Ei ensikäden, mutta ymmärtääkseni Universalin sinisäde sisältää esim. vanhaan HD DVD:en verrattuna aavistuksen enemmän skannerimelua ja reunaterävöitystä, kun vastaavasti HD DVD:ssä on hyödynnetty mm. roskanpoistoa. Kummassakaan ei tiettävästi ole mainittavissa määrin käytetty sen enempää DNR'ää kuin Macro Blocking'iakaan, vaikka julkaisijan tuntien ensiksi mainittua esiintyykin surullisen suuressa määrässä heidän painoksiaan. Blu-ray:n ehkä oleellisin ero suhteessa DVD ja HD:hen löytyy – ei niin yllättäen – kuvan geometriasta, joka vertailujen perusteella vaikuttaisi vastaavan paremmin alkuperäistä juuri sinisäteellä. Myös kuvarajaus eroaa formaattien välillä. Lisäksi parempi koodekki ja korkeampi bittivirta (joskaan ei keskimääräistä korkeampi) tuo oman lisänsä kokonaiskuvaan blu-ray:lla.MiR (28.2.2016 17:00)
Frighteners on kyllä elokuva, jonka pariin kiinnostaisi palata näin riittävän pitkän ajan jälkeen. Mukana on aika legendaarisia hahmoja ("My body is a roadmap of pain") ja ha-ha-hauskasti kompasteleva Michael J. Foxkin oli muistaakseni suht siedettävä, ellei peräti hyvä. Onko kellään elitistillä ensikäden kokemusta 15-vuotis bluray julkaisusta, eli onko ostamisen arvoinen?
Kaikesta huolimatta veikkaan, että tällaisille puusilmille kuten allekirjoittanut, julkaisu on jälleen roima harppaus matalamman resoluution riekaleista kohti konkreettisempaa kuvakulinarismia, vaikka ysäriefektit erottuneekin paikoin vähemmän edukseen. Hankintahetkellä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että mukaan tarttuu julkaisu, joka sisältää teatteriversiota 13 minuuttia pidemmän ohjaajan version.