Black Hawk Down
Saati sitten, että sitä olisi jaksanut katsoa ensimmäistä 20 min pidemmälle.
Saati sitten, että sitä olisi jaksanut katsoa ensimmäistä 20 min pidemmälle.
Minä yritin urheasti, jouduin sitten jossain välissä pikakelaamaan ainakin tuon verran.
Saati sitten, että sitä olisi jaksanut katsoa ensimmäistä 20 min pidemmälle.
Minä yritin urheasti, jouduin sitten jossain välissä pikakelaamaan ainakin tuon verran.
Black Hawk Down ****. Yksi Ridley Scottin parhaita leffoja. Tehokkainta kaupunkisodan kuvausta mitä on nähty.
Saati sitten, että sitä olisi jaksanut katsoa ensimmäistä 20 min pidemmälle.
Minä yritin urheasti, jouduin sitten jossain välissä pikakelaamaan ainakin tuon verran.
Black Hawk Down ****. Yksi Ridley Scottin parhaita leffoja. Tehokkainta kaupunkisodan kuvausta mitä on nähty.
Black Hawk Down ****. Yksi Ridley Scottin parhaita leffoja. Tehokkainta kaupunkisodan kuvausta mitä on nähty.
Saati sitten, että sitä olisi jaksanut katsoa ensimmäistä 20 min pidemmälle.
Minä yritin urheasti, jouduin sitten jossain välissä pikakelaamaan ainakin tuon verran.
Black Hawk Down ****. Yksi Ridley Scottin parhaita leffoja. Tehokkainta kaupunkisodan kuvausta mitä on nähty.
Black Hawk Down ****. Yksi Ridley Scottin parhaita leffoja. Tehokkainta kaupunkisodan kuvausta mitä on nähty.
Black Hawk Down ****. Yksi Ridley Scottin parhaita leffoja. Tehokkainta kaupunkisodan kuvausta mitä on nähty.
Black Hawk Down ****. Yksi Ridley Scottin parhaita leffoja. Tehokkainta kaupunkisodan kuvausta mitä on nähty.
"If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it." --Joseph Goebbels
(?)
Ridley Scottin nerokas kaupunkisotatutkielma herättää monellaisia tunteita, sivareissa pelkoa ja miehissä ihailua. Kyseessä on modernin teknisen väkivaltaelokuvan mestariteos, jonka pikku puutteet mielellään jättää huomioimatta ja tämän ansiosta viiden tähden yleisarvosana ei ole liioittelua. Elokuvan erinomaisuus ei minullekaan paljastunut ensikatselulla, koska liukuhihnamainen väkivalta-annostus vaikutti intensiteetissään jopa hieman tylsältä, mutta jokainen myöhempi katselukerta on nostanut elokuvan arvoa silmissäni.
sivareissa pelkoa ja miehissä ihailua.
Enpä ole koskaan Black Hawk Downia katsonut, epäluulo Ridley Scottin nykyohjauksia kohtaan on aina tullut tielle, mutta kaipa tuo pitäisi katsoa kun se herättää näin vahvoja ja toisistaan eriäviä mielipiteitä. Kumpi kannattaa katsoa, tavallinen vai pidennetty versio?
Saati sitten, että sitä olisi jaksanut katsoa ensimmäistä 20 min pidemmälle.
Minä yritin urheasti, jouduin sitten jossain välissä pikakelaamaan ainakin tuon verran.
En sentään sortunut kelailemaan, mutta kahden tähden leffa. Puuduttava ja turha.
***½ ehkä ****
Black Hawk Down ****. Yksi Ridley Scottin parhaita leffoja. Tehokkainta kaupunkisodan kuvausta mitä on nähty.
"If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it." --Joseph Goebbels
(?)
No tuskin ainakaan tota mun viimeistä lausetta voi kukaan kyseenalaistaa.
"ma oon sivari, mä en halua väkivaltaa"
edit: samalla voidaan tutkia, kuinka moni miinantallaajista diggailee jostain The Thin Red Linesta
Elokuva olisi ollut huomattavasti parempi, jos Scottilla olisi ollut munaa tehdä elokuvasta enemmän uskollinen Mark Bowdenin kirjalle (nythän sieltä oli otettu vain tarkasteluun jokaisen jenkkisotilaan kuoleminen). Tosin ei olisi tainnut saada jenkkiarmeijalta kalustoa elokuvaan, siitäkin huolimatta, että Bowdenin kirjaa luetaan jonkinlaisena oppikirjana armeijassa. Teknisesti toki kaunista menoa, eikä sisällönkään suhteen ala ärsyttämään mitenkään. Hyvä näinkin, vaikka potentiaali parempaan oli olemassa. Tulee väistämättä mieleen mikä hiuksenhieno mutta ratkaiseva ero on myötäilijällä ja kompromissittomalla ohjaajalla.