Rakkautta & Anarkiaa 2007

Spaddu 23.9.2007 17:16

Zwartboek mustakin tähän mennessä selkeesti paras. Vauhdikkaan juonenkuljetuksen kärkitapauksia, kaksi ja puoli tuntia niitetään huomaamattomasti kuin jokilaivallinen juutalaisia ja yllättävää käännettä riittää joka lähtöön koko ajan non-stop. Eastern Promises kovana kakkosena, siinä oli samanlaista tylyä uhkaavan väkivallan fiilistä kuin Pushereissa.

Spiritual Boxer 23.9.2007 23:12

Avausviikonlopun saldo, tiedostaen riskillä valittua ensimmäistä lukuunottamatta kovatasoisia elokuvia. Hyvä juttu että dokasin eilen kahdeksaan asti aamulla, 3,5 tunnin yöunien jälkeen oli mukava herätä laskuhumalassa haisemaan teatterien pimeyteen. Pahoittelen siis jos näissä kommenteissa ei ole juuri järkeä.





Kurosawa: Retribution *



Aivan kaameaa paskaa. Kurosawa on menetetty tapaus. Ihan hyvin toteutettu ja näytelty mutta käsiksestä, jota ei ikinä olisi pitänyt olla olemassakaan. Totaalidorka kummitusjuttu. Vitutti etten istunut rivin reunassa niin en kehdannut lähteä kesken karkuun.



Verhoeven: Zwartboek ****½



Pohjalta huipulle, diggasin aivan saatanasti! Elokuvallisesti täyttä nautintoa, hyviä hahmoja, ytimekästä korkkarijännitystä ja kuten humalassa täällä tuli jo mesottua, parhaita pääosia mitä muistan nähneeni moneen aikaan. Kerrankin sotaelokuva, jossa operaatiot eivät jatkuvasti onnistu ihmeellisellä tuurilla. Pitää yrittää saada mahtumaan vielä ensi viikon ohjelmaan, vituttaa jos ei pääse uudestaan näkemään kankaalta. Viimeinen puolikas starbakin lienee ansaittu mikäli toimii toisellakin kerralla yhtä hyvin.



Trier: Direktøren for det hele ***½



Nauratti kovasti, mikä saattoi johtua osittain myös vähistä yöunista ja lievästä krapulasta. Hyvä käsis ja näyttelijät niin homma toimii. Uhkasi jatkuvasti mennä ärsyttäväksi mutta jotenkin ihmeellisesti ei missään vaiheessa kuitenkaan. No leikkaustyyli hieman vitutti, mutta palvelihan sekin tavallaan asiaa. Eli varsin erinomainen komedia. Kyllä tän uudestaan katsoisi.



Bragason: Börn ***½



Oikein hyvä. Hieman liian masentava vallinneeseen olotilaan mutta ehdottomasti näkemisen arvoinen. Huumoria löytyy onneksi huonosti menemisen vastapainoksi. Jäi ajatuksia päähän muttei Parentsia kuitenkaan huvittanut ihan heti putkeen jäädä katsomaan, myöhemmin toivottavasti vielä ehtii. En muista mikä olisi vituttanut, varmaan vähintään kusihätä ja nälkä.



Williams: London to Brighton ***½



Laatubrittirikosta, tiukka ja todentuntuinen. Tämäkin jäi pyörimään päähän melko voimakkaasti. Tarinallisesti ei silti mitenkään nerokas. Ekaksi pitkäksi elokuvaksi käsikirjoittaja-ohjaajana erittäin lupaava. Vitutti että jotkut pitävän alaikäisten raiskaamisesta (muuallakin kuin elokuvissa).



Cronenberg: Eastern Promises ****



Saunatappeluun asti suunnilleen täydellinen (ja tietysti sen aikana), sen jälkeen menee hieman liian löysästi loppuun. Mikä tietysti vitutti kun viiden tähden linjalla mentiin siihen saakka. Mortensenista tulee mieleen Dolppa.



Miike: Like a Dragon ***



Aluksi oli paljon kaikkea hauskaa ja sekopäistä, viski maistui ja intoa erittyi. Sitten alkoi vituttamaan kun eväs loppui ja elokuva tylsistyi. Nukahdin varmaan n. puoleksi tunniksi mutta heräsin taas loppumättöihin ja ainakin tällä tekniikalla katsottuna sijoittuu Miiken parempiin elokuviin. Hyvä myöhäisnäytösvalinta.



Corben: Cocaine Cowboys ***



Kiinnostava ja aika hyväkin, vitutti kuitenkin että jossain vaiheessa tuntui vain jatkuvan ja jatkuvan. Puoli tuntia olisi saanut ottaa pois. Ei ihan parasta dokumentintekemistä muutenkaan, joskaan ei missään nimessä huonoa.



Breien: Kunsten å tenke negativt ***



Ihan hyviä pointteja itsesäälistä, kaikin puolin aika laadukkasti toteutettenua. Terapiametodeille vittuilu ja anarkistiset vammaiset ovat aina hauskaa. Draamakin toimii mutta en ollut aivan tyytyväinen siitä miten touhu saadaan päätökseen. Vitutti kun menin ensin vahingossa väärään teatteriin.



Garlin: This Filthy World ****



Black Bookin jälkeen ehkä paras tähänastisista. Hauskin elokuva sitten Boratin. Kylläpä naurati ja puolitoista tuntia vain livahti nenästä. Ei tainnut mikään vituttaa.



edit: lähes kunnolla nukutun yön jälkeen paukuttelin pisteytykset hieman linjakkaampaan kuosiin
Disco Studd 24.9.2007 09:11

Meikäläisen minifestari loppuu sitten tällä kertaa tähän, joten tässä sarjakortin verran lowdownia:





Zoo oli keskinkertainen torkkumiselokuva. Törkyaiheesta oli yritetty tehdä niin vakavaa ja runollista dokumenttia, että tyyli kääntyi itseään vastaan.



Zwartboek on tasan niin loistava kun täällä on jo kehuttu. Korkkarimeininki on hyvä määritelmä ja sen päälle antisemitismiä ja tyylikästä Verhoeven-sikailua, niin hyvä elokuvahan siitä tulee. Vuoden paras.



Lauri Lehtinen ( 22.9.2007 11:51)
Kovasti mietityttää, pitäisikö ottaa ensi viikolla pikauusinta takavuosien kovimpien R & A ‑suosikkien tapaan.


Olin jo melkein menossa uusintaesitykseen sunnuntaina, mutta passasin. Olen huomannut itseni kohdalla, että jos katsoo tosi hyvän leffan lyhyellä aikavälillä uudestaan, toisella kerralla kokemus latistuu ja alkaa kiinnittämään enemmän huomiota heikkoihin puoliin. Tarvii vähän enemmän sulattelua. Suomilevy tulee sitten marraskuun alussa, vaikka omalla sohvalla nyhjääminen ei ole ollenkaan sama asia kuin kunnon teatteri ja mainio kanssayleisö.



Olisi toiminut ilmankin kehyskertomusta mutta ei sekään huono ole.


Spoileri
Kehyskertomuksen viittaus Rachelin avoimieheen antoi hyvää jännitettä stoorille kun alkoi miettimään että pääseeköhän se gestapokomentaja pakenemaan Israeliin. shock.gif Lisäksi lopussa paljastui, että rikkaiden juutalaisten rahoilla perustettin kibbutzi, mikä oli aika veikeä käänne.




Paprikasta pidin alusta ja lopusta. Keskivälillä iski hirveä väsyminen, mutta sehän ei juonen seuraamista haitannut, koska tässä ei ollut mitään seurattavaa juonta. Silmäkarkkia.



Taxi to the Dark Side on todellakin huippukamaa. Aihe on tärkeä ja toteutustapa erittäin asiallinen ja sensaationhakuisuutta välttävä. Modernin kidutuksen mekanismit ovat sekä mielenkiintoisia että puistattavia.



Cocaine Cowboys oli parhaimmissa kohdissa perkeleen tiukka, mutta latteimmillaan elokuva töksähteli pahasti. Plussan puolelle mentiin silti.



Eastern Promises – takuuvarmaa laatutyötä.
Spoileri
Lopun paljastuksesta tuli taas sellainen voi ei ‑fiilis, joka on pilannut niin monet vastaavat antisankarikuvaukset, mutta sekin onnistuttiin kääntämään juuri ja juuri voiton puolelle.




Like a Dragon – Miikesploitaatiota ja sellaisena oikein viihdyttävää roinaa. Juuri tällaisia tulee katsottua R&A:ssa la-iltaisin klo 23.00, mutta ei varmasti koskaan missään muualla. Ja sekopäinen blondattu yakuza heiluttamassa pesismailaa japanilaisen räpin tahdissa on R&A-hetki jos mikä.



My Kid Could Paint That oli pinnallista jenkkidokkaria, joka oli kuitenkin katsomisen arvoinen New York Timesin taidekriitikon kommenttien sekä lopun pohdiskelujen ansioista.



Fast Food Nation jäi aika latteaksi faktakirjan dramatisoinniksi. Paras ja uusi pointti oli nuorisoaktivistien kuvaus, jossa elokuvantekijät nostavat peilin katsomossa olevien radikaalivegaanien eteen ja osoittavat, että kyllä sen muutoksen voi saada aikaan, mutta ei lehmiä halailevien terroristien kautta.



This Filthy World oli puolitoista tuntia täyttä asiaa. Siteerattavaa tekstiä tuli taukoamatta.



This is England lopetti festarit todella mahtavasti. Aidosti koskettava Lasten maailma vs. aikuisten maailma ‑elokuva, jossa aikakauden fiilis on luotu paremmin kuin koskaan.



Viettäkää hauska loppuviikko.
Ommo 24.9.2007 10:09
David Cronenberg (2007): Eastern Promises

Eniten leffasta jäi ehkä ketuttamaan se, etten saanut kiinni yhtä tehokasta sanomaa kuin jenkkiläisestä väkivaltahistoriasta.

Spoileri
Tämä siis vaikka mukana olivatkin siirtolaisuuden traumatismi, suvaitsemattomuuden perinne, valtiollisen väkivallan historia, elämän ja lännen katteettomat lupaukset sekä Venäjän maaperä. Pahimmillaan lurvahdetaan jopa käsittämättömän imeläksi ja perinnäiseksi, kuten loppukohtauksessa kun muuten motskarilla jyystellyt Anna Ivanovna on vauvan vuoksi puettu söpöön kukkamekkoon ja lässyttää. Elokuvassa on vahvoja poeettisia hetkiä, kuten Lontoon määritteleminen homojen ja huorien kaupungiksi meteorologisin perustein. Mieleen tuli myös että onko Cronenberg ihan tahallaan pistänyt elokuvansa väkivaltaisimman kohtauksen myös alastomaksi, koska takuulla alastomuus on joillekin katsojille ja sensoreille isompi ongelma ja huomionkohde kuin väkivalta. Mikä on aivan helvetin friikkiä.
Päähenkilöt ovat täysiä ihmisiä ja käsikirjoitus on laadittu pienissä eleissäkin taiten. Väkivalta on läsnä.

****



Suhteessa vankilatatuointikirjojen kuviin, näytti Koljan tatuointien määrä suhteellisen maltilliselta, kuvien aiheet siisteiltä ja tatuoinnit melko erottelukykyisen kuvauksellisesti ruhoon sijoitelluilta. Esimerkiksi sormustatuoinnit kyllä kertoivat Koljan käyneen pietarilaisen Krestin, mutta usein vangeilla on sormissaan ja kädessä vielä tuomintakertamerkintöjä, vuosilukuja, kovakuoriaisten kuvia ja kaikenlaista pientä sotkua. Zvezda krutogojen ottamiskohtauksesta teki mieli sännätä saman tein ottamaan itsekin kuvaa. Ortodoksisten ikonien ja sipulikirkkojen sijaan Suomessa pitäisi vissiin kuitenkin tyytyä esimerkiksi Akseli Gallen-Kallelaan ja Kallion kirkon torniin.



Jälkeenpäin elokuvasta tuli – monestakin syystä – mieleen joskus sattumalta näkemäni nenää kaivavan kaljamahaisen Aleksander Emelianenkon (jolla on mm. dafke-tähdet olissa ja selässä viikatemies pikkulapsi sylissään) draamallisesti täydellinen pride-ottelu amerikkalaista James Thompsonia vastaan.
Martin 24.9.2007 10:44

Summataanpa hieman tähän mennessä nähtyjä:





This Is England

Todella hyvä. ****



The Future Is Unwritten – Joe Strummer

Aika suuri pettymys. Puhuvat päät muistelevat Strummeria nuotion ääressä. Mukaan leikattu paljon (henkilökohtaisesti) Strummeriin liittymätöntä arkistomatskua ja ääniraidalla soi aivan liikaa kaikkea muuta kuin Strummerin tekemää musiikkia. Ei tarjonnut oikeastaan mitään, mitä en olisi aikaisemmin tiennyt. Muutamat vanhat keikkapätkät olivat kyllä mainioita. Ja tässä on vittu mukana BONO. **



Sicko

Hienoja oivalluksia. Hauskempi kuin aikaisemmat Mooret mitä olen nähnyt. Aihe (jenkkien terveydenhuolto) ei yllättäen meitä suomalaisia kovin paljoa liikuta, mutta suht kiinnostava tämä oli silti. Puolenvälin jälkeen olisi voinut kyllä hieman tiivistää ajoittain. ***



Maameren Tarinat

Komea elokuva epämielenkiintoisasta maailmasta/tarinasta. ***



Eastern Promises

Tähän mennessä paras. Aivan helvetin tykki.
Spoileri
Viggo tappelemassa munasillaan saunassa
oli kyllä kovin juttu pitkään aikaan.



Black Book

En ihan yhtä korkealle nostaisi kuin aikaisemmat kommentoijat, mutta luulen että kova väsymys saattoi haitata jonkin verran seuraamista. Lopussa ehkä liiankin paljon juonenkäänteitä. Todella hyvä kuitenkin ja kyllä tämä on uudelleen nähtävä. ****



This Filthy World

Siisteintä ikinä olisi lähteä Watersin kanssa sinne Baltimoren trailer parkin pubiin bisselle! ****





Aikaisemmin nähtyjä:

Half Nelson ****

Zoo ****

Cocaine Cowboys ****

My Kid Could Paint That ***

Fast Food Fation **

Dasepo Naughty Girls **
Liisa_ 24.9.2007 13:32

Kuten Elitistit ovat varmasti huomanneetkin, Home – Sigur Rós ‑dokkarista järjestetään erikoisnäytös sunnuntain 30.9., jonka alkuun Sigur Rós tulee soittamaan lyhyen setin. Infoa erikoisnäytöksen lipunmyynnistä on nyt R&A:n saitilla:

Sigur Rós ‑lipunmyynti R&A:ssa



Aikaisemmin ilmoitettu näytös Andorrassa lauantaina 29.9. peruuntuu. Jos ostit ennakkomyynnissä lipun tähän näytökseen, huomaathan että sinulla on etuosto-oikeus sunnuntain erikoisnäytökseen! Katso ohjeet R&A:n sivuilta ja ole ehdottomasti paikalla keskiviikkona 26.9. Lipusta saa toki myös halutessaan rahat takaisin.
Humphrey Bogart 24.9.2007 17:37
Martin ( 24.9.2007 10:45)
The Future Is Unwritten – Joe Strummer

. Muutamat vanhat keikkapätkät olivat kyllä mainioita. Ja tässä on vittu mukana BONO. **




Bonohan tuntuu olevan jokaisessa musiikkidokumentissa kommentoimassa, vaikka ei olisi mitään tekemistä kyseisen tyypin/bändin kanssa. Ilmeisesti Bono on joku virallinen asiantuntijataho minkä tahansa musiikin ollessa kyseessä.
Bad Rain 24.9.2007 19:31
Humphrey Bogart ( 24.9.2007 15:38)
Ilmeisesti Bono on joku virallinen asiantuntijataho minkä tahansa musiikin ollessa kyseessä.


Jospa hän ajattelee kommenttiensa olevan 'pro bono'.
Yotsuya 25.9.2007 00:06
Like a Dragon 4/10

Pari kivaa juttua, loppua kohden meni todella tylsäksi.



This Filthy World 7/10

Oikein mainio vaikka parissa kohtaa puhetulva alkoi jo hengästyttää.



This Is England 8/10

Erittäin nautittava. Loppu oli kyllä aika viimeisen päälle alleviivaava.



London to Brighton 6/10

Keskinkertaisesti kirjoitettu ja kohtalaisesti näytelty sekä ohjattu mutta epäilemättä budjetin puitteissa ihan lupaava esikoisohjaus.



Black Book 8/10

Spoileri
Paskaa niskaan
‑kohtauksessa tuli hetkeksi sellainen olo että mitä nyt vielä mutta muuten herkeämättömän viihdyttävää elokuvataidetta.
Shocky 25.9.2007 02:00

Jahas, tänä vuonna mulle onkin sitten jaettu "Ei voittoa – ingen vinst" lipuke... tähän mennessä nähdyistä suurin osa on roskaa, ja kaduilla kuiskutellaan että myös jo ostamani Bloody Tie ja Dasepo olisivat heikkoja.







Retribution *



Voi vittu.. reincarnation, re-cycle, retribution... pitäisi jo oppia skippaamaan nää re-alkuiset aasiakauhut. Toinen pakollisista twisteistä on kiusallisen selvä alusta asti ja koko paska tuntuu perustuvan vain yhteen lapselliseen ajatukseen, jonka Kurosawa on saanut taas kerran pohtiessaan aaveiden teoriaa. Mitähän seuraavaksi? Voiko aave alkoholisoitua jos jää työttömäksi?





Zwartboek *****-



Miltei täydellinen. Vähän turhan usein kyllä kikkailtiin uskottavuuden rajan väärällä puolella mistä pieni miinus. Verhoeven on aina osannut manata näyttelijöistään uskomattomia suorituksia, niin myös nyt.





Paprika ***-



En pidä Satoshi Kon nykytyylistä. Susumu Hirasawan sinänsä mainio musiikkikin tuo mieleen vain äijän samaa kaavaa käyttävät paremmat biisit. Paprika on kuitenkin selvästi parempi kuin Millennium Actress, mutta jälleen kerran upeat visuaalit peittelevät kerronnan epäonnistunutta rytmitystä. Ymmärrän kyllä, että unimaailmasta on loogista tehdä unenomaisesti etenevä leffa, mutta parasta tulosta sillä ei saavuteta. Todisteena toimikoot samantapaiset mutta paremmat leffat tyyliin Dreamscape, Brainstorm ja öh, Painajainen Elmstreetillä. Tiedättekö mikä olisi Kova Juttu? Nähdä tää immersiivisenä 3D-elokuvana tyyliin IMAX ja lintsin 4D-teatteri.





Tekkonkinkreet *



Jotain synkretististä paskaa. Hyi helvetti. Tämän siitä saa jos päästää jenkin ohjaamaan animea.





Maarenmeren tarinat



Jos minä olisin festivaalijohtaja niin olisin sanonut näin:

"Goro, Goro... me otetaan tänne festarille vain HYVIÄ leffoja. Tarjoa tätä vaikka Espoo Cineen mutta me ei tällaista kyllä kehdata esittää."





Eastern Promises ****½



Hyi, ryssiä. Aragorn panemassa ukrainalaishuoraa... hyvä!! Cronenbergin edellinen näkemättä, mutta nyt sekin meni ehdottomasti katsottavat-listan kärkisijoille. Venäläiset ovat rumia ulkoisesti ja sisäisesti, jopa hunajainen Naomi Watts näytti jotenkin rumalta (tai sitten istuin liian lähellä kangasta). Mafiatatuoinnit täsmäsivät tv:ssä nähtyyn ryssävankiladokumenttiin. Iki-inhottava Vincent Cassel on iha gurko, ja Viggo vielä parempi, jopa aksentti oli hyvin hallussa.





One Way Ticket (lyhäri) **½



Ei hassumpaa, mutta joku pointti olisi hyvä sisällyttää vaikka tekisikin "vain" wookkarin.





Like a Dragon ?



Nautintona viisi tähteä, elokuvallisia arvoja voin vain yrittää arvailla. Olin nimittäin ihan täpinöissä siitä, kuinka tarkasti (mahtava!) Yakuza-peli oli käännetty elokuvaksi. Kaupunki näytti tismalleen samalta kuin pelissä. Tappelukoreografiat olivat suoraan pelistä, ja voivat jopa opettaa aloittelijoille pelitaktiikkaa (juokse pääpossea päin, vedä turpaan, potkaise taaksepäin). Goro Majima oli pikselintarkasti sama (äänestä en tiedä, pelini on dubattu englanniksi ja Goron äänenä toimii loistava Mark Hamill ("Kazuma-chaaan")!). Kazuma Kiryu näytti about niin oikealta kuin elävässä elämässä on mahdollista, tietenkään aivan yhtä coolia tyyppiä kuin pelissä ei löydy koko Japanista. Ehkä Masaya Kato olisi lähellä. Kazumalle tarjottiin myös aivan liian vähän bad-assery tilaisuuksia... missä olivat legendaariset läpät kuten "You're ready for me? Then step the fuck up, it's time to die!". Miikellä oli pokkaa tehdä viimeinkin se, mistä otakut ja gamerit ovat erilaisia videopelifilmatisointeja visioidessaan vain vitsailleet ja hihitelleet. Viittaan tietenkin Staminan X ‑juoma kohtaukseen.



Tapahtumat oli tietty muokattu leffaa varten uuteen uskoon, koska eeppisessä pelissähän on aineksia helposti viiteen leffaan. Korea- ja pankkiryöstösivujuonet olivat joko uutta tavaraa tai perustuivat kakkospeliin, jota ei ole käännetty. Voin vain ihmetellä voiko tästä saada mitään tolkkua jos peli ei ole tuttu. Kyseessä on historian ehdottomasti uskollisin videopeliadaptaatio, mutta en tosiaankaan tiedä onko tämä myös paras. Kokemukseen vaikutti syvästi se, että pelasin itse pelin viimeinkin läpi kaksi tuntia ennen näytöstä ja juuri ennen saliin astumista sain vielä tekstarina ilouutisen: Sega julkaisee sittenkin Yakuza 2:n myös englanniksi käännettynä! Peli välivideoineen on elokuvanakin paljon kovempi kuin tämä live-action versio.





Dai Nipponjin ****



Hah, mainiota kamaa. Joku kuitenkin sanoo kohta että tämä on itsetarkoituksellista R&A:ta varten ohjattua halpatuotantoa, mutta mä kyllä nautin melko vapautuneesti. Introjaksoa oli vain venytetty hieman liikaa ja epilogin huumori jäi vähän apaattiseksi.





Cocaine Cowboys **



Jahas, taas kerran näitä "miksi hitossa maksoin yli 6 euroa että pääsen katsomaan vhs-laatuista kuvaa teatterissa ilman mahdollisuutta pikakelata?"-pätkiä. Naurettavan pitkä verrattuna siihen miten vähän itse asiaa on tarjolla. Vähät pointit toistettiin kymmeniä kertoja. Kyllähän tätä kohtuu mielellään silti katsoi, ja vikat viitisen minuuttia toimivat onneksi paremmin ja jättivät hyvähkön maun.





I'm A Cyborg But That's OK *



Mitä VITTUA. Note to self: Älä katso enää korealaisia leffoja.





This Filthy World ***



Hyvää settiä, enpä tajunnut että Waters on noin suvereeni lavakoomikko. Ei välttis mitään leffateatterimatskua, tätä olisi voinut katsoa (tai kuunnella) vaikka YouTubesta.





London to Brighton ***



Hyvä yritys, mutta pieni budjetti ja esikoisohjaaja paistavat ikävä kyllä läpi. Vähimmäisvaatimus on saavutettu, eli toimiva, ilkeä ja suht. katu-uskottava leffa, mutta mitään bonusta ei ole tarjolla. Pusher-leffat on selvästi katsottu, mutta ei ole analysoitu tarpeeksi mikä niistä tekee niin hyviä. Twistin pystyy päättelemään analysoimalla mahdollisia loppuratkaisuja viimeisessä kohtauksessa, mutta toisaalta eipä se haittaakaan. Tämä Stuart-tyyppi oli köyhän miehen Billy Drago! Ja Billy Drago taas on köyhän miehen Richard Lynch. Joka taas on köyhän miehen Henry Silva. Ihmetyttävä kohta juonessa:
Spoileri
Aika rennosti kyllä otti nää Brightonin porukat sen, että kotiin tulee jotain kuulapäitä haulikon kanssa ottamaan tutut vangeiksi. Eivät jaksaneet edes soittaa poliisille (olisihan se kauheaa jos kytät veis blossit!)
Britit ovat rumia ulkoisesti ja sisäisesti.





Triangle **½



Vastoin odotuksia Tsui Harkin alkujakso olikin leffan parasta antia. Lopun farssimainen kaaos ei enää jaksanut kiinnostaa. Ihmettelin kuka on tää Louis Koo:n näköinen mutta nuorempi jäbä, kunnes lopputekstit paljastivat että sehän olikin Louis (ikä ~37 wee)! Kolme ohjaajaa = ei hyvä idea.





Mitä tästä kaikesta opimme? Laadunvalvonta. Laadunvalvontaa kannattaa harjoittaa. Ens festareille etenkin aasia-osaston porukat saisivat oikeasti katsoa leffat ennen kelojen tilaamista.
Crni 25.9.2007 11:24
Shocky ( 25.9.2007 02:01)
Mitä tästä kaikesta opimme? Laadunvalvonta. Laadunvalvontaa kannattaa harjoittaa. Ens festareille etenkin aasia-osaston porukat saisivat oikeasti katsoa leffat ennen kelojen tilaamista.




Tuota sun listaa kun katsoo, niin tulee vain mieleen että kannattaisiko katsoa enemmän muuta kun Aasia-osaston leffoja?

Varsinkin jos et pidä kyseisen sektion valitsijoiden elokuvamausta.



Loppuviikkona voisit tähdätä vaikka näihin: Sons, Children, 13 Tzameti, Ghosts, Terrors´s Advocate, 4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää, Sinä elävä ja vielä vaikka ilmaiseen lyhärinäytökseen keskiviikkona 16.30.



Dai Nipponjin on kyllä hyvä. Kannatan!
(The Lukewarm.) 25.9.2007 11:40
Crni ( 25.9.2007 11:25)
Shocky ( 25.9.2007 02:01)
Mitä tästä kaikesta opimme? Laadunvalvonta. Laadunvalvontaa kannattaa harjoittaa. Ens festareille etenkin aasia-osaston porukat saisivat oikeasti katsoa leffat ennen kelojen tilaamista.


Tuota sun listaa kun katsoo, niin tulee vain mieleen että kannattaisiko katsoa enemmän muuta kun Aasia-osaston leffoja?

Varsinkin jos et pidä kyseisen sektion valitsijoiden elokuvamausta.


Meinasin vastata jo näin ennen festarien alkua, kun Shocky purnas, että ei näytä helvetin hyvältä. Tosin totesin, että kaikki kiinnostavimmat elokuvat taitaa olla englanniksi. Olin ehkä vähän väärässä, mutta näyttää siltä, että suurin osa mielenkiintoisista tulee Euroopasta ja Yhdysvalloista. Aasiassa tehdään edelleen paljon hyvääkin (mm. Hong Sang-soo, jonka elokuvia ei ole kai koskaan esitetty Suomessa), mutta "kreisii, ältsii, hulinaha" ja pauke osastolla on musta eletty jo pidempään kuivakautta.



Black Book 9/10

Manufacturing dissent 5/10; Ihan ok, mutta ei mitenkään valaiseva eikä erityisen hyvin jäsennelty.

4kk, 3vkoa, 2pvää 10/10; Tässä ei ole yksinkertaisesti mitään huonoa. Tiukka, painostava, realistinen. Upeasti kuvattu ja näytelty.

Like A Dragon 3/10; Tiesin ensimmäisen 10 minuutin jälkeen että olisi ehkä pitänyt lähteä kotiin. Oli tässä pari hyvää kohtausta.

Cocaine Cowboys 7/10

Rampage 6/10

Hallam Foe 8/10; Varsin hyvä – hienosti kerrottu ja näytelty. Edinburghia on käytetty mielikuvituksellisesti kuvauspaikkana.

Smiley Face 7/10
Shocky 25.9.2007 12:33
Crni ( 25.9.2007 11:25)
Tuota sun listaa kun katsoo, niin tulee vain mieleen että kannattaisiko katsoa enemmän muuta kun Aasia-osaston leffoja?

Varsinkin jos et pidä kyseisen sektion valitsijoiden elokuvamausta.



Loppuviikkona voisit tähdätä vaikka näihin: Sons, Children, 13 Tzameti, Ghosts, Terrors´s Advocate, 4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää, Sinä elävä ja vielä vaikka ilmaiseen lyhärinäytökseen keskiviikkona 16.30.




Jooh unohdin mainita että eniten tämä on tietenkin omaa syytäni; alkuhuumassa ostelin lippuja ottamatta tarpeeksi selvää leffoista. 13 Tzametiin mulla on lippu, ja mainitsinkin sen tuolla ekassa viestissäni kun listasin festarin oleellisimmat leffat. Se lista on itseasiassa pitänytkin hyvin, tosin Don ja Tabunfire vielä näkemättä. Ikävä kyllä kaikki nää mun "jokerikortti"-leffat ovatkin sitten olleet aika kuraa. Ghosts ja Terror's Advocate ovat varmastikin ihan mainioita, mutta olen katsellut ihan tarpeeksi (puoli/pseudo)dokumentteja. Ei mun tarvitse olla tietoinen kaikista maailman epäkohdista. Sons vaikuttaa itse asiassa kiinnostavalta, enpä ollut huomannut koko leffan olemassaoloa. 4 kuukautta jne. tulee levitykseen, jos tarpeeksi moni vielä kehuu niin kait se on katsottava. Sinä elävää en taida uskaltaa katsoa festareilla, liian suuri riski että huumori ei iskekään ja leffa muuttuu kidutukseksi.





(The Lukewarm.) ( 25.9.2007 11:41)
Meinasin vastata jo näin ennen festarien alkua, kun Shocky purnas, että ei näytä helvetin hyvältä. Tosin totesin, että kaikki kiinnostavimmat elokuvat taitaa olla englanniksi. Olin ehkä vähän väärässä, mutta näyttää siltä, että suurin osa mielenkiintoisista tulee Euroopasta ja Yhdysvalloista. Aasiassa tehdään edelleen paljon hyvääkin (mm. Hong Sang-soo, jonka elokuvia ei ole kai koskaan esitetty Suomessa), mutta "kreisii, ältsii, hulinaha" ja pauke osastolla on musta eletty jo pidempään kuivakautta.




Kuivakausi taitaa olla päättymässä. Tottakai Aasiassa tehdään edelleen hyvääkin kamaa, tällä kertaa vain saatiin festarille paria poikkeusta lukuunottamatta tylsimmät ja kuraisimmat teokset vaikka kreisii, ältsii, hulinaha & paukeosastolta olisi voinut napata mukaan esim. Flashpointin, Gong Taun, Nightmare Detectiven tai jotain ja jos uutta animea on pakko näyttää niin JoJo's Bizarre Adventure: Phantom Blood.
Young Hova 25.9.2007 12:51

Ghosts on draama. Dokudraama ehkä mutta ei mikään pseudodokkari todellakaan.





Terror's Advocate "kertoo maailman epäkohdista" jos epäkohta on kaiken normi-länkkäri-yhteiskunnan "moraalin" taitavasti kyseenalaistava, uskomattoman veemäinen ja ylimielinen mutta charmantti narsisti-ranskis, joka oli mukana itsenäistämässä Algeriaa ja on sen jälkeen hengannut lähinnä kaikkien pahimpien diktaattorien ja terroristien ja äärivasemmistolaisten ja uusnatsien kanssa, välillä auttaen heitä muutenkin kuin oikeussalissa. Eräänlainen lakimiesmaailman älykkö-Parland siis. Ja tämä filmi siis Idi Amin Dadan tekijältä.



Ihan nyt vaan pilkkua nus jne.
Spiritual Boxer 25.9.2007 12:58
Shocky ( 25.9.2007 02:01)
London to Brighton ***

Ihmetyttävä kohta juonessa:
Spoileri
Aika rennosti kyllä otti nää Brightonin porukat sen, että kotiin tulee jotain kuulapäitä haulikon kanssa ottamaan tutut vangeiksi. Eivät jaksaneet edes soittaa poliisille (olisihan se kauheaa jos kytät veis blossit!)
Britit ovat rumia ulkoisesti ja sisäisesti.




Liian monta leffaa voi olla sekoittanut pään eli korjatkaa jos olen väärässä, mutta eihän
Spoileri
näihin kämppäläisiin enää palattu sen jälkeen kun päähenkilöt oltiin viety aseella uhaten..? Ei voi siis päätellä etteivätkö olisi soittaneet poliisille. Eikä porukka kovin rennolta vaikuttanut odotteluoperaation aikana.