Arvoisat lukijat,
Allekirjoittaneelta ja Flashilta on aika ajoin toivottu Orioniin giallo-leffojen sarjaa, mikä on kiinnostava mutta myös ristiriitaisia fiiliksiä herättävä ajatus. Tunnetuimpien perusteosten ABC-setin kasaaminen ei houkuttele, sillä Dario Argenton 1970-luvun klasarit tuntuvat hienoudestaan huolimatta jotenkin loppuunkäsitellyiltä, filmikopiot voivat olla kiven takana eikä niiden kunto yleensä vedä vertoja hifi-kotitallenteiden kasvavalle tarjonnalle. Pahinta puolivillaisuutta edusti Tanskan elokuva-arkiston Argento-retro, jossa vain puolet leffoista esitettiin 35 mm ‑filmiltä, loput olivat dvd:tä ja mitä lie. Tuntuu turhauttavan laiskalta varsinkin jos tietää jotain siitä, mitä harvinaisten alan elokuvien kopioita Pohjoismaidenkin arkistoihin kätkeytyy.
Koska giallo-ilmiön olemus on häilyväinen ja tulkinnanvarainen, päätimme sekoittaa pakkaa kunnolla ja laajentaa sarjan perspektiiviä Italian kauhutrillereistä kansainvälisempään suuntaan. Italomaestrojen rinnalle valikoitui joukko länsisaksalaisten, ranskalaisten ja brittien ohjauksia, joissa ilmenee vuorovaikutusta genren kanssa, vaikutteiden ottamista tai antamista, ja jotka ennen muuta koimme näkemisen arvoisina. Jos oltaisi liikkeellä hyvin puristisella pohjalla, olisimme valinneet esim. Alberto de Martinolta Murhaajan puhelimessa, joka on lajipiirteiltään selkeä "köyhän miehen Hitchcockia" ‑linjan giallo, mutta totta ihmeessä Alberto de Martinon Sylkevä magnum on 100 kertaa tykimpi leffa, jonka mieluummin näemme valkokankaalla (leikkaamattomana!), mitä väliä vaikka giallo-elementit ovatkin vain yksi sivujuonne 70-lukulaisen poliziesco-toiminnan ja melodraaman keitoksessa. Itse asiassa koko homman ydin on vapaus liikkua estottomasta pulp-tylytyksestä hienostuneisiin arthouse-huippuihin luontevasti ja perustellusti. Jos jääkylmät hermosi kestävät, niin tervetuloa elokuviin ja sanomaa saa levittää sosiaalisessa mediassa! Liput neljä tai viisi euroa.
http://www.kava.fi/giallo
http://www.facebook....173926839305727
näil mennään niinku täälpäin sanotaan
Alfred Vohrer: KOSTAJA LONTOOSTA
(Der Hexer, Saksa 1964) Joachim Fuchsberger, Anneli Sauli, Heniz Drache. Musiikki: Peter Thomas
"The only post war German movie that ranks among the best films ever made. There is wonderful innocent sixties charm all the way through, suspense and humour which make this film a true highlight. "
‑IMDb user comments
pe 14.1.
Riccardo Freda: DOUBLE FACE
(A doppia faccia, Saksa/Italia 1969) Klaus Kinski, Christiane Krüger
"Alku ja loppu supersiistiä. Kinski tuo aina yhden levelin lisää mihin tahansa elokuvaan ja swinging London ja minihameet toimii aina."
‑Elitisti-foorumi user comments
la 15.1.
Mario Bava: VERTA JA MUSTAA PITSIÄ
(Sei donne per l'assassino/Blood and Black Lace, Italia/Saksa 1964) Cameron Mitchell, Eva Bartok
"Perhaps the most stunning Italian thriller of the 1960s"
‑Stephen Thrower, Beyond Terror
to 20.1.
Nadine Trintignant: PETTURIMURHAAJA
(Voleur de crimes, Ranska/Italia 1968) Jean-Louis Trintignant, Florinda Bolkan, Robert Hossein
"Tiivistunnelmainen ja älykäs trilleri/ ****"
‑Markku Tuuli/Katso
la 22.1.
Dario Argento: TENEBRE – PELKOA EI VOI PAETA
(Tenebre, Italia 1982) Anthony Franciosa, Daria Nicolodi, John Saxon, Giuliano Gemma. Musiikki: Claudio Simonetti
"Full of energy and confidence, Tenebre bristles with arresting imagery and a cracking score by ex-members of Goblin."
‑David Kerekes / See No Evil
la 29.1. & su 30.1.
Giulio Questi: KUOLEMAN ANSA
(La morte ha fatto l'uovo/Death Laid an Egg, Italia/Ranska 1968) Jean-Louis Trintignant, Gina Lollobrigida, Ewa Aulin
Surrealistisen jännityshelmen Suomen ensiesitys valkokankaalla! "It's like somebody gave acid to Jean-Luc Godard and said go make a horror movie" ‑Craig Ledbetter / Video Watchdog
ti 1.3. & pe 4.3.
Pupi Avati: NAURAVIEN IKKUNOIDEN TALO
(La casa dalle finestre che ridono/The House with the Laughing Windows, Italia 1976) Lino Capolicchio
Kulttiklassikon Suomen ensiesitys! "When I finally saw it, my God, did it live up to its reputation. Quite frankly, it restored my faith in the Italian horror film."
‑Craig Ledbetter / Eyeball
ti 8.3. & pe 11.3.
Mario Bava: KALMAN HÄÄYÖ
(Il rosso segno della follia/Hatchet for the Honeymoon, Italia/Espanja 1969) Stephen Forsyth, Laura Betti, Dagmar Lassander
"Undeniably effective.. Wicked touches of black humour"
‑Adrian Luther-Smith / Blood and Black Lace
ti 15.3. & to 17.3.
Henri Verneuil: PELKO KAUPUNGIN YLLÄ
(Peur sur la ville, Ranska/Italia 1975) Jean-Paul Belmondo, Charles Denner. Musiikki: Ennio Morricone
"Outshines 95 or 99 per cent of other films out there."
‑Giallo-fever.blogspot.com
ke 23.3.
Luigi Bazzoni: VIIDES SORMI
(Giornata nera per l'ariete/Fifth Chord, Italia 1971) Franco Nero, Silvia Monti. Musiikki: Ennio Morricone
"A core giallo containing many elements often associated with the genre. Bazzoni and cinematographer Vittorio Storaro create stunning scope compositions."
‑Adrian Luther-Smith/Blood and Black Lace
la 26.3.
Luciano Ercoli: KOHTALOKKAAT KUVAT
(Le foto proibite di una signora per bene, Italia/Espanja 1970) Dagmar Lassander, Simon Andreu, Nieves Navarro. Musiikki: Ennio Morricone & Bruno Nicolai
"A superlative erotic thriller from an era when political correctness didn't exist. Permeated with intrigue, blackmail and fetisistic violence, superbly augmented by a particularly lush Morricone score."
‑Adrian Luther-Smith / Blood and Black Lace
ke 30.3. & to 31.3.
Nicolas Roeg: KAUHUNKIERRE
(Decembre rosso shocking, Italia/UK 1973) Donald Sutherland, Julie Christie. Musiikki: Pino Donaggio
"A fantastic example of pure cinema. Roeg's ability to make each image count is just breathtaking."
‑Stephen Thrower / Ten Years of Terror
pe 8.4. & su 10.4.
Dino Risi: MUUKALAISIA VENETSIASSA
(Anima persa / Lost Soul, Italia/Ranska 1977) Vittorio Gassman, Catherine Deneuve
"A splendid example of morbid Italian drama"
‑Adrian Luther-Smith /Delirium
ke 13.4.
Alberto de Martino: SYLKEVÄ MAGNUM
(Un magnum special per Tony Saitta, Italia 1976) Stuart Whitman, John Saxon, Martin Landau. Musiikki: Armando Trovaioli
"De Martino's most energetic venture burns brightly as trash-movie entertainment. Signature elements from Dirty Harry and French Connection, an intriguing giallo whodunit storyline, a truly suicidal twelve minute car chase, three karate-kicking leotard-clad transvestites "
la 16.4.
Dario Argento: PHENOMENA
(Italia 1985) Jennifer Connelly, Donald Pleasence, Daria Nicolodi. Musiikki: Goblin, Claudio Simonetti, Simon Boswell, Iron Maiden, Motörhead.
"Insane, but surprisingly lyrical movie"
‑Adrian Luther-Smith / Blood and Black Lace
ke 20.4. & la 23.4.
Lucio Fulci: THE NEW YORK RIPPER
(Lo squartatore di New York, Italia 1982) Jack Hedley, Amanda Keller, Paolo Malco
"The most horrific and disturbing film in Fulci's career."
‑Stephen Thrower, Beyond Terror
ti 26.4.
Piero Sciume: TERRORI
(Senza via d'uscita/The Victims, Italia-Ranska-Espanja 1971) Marisa Mell. Musiikki: Piero Piccioni
pe 29.4.