internetin oikeasti parhaat

Ommo 4.10.2007 16:36
J.Kanerva ( 4.10.2007 16:30)
Ensin näin tuon pyörivän vastapäivään, sitten siirsin katseeni pois ja luin erästä juttua. Katsoin tuota kuvaa uudestaan ja nyt tuo näyttää pyörivän toiseen suuntaan. Hä? blink.gif

En saa sitä enää keskittymällä pyörimään väärään suuntaan, mutta se pyörähti pari kertaa vastapäiväänkin kun samalla luin sitä sen vieressä olevaa tekstiä.

Tuo kai on symmetrinen animaatio, jossa parilla kikalla – ainakin kai tuolla heijauksella – luodaan meitin päähän niin vahva illuusio pyörimisliikkeestä, että kuvaa on vaikea nähdä objektiivisesti. Tää on siis vähän kuin yhteiskuntajärjestelmämme.
Young Hova 4.10.2007 16:56
Spiritual Boxer ( 4.10.2007 16:11)
Janne Timonen ( 4.10.2007 16:01)
Mä en edes tajua miten toi voi pyöriä muuten kuin myötäpäivään.

En minäkään. Ehkä tää on joku jekku ja tanssija pyörii joka toisella latauksella eri suuntaan...

Näkeekö joku muka ton pyörivän vastapäivään??

Mä en edes tajua miten toi voi pyöriä muuten kuin vastapäivään.
Spiritual Boxer 4.10.2007 17:05
Young Hova ( 4.10.2007 16:57)

Tunteeton, mielikuvitusrajoitteinen loogikko!
drake2j 4.10.2007 17:05

En minäkään. Ehkä tää on joku jekku ja tanssija pyörii joka toisella latauksella eri suuntaan...

Aivot hämääntyvät kun näkevät kuvassa kolmiulotteisen tanssijan (vaikka siinä pyörii oikeasti vain kaksiulotteinen musta kuvio). Kannattaa laskea katse tanssijan jalkoihin ja varjoon ja miettiä mihin suuntaan ne pyörivät, ja sitten nostaa katse. Näin saan ainakin itse helpoiten pyörimissuunnan muutettua.

Tanssijan pyörimisnopeus tuntuu muuten olevan selaimesta kiinni, itselläni Firefoxilla kuvio pyörii tuhatta ja sataa, mutta IE:llä tahmaa kuin viimeistä päivää (= vaikuttaa huomattavasti illuusioon).
Lazer 4.10.2007 17:05

Olen samaa mieltä.

edit: Ei kyllä sen sai näemmä pyörimään toisinkin päin.
JaJa 4.10.2007 17:09

Kyllähän tuon saa helposti pyörimään kumpaan suuntaan tahansa. Jaloista on hyvä aloittaa. Mulla se pyöri ensin myötäpäivää ja tekstin luettuani se pyöri selvästi vastapäivään. Ei tullut edes pää kipeäksi.

JMustonen 4.10.2007 18:10

Kyllä se myötäpäivään pyörii. Hämmentävä tunne tosin, kun tekstiä lukiessa ottikin yht´äkkiä kierroksen vastapäivään.

wicked clown 4.10.2007 18:21

Selvästi vastapäivään eikä onnistu mitenkään suunnanvaihto. Mutta mä oonkin matikisti.

Spiritual Boxer 4.10.2007 18:28

Olen yrittänyt saada nyt tanssijaa pyörähtämään edes kierroksen vastapäivään erilaisilla katsomistekniikoilla, mm. katsomalle eri puolilta ohi, vain toisella silmällä, kieroon, siristämällä, eri etäisyyksiltä, lukien samalla tekstiä kuvan vieressä, keskittyen eri kohtiin ja peittämällä hahmosta eri alueita. Vaikka näytön peittäisi niin, että tanssijasta näkyy pelkkä toinen jalka tai pää, niin se pyörii aivan kiistämättömän selkeästi myötäpäivään! Perkele!

Toisaalta jos tämä todistaa sen, etten pysty ajattelemaan loogisesti tai käytännöllisesti edes kovasti yrittäessäni, testi on ainoastaan oikeassa.
Artisan 4.10.2007 18:38
wicked clown ( 4.10.2007 18:22)
Mutta mä oonkin matikisti.

Niin minäkin, mutta silti pyöri myötäpäivään ja piti vähän aikaa tosissaan yrittää ennen kuin se suostui kääntymään vastapäivään.

Humpuukia on koko testi. thumbdown.gif
Dremez 4.10.2007 18:50

Saan tuon vaihtamaan sillä tavoin lennosta suuntaa, että pyöritän kuvan edessä sormea tiettyyn suuntaan ympyrää. (Sormi osoittaa koko ajan ylös.) Aluksi pyöri koko ajan myötäpäivään.

Spiritual Boxer 4.10.2007 19:09
Dremez ( 4.10.2007 18:51)
Saan tuon vaihtamaan sillä tavoin lennosta suuntaa, että pyöritän kuvan edessä sormea tiettyyn suuntaan ympyrää. (Sormi osoittaa koko ajan ylös.) Aluksi pyöri koko ajan myötäpäivään.

Oho, tepsi. Saa takaisin myötäpäivään kun vain hetkeksi vilkaisee muualle. Vastapäivään on peukalonkin kanssa hieman pyörittämistä...
J.Kanerva 4.10.2007 19:12
Marienbad 4.10.2007 19:54

Se pyörii minulla vastapäivään, piste. Myötäpäivään sen saan pyörimään vain kiinnittämällä katseeni alimpaan jalkaan, joka tekee siis pienellä pinta-alalla tuota pyörimisliikettään. Näin tätä pystyy muuttamaan lennosta.

Artisan 4.10.2007 20:22

Noista klikkaamalla vasemmanpuoleista sain vastapäivään pyörivän ja oikeanpuoleisesta myötäpäivään pyörivän.