Euroviisut

Bitnik 1.6.2006 10:29

Naurettavinta koko jutussa on Seiskan kaavailemat oikeustoimet boikotin lietsojia vastaan. "Liiketoiminnan vahingoittaminen" on nimikkeenä. Mikään syyttäjä tai oikeusaste ei ota tollaista juttua käsittelyyn Suomessa, tuskin edes USA:ssa. Boikotti perustui 100% tapahtuneisiin asioihin, eri asia olisi jos takana olisi joku keksitty juttu.

Edelleen Seiskat ja iltapäivälehdet on mulla aluetta josta en ikinä maksaisi mutta voin selata läpi jos jossain sellainen on eikä mulla ole muutakaan tekemistä. Iltasanomilta on taas tullut joku futisliite, nyt MM-kisoista, mutta senkin saa ilmaiseksi joltain sukulaiselta kuten ne edellisetkin.
Cryptlord 1.6.2006 11:47

Yksi asia mikä on mielestäni olennaisen tärkeää tässä koko kohussa, on kuvan julkaisemisen ajoitus. Jos pärstäkuva olisi komeillut lehden kannessa ennen viisuvoittoa tai vastaavasti vaikkapa parin-kolmen viikon päästä voitosta, ei varmasti koko härdelliä olisi syntynyt. Mutta kun kuva tärähtää lehteen kun voitosta ja kainosta rauhaanjättämispyynnöstä on kulunut suunnillen neljä-viisi päivää niin ei ole ihme että ihmiset suutahtavat kun uutta "kansallissankaria loukataan". Ihmisten muisti tällaisissa asioissa on yleensä todella lyhyt eli tosiaan hiukan aikaa odottamalla olisi tuo lehden irvikuvakin taatusti saanut julkaista kuvia vaikka Lordin perseestä ilman että kukaan olisi regoinut millään tavalla.

Bitnik ( 1.6.2006 10:30)
Naurettavinta koko jutussa on Seiskan kaavailemat oikeustoimet boikotin lietsojia vastaan. "Liiketoiminnan vahingoittaminen" on nimikkeenä. Mikään syyttäjä tai oikeusaste ei ota tollaista juttua käsittelyyn Suomessa, tuskin edes USA:ssa. Boikotti perustui 100% tapahtuneisiin asioihin, eri asia olisi jos takana olisi joku keksitty juttu.

Tämä on tosiaan "hassu" juttu siinäkin mielessä, että ensin lehti "nöyrtyy" yleisön painostuksen alla ja pyytää anteeksi nettisivuja ja tv-mainosta myöten ja sitten saman tien aloittaa oikeustoimet. Eli tällä siis jyrätään samalla koko anteeksipyynnön ideakin maan tasalle. "Me (toimitus) olemme täysin syyttömiä, tavallisissa ihmisissä se vika on".
Lauri Lehtinen 1.6.2006 12:28

Koko Lordin menestystarinassa parasta on mielestäni jyrkkä imagoiden päälaelleen kääntyminen ja Seiska-episodi on tätä teemaa hauskasti tukeva sivujuoni. Lehtihän on osannut kilpailijoitaan paremmin luoda itsestään mielikuvan rempseänä ja iloisen piittaamattomana kansan äänenä, mutta nyt on ainakin hetkellisesti ääni muuttunut äreäksi ja totiseksi marmatukseksi. Vähän epämääräiset ja voimattomat oikeudelliset uhkailut ovat jotain, mitä on yleensä totuttu odottamaan Seiskan "uhreilta". Uutta on sekin, että jotkut alkavat suhtautua Seiskaan vähän säälivästi, avuttomana ja heikkona monster armyn uhrina, jonka mukana sananvapauden tapaiset korkeammat ideaalit uhkaavat hävitä maan päältä.

smile.gif Kerrassaan nerokasta ja Muhammed-sekoiluun verrattuna suhteellisen harmitonta arkipäivän mediadraamaa, keep it coming...
Bitnik 1.6.2006 12:59

IS: Lordi oli keskustanuori

"Euroviisuvoiton myötä suursuosioon kivunnut herra Lordi eli Tomi Putaansuu, 32, oli lapsuudessaan tuttu näky keskustan kesäleireillä eri puolilla Suomea."

Ja Seiskassa tänään Lordi-faniposteri biggrin.gif
Lazer 1.6.2006 13:02
Bitnik ( 1.6.2006 10:30)
Iltasanomilta on taas tullut joku futisliite, nyt MM-kisoista, mutta senkin saa ilmaiseksi joltain sukulaiselta kuten ne edellisetkin.

Tää on vissiin erikseen ostettava, euron maksaa.
Bitnik 1.6.2006 14:00

Ainahan ne on mutta et saa sitä liitettä jos et osta Iltasanomia.

JMustonen 2.6.2006 04:13

Vielä sananen koko jupakasta.

Jos yhtään jaksaa selata nettiblogeja ja esim. Ukkolan saamaa palautetta sekä HS:n perusteluita kuvien julkaisematta jättämiselle (voiton jälkeen), niin saa selkeästi sen kuvan että jos sivuutetaan aktiivisimmat Lordi ‑fanit niin kyseessä on huomattavasti laajempi keskustelu lehdistön ja kuluttajien suhteesta ja modernista viestinnästä, jossa ei ole enää varaa sivuuttaa internetin roolia. Itse en olisi välittänyt nähdä Lordia ilman naamaria. Ei se mullistanut maailmaani, mutta en toisaalta tee mitään sillä tiedolla. Kirjoitin nimeni adressiin jo ihan vain sen takia, että en näe mitä fuktiota Seiskan kaltainen roskalehti sellaisenaan ajaa yhteiskunnassa.

Olen ollut myös erittäin positiivisesti yllättänyt kuluttajien äänenpainon voimakkuudesta, mikä on ainakin väliaikaisesti vaikuttanut mm. Seitsemän päivää ‑lehden mainostajiin (kaiken kaikkiaan viisi taisi lopettaa kampanjansa). Tämä osoittaa mielestäni sen ettei millään muotoa trendejä seuraavalla lehdellä ole enää varaa täysin sivuuttaa kuluttajiensa mielipidettä nyky-yhteiskunnassa. Hyvä asia, sillä se mahdollistaa paremman kommunikaation lukijoiden ja ns. journalistisen pakkosyötön kanssa. Sinälläänhän episodi tuskin mitään muuttaa, mutta se on hyvä keskustelunavaus, joka kenties jatkuu seuraavan mahdollisen ylilyönnin jälkeen.

Vielä adressista:
Mua hävettäisi kirjoittaa nimeni siihen addressiin. Seuraavaksi voitaisiin sopia esim. että poliittisesta päätöksenteosta kirjoitetaan vain sellaisia artikkeleita jotka on hyväksytetty valtiollisessa tarkastuslaitoksessa, ihan vain yhteisen hyvän puolesta.
Oma näkökantani on, että ko. Addressi nimen omaan edistää mediakritiikkiä ja vastustaa kuvailemaasi median yksipuolistumista (lue: se antaa äänen myös lukijoille). Ainoa poikkeava piirre tässä on, että tällä kertaa kritiikki tuli suoraan kuluttajilta näin laajassa mittakaavassa.
Lauri Lehtinen 2.6.2006 11:21

Kyse on keskustelusta lehden ja lukijakunnan (+vähän laajemman yleisön) välillä, jostain mitä lehdet yleensä haluavat. Käsitteiden selventämiseksi sananvapaus ei tarkoita vapautta sanomisten mahdollisesta ikävästä jälkipyykistä, joka tässä tapauksessa oli odotettavissa olevaa. Esim. elokuvasensuurin poistamisesta olisi aika pitkä matka siihen, että kaikki negatiivinen elokuvakritiikki pitäisi poistaa elokuvantekijöiden "liiketoimintaa vahingoittavana".

Mulla ei ole mitään tylsää anti-Seiska-roskalehdet alas-linjaa, 7 päivää on asiansa osaava ja monesti piristävä oman alansa julkaisu. Silti oli pakko keskiviikkona Vuosaaressa kääntää Lordi-Seiska nurin ihan vain trendipelleilyn kunniaksi. thumbsup.gif
Red Right Hand 2.6.2006 12:27
THaavisto ( 1.6.2006 10:26)
Jetron pointti oli siinä, että Seiska ei antanut ihmisille mahdollisuutta valita, haluaako nähdä Lordin oikeat kasvot vai ei. Itse en olisi välittänyt nähdä miehen oikeaa naamaa, mutta kaupan kassalla/lehtihyllyllä siltä on aika vaikea välttyä, ainakin jos on jonossa tapana vilkuilla hyllyssä olevien Iltalehtien otsikot läpi. Itse ehdin näkemään Lordin kasvot jo ennen kuin tämä kohu kuvasta tuli tietooni, joten en edes osannut varoa kyseistä lehteä. Itse en tuota kokenut suureksi tappioksi kun en ole mikään Lordi-friikki, mutta ymmärrän kyllä, jos faneja tuollainen toiminta vituttaa.

No joo, tottakai fanien vittuuntuminen on ymmärrettävää. Mutta se että muut ihmiset... minusta vain Seiska (ja iltikset) ovat syyllistyneet aika paljon ikävämpiinkin kansiin: olisi ollut kivempi nähdä esim. addressi myyrmannin räjähdyksen jälkeisestä (en muista kumpi iltis) uutisoinnista ja kannesta verisine ihmisineen – joka oli ns. oikeasti törkeää tavaraa – ja "hieman" tärkeämmästä asiasta. Sellaisen addressin olisin voinut kirjoittaakin. Mä vaan vaadin vähän enemmän siltä mihin olen valmis sitoutumaan, merkittävän ja voimakkaan kirjainyhdistelmän jota nimeksi kutsutaan kautta. Ihminen on yhtä kuin nimensä, nimi on voimaa, hitto vie. Ei sitä näin hönöin perustein aleta jakelemaan. smile.gif

Siis kamaan, "Tämä kirjoitus ja valokuvan esiintuominen oli lopullinen niitti ennestään inhoamani lehden toimintatapaa vastaan." Siis se että lehti julkaisee viihde-alalla (ja vielä musiikillisessa tyylilajissa jossa pr ja julkisuus on tärkempää konsanaan kuin musiikki itse – ainakin jos menestystä haluaa) duunia tekevän kuvan kannessa on viimeinen niitti? Ihan totta. Mä en vain tajua, myönnän. Oletteko te oikeasti sitä mieltä? Että tämä oli se viimeinen niitti? Entä Pamela Andersson ilman meikkiä? Kyllä se oli pahempi paikka – vaikken fani olekaan.

Ja sitten toisaalta nämä kommentit "että kyllähän mä tiesin miltä Putansuu näyttää" tai "en mä edes pidä lordista mutta boikotoin lehteä hänen puolestaan silti" kyseenalaistavat jonkin verran addressin mielekkyyttä. Suuri osa addressiin kirjoittajista ei edes välitä itseasiassa lordista vaan boikotoivat Seiskaa ihan muista syistä. Tässähän on kyse ihan muusta boikotista kuin lordin puolustamisesta. Senhän tuo addressin esittelyteksti toki mahdollistaakin – mutta samalla hämärtää koko boikotin syytä/tarkoitusta.

Ja se minua myös ihmetyttää että kuinka ihmiset jotka eivät alunperinkään ole seiskan tilaaja ja ostajia voisivat boikotoida ko. julkaisua. Mä en ole koskaan ostanut seiskaa, joten jos mä ilmoittautuisin seiskan boikotoijaksi niin eihän se olisi hirveän uskottava boikotti koska se ei näy missään mun elämässä, vai mitä? Vähän sama juttu kun ranskan ydinkokeiden aikaan leikillisesti ilmoitin boikotoivani ranskalaisia viinejä – joita en olisi tosin muutenkaan juonut, koska en pitänyt tuohon aikaa punkusta. Se sen sijaan osoittaa selkärankaa että joku oikeasti boikotoi ja peruuttaa lehden tilauksen tai jättää irtonumerot ostamatta. Itse kyllä epäilen että jo kuukauden kuluttua irtonumeromyynti on noussut tavalliselle tasolleen, tilausten kanssa voi kestää sitten vähän kauemmin.

Osittain tuohon addressin nimen kirjoittaminen on tällainen internetille ominainen nopea muoti-ilmiö johon ns. jokaisen kuuluu ottaa osaa/jokaisen kuuluu tietää vaikkei asia todellisuudessa kiinnostaisikaan juuri ollenkaan – vrt. esim. avoin kirje Tarja Turuselle jne.

Seiskan vastaiseen livemielenosoitukseenhan taisi muistaakseni osallistua ruhtinaalliset 3 (!) ihmistä – vaikka miekkari järjestettiin sopivasti ennen lordijuhlaaja ja olisi voinut kuvitella että ainakin osa noista lordin fanaattisista kannattajista ja addressin kirjoittaneista oli jo valmiiksi ns. mestoilla. Mun mielestä se kertoo jotain olennaista ihmisten motivaatioista addressiin kirjoittamisen takana. Se vaikuttaako addressi sitten oikeasti johonkin esim. Seiskan sisältöön jatkossa jää nähtäväksi. Näpäytyksenä se näyttää toimivan ainakin jonkin aikaa.

Seiskan nämä anteeksipyynnöt, oikeustoimet ja faniposterithan nyt ovat aivan odotettavia publicitystuntteja joilla lehti saa pidettyä julkisuutta yllä avittaen lehden nostamista takaisin sille kuuluvalle paikalle. Ja eiköhän jokunen addressiin kirjoittaneista "tosifaneista" kutenkin halua sen Lordi-julkan. Eli kätevästi Seiska antaa simaa johon tarttua ja kääntää takki: – Kyllä Se seiska onkin ihan ok. Julkka on kiva ja anteeksikin pyysivät.

Tuo juliste on todellakin viimeinen niitti koko keskustelun ja addressin järkevyydelle. Tuskin se sinne on ilman Lordin (tai levy-yhtiön tms.) lupaa joutunut. innocent.gif
Jakel 2.6.2006 12:45

Tässä asiassa ei ole oikein verrata mihinkään vuosia aikaisempiin tapahtumiin, koska tuntuu, että tämäntyyppinen aktivismi on vasta alkutaipaleellaan ja muotoutumassa. Oikeastaan tekijänoikeuslain 'kansalaislobbaus' tuntui olevan ensimmäinen isompi tapaus. Nämä vähäisemmät asiat toki hyödyntävät samoja keinoja.

JMustonen 2.6.2006 13:29

Tuo RRH:n mainitsema kolme osallistujaa saanut mielenosoitus oikeastaan alleviivaa koko taphtumien idean, johon Jakel myös viittaa. Koko valtava voluumi Seiskan vastaiselle kampanjalle syntyi nimen omaan internetin kautta eikä tarvinnut tuekseen mitään kovinkaan fyysistä ‑kuten esim. mielenosoitusta – mitä nyt lehtiä käännettiin telineissä väärinpäin. Silti mediakynnys ylitettiin moneenkin otteeseen, mainostajia pakotettiin valintoihin ja ainakin Helsingin sokos / s-market veti koko läpyskän pois myynnistä, eli addressin kohteelle saavutettiin jonkinasteisia taloudellisia pakotteita, jonka jälkeen tuli lehden anteeksipyyntö. Uskon, että moni asiaa ajanut yllättyi itsekin äänenpainonsa saamasta voluumista. Millaisesta murroksesta kansalaisvaikuttamisesta tämä sitten kertoo, vai kertooko ollenkaan, sen näemme tulevaisuudessa.

Lauri Lehtinen 2.6.2006 14:05
Red Right Hand ( 2.6.2006 12:28)
No joo, tottakai fanien vittuuntuminen on ymmärrettävää. Mutta se että muut ihmiset... minusta vain Seiska (ja iltikset) ovat syyllistyneet aika paljon ikävämpiinkin kansiin: olisi ollut kivempi nähdä esim. addressi myyrmannin räjähdyksen jälkeisestä (en muista kumpi iltis) uutisoinnista ja kannesta verisine ihmisineen – joka oli ns. oikeasti törkeää tavaraa – ja "hieman" tärkeämmästä asiasta. Sellaisen addressin olisin voinut kirjoittaakin. Mä vaan vaadin vähän enemmän siltä mihin olen valmis sitoutumaan

En tiedä mistä kannesta tässä puhutaan, mutta vaikea tajuta miksi Myyrmannin räjähdyksen uutisoiminen kuvien kera olisi journalistisesti erityisen törkeää, vaikka asian tärkeys tai surullisuus on eri luokkaa. Ei niin etteikö siitä saisi pahastua ja laittaa palautetta jos siltä tuntuu.

Seiskan vastaisessa adressissa oli luultavasti Seiskaa enemmän kyse Lordi-kultista, joka kasvoi räjähdysmäisesti Eurovisiovoiton jälkeen ja tarvitsi yhteisten sankarien lisäksi yhdistäviä kusipäitä, jollaisiksi Seiskan väki vähän yllättävästi meni tarjoutumaan. Viisuvoittoa oli pedattu levittämällä sanaa ja HRH-videota netissä pitkin Eurooppaa, joten populaari vaikutuskanava oli hallussa ihan eri tavalla kuin useimmilla muilla kansanliikkeillä. Lordi-kultti käytti Seiskaa itsensä vahvistukseen ja siinä sivussa mukaan tuli lehden inhoajia, joille bändi tuskin oli niin tärkeä. Saman volyymin aktivismin aikaansaaminen olisi melko mahdotonta ilman näin näkyviä sankareita ja vihollisia, oli asiat tärkeitä tai ei.
Bitnik 28.11.2006 16:46

Ens viikolla liput myyntiin, semifinaaliin ajattelin ostaa. Finaaliliput ihan odotetun hintaisia, eiköhän sekä torstai että lauantai loppuun myydä.

Red Right Hand 29.11.2006 12:16

Tää tuleva teema, Tosi Fantasia itkettää/t. naurattaa jo etukäteen. Mitähän se meinaa käytännössä... funtsitaas vähän: ööh, kännykkä, sauna ja Kalevala sekä vähän turistikuvaa tuntureista?

Toivottavasti saadaan yhtä magee spektaakkeli rakennettua kuin yleisurheilun MM-kisoissa. Ainakin nämä etukäteistiedot ja lehdistötilaisuudessa esitellyt mainostoimiston ideat viittaavat yhtä "kovaan" suoritukseen. innocent.gif
Lauri Lehtinen 29.11.2006 15:23
Red Right Hand ( 29.11.2006 14:17)
Toivottavasti saadaan yhtä magee spektaakkeli rakennettua kuin yleisurheilun MM-kisoissa. Ainakin nämä etukäteistiedot ja lehdistötilaisuudessa esitellyt mainostoimiston ideat viittaavat yhtä "kovaan" suoritukseen. innocent.gif

Noiden vaivaannuttavien läppien jälkeen alkoi tuntua siltä, että Suomen voitto ei ollutkaan pelkästään hyvä. Ehkä en odottanut Impaled Nazarenen esiintyvän avausgaalassa, mutta come on. Systeemille oli kehitetty kovalla rahalla joku timantinkova Väinämöinen-teema, joka sopisi paremmin peruskoulun ainekirjoituksen aiheeksi. Kaikesta välittyy epämukavasti oikean asenteen ja draivin puute jota yritetään peitellä takertumalla tylsiin kansallisiin ikoneihin. Tämä vastaa kyllä hyvin sitä kusi sukassa ‑meininkiä, jolla Suomi on lähes aina osallistunut Euroviisuihin, lähdetään häviämään.