Aleksi Mäkelän elokuvat

giallohunter 5.1.2009 22:36

Mistä johtuu että imdb.com Rööperin Release Date: 9 January 2009 (Finland) more vaikka kyseinen leffa on ensi-illassa



tänään leffateaterissa Hangossa



http://www.imdb.com/title/tt1227536/
Flash 5.1.2009 22:43
Daniel Liljefors ( 5.1.2009 23:37)
Mistä johtuu että imdb.com Rööperin Release Date: 9 January 2009 (Finland) more vaikka kyseinen leffa on ensi-illassa

tänään leffateaterissa Hangossa


Koska se on ennakkonäytös eikä virallinen ensi-ilta?
Young Hova 8.1.2009 22:01

Hesari Rööperistä:





"Ei Mäkelä mihinkään gangsteritarinan mestarin Jean-Pierre Melvillen lakonisen tehokkaisiin tunnelmiin tässäkään yllä"



Oh no!



http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Rööpe...i/1135242593572
JariM 8.1.2009 23:50

Melville mainittu myös Uuden Suomen arvostelussa:





"Englanninkielinen sana cool (viileä, kylmäkiskoinen, häpeämätön) johdattaa ajatuksen ranskalaiseen rikoselokuvan mestariin Jean-Pierre Melvilleen. Hänen elokuviaan alkaa ”Rööperiä” katsoessa todella ikävöidä. Niissäkin oli kyse rosvojen ja poliisien ”yhteistyöstä”."



http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/46251-arvio-rooperi
KCrimso 9.1.2009 13:32

Renny Harlin Iltalehdessä: "Selin ja Mäkelä ovat laadun tae."





Jep jep.
Artisan 9.1.2009 17:40
KCrimso ( 9.1.2009 13:33)
Renny Harlin Iltalehdessä: "Selin ja Mäkelä ovat laadun tae."




Vai olisiko tuossa ironiaa.
spatter 9.1.2009 18:08

Tuli käytyä katsomassa Rööperi. Ei ihan kolahtanut, mikä nyt ei ollut (trailerinkaan perusteella) mikään yllätys. Välillä tehtiin vakavaa draamaa ja fiilisteltiin, välillä taas oltiin hulppeissa musiikkivideo tunnelmissa mikä tarkoitti loputtomia hidastuksia ja korneja, mainosmaisia kuvia. Samuli Edelman vetää roolinsa hyvin, kun taas Jasper Pääkkönen ei ole tippaakaan uskottava urpona pikkinilkkinä. Oikeastaan koko Pääkkösen hahmo on aika epäuskottava edes leffan huumoristista gansta-leffaa ja kotimaista vakavuutta sekalaisesti yhdistävässä kokonaisuudessa. Enpä elänyt Punavuoressa tuohon aikaan, mutta usein tuli sellainen fiilis ettei Mäkelä ihan uskottavia visiota tarjoile.





Olihan tossa hetkensä, mutta kaikkea yritetään liikaa eikä osata päättää tehdäänkö suuren maailman rikosleffaa vai nauratetaanko yleisöä tv-sarjoista tutuilla tyypeillä ja vitseillä. Olisivat tehneet joko enemmän kotimaisemmasta näkökulmasta tai sitten reilusti komediallista toimintakikkailua huvittavine uhoilemisineen.
Korson Antti 11.1.2009 00:31

Sen Rööperi-kirjan kanssa tällä teoksella taitaa olla hyvin vähän tekemistä mutta se on aika hauskaa luettavaa ilman mitään sen syvällisempää sanomaa, suosittelen. Tämä elokuva ei kuulosta mielenkiintoiselta miltään kantilta katsottuna kun siinä ei ilmeisesti ole edes epookkiin panostettu mikä tämäntapaisissa jutuissa on minusta se hauskin puoli.

Lauri Lehtinen 12.1.2009 14:12

Rööperikirja ****1/2, Rööperielokuva **1/2. Viihtymistä vaikeutti se, että huomasin vähän väliä tahtomattani vertaavani Samuli Edelmannia oikeaan Tom Sjöbergiin, josta poikkeaminen ei tietenkään itsessään ole synti, mutta erilaisuus korosti näyttelemisen munattomuutta ikävästi. Haloo Samuli, tämä elokuva ei ole Riisuttu mies... Kunnollisen paikallisfiiliksen puuttuminen sekä kuvastosta että dialogista on myös iso puute kaupunginosan mukaan nimetyssä saagassa.





Taas uusi tulkinta Ugi Kukkamaasta (Pekka Valkeejärvi) jonkanimistä hahmoa myös Esko Salminen esitti Raidissa, yllättäen sankarihahmona kun nyt nähtiin pelkkää psyko-väkivaltaa. Tositarinat ovat päräyttävämpiä kuin kumpikaan skenaario, jos ne nyt on tosia.
spatter 13.1.2009 20:28

Kuten Lauri Lehtinen totesi, kirja peittoaa leffan satanolla (vaikkei täysin sisällön puolesta samanlainen olekaan). Leffassa ei "ihan tuntunut" siltä että oikeat, pahat rikolliset olisivat asialla. Saati sitten että Peter Franzenin puhina ja hikoilu olisi uskottavaa narkkarin kärsimistä. Kirja taas oli mielenkiintoinen sukellus taparikollisten elämään.





Tom Sjöberghän oli Arto Nyberg-ohjelmassa vieraana. Nyberg suht iisisti kyseli hepun menneestä elämästä ja Sjöba kuittaili kaiken rikollisen toiminnan sillä että "ei siihen aikaan ollut mitään sossuja, kaikkea piti kokeilla että pysyi hengissä" ‑tyyppisillä yleistyksillä. Viihdyttävä heppu, mutta olisi nyt edes myöntänyt että iso raha alkoi maistumaan kun aloitti pikkurötöksistä.
Lauri Lehtinen 14.1.2009 10:52

Olen tykännyt Häjyistä ja paikoin muistakin Aleksi Mäkelän elokuvista, mutta vuosien mittaan on alkanut kyllästyttää, ettei ohjaajalle kehity oikein mitään tyylitajua, ei mehukkaita yksityiskohtia, ei oikeasti vaikuttavia kuvia... Matissa ja vielä enemmän Rööperissä petyin ajankuvan heppoisuuteen ja siihen vähän löysään heh heh ‑asenteeseen jolla lähestytään sleazympiä ja rahvaanomaisempia ilmiöitä. Ikään kuin yritettäisiin jonkinlaista ironiaa avoimesti vähän hölmöstä kulttuurista, mutta tuloksena on enemmänkin tavismaiseksi vesitettyä tulkintaa King's Sexin ja Matin strippariuran tapaisista aikanaan räikeydellään hätkähdyttäneistä systeemeistä. En ehkä odota mitään Paul Thomas Anderson ‑tyyppistä äärimmäisen perehtynyttä ja estetisoivaa näkemystä, mutta tuntuu että joku rutiinimainen asiaohjelma-dokkarikin hakkaisi päräyttävyydessä helposti Mäkelän semi-fiktiot joissa tosielämän aiheiden hyvin vapaa dramatisointi tuo harvemmin pöytään mitään ylimääräistä herkkua.

Jeremias Rahunen 12.7.2009 14:51

Matti **





Nyt (vasta) katsottu ja ei kyllä kokonaisuutena oikein vakuuttanut. Alla olevan sitaatin voin allekirjoittaa vaikka kyllä tämä kestoonsa nähden meni suhteellisen vaivattomasti, jos vertaa esim. Ganekseen.



Ilja Rautsi ( 3.1.2006 15:56)
Jos leikkaisi 40 minuuttia pois voisi olla ihan kiva kokoelma Nykäs-sketsejä. Ei Jasperin hapuilevaa katsetta nyt sentään 130 minuuttia kestä, etenkin kun elokuva on käytännössä pelkkää persoonattoman reppanan sympaattista sekoilua. Säälipisteiden keräily "koskettavan" musiikin avulla ja Nykäsen sekoilujen jatkuva motivointi pelkällä "Etkö uskalla?" ‑kommentilla myös ärsyttivät.



**




Viestiketjun alkupuolella olleiden kommenttien perusteella uskalsin odottaa edes jollain tapaa katsomisen arvoista viihdeleffaa mutta kyllä tämä oli aikamoista kökköilyä. J. Pääkkösen Matti muistutti jotain Pulttibois – hahmoa, eikä hänestä välittynyt tippaakaan oikean elämän Nykästä. Roolisuoritus oli hapuileva kuin Matin katse elokuvassa. Oikeastaan ainoa joka suoriutui roolistaan hyvin oli Juha Veijonen. Jope heitti Jope – roolin ja Ganeksen tapaan mukaan oli ängetty väkisin tökeröitä cameoita. Käsikirjoitus ja ohjaus oli selvästi suunnattu Seiskaa lukeville tahvoille. (Näissä elokuvissa on mielestäni enemmän haittaa kun hyötyä siitä että jokaisessa sivuroolissa on joku liian kulunut näyttelijäkasvo).



Jos nyt jotain hyvää on kuitenkin kaivettava, niin puvustus/lavastus oli monessa kohtaa hyvin suunniteltu. Myös jotkin yksittäiset irtojutut siellä täällä saivat hymyilyttämään.
Goose 24.9.2010 19:53

Pidin Rööperi-elokuvasta ***1/2 arvoisesti.





Oikeasti en ymmärrä noita vertauksia Melvilleen ja Scorseseen. Mäkelän Rööperi on molemmissa tapauksissa yhtä kaukana toisistaan, kuin Punavuori on Bugsy Siegelin Las Vegasista tai huumeparoneiden Marseillesta. Pitää muistaa mikä on Suomalaisen rikoselokuvan historia eikä heti ruveta vertailemaan alan klassikoihin. Rööperissä oli paljon rohkeita vetoja, jolle nostan hattua. Hyvänä esimerkkinä hillitty musiikin käyttö. Miten helppoa olisi ollut laittaa elokuvan varrelle aikansa kotimaisia rock-klassikoita ja kenties myös muutama ulkomaalainenkin mutta tähän ei oltu lähdetty. Olen myös yleensä heikkona elokuviin, joissa alleviivataan miten vahva side voi olla tosi ystävyys ja rakkaus. Omalla kohdalla ei ole rasitteena krijan anti enkä liiemmin tunne koko Sjöbergin taustaa, lukuunottamatta kiinnostusta nyrkkeilyyn ja helvetin hienoihin autoihin.



Onko tällä Jasperin esittämällä Korpulla joku oikea henkilö taustalla?
Lazer 24.9.2010 20:15

Olihan tää nyt aika pönttö.

Juggis Marttinen 13.1.2011 14:11
Alive ( 13.1.2011 12:17)
7. Pahat pojat ** Olin siinä käsityksessä että tämä on moderni klassikko, mutta eihän tämä ihan ole. Pahinta tässä on tämä silloin vissiin muodissa ollut ns. musiikkivideotyyli. Muutamia ihan toimiviakin kohtauksia on kuitenkin mukaan saatu ja Vesku nyt on elementissän, varsinkin huoran kanssa motellissa.




Nyt kyl pakko kysyy että mistäs sulla sellainen ennakkokäsitys pahoista pojista oli? smile.gif Vesku oli joo ainut hyvä juttu tässä.