En nyt ihan ymmärrä tuota lausetta. Kyllähän Suomestakin löytyy nuoria, jotka ovat haaveilleet elokuvien teosta jo lapsesta saakka. Ainakin niille, jotka itse tunnen, esikuvana ovat toimineet eurooppalainen (mm. Bergman) ja varhainen amerikkalainen elokuva, ei todellakaan suomalainen. Elokuvatietämystä löytyy paljon ja koulutus on hankittu ulkomailta. Jos viittaat suomalaiseen järjestelmään niin se tosiaan on mitä on ja ottaa hyvin penseästi vastaan (taikin) "ulkopuolisia" elokuvantekijöitä, mikä on suuri sääli ja rajoittaa maan elokuvakulttuuria.Eihän Suomessa ole voinut yksinkertaisesti kasvaa nuorta joka haaveilisi elokuvien tekemisestä ja näkisi sen hohdokkaana tulevaisuutena...
2008 - Suomi-kauhun vuosi?
En nyt kutsuisi Bad Tastea tasokkaaksi elokuvaksi. Ja kyllä, syyt sen syntymiseen ovat pitkälti kielellisiä. Et edes tietäisi elokuvaa nimeltä, jos se olisi tehty vaikkapa Brasiliassa. Toisekseen Jacksonilla oli samankielisiä esikuvia. Suomessa esikuvat jakautuu siihen Kaurismäkeen ja Harliniin. Hyvällä tuurilla myös Donneriin. Eihän Suomessa ole voinut yksinkertaisesti kasvaa nuorta joka haaveilisi elokuvien tekemisestä ja näkisi sen hohdokkaana tulevaisuutena... Nyt sentään tehdään melkein joka vuosi ihan hyviä elokuvia, jotka voisivat olla paljon parempia, jos niiden käsikirjoittamiseen ja kuvaamiseen olisi ollut enemmän rahaa. Varmasti myös mielenkiintoisempia jos tekijät voisivat toteuttaa ideansa vapaasti.
Haluatko kenties lukaista viestisi uudestaan ja pyytää anteeksi, että kirjoitit moista älytöntä höpinää?
Ensin sanot, että Suomessa todella tehtäisiin muutakin jos rahaa olisi, perusteena paskan tekemiselle käytit meneastynyttä Pahat pojat.
Nyt kun alkoi tutkailla noita elokuvia niin pelkkää paskaa järjestäen ja vaan pari hassua, mitkä sitä rahaa oikeastikin tekee. Jos siis toistuvan paskan vääntämisen syynä ei olekaan raha, niin mitä vittua?
Mitä helvettiä sä sössötät? Miten se ettei nuo leffat ole tehneet rahaa vaikuttaa siihen että niiden tekemiseen yksi (ei välttämättä suurin, mutta vaikuttava) syy on tehdä rahaa.
Luuletsä että tuottajilla ja tuotantoyhtiöillä on joku saatanan kristallipallo mistä ne kattoo mikä tekee rahaa ja mikä ei?
Kun kerran luetun ymmärtäminen näyttää olevan vaikeaa niin koitetaan nyt vielä kerran:
kärjistettu utopistinen esimerkki:
1. tulee rahamies
2. rahamies sanoo että mulla on 50 miljoonaa euroa, tehkää mitä tykkäätte kunhan teette elokuvan
3. rahat saa ääsvaippi
4. auteur tekee yksin varmasti maailman parhaan elokuvan kiinalaisista keppihevosista
5. raha katoaa, mutta lopputuloksena varmasti maailman paras elokuva
kotimainen elokuva saatetaan tehdä näin (olennaisia osia voi puuttua):
1. joku keksii idean
2. joku myy idean jollekin joka alkaa työstämään käsikirjoitusta (nämä voivat olla samakin henkilö)
3. etsitään tuotantoyhtiö
4. käsikirjoituksen raakileelle haetaan käsikirjoitustukea jos sitä ei tipu niin tod.näk. projekti kaatuu jos ei saada muuta rahoitusta tai tuotantoyhtiö täysillä mukana
5. käsikirjoittamista jatketaan tuottajan, mahdollisen ohjaajan ja varmaan jonkun säätiön apinan kanssa
6. käsikirjoitus valmistuu
7. haetaan tuotantotukea + muuta rahoitusta. Leffoja ei siis tehdä säätiön tuella yksistään. jos sitä ei tipu niin tod.näk. projekti kaatuu jos ei saada muuta rahoitusta tai tuotantoyhtiö täysillä mukana (esim. tämä aiemmin mainittu Levottomat 3 joka sai tavallista paljon vähemmän säätiön tukea ja jota ei olisi tehty jos tuotantoyhtiö ei ollut projektista varma)
8. säädetään ja väännetään mahdollisten ulkomaisten yhteistyökumppanien kanssa.
9. Valitaan näyttelijöitä + muuta ryhmää
10. etsitään kuvauspaikkoja
11. suunnitellaan kuvausaikataulu
12. kuvataan
13. musiikkiakin tarvis vissiin olla
14. leikataan
15. ehkä kuvataan vielä
16. leikataankin kai
17. leffa on valmis
18. mainostetaan
19. mainostetaan hieman lisää. Vaikka näyttelijättären rohkealla kohtauksella tai käsikirjoituskiistalla.
20. Ensi-ilta
Joka saatanan kohta maksaa. Paljon.
21. odotellaan katsojalukemia
22. julkaistaan dvd
23. odotellaan myyntilukeamia
24. odotellaan rahoja
Aikaa mennyt keskimäärin 2-4 vuotta.
Joten mitä veikkaat, kumpaanko pyritään: Pahat pojat vai Dark Floors?
Se miksi lopputulos muotoutuu on sivuseikka. Se että jos elokuvan tekeminen maksaa vitusti ja rahojen palautuminen tuotantoyhtiölle on epävarmaa luo tietyt kehykset
sille mitä tehdään ja miksi tehdään. Ja tässä on myös se syy miksi Suomessa ei juurikaan tehdä säätiön tukien ulkopuolella leffoja.
Kyse ei siis ole etteikö meillä olisi kotimaassa valmiuksia tehdä mitä tahansa (no toki joku Bayn Transformers voi olla juuri ja juuri uloittumattomissa) mutta
kun rahaa ei ole ottaa riskejä.
Ja vielä siihen väittämään ettei kotimaassa ole ikinä tehty hyviä elokuvia: jos olet todella sitä mieltä niin vika ei ole kotimaisessa elokuvassa.
Edellisessä lauseessa sanot, että Suomessa ei voi haaveilla elokuvien tekemisestä. Seuraavassa toteat, että silti niitä tehdään (miksi sitten? työkkäri pisti tekemään elokuvaa velvoitetyöllistettynä?), ja isommalla rahalla haaveilemattomat tekijät voisivat toteuttaa visionsa, mistä eivät ole osanneet edes haaveilla?
Lukekaa tarkemmin. Sanoin, ettei ole voinut haaveilla elokuvaurasta hohdokkaana tulevaisuutena. Ei Suomessa ole menestystarinoita tai glamouria Kaurismäkeä tai Harlinia lukuunottamatta. Budjetit ovat pienet, aiheet erittäin suppeat. Nämä seikat ovat hieman parantuneet viime vuosina. Nyt sentään tehdään kaupunkilaisille suomalaisia elokuvia – parhaimmat niistä eivät vain menesty ja melkein kaikki ovat ihmissuhdedraamoja.
Näiden syiden vuoksi lahjakkuus valuu muualle. Dotcom vain vahvensi käsitystäni Dark Floorsin kuvanneesta tyypistä (Jean Noel Mustonen).
Harmittaa oikein, ettei Suomessa ole paljoa mahdollisuuksia uusille, nuorille elokuva-alan ammattilaisille. Meinaan tuolla sitä, mitä moni muukin tuossa aikaisemmin on jo sanonut: mahdollisuudet ovat niin rajalliset ja menestyminen on aika kiven alla. Tuon takia varmasti moni nuori lupaus päättää suunnatta ajatuksensa muualle, kun näkevät tilanteen lähinnä toivottomana. Aikalailla samoilla linjoilla (The Lukewarm.):n kanssa siis.
Lordihan voi mennä Lapin yliopistoon perustamaan Horror-auteur-ohjaajan opinto-ohjelman (AMK). Jo kolmessa vuodessa kortistoon on valmistunut läjä näitä ja sitten vain luomaan suojatyöpaikkoja.
Sit kans varmaan, jos joku ihan oikeesti haluu tehdä hyvän elokuvan niin menee ja tekee sen. Vähän tarvii olla fyrkkaa takana, mut ei nyt niinkään; ehkä muutamia kavereita, mut ensisijainen on se "joku". Voi sitä amerikkalaista tuotantosysteemiäkin täällä yrittää mallintaa, siinä voi olla järkeäkin, mutta tuskin mitään itsestään selvää lopputuloksen parantajaa.
Sit kans varmaan, jos joku ihan oikeesti haluu tehdä hyvän elokuvan niin menee ja tekee sen. Vähän tarvii olla fyrkkaa takana, mut ei nyt niinkään; ehkä muutamia kavereita, mut ensisijainen on se "joku". Voi sitä amerikkalaista tuotantosysteemiäkin täällä yrittää mallintaa, siinä voi olla järkeäkin, mutta tuskin mitään itsestään selvää lopputuloksen parantajaa.
No joo. Menee vaan ja tekee. Termi "vähän fyrkkaa" on aika suhteellinen riippuen siitä onko sanojana Markus Selin vai joku vähemmmän tunnettu mutta silti kyvykäs tekijä. Kyllähän hyviäkin leffoja kuvataan videolle maailmalla mutta ei niitä silti ihan kotivideokamoilla tehdä. Puhumattakaan valo, edit yms kalustosta. Saati sitten se fakta että ne hyvät leffat tehdään ajan kanssa ja ihmisillä on oikeasti aikaa tehdä niitä. Ei siis niin että töitten tms jälkeen vähän puuhastellaan. Joku Blair Witch Projectkin on halpis imagostaan (ja paskuudestaan) huolimatta vaatinut ihan oikeaa rahaa ja aikaa.
Bad Taste menestyi paljolti sen takia että se oli ensimmäisiä leffoja jotka yhdistivät räävittömän huumorin splatteriin. Elokuvallisia ansioita sillä on minusta aika vähän. Veikkaisin että sama leffa olisi menestynyt jos se olisi tehty vaikka suomeksi tai mandariinikiinaksi. Siihen tietysti päälle hyvä markkinointikoneisto.
4. käsikirjoituksen raakileelle haetaan käsikirjoitustukea jos sitä ei tipu niin tod.näk. projekti kaatuu jos ei saada muuta rahoitusta tai tuotantoyhtiö täysillä mukana
5. käsikirjoittamista jatketaan tuottajan, mahdollisen ohjaajan ja varmaan jonkun säätiön apinan kanssa
6. käsikirjoitus valmistuu
No voi hellan lettanas! Mistä lähtien on tarvittu tukea jonkun käsikirjoituksen tekemiseen. Kässäri kirjoitetaan työkkärin tai sossun rahoilla hienoisessa aamukännissä. Kirjoituksen hoitaa yksi jannu ja sillä selvä.
Jos Suomessa mennään tuon kuvailusi perusteella niin ei mikään ihme ettei täällä saada elokuvaa aikaiseksi. Lahjattomat ja kaiken päälle vielä neitihintit isolla porukalla pyörii jonkun tekstin aavistuksen ympärillä yrittäen ruinata massia joltakin Huonon Maun Omaavien Latenttihomojen Säätiöltä, sen sijaan että kirjoittaisi hyvän käsikirjoituksen. Tietysti jos ei osaa niin ei osaa. Sitäpaitsi yksi mies voi tehdä kaiken valmiiksi siihen pisteeseen, jossa tarvitaan näyttelijöitä eli että pitäisi alkaa kuvata. Kaiken saa yksin väsättyä siihen ja pidettyä kustannukset alhaalla.
Minkä takia, sinä Xav, otat tän niin raskaasti? Oletko yksi noista Neitihinteistä vai onko sulla vaan huono maku?
No voi hellan lettanas! Mistä lähtien on tarvittu tukea jonkun käsikirjoituksen tekemiseen. Kässäri kirjoitetaan työkkärin tai sossun rahoilla hienoisessa aamukännissä. Kirjoituksen hoitaa yksi jannu ja sillä selvä.
Siitä saakka kun sitä tekee elääkseen. Teetsä töitä ilmaiseksi?
Jos Suomessa mennään tuon kuvailusi perusteella niin ei mikään ihme ettei täällä saada elokuvaa aikaiseksi. Lahjattomat ja kaiken päälle vielä neitihintit isolla porukalla pyörii jonkun tekstin aavistuksen ympärillä yrittäen ruinata massia joltakin Huonon Maun Omaavien Latenttihomojen Säätiöltä, sen sijaan että kirjoittaisi hyvän käsikirjoituksen. Tietysti jos ei osaa niin ei osaa. Sitäpaitsi yksi mies voi tehdä kaiken valmiiksi siihen pisteeseen, jossa tarvitaan näyttelijöitä eli että pitäisi alkaa kuvata. Kaiken saa yksin väsättyä siihen ja pidettyä kustannukset alhaalla.
Ei jos vaan kun.
Sä et tunnu ymmärtävän sitä että kyse ei ole siitä etteikö Suomessa voitaisi tehdä leffoja halvalla vaan se ettei se ole mahdollista.
Toki tietenkin jos löytyy ammattitaitoinen ryhmä tekemään leffaa täysin ilmaiseksi niin toki silloin olisi mahdollista tehdä ehkä sisällöllisestikin parempia
elokuvia. Se vaan vaatii sitä rahaa, joka on se mun pointtini ollut kaiken aikaa.
Herttainen käsitys sulla on kyllä elokuvien valmistusprosessista.
Minkä takia, sinä Xav, otat tän niin raskaasti? Oletko yksi noista Neitihinteistä vai onko sulla vaan huono maku?
Raskaasti? Mä vaan yritän ottaa sun päätä pois sieltä sun perseestäsi jotta tajuaisit missä mennään.
Nyt tunnut olevan aika pahasti ulkona todellisuudesta.
No voi hellan lettanas! Mistä lähtien on tarvittu tukea jonkun käsikirjoituksen tekemiseen. Kässäri kirjoitetaan työkkärin tai sossun rahoilla hienoisessa aamukännissä. Kirjoituksen hoitaa yksi jannu ja sillä selvä.
Tämä oli alkavan viikon koomisin veto. Ei ole ihmekään kun maailmalla tehdään niin paljon hyviä leffoja ja suomessa ei. Täällä kun raukat neitihintit yrittävät tehdä niitä selvinpäin.
Ja...
"Sitäpaitsi yksi mies voi tehdä kaiken valmiiksi siihen pisteeseen, jossa tarvitaan näyttelijöitä eli että pitäisi alkaa kuvata"
Hmm. Perseenpyyhkijä tuntuu tuntuu tietävän leffanteosta aika paljon. Tuolla tietämyksellä luulisi niiden pöytälaatikossa makaavien nuoruuden splatter-leffojenkin olevan jo levityksessä.
Asswipen kommenttiin olisi toki voinut vastata asiallisestikin, mutta jantterin tietämys puhumastaan asiasta on kovaa tasoa että tyydytään nyt tähän.
"Sitäpaitsi yksi mies voi tehdä kaiken valmiiksi siihen pisteeseen, jossa tarvitaan näyttelijöitä eli että pitäisi alkaa kuvata"
....Tuolla tietämyksellä luulisi niiden pöytälaatikossa makaavien nuoruuden splatter-leffojenkin olevan jo levityksessä.
http://www.dvdkotelo.com/content/view/363/42/

Minulla ei sinänsä ole mitään sisäpiirin tietoa suomalaisesta leffaskenestä. Tuli vain tästä keskustelusta mieleeni, että vielä 90-luvulla tässä maassa tuskailtiin musiikkiviennin kanssa ja podettiin pahaa alemmuuskompleksia. Ruotsalainen poppi ja keskieurooppalainen teknohumppa jyräsi MTV:lla. Ja kun puolet suomalaisista alan ammattilaisista ja harrastajista unelmoi samanlaisesta menestyksestä, se toinen puoli jankkasi vain kyynisesti, että ei härmäläisen melankolian ja paskaiskelmän luvattu maa voi koskaan breikata oikeasti samankaltaiseen listamenestykseen.
Ja sitten kun Darude ja Bomfunk MC's sekä myöhemmin Him ja The Rasmus panivat haisemaan, jälkiviisastelijoita löytyi joka talosta. Joo tottakai näin se homma tehtiin. Olipa aika ilmeistä.
Mikään ei ole mahdotonta. Helvettikin jäätyi kun Suomi voitti Euroviisut. Sitten kun se ensimmäinen moderni suomalainen kansainvälinen menestyselokuva tulee puun takaa, päästään taas selittämään miten kätevästi ja itsestäänselvästi homma tuli hoidettua.
"Sitäpaitsi yksi mies voi tehdä kaiken valmiiksi siihen pisteeseen, jossa tarvitaan näyttelijöitä eli että pitäisi alkaa kuvata"
....Tuolla tietämyksellä luulisi niiden pöytälaatikossa makaavien nuoruuden splatter-leffojenkin olevan jo levityksessä.
http://www.dvdkotelo.com/content/view/363/42/
En tajuu. Bugi Fictionissa oli ainakin kolme hyvää kohtausta, joista yksi tapahtuu lehmän sisällä. Se on kolme hyvää kohtausta enemmän kuin keskiverrossa kaupallisesti julkaistussa suomalaisessa genre-elokuvassa.
Mikään ei ole mahdotonta. Helvettikin jäätyi kun Suomi voitti Euroviisut. Sitten kun se ensimmäinen moderni suomalainen kansainvälinen menestyselokuva tulee puun takaa, päästään taas selittämään miten kätevästi ja itsestäänselvästi homma tuli hoidettua.
Sitä päivää ei muuten nähdä, näin on ollut aina ja näin se tulee olemaan. Tuo musiikillinen elpyminen on tietty hienoa. Naurattaa, että ruotsalaiset ovat samaan aikaan vajonneet johonkin basshunter-tasolle.