Tietokoneapua

Yoshua Ben Yosef 25.9.2008 07:00

Mä olen kyl aika käsi näiden laitteiden kanssa.





Osaisikohan joku kertoa, mitä tehdä kun kone ei enää tunnista USB-laitteitani? En saa Nokia N73 ME:täni yhdistettyä koneeseen (en edes massamuistitilassa) piuhan avulla. Enkä saa konettani tunnistamaan Creative MuVoani :S



Nokian piuhassa on joku kosketusvika, joten yhteys koneen ja kännyn välillä katkesi pari kertaa ilman että olisin poistanut laitteen turvallisesti. Nyt se ei enää toimi.



Koneeni meni hieman jäkkiin MuVon ollessa kiinni koneessa... minulla oli kiire lähteä, ja vedin sen irti poistamatta turvallisesti, nyt kone ei enää tunnista MuVoa. En saa lisättyä musiikkia koko laitteeseen.



...kaikkea sitä...
Bastard 25.9.2008 23:15

Onko joku hyvä premieren käytössä?





Missäköhän on vika kun aloitan uuden projektin laajakuva-asetuksilla ja importaan projektiin laajakuvallisen avi-tiedoston niin kuva litistyy ja sivuille tulee mustat palkit? Huononeeko kuvan laatu jos venytän kuvan oikeaan suhteeseen?
Bitnik 2.10.2008 16:00

Mikä ihme se näppäinyhdistelmä on johon aina välillä vahingossa sorrun ja joka pistää näppiksen sekaisin. Esimerkiksi "ä"-näppäimestä tulee sen jälkeen ";"

confused.gif
Artemisa Absinthium 2.10.2008 16:15
Bitnik ( 2.10.2008 15:01)
Mikä ihme se näppäinyhdistelmä on johon aina välillä vahingossa sorrun ja joka pistää näppiksen sekaisin. Esimerkiksi "ä"-näppäimestä tulee sen jälkeen ";" confused.gif


ALT + SHIFT
Spiritual Boxer 8.10.2008 13:45

Microsoft Word 2008 for Mac lakkasi muuntamasta ajatus- ym. vähintään yhdestä päästä auki olevia viivoja pidemmiksi, minkä se ennen teki (ja jollaisia niiden mielestäni kuuluu olla). Kuinka kytken ominaisuuden takaisin päälle?

Antti Vanhala 13.10.2008 21:39

Linux-tuntijat, mitenkäs hyvin ubuntu-versioissa ajuripuoli on hoidettu, ajattelin kokeilla asentaa xubuntun vanhaan halpisläppäriin joka oli jo uutena jossaain määrin alitehoinen XP:lle ja uusien päivitysten myötä tilanne ei ole ainakaan parantunut. Tuo xubuntu on kai tarkoitettu alitehoisille koneille, malli on kuutisen vuotta vanha HP Omnibook tjsp. Laitoin imagen jo lataukseen, jos vain buuttaan koneen asennuslevyltä ja klikkailen next niin kuinka luultavaa on että rauta tunnistuu oikein ja hommaan ei mene useampaa iltaa?

Antti Vanhala 18.10.2008 18:20

Xubuntu asentui kyllä ongelmitta ja yllättävän riisuttu työpöytä ilmestyi näkyviin. Mutta kaikki toimii TODEEELLA hitaasti, ikkunoiden aukeamisajat ovat jotain aivan käsittämättömän hidasta. Erikoista huomioiden sen että tämän piti olla se riisuttu ubuntu. Verkkoasetuksetkaan eivät ole ok ns. out of the box. Pitää kai penkoa esiin ne XP-palautuslevyt....

Red Right Hand 1.11.2008 12:05

Mikä olisi iisein ja nopein tapa synkata tekstitykset?





Keissi on tämä: mulla on dvdllä elokuva ja löysin netistä siihen tekstitykset ja nyt pitäisi katsoa elokuva levyltä niin että saa tekstit kovalevyltä näkyviin. VLC esimerkiksi näytti kyllä tekstit mutta eivät ihan syncassa. En jaksaisi siirtää elokuvaa koneelle mikä olisi kyllä takuuvarma keino.



(Elokuva on Wakamatsun Embryo Hunts In Secret jos se nyt ketään kiinnostaa.)
drake2j 1.11.2008 12:15
Red Right Hand ( 1.11.2008 12:06)
Mikä olisi iisein ja nopein tapa synkata tekstitykset?


Subtitle Workshop
Hung Fist 1.11.2008 20:41
Red Right Hand ( 1.11.2008 12:06)
Mikä olisi iisein ja nopein tapa synkata tekstitykset?



Keissi on tämä: mulla on dvdllä elokuva ja löysin netistä siihen tekstitykset ja nyt pitäisi katsoa elokuva levyltä niin että saa tekstit kovalevyltä näkyviin. VLC esimerkiksi näytti kyllä tekstit mutta eivät ihan syncassa. En jaksaisi siirtää elokuvaa koneelle mikä olisi kyllä takuuvarma keino.




Kannattaa tosiaan käyttää tuota Jetron mainitsemaa Subtitle Workshoppia. Avaa sillä tekstitystiedosto, ja sitten edit --> timings --> adjust --> adjust subtitles --> aseta ensimmäinen ja viimeinen repliikki kohdalleen, niin kaikki väliin jäävät venyvät suhteessa. Jos tekstit ovat tehty alunperin elokuvan samaa leikkausta varten, niin ajoitusten pitäisi osua nappiin.



Itse en katso koneella mitään vaan authoroin aina uuden dvd tiedoston tekstien kera ja poltan sen dvd:lle. Samalla laatuvaatimukset nousevat ja joudun aika usein korjailla tekstien ajoituksia repliikki repliikiltä. Eilen sain valmiiksi Crazy Thuder Road R2J:n. Nyt Eva 1.01 R2J menossa. Pirun tylsää hommaa.
Red Right Hand 1.11.2008 21:23
Hung Fist ( 1.11.2008 20:42)
laatuvaatimukset nousevat ja joudun aika usein korjailla tekstien ajoituksia repliikki repliikiltä.



Pirun tylsää hommaa.




Heh, noinhan siinä heti kävi. Aloin ihan toisen elokuvan tekstejä parantelemaan testimielessä... ja siinähän mukavasti hurahti aikaa. Mainio ohjelma.



öh, nyt kun on vauhtiin päästy niin jatkokysymystä: mikä on paras (lue: nopein ja helpoin) keino saada ne tekstit DVD:lle? Parin tunnin googlettamisen ja alan foorumeiden tsekkailun jälkeen ei paljoa viisastunut. Ainakin jotkut guidet mitä katselin vaikuttivat aika sekavilta ja ennenkaikkea prosessit aikaa vieviltä. Eikö ole mitään nopeata keinoa saada subbeja levylle? Mainittu Embryo on bootleg DVD-R ja tekstit löytyy .srt:nä.



(Ilmeisesti nopein tapa katsoa elokuva tekstien kera on vain ripata se kovalevylle ja katsoa se vaikkapa gomilla tai vlc:llä, ja taidan tehdä niin, mutta just in case jos haluankin löhötä olkkarin sohvalla elokuvaa katsellessa...)
J.Kanerva 10.11.2008 23:31
Red Right Hand ( 1.11.2008 23:24)
Hung Fist ( 1.11.2008 20:42)
laatuvaatimukset nousevat ja joudun aika usein korjailla tekstien ajoituksia repliikki repliikiltä.



Pirun tylsää hommaa.




Heh, noinhan siinä heti kävi. Aloin ihan toisen elokuvan tekstejä parantelemaan testimielessä... ja siinähän mukavasti hurahti aikaa. Mainio ohjelma.



öh, nyt kun on vauhtiin päästy niin jatkokysymystä: mikä on paras (lue: nopein ja helpoin) keino saada ne tekstit DVD:lle? Parin tunnin googlettamisen ja alan foorumeiden tsekkailun jälkeen ei paljoa viisastunut. Ainakin jotkut guidet mitä katselin vaikuttivat aika sekavilta ja ennenkaikkea prosessit aikaa vieviltä. Eikö ole mitään nopeata keinoa saada subbeja levylle? Mainittu Embryo on bootleg DVD-R ja tekstit löytyy .srt:nä.



(Ilmeisesti nopein tapa katsoa elokuva tekstien kera on vain ripata se kovalevylle ja katsoa se vaikkapa gomilla tai vlc:llä, ja taidan tehdä niin, mutta just in case jos haluankin löhötä olkkarin sohvalla elokuvaa katsellessa...)




Netistä löytyy paljon subeja, kannattaa etsiä sieltä ennen kuin rupeaa ripaamaan levyltä. Open Subtitles on yksi hyvä "tekstipankki".



Dvd:n rippaamiseen löytyy paljon softia: DVDFAB, DVDshrink, CloneDVD jne. Rippaa levyn sisältö kovolle ja aja esim PGCdemuxin läpi, sillä erottelet subit, ääniraidat ym toisistaan.

Valitset haluamasi tekstityksen ja kokoat levyn uudestaan vaikkapa ReJigillä tai MuxManilla. Laita mukaan vain tarvittavat ääniraidat, muuten voi olla että joudut kutistamaan dvd:n jotta se mahtuu dvd-r:lle. Esim. DTS-raidat kannattaa pudottaa kyydistä, vievät tilaa aivan peevelisti.

Jos haluat valikot mukaan, homma mutkistuu entisestään.



Tässä yksi hyvä tutorial jolla itse opin tämän homman. Lopetat vain kohdalla 6 jos et halua valikkoja mukaan. Mitään helppoa "yy-kaa-koo" menetelmää ei ole olemassa, vaan levy pitää ripata, purkaa jne.



Jos kaikesta huolimatta joudut kutistamaan levyä jotta se mahtuu tavalliselle dvd:r:lle, DVDShrink on helpoin. Mutta mitä enemmän pienennät elokuvaa, sitä enemmän laatu kärsii. Paremman lopputuloksen saat käyttämällä DVD ReBuilderia. Valitse noista encodereista QuEncin, se on ilmainen ja ihan ok. Laadullisesti CCE on paras, mutta maksaa kuten ProCoder. Mutta QuEnc on myös nopea.



Softat löydät Videohelpin kautta.



Kunhan olet rippaillut ja repinyt muutaman dvd:n, homma alkaa kyllä luistaa kuin itsestään.
Hung Fist 11.11.2008 00:33

Aah, en huomannut että Red Right oli editoinut kysymyksen postiinsa.





Mutta Kanerva tuossa aika lailla kaiken jo selittikin. Itselläni on kyllä käytössä vähemmän ohjelmia sisältävä menetelmä, eli



1. Tiedosto kovalevylle dvd-decrypterillä (IFO mode --> demux)



2. Tiedosto takaisin kasaan DVDLabProlla. Tekstit mukaan tässä vaiheessa.



3. Poltto dvd-5 tai dvd-9 levylle (tai tiedoston kutistus jos tarvetta).





Tai oikeastaan voisin tässä samalla napsia screenshotit kun on softat parhaillaan auki. Toivottavasti muistan kaiken Eli:



1. Levy sisään. DVD Decrypter päälle ja levyn decryptaus. Valitse ensiksi Mode valikosta IFO. Kuvassa pitäisi näkyä loput asetukset:

http://img.photobucket.com/albums/v716/Hun.../Hung2/sub1.jpg



2. DVDLabPro auki. Valitse levyn systeemi (Pal tai ntsc) ja 'Simple (Movie Only)'

http://img.photobucket.com/albums/v716/Hun.../Hung2/sub2.jpg



3. Klikkaa kuvassa näkyvän laatikon kohdalla hiiren oikeaa, ja valitse import. Valitse sitten video ja audio. Audiota ohjelman pitää eka hieman prosessoida. Sen jälkeen saattaa tulla jokin varoitus, mutta siitä ei tarvitse välittää. Oletusasetuksilla vain jatkoon. Tämän jälkeen klikkaa hiiren oikealla laatikkoon ilmaantuneen video- ja kuvatiedostojen päällä, ja valitse "insert to project"

http://img.photobucket.com/albums/v716/Hun.../Hung2/sub3.jpg



4. Hiiren oikeaa 'chapters' napin päällä --> chapters --> import --> valitse DVD Decrypterin luoma chapters tiedosto. Huom. kyseinen tiedosto on notepad tiedosto. Jos halua lisätä chaptereita, niin avaa se notepad tiedosto, ja kirjoita listaan lisää chaptereita (esim. 00:11:53:000).

http://img.photobucket.com/albums/v716/Hun.../Hung2/sub4.jpg



5. Sub1 nappia (näkyy edellisessä kuvassa) painamalla tekstitysvalikko auki, ja tekstien valinta.

http://img.photobucket.com/albums/v716/Hun.../Hung2/sub5.jpg



6. Kun tekstit on tehty, niin lopuksi paina Project --> Compile DVD



7. Valmista. Polta tai kutista tai katso.
J.Kanerva 11.11.2008 02:11

On olemassa ns "allinone" softia kuten TMPGEnc DVD Author. Ohjelma rippaa ja kasaa dvd:n uudestaan, kutistaa myös jos on tarve. Lisäksi voi tehdä omia valikkoja, lisätä tekstityksiä, editoida ym. Turhan iso softa jos aikoo vain tekstittää, vähän kuin lähtisi hakemaan kaljapatterin sunnuntaikrapulaan isolla perävaunullisella rekalla, mutta hyvä, helppo ja monipuolinen softa.



TMPGEnc DVD Author polttaa myös dvd:n automaattisesti kasaamisen jälkeen jos niin haluaa, mikäli ei halua jäädä odottelemaan ja ropeloimaan polttelun kanssa. Täälta saa ladata ja kokeilla.
Red Right Hand 11.11.2008 16:41

Kiitti vinkeistä.





Ko. elokuvan kohdalla tyydyin lopulta vain siirtämään sen kovalevylle ja katsomaan sen tietokoneelta koska ne löytämäni subit olivat jokatapauksessa niiiiin sekoboltsit ettei niitä ollut mitään järkeä dvd:lle pistää.