cowboys Meet Moses on kulttielokuva jenkkilän yliopistokampuksilla tjsp. Kuulemma elokuvan tekee mainioksi se, että vaikka katsoja miten yrittäisi löytää siitä jotain sanomaa ja pointtia, sitä ei kertakaikkiaan ole ja tämän ymmärtäminen on hieno hetki. Visuaalisestihan Sensuelaa kelpaa näyttää kenelle tahansa. Luulisin, että _jossain_ ulkomailla kulttielokuvien harrastajat tietävät Sensuelasta ja ovat havitelleet sen tallenteita tms. jo 1900-luvulla.




Sensuelan oli ennen 2000-luvun SEA-esityksiä ja lopulta Teema-esitystä ja dvd-julkaisua nähnyt koko maailmassa vain alle tuhat ihmistä, suuri osa heistäkin kemiläisiä, kuopiolaisia ja pieksämäkeläisiä. Ao. elokuvan historia ei taida olla tuttu?



TV-esityksen tiedote-copya:

Tämän kahdeksan vuoden vaikean ja katkonaisen työn jälkeen Sensuelan vastaanotto oli katastrofaalinen. Elokuva sai vaivalloisesti ensi-iltansa Kuopiossa elokuussa 1973 ja sitä esitettiin lisäksi vain Kemissä ja Pieksämäellä. Tilastojen mukaan Sensuelan näki tällä teatterikierroksella vain 665 katsojaa, eikä elokuvaa senkään jälkeen ole kovin moni päässyt näkemään.
(The Lukewarm.) 28.2.2008 11:26
Shocky ( 28.2.2008 03:21)
(The Lukewarm.) ( 27.2.2008 20:26)
Et kuitenkaan baltian maita luetellessasi maininnut Romaniaa, jossa Hollywood on kuvannut elokuvia jo pitkään ja monet nykyisistä ohjaajista ovat saaneet käytännön harjoitusta kyseisillä studioilla... Samaisessa maassa tehtiin hämmästyttävän pienellä budjetilla tämän vuosikymmenen Eurooppalaisen elokuvan klassikko.


Mainitsinpas. Tiedän kyllä, että jenkit ovat käyneet Romaniassa kuvailemassa paikallisten tuella sellaisia mestariteoksia kuin Subspecies I-IV. Viittaat varmaan Mungiun 4 Months, 3 Weeks and 2 Days leffaan? Täällä kylläkin puhuttiin genre-elokuvasta, ei mistään highbrow festarityrkyistä. Totta kyllä, että Suomessa ei saada aikaiseksi tuon tason elokuvia missään genressä. Rakastan roskaa.


Tässä topikissa on päädytty puhumaan myös yleisestä elokuvakulttuurin tilasta verrattuna muihin maihin. 4kk ei tosiaankaan ole mitään highbrow kamaa, vaikka siinä taide-elokuvan piirteitä onkin useita. Et ilmeisestikään ole nähnyt kyseistä elokuvaa... Raiskauksia ja sikiöitä ei viljellä highbrow-elokuvissa noin yleensä. Toisekseen 4kk ei ole ainut menestynyt Romanialainen elokuva.



Eihän sillä ole mitään väliä millaista roskaa saa tehdä palkalla, vaan pointtini oli lähinnä se, että romanialaiset ovat voineet oppia ihan käytännössä perusjuttuja saamalla siitä palkkaa. Suomessa (amk) elokuva-alanopiskelijoita käytetään ilmaistyövoimana...



Shocky ( 28.2.2008 03:21)
(The Lukewarm.) ( 27.2.2008 20:26)
Harjoitus tekee mestarin... Suomessa monet elokuva-alan taiteellisessa vastuussa olevat tekijät tekevät töitä myös televisiolle ja ylipäätään tuotantovauhti on erittäin hidas verrattuna muihin pohjoismaihin. Tämä kaikki on kiinni rahasta. Jos ei ole aikaa ja rahaa kokeilla, mokata ja oppia virheistään niin eihän sitä koskaan parane...


Kyllä kyllä, ihmettelen vain sitä, kuinka monet täkäläiset ohjaajat eivät tunnu kehittyvän yhtään minnekään, vaikka saavat vuodesta toiseen rahaa ja uusia mahdollisuuksia. Tuollaiset tyypit pitäisi laittaa tulosvastuuseen ja antaa tilaa uusille yrittäjille.


No johtuisikohan tämä siitä, että silloin kun joku projekti pääsee tuotantoon asti siitä on täytynyt tehdä edes teoriassa katsojia kosiskeleva elokuva. Ei varsinaisia riskielokuvia tehdä täällä kuin kerran parissa vuodessa.



Musta on ylipäätään ihan naurettavaa pelleilyä sanoa, että kyllähän Suomessakin voitaisiin tehdä Evil Deadejä... Ei voitaisi. Kokeilevat ja vaihtoehtoiset merkkipaalut ovat tulleet lähes poikkeuksetta maista, joissa on olemassa jonkin sortin elokuvakulttuuuri ja bisnes. Puhumattakaan siitä että Yhdysvalloissa on yli 50 kertaa enemmän asukkaita, joiden joukosta seulotaan taitavia yksilöitä.



Olen täysin varma siitä, että Suomessa pystytään parempaan. Siihen ehkä menee aikaa, mutta Suomi ei millään tasolla ole jämäkulttuurimaa. Eikä varsinkaan visuaalisesti (mm. suomalainen valokuva on taidepiireissä todella kysyttyä kamaa). Sossulätinä ei liity mitenkään elokuvantekijöihin.



Tohon fonal juttuun en edes jaksa vastata. Et tiedä mistä puhut.

No vastaan nyt kuitenkin: Irlannissa tuttujen keskuudessa esim. Shogun Kunitoki ja Circle oli tunnetumpia kuin Rasmus. HIMin monet tiesivät, mutta suuret massat eivät tienneet että ne olivat Suomesta. Tosin muutenkin indieskene on tuolla isompaa kuin hevi. Fonal bändien levyjä saa Lontoon Rough Tradesta ja monesta Dublinin levykaupasta (myös Tower Recordsista).
Shocky 28.2.2008 13:27
Young Hova ( 28.2.2008 08:47)
Sensuelan oli ennen 2000-luvun SEA-esityksiä ja lopulta Teema-esitystä ja dvd-julkaisua nähnyt koko maailmassa vain alle tuhat ihmistä, suuri osa heistäkin kemiläisiä, kuopiolaisia ja pieksämäkeläisiä. Ao. elokuvan historia ei taida olla tuttu?




Älä jaksa. Elokuvan historia on kyllä minulle pääpiirteissään tuttu (itse kävin katsomassa sen arkistolla). Tiedän, että se jos mikä on ollut marginaalikamaa. Tiedän myös, että elokuvaharrastajat ympäri maailmaa venyvät välillä uskomattomiin suorituksiin metsästäessään tietoa tuollaisista outouksista. En kuitenkaan ole haastatellut maailman jokaista elokuvaharrastajaa (toisin kuin ilmeisesti sinä), joten toivoin kommentteja elokuvan vastaanotosta ulkomailla, ennen JA jälkeen sen uuden löytämisen. Ennen Teema-esitystä ja dvd:tä se on saattanut olla täysin kiven alla, mutta edelleenkin mua hämää suuresti tuo aiemmin mainitsemani Frank Drebinin läppä, joka on joko kosminen sattuma tai kauas Kemistä, Kuopiosta ja Pieksämäeltä harhautunut tiedonpalanen tästä eksoottisesta elokuvasta.







(The Lukewarm.) ( 28.2.2008 11:27)
Shocky ( 28.2.2008 03:21)
(The Lukewarm.) ( 27.2.2008 20:26)
Harjoitus tekee mestarin... Suomessa monet elokuva-alan taiteellisessa vastuussa olevat tekijät tekevät töitä myös televisiolle ja ylipäätään tuotantovauhti on erittäin hidas verrattuna muihin pohjoismaihin. Tämä kaikki on kiinni rahasta. Jos ei ole aikaa ja rahaa kokeilla, mokata ja oppia virheistään niin eihän sitä koskaan parane...


Kyllä kyllä, ihmettelen vain sitä, kuinka monet täkäläiset ohjaajat eivät tunnu kehittyvän yhtään minnekään, vaikka saavat vuodesta toiseen rahaa ja uusia mahdollisuuksia. Tuollaiset tyypit pitäisi laittaa tulosvastuuseen ja antaa tilaa uusille yrittäjille.


No johtuisikohan tämä siitä, että silloin kun joku projekti pääsee tuotantoon asti siitä on täytynyt tehdä edes teoriassa katsojia kosiskeleva elokuva. Ei varsinaisia riskielokuvia tehdä täällä kuin kerran parissa vuodessa.




Jepjepjep... Minkä takia elokuva ei voisi olla myyvä ja silti laadukas, etenkin jos tekijät ovat päässeet kartuttamaan kokemustaan useilla elokuvilla? Peräänkuulutan hyviä elokuvia, en riskielokuvia, vaikka tietty tuen täysin erikoisempaa kamaa kuten Ripa ruostuu.





Musta on ylipäätään ihan naurettavaa pelleilyä sanoa, että kyllähän Suomessakin voitaisiin tehdä Evil Deadejä... Ei voitaisi. Kokeilevat ja vaihtoehtoiset merkkipaalut ovat tulleet lähes poikkeuksetta maista, joissa on olemassa jonkin sortin elokuvakulttuuuri ja bisnes. Puhumattakaan siitä että Yhdysvalloissa on yli 50 kertaa enemmän asukkaita, joiden joukosta seulotaan taitavia yksilöitä.



Olen täysin varma siitä, että Suomessa pystytään parempaan. Siihen ehkä menee aikaa, mutta Suomi ei millään tasolla ole jämäkulttuurimaa. Eikä varsinkaan visuaalisesti (mm. suomalainen valokuva on taidepiireissä todella kysyttyä kamaa). Sossulätinä ei liity mitenkään elokuvantekijöihin.




Ei voidakaan tehdä ED:n tasoista tavaraa Suomessa, mutta kyse ei ole bisnessyistä. Miksi Bad Taste tuli Uudesta Seelannista, jossa on Suomeakin vähemmän asukkaita? Koska viikonloppuisin kaveriporukalla kuvaava Jackson sattui asumaan isommalla kielialueella? Ei. Kielialueen ansiosta Bad Taste levisi, mutta elokuvan kiistämätön tasokkuus ei liity sen levinneisyyteen. Toteutus kyllä seuraa visiota, rahat voidaan repiä väkisin jostain, mutta suomalaisesta elokuvanteosta tuntuu uupuvan tärkein elementti eli visio. Syitä tähän olen ehdotellut aiemmissa postauksissani. Eräs niistä, "sossulätinä", liittyy maassa vallitsevaan mentaliteettiin ja siten vaikuttaa vaihtelevalla voimalla jokaiseen suomalaiseen.



P.S. Tsekatkaa musiikkialueen threadista vastaukseni Fonal-aiheeseen! Tnx!
Young Hova 28.2.2008 13:33
Shocky ( 28.2.2008 15:28)
mutta edelleenkin mua hämää suuresti tuo aiemmin mainitsemani Frank Drebinin läppä, joka on joko kosminen sattuma tai kauas Kemistä, Kuopiosta ja Pieksämäeltä harhautunut tiedonpalanen tästä eksoottisesta elokuvasta.




Jo vuonna 1964 Ecco-nimisessä mondo-elokuvassa näytettiin kuinka lappalaiset purevat poroilta kiveksiä irti.



Sensuela – Drebin yhteys on täysin päätön ajatus.
xav 28.2.2008 13:37
THaavisto ( 27.2.2008 15:14)
Jep. Monet kauhuelokuvan klassikot tyyliin Night of the Living Dead tai The Evil Dead olivat oikeita ison rahan riemuvoittoja, niillä ei ollut mitään tekemistä omaperäisen näkemyksen kanssa.




Vaikka keskustelu onkin jo ajautunut hieman uusille urille, niin vastataan nyt tähän kuitenkin.

Jos otetaan esimerkiksi juurikin Evil Dead niin tuolla toisaalla mainittu budjetti sille oli $350,000 joka

nykyisellä kurssilla olisi noin €232,000.

Ei kuulosta enää kovinkaan pieneltä, varsinkin jos ajattelee sen että tämä raha pitäisi löytyä muutenkin

kuin teoriassa. Kotimaassa kun niitä isoja sijoittajia ei selvästikään ole, niin siksi niitä ulkomaisia sijoittajia pitäisi saada mukaan.

Siis niitä joille 200000-300000 euroa olisi pikkuraha.



Tätä tarkoitin puhuessani rahasta. Se on menestyvän tai hyvän elokuvan yhtälön ainoa osanen mitä meillä ei kotimaiselle elokuvalle ole.
xav 28.2.2008 13:40
Shocky ( 28.2.2008 13:28)
Kielialueen ansiosta Bad Taste levisi, mutta elokuvan kiistämätön tasokkuus ei liity sen levinneisyyteen.




Että mikä? Toki Bad Taste on hauska ja viihdyttävä, mutta että tasokas?
Asswipe 28.2.2008 13:45
xav ( 28.2.2008 13:38)
Tätä tarkoitin puhuessani rahasta. Se on menestyvän tai hyvän elokuvan yhtälön ainoa osanen mitä meillä ei kotimaiselle elokuvalle ole.




IMDB:n mukaan Levottomat 3 budjetti on 1,1 miljoonaa euroa. Joten vetää tuolta lauseeltasi pohjan. (siis jos on totta).
xav 28.2.2008 14:06
Asswipe ( 28.2.2008 13:46)
IMDB:n mukaan Levottomat 3 budjetti on 1,1 miljoonaa euroa. Joten vetää tuolta lauseeltasi pohjan. (siis jos on totta).




Meinaat että Seliniltä tai Matila/Röhriltä irtoaisi massit uuteen Evil Deadiin? Kyllä minä sen tiedän että Suomessa on julkaistu elokuvia joiden budjetti on

hyvinkin suuri, mutta jotenkin epäilen ettei vastaavaa rahaa löytyisi esim. splatter elokuvalle. Dark Floors nyt unohdettakoon.



Ja ei, vaikka Levottomat 3 olisi mielestäsi kauhuelokuva, niin sitä se ei ole.



Väännetään vielä rautalangasta: pitäisi löytyä löysää rahaa jonka sijoittaja ei laske taskulaskimella että

"jaa jaa, Dark Floors floppasi, Pahat pojat menestyi tosi kivasti, tehdäämpäs sitten uusi Pahat pojat".

Sijoitusten verovähennettävyys auttaisi alaa oikein kivasti. Lisäksi jälkituen poistaminen tai ainakin järkevöittäminen vapauttaisi säätiölle lisävaroja.

Nykyinen jälkitukijärjestelmä on järjetön.
Asswipe 28.2.2008 14:37

Onko mitään saittia missä voi vertailla noita kotimaisten elokuvien budjetit ja sitten tulot. Näyttää meinaan siltä, että monet roskat on millin kieppeillä ja tulot ei lähellekään sitä. Kiinnostaisi nähdä miten nuo todellisuudessa menee. Jos linja on tota mitä IMDB:stä katsoo niin silloinhan elokuvista saatava tulo ei selitä sitä miksi tehdään puhdasta roskaa, kun ei siitä perkele näytä edes rahaa tulevan.

Artisan 28.2.2008 14:43

Hetkinen, tarkoittaako tämä sitä että Levottomat 3 on sinusta huono elokuva?

Asswipe 28.2.2008 14:46

Kun tällaisia katsoo niin puistattaa:

http://www.ses.fi/dokumentit/pitkat.pdf



Koko sesin voisi lakkauttaa kuten joka vitun tuotantoyhtiön, joka tosta löytyy. Paskaa ei siis tehdä rahan takia vaan...? Ei kyllä mä lähden sille linjalle, että tulisi sitä rahaa miten paljon vaan niin ei tässä maassa saada hyvää elokuvaa aikaiseksi, saati sitten edes katsottavaa kauhuelokuvaa. Rappio on täällä.
Jakel 28.2.2008 14:56
Asswipe ( 28.2.2008 14:38)
Onko mitään saittia missä voi vertailla noita kotimaisten elokuvien budjetit ja sitten tulot. Näyttää meinaan siltä, että monet roskat on millin kieppeillä ja tulot ei lähellekään sitä.




Sessin sivut taitaa olla ainoa paikka ja sieltäkin vain kaivelemalla. En tiedä mikä on vuosikymmenen suurin floppi, mutta Game Over on varmaan aika lähellä, budjetti 2 milliä ja lipputuloja 124 500 euroa. Dvd-versio taisi tulla reippaasti yli vuoden päästä, eikä sekään varmasti kovin paljoa saanut kerättyä rahaa.
Asswipe 28.2.2008 15:04

Rampe ja Naukkis taitaa olla ainoa suomalainen katsottava elokuva viimeisen 20 vuoden ajalta. Senkin budjetti näyttäisi olevan 1,5 miljoonaa markkaa. Mitä toi on nykyrahassa? 250 000€. Ja mitä sillä saatiin aikaiseksi? Örf niuk pauk. Meneekö noi tuotantorahat Suomessa oikeasti ihan johonkin muuhun kuin siihen itse elokuvaan? Joidenkin taskuun suoraan?