Mistä johtuu että imdb.com Rööperin Release Date: 9 January 2009 (Finland) more vaikka kyseinen leffa on ensi-illassa
tänään leffateaterissa Hangossa
http://www.imdb.com/title/tt1227536/
Mistä johtuu että imdb.com Rööperin Release Date: 9 January 2009 (Finland) more vaikka kyseinen leffa on ensi-illassa
Hesari Rööperistä:
Melville mainittu myös Uuden Suomen arvostelussa:
Renny Harlin Iltalehdessä: "Selin ja Mäkelä ovat laadun tae."
Tuli käytyä katsomassa Rööperi. Ei ihan kolahtanut, mikä nyt ei ollut (trailerinkaan perusteella) mikään yllätys. Välillä tehtiin vakavaa draamaa ja fiilisteltiin, välillä taas oltiin hulppeissa musiikkivideo tunnelmissa mikä tarkoitti loputtomia hidastuksia ja korneja, mainosmaisia kuvia. Samuli Edelman vetää roolinsa hyvin, kun taas Jasper Pääkkönen ei ole tippaakaan uskottava urpona pikkinilkkinä. Oikeastaan koko Pääkkösen hahmo on aika epäuskottava edes leffan huumoristista gansta-leffaa ja kotimaista vakavuutta sekalaisesti yhdistävässä kokonaisuudessa. Enpä elänyt Punavuoressa tuohon aikaan, mutta usein tuli sellainen fiilis ettei Mäkelä ihan uskottavia visiota tarjoile.
Sen Rööperi-kirjan kanssa tällä teoksella taitaa olla hyvin vähän tekemistä mutta se on aika hauskaa luettavaa ilman mitään sen syvällisempää sanomaa, suosittelen. Tämä elokuva ei kuulosta mielenkiintoiselta miltään kantilta katsottuna kun siinä ei ilmeisesti ole edes epookkiin panostettu mikä tämäntapaisissa jutuissa on minusta se hauskin puoli.
Rööperikirja ****1/2, Rööperielokuva **1/2. Viihtymistä vaikeutti se, että huomasin vähän väliä tahtomattani vertaavani Samuli Edelmannia oikeaan Tom Sjöbergiin, josta poikkeaminen ei tietenkään itsessään ole synti, mutta erilaisuus korosti näyttelemisen munattomuutta ikävästi. Haloo Samuli, tämä elokuva ei ole Riisuttu mies... Kunnollisen paikallisfiiliksen puuttuminen sekä kuvastosta että dialogista on myös iso puute kaupunginosan mukaan nimetyssä saagassa.
Kuten Lauri Lehtinen totesi, kirja peittoaa leffan satanolla (vaikkei täysin sisällön puolesta samanlainen olekaan). Leffassa ei "ihan tuntunut" siltä että oikeat, pahat rikolliset olisivat asialla. Saati sitten että Peter Franzenin puhina ja hikoilu olisi uskottavaa narkkarin kärsimistä. Kirja taas oli mielenkiintoinen sukellus taparikollisten elämään.
Olen tykännyt Häjyistä ja paikoin muistakin Aleksi Mäkelän elokuvista, mutta vuosien mittaan on alkanut kyllästyttää, ettei ohjaajalle kehity oikein mitään tyylitajua, ei mehukkaita yksityiskohtia, ei oikeasti vaikuttavia kuvia... Matissa ja vielä enemmän Rööperissä petyin ajankuvan heppoisuuteen ja siihen vähän löysään heh heh ‑asenteeseen jolla lähestytään sleazympiä ja rahvaanomaisempia ilmiöitä. Ikään kuin yritettäisiin jonkinlaista ironiaa avoimesti vähän hölmöstä kulttuurista, mutta tuloksena on enemmänkin tavismaiseksi vesitettyä tulkintaa King's Sexin ja Matin strippariuran tapaisista aikanaan räikeydellään hätkähdyttäneistä systeemeistä. En ehkä odota mitään Paul Thomas Anderson ‑tyyppistä äärimmäisen perehtynyttä ja estetisoivaa näkemystä, mutta tuntuu että joku rutiinimainen asiaohjelma-dokkarikin hakkaisi päräyttävyydessä helposti Mäkelän semi-fiktiot joissa tosielämän aiheiden hyvin vapaa dramatisointi tuo harvemmin pöytään mitään ylimääräistä herkkua.
Matti **
Jos leikkaisi 40 minuuttia pois voisi olla ihan kiva kokoelma Nykäs-sketsejä. Ei Jasperin hapuilevaa katsetta nyt sentään 130 minuuttia kestä, etenkin kun elokuva on käytännössä pelkkää persoonattoman reppanan sympaattista sekoilua. Säälipisteiden keräily "koskettavan" musiikin avulla ja Nykäsen sekoilujen jatkuva motivointi pelkällä "Etkö uskalla?" ‑kommentilla myös ärsyttivät.
**
Pidin Rööperi-elokuvasta ***1/2 arvoisesti.
Olihan tää nyt aika pönttö.
7. Pahat pojat ** Olin siinä käsityksessä että tämä on moderni klassikko, mutta eihän tämä ihan ole. Pahinta tässä on tämä silloin vissiin muodissa ollut ns. musiikkivideotyyli. Muutamia ihan toimiviakin kohtauksia on kuitenkin mukaan saatu ja Vesku nyt on elementissän, varsinkin huoran kanssa motellissa.