2008 - Suomi-kauhun vuosi?
Onko mitään saittia missä voi vertailla noita kotimaisten elokuvien budjetit ja sitten tulot. Näyttää meinaan siltä, että monet roskat on millin kieppeillä ja tulot ei lähellekään sitä. Kiinnostaisi nähdä miten nuo todellisuudessa menee. Jos linja on tota mitä IMDB:stä katsoo niin silloinhan elokuvista saatava tulo ei selitä sitä miksi tehdään puhdasta roskaa, kun ei siitä perkele näytä edes rahaa tulevan.
Tuolla esitteen sivuilla 10-14 on näitä lukuja selitetty.
http://www.ses.fi/dokumentit/tavoiteohjelma.pdf
Onko mitään saittia missä voi vertailla noita kotimaisten elokuvien budjetit ja sitten tulot. Näyttää meinaan siltä, että monet roskat on millin kieppeillä ja tulot ei lähellekään sitä. Kiinnostaisi nähdä miten nuo todellisuudessa menee. Jos linja on tota mitä IMDB:stä katsoo niin silloinhan elokuvista saatava tulo ei selitä sitä miksi tehdään puhdasta roskaa, kun ei siitä perkele näytä edes rahaa tulevan.
Tuolla esitteen sivuilla 10-14 on näitä lukuja selitetty.
http://www.ses.fi/dokumentit/tavoiteohjelma.pdf
Mielenkiintoista diipadaapaa. Todetaan, että nostamalla tuki 8,6 millistä 12,8 milliin 10 vuoden aikana on vaikuttanut, 534% lipputuloihin ja 412% katsojamääriin.
Aika kovaa tekstiä (=naurettavaa). Tuohan tarkoittaa, että tuplaamalla tuet 2014 vuoteen mennessä kotimaisen elokuvan katsojaosuus on vaivaiset 68% samalla kun lipputulot on jotain 32 milliä.
Annetaan ymmärtää, että pienien tukien ansiosta "taiteellisesti kunnianhimoiset" tai "rohkeasti eri lajityyppejä edustavien elokuvien olemassaolo on erityisen suuressa vaarassa".
Aivan kuin tukea nostamalla tämä muuttuisi. Mitään merkkiä ei ole siitä, että jos tukea nostetaan niin yhtäkkiä alkaisi ilmestyä muuta kuin roskaa. Minä veikkaan, että sitä tulisi joko enemmän tai vain koreamman näköistä.
Aika kovaa tekstiä (=naurettavaa). Tuohan tarkoittaa, että tuplaamalla tuet 2014 vuoteen mennessä kotimaisen elokuvan katsojaosuus on vaivaiset 68% samalla kun lipputulot on jotain 32 milliä.
Ehkä se sinusta tarkoittaa sitä, mutta ei tuossa mitään sellaista anneta ymmärtää.
Annetaan ymmärtää, että pienien tukien ansiosta "taiteellisesti kunnianhimoiset" tai "rohkeasti eri lajityyppejä edustavien elokuvien olemassaolo on erityisen suuressa vaarassa".
No se nyt ainakin on tosiasia jos joku. Tuskin kukaan kiistää tosissaan.
Onkos siis tiedossa tekijöitä, jotka noita sitten vääntäisivät, mutta nyt jäävät jalkoihin? Kässäreitä läjä valmiina tms.?
Onkos siis tiedossa tekijöitä, jotka noita sitten vääntäisivät, mutta nyt jäävät jalkoihin? Kässäreitä läjä valmiina tms.?
Onko tämä joku uusi versio vanhasta "Tee itse parempi" heitosta?
Vastauksena: Varmasti on. Miksei olisi? Ai niin, yhyhy suamessa tehrään vaan paksaa,
kaikkialla muualla tehdään vaan vitun kovatasoista settiä.
Onkos siis tiedossa tekijöitä, jotka noita sitten vääntäisivät, mutta nyt jäävät jalkoihin? Kässäreitä läjä valmiina tms.?
Onko tämä joku uusi versio vanhasta "Tee itse parempi" heitosta?
Vastauksena: Varmasti on. Miksei olisi? Ai niin, yhyhy suamessa tehrään vaan paksaa,
kaikkialla muualla tehdään vaan vitun kovatasoista settiä.
Ääliö.
Ensin sanot, että Suomessa todella tehtäisiin muutakin jos rahaa olisi, perusteena paskan tekemiselle käytit meneastynyttä Pahat pojat.
Nyt kun alkoi tutkailla noita elokuvia niin pelkkää paskaa järjestäen ja vaan pari hassua, mitkä sitä rahaa oikeastikin tekee. Jos siis toistuvan paskan vääntämisen syynä ei olekaan raha, niin mitä vittua?
Sitten sanotaan, että muunkinlaisia projekteja tulisi jos tukia lisättäisii, enemmän rahaa siis. On täysin validia olettaa, että nyt siis jää tekemättä projekteja, jotka tehtäisiin muuteen. On myös täysin validia kysyä onko tiedossa näitä tekijöitä. jotka sitten pääsisivät näyttämään kyntensä.
Sinä sitten varmaan tiedät kuinka paljon tällaisia oikeasti hyviä käsikirjoituksia hylätään Suomessa vuosittain?
Suomessa todellakin tehdään vain paskoja elokuvia. Sitä ei kiistä kukaan.
En tiedä paljonko hyviä käsikirjoituksia tehdään vuosittain, mutta hankkeita on kymmeniä ja vain noin 12 vuodessa menee tuotantovaiheeseen. Esim käsikirjoitustukea annetaan moninkertaiselle määrälle käsikirjoituksia. Tuotantoon etenevät yleensä ne varmimmat "lowest common denominator"-teokset, onneksi poikkeuksiakin on. Täysin arvailuahan se on, tulisiko yhtään parempia elokuvia, jos elokuvia tehtäisiin puolet enemmän ja hieman isommilla budjeteilla, mutta periaatteessa siinä kyllä olisi onnistumisen todennäköisyys isompi.
Ei voidakaan tehdä ED:n tasoista tavaraa Suomessa, mutta kyse ei ole bisnessyistä. Miksi Bad Taste tuli Uudesta Seelannista, jossa on Suomeakin vähemmän asukkaita? Koska viikonloppuisin kaveriporukalla kuvaava Jackson sattui asumaan isommalla kielialueella? Ei. Kielialueen ansiosta Bad Taste levisi, mutta elokuvan kiistämätön tasokkuus ei liity sen levinneisyyteen. Toteutus kyllä seuraa visiota, rahat voidaan repiä väkisin jostain, mutta suomalaisesta elokuvanteosta tuntuu uupuvan tärkein elementti eli visio.
En nyt kutsuisi Bad Tastea tasokkaaksi elokuvaksi. Ja kyllä, syyt sen syntymiseen ovat pitkälti kielellisiä. Et edes tietäisi elokuvaa nimeltä, jos se olisi tehty vaikkapa Brasiliassa. Toisekseen Jacksonilla oli samankielisiä esikuvia. Suomessa esikuvat jakautuu siihen Kaurismäkeen ja Harliniin. Hyvällä tuurilla myös Donneriin. Eihän Suomessa ole voinut yksinkertaisesti kasvaa nuorta joka haaveilisi elokuvien tekemisestä ja näkisi sen hohdokkaana tulevaisuutena... Nyt sentään tehdään melkein joka vuosi ihan hyviä elokuvia, jotka voisivat olla paljon parempia, jos niiden käsikirjoittamiseen ja kuvaamiseen olisi ollut enemmän rahaa. Varmasti myös mielenkiintoisempia jos tekijät voisivat toteuttaa ideansa vapaasti.
Tämä Dark Floorsin kuvaaja on musta hyvä esimerkki siitä, että mihin se lahjakkuus tässä maassa valuu: sinne missä on rahaa. Toi jannu on kuvannut neljä muuvi-palkinnolla palkittua musiikkivideota ja on pelkän trailerin perusteella tämän maan lahjakkain elokuvaaja, vaikka on kuvannut lähes pelkästään vain mainoksia ja musavideoita. Tosin saa nähdä saako kukaan suostuteltua sitä 4 miljoonaa euroa pienemmällä budjetilla väkerrettyä elokuvaa kuvaamaan. Toki kyseessä on vielä nuori, joten toivo elää.
Vuonna 2005 se epäili hauluaako edes kuvata ikinä pitkää elokuvaa. Se on hankalaa, vaikeaa, ei ole budjettia ja kuvauspäiviä on liian vähän melkein aina. Mainoksissa on sairaasti rahaa kiinni ja useissa tapauksissa niissä on aikaa hieroa kuvat viimeisen päälle kuntoon.
En nyt kutsuisi Bad Tastea tasokkaaksi elokuvaksi. Ja kyllä, syyt sen syntymiseen ovat pitkälti kielellisiä. Et edes tietäisi elokuvaa nimeltä, jos se olisi tehty vaikkapa Brasiliassa. Toisekseen Jacksonilla oli samankielisiä esikuvia. Suomessa esikuvat jakautuu siihen Kaurismäkeen ja Harliniin. Hyvällä tuurilla myös Donneriin. Eihän Suomessa ole voinut yksinkertaisesti kasvaa nuorta joka haaveilisi elokuvien tekemisestä ja näkisi sen hohdokkaana tulevaisuutena... Nyt sentään tehdään melkein joka vuosi ihan hyviä elokuvia, jotka voisivat olla paljon parempia, jos niiden käsikirjoittamiseen ja kuvaamiseen olisi ollut enemmän rahaa. Varmasti myös mielenkiintoisempia jos tekijät voisivat toteuttaa ideansa vapaasti.
En välttämättä ymmärrä tästä mitään. Ensinnäkään en näe mitään syytä sille, että Bad Tasten tapaista elokuvaa ei voisi tulla Brasiliasta, mutta se siitä. Ekaksi väität, että esikuvien puutteen takia Suomesta ei ole tullut toista Bad Tastea. Kuka tekee jonkin maan ensimmäisen genre-elokuvan? Ketä vaikka Man Bites Dogin tekijät pitivät esikuvina? Ketä Jose Mojica Marins?
Edellisessä lauseessa sanot, että Suomessa ei voi haaveilla elokuvien tekemisestä. Seuraavassa toteat, että silti niitä tehdään (miksi sitten? työkkäri pisti tekemään elokuvaa velvoitetyöllistettynä?), ja isommalla rahalla haaveilemattomat tekijät voisivat toteuttaa visionsa, mistä eivät ole osanneet edes haaveilla?

Jos Suomessa olisi esikuva jonka polkuja lähteä tallaamaan, niin esim. omatkin kaukaiset haaveeni genre-elokuvasta olisivat latteita ja epärealistisempia. Nyt markkinarako ammottaa ja unelma on parhaassa kukoistuksessaan. Tuo kieliasia on nyt niin ja näin, kyllähän jenkkilässäkin Noe ja Aja nauttivat hurjaa mainetta heti Irreversiblellä ja Haute Tensionilla vaikka tosin jälkimmäisestä taidettiin dubbi tehdäkin..
Ei ole pointti juu, mutta mikä mesoaminen? Sulla pumpernikkelillä on edelleen selittämättä miksi Matrix on taivaasta ja supersankarielokuvat eivät edes kelpaa katsottavaksi. Ai niin, pikku Artisanin mielestä Matrix on niinku älykäs. Go Päivi.
------------
Isolation on esimerkki sellaisesta kauhupläjäyksestä, jonka olisi voinut tehdä Suomessa. Sopisi hiton hyvin.