Black Hawk Down

(The Lukewarm.) 21.2.2008 10:51
G.P.O. ( 21.2.2008 09:59)
Antti Tohka ( 21.2.2008 09:39)
sivareissa pelkoa ja miehissä ihailua.


laugh.gif



Enpä ole koskaan Black Hawk Downia katsonut, epäluulo Ridley Scottin nykyohjauksia kohtaan on aina tullut tielle, mutta kaipa tuo pitäisi katsoa kun se herättää näin vahvoja ja toisistaan eriäviä mielipiteitä. Kumpi kannattaa katsoa, tavallinen vai pidennetty versio?


biggrin.gif



Musta elokuvan suurin ongelma on se ettei se herätä minkään sortin tunteita. Se on vaan tylsä ja huonosti näytelty. Siinä ei ole mitään tarpeeksi kiinnostavaa. Katsoin alusta loppuun Forum I:ssä kun sain jostain jonkun lipun johonkin ennakkonäytökseen. Kaupunkisodan merkkiteokseksi ei voi laskea kuin Full Metal Jacketin loppupuoliskon. Tosin siinäkin on vähän venyetty loppu..



BHD ei ole edes hirveän huono elokuva. Jotenkin vaan puolinainen ja vaimea.
KCrimso 21.2.2008 10:53
Antti Tohka ( 21.2.2008 10:45)
Artisan ( 21.2.2008 10:44)
Minä sen jo ensin totesin.



Artisan ( 18.2.2008 07:56)
Edelleen 2000-luvun paras sotaelokuva on varmaan hienoin kaupunkisotakuvaus koskaan.




Tohkan teoria saattaa olla oikea, sivarit tätä pelkää ja oikeat miehet ihailee.






"ma oon sivari, mä en halua väkivaltaa"



edit: samalla voidaan tutkia, kuinka moni miinantallaajista diggailee jostain The Thin Red Linesta pissed.gif




Mä diggaan molemmista. Vaikka miinakoulutuskin on suoritettu.
(The Lukewarm.) 21.2.2008 10:55
Antti Tohka ( 21.2.2008 11:45)
edit: samalla voidaan tutkia, kuinka moni miinantallaajista diggailee jostain The Thin Red Linesta pissed.gif


biggrin.gif Pidin myös Saving Private Ryanin ekasta 20 minuutista ja se on edelleen sotaelokuvien toimintakohtauksissa lyömätön.
Artisan 21.2.2008 11:09
(The Lukewarm.) ( 21.2.2008 10:56)
Pidin myös Saving Private Ryanin ekasta 20 minuutista ja se on edelleen sotaelokuvien toimintakohtauksissa lyömätön.




Niin, koska pystyit samaistumaan niihin tyyppeihin jotka oksensi.
netzach 21.2.2008 11:23
Antti Tohka ( 21.2.2008 10:45)
edit: samalla voidaan tutkia, kuinka moni miinantallaajista diggailee jostain The Thin Red Linesta pissed.gif


Tämän puolustuksia olisi hauska kuulla. On kyllä niin paskasentimentaalinen että ärsytti vaan katsoa moista antisotimista. Puhumattakaan kuvaajan fetismistä ruohikon kuvaamiseen kun olisi parempaakin linssiin tähdättävää. Ja ne helevetin kirjeidin lueskelut auringon laskussa...



BHD:ssä oli parasta lisukkeista löytyvä näyttelijöiden koulutusjakso jota olisi katsonut pitempäänkin. Ei ole kyllä näyttelijöiden juhlaa tämä. Ok ***.
Disco Studd 21.2.2008 11:24
KCrimso ( 21.2.2008 11:54)
Vaikka miinakoulutuskin on suoritettu.


Minäkin olen pioneeri, mikä sijoittuu äijyysakselilla jonnekin sivarin ja oikean sotilaan välimaastoon. Ja minun mielestäni Isku Mogadishuun on jokseenkin kaikilla kriteereillä ärsyttävän keskinkertainen ja lattea. Liian pitkä, paikoitellen hämmentävän kliseinen, taistelukuvaus vahtelee täräyttävästä sekavaan ja parempaa äijäilyä on Laineen Tuntemattomassa sotilaassa. IM:n jenkit on tunnevammaisia tuijottelijoita, robottimaisia suorittajia (mikä saattaa olla modernin kaupunkisodan kuvauksessa oleellinen pointti, en tiedä). Se voi olla nykyarmeijan ja Bruckheimerin ihanteellinen kuva amerikkalaisesta sotilaasta, mutta katsojan se jättää kylmäksi.



Olen minä tästä joskus pitänyt enemmänkin:

http://www.dvdhohto.fi/forums/index.php?topic=63.0
Lazer 21.2.2008 11:28

Kelpo teoshan tää on. Ainakin ***½.

KCrimso 21.2.2008 11:48
Disco Studd ( 21.2.2008 11:25)
KCrimso ( 21.2.2008 11:54)
Vaikka miinakoulutuskin on suoritettu.


Minäkin olen pioneeri, mikä sijoittuu äijyysakselilla jonnekin sivarin ja oikean sotilaan välimaastoon.




No mä olin kyllä ihan oikea sotilas. Miinakoulutusta tuli vaan bonuksena. biggrin.gif
Shocky 21.2.2008 12:20
Black Hawk Down ****. Yksi Ridley Scottin parhaita leffoja. Tehokkainta kaupunkisodan kuvausta mitä on nähty.




No voi se ollakin joku Ridleyn yhdeksänneksi paras leffa. Jos tosissanne vertaatte tätä Alieniin ja Blade Runneriin niin en voi muuta sanoa kuin THIS IS MADNESS.

"Tehokkainta kaupunkisodan kuvausta"? Olkoon, se ei vielä tee mistään leffasta hyvää. Eihän tässä ole yhtään mitään muuta. Somppujen ajatuksia valotetaan yhden pikaisen, päälleliimatun oloisen keskustelun ajan. Puunaamasotilaat juoksentelevat ja ampuvat, mistään ei pysty kiinnostumaan. Odotukset leffan suhteen olivat astetta korkeammalla koska asialla oli R.Scott eikä esim. M.Bay (jolta tämä olisi ollutkin varsin hyvä ohjaus). Homma tuntuu vielä nolommalta jos BHD:a alkaa vertaamaan sotaelokuvan (lukuisiin) klassikoihin, joille yhteistä on hyvän toimintakuvauksen lisäksi taistelun kontekstin ja syiden valottaminen hienovaraisesti hyvän dialogin, kunnolla rakennettujen hahmojen ja muiden yksityiskohtien kautta. BHD ei ole mitään muuta kuin sotapornoa jota fanittavat näköjään lähinnä stevarit, portsarit, pioneerit ja muut matalaotsaiset sikaniskat.



Edit: Terv. Res. Alik. Shocky
Antti Tohka 21.2.2008 12:26
Shocky ( 21.2.2008 12:21)
BHD ei ole mitään muuta kuin sotapornoa jota fanittavat näköjään lähinnä stevarit, portsarit, pioneerit ja muut miehisen menon päälle ymmrtävät.




Täysin samaa mieltä Shockyn kanssa.
KCrimso 21.2.2008 13:02
Shocky ( 21.2.2008 12:21)
Black Hawk Down ****. Yksi Ridley Scottin parhaita leffoja. Tehokkainta kaupunkisodan kuvausta mitä on nähty.




No voi se ollakin joku Ridleyn yhdeksänneksi paras leffa. Jos tosissanne vertaatte tätä Alieniin ja Blade Runneriin niin en voi muuta sanoa kuin THIS IS MADNESS.




Noi kaksi onkin Scottilla ihan omassa luokassaan, mutta sen jälkeen BHD on ihan sitä kirkkainta kärkeä.
Cloud 21.2.2008 13:02

Sellanen *** tai jopa ***½ leffa eli ihan hyvä.





Sanoo viestimies whistling.gif
Artisan 21.2.2008 13:06

Jämät pois siltä ryhmänjohtajalta, joka ei pysty kiinnostumaan modernin sodankäynnin toiminnasta katutasolla.

Antti Tohka 21.2.2008 13:13

Tämä taitaa olla paras keskustelu Elitistillä sitten 'lukewarmin' "en uskalla lähteä pundelle sivarista"- keskustelun jälkeen.



Äh, mieli tekisi kyllä laittaa tähän yksi lainaus THaavistolta toimituksen foorumilta, mutta kun hän kielsi oikein erikseen linkittämästä sitä mihinkään. Se on kuitenkin parasta, mitä täältä on saanut pitkään aikaan lukea.



En ymmärrä, miten joku voi pitää BHD:n näyttelijäsuorituksia huonoina. Jos kyse olisi jostain vitun Gondryn paskaleffasta, niin kaikki sivarit olisivat varmaan muna pystyssä ylistämässä BHD-äijien in-your-face ‑tyyliä.
Young Hova 21.2.2008 13:36
KCrimso ( 21.2.2008 14:03)
Noi kaksi onkin Scottilla ihan omassa luokassaan, mutta sen jälkeen BHD on ihan sitä kirkkainta kärkeä.




Juuri näin.