Peter Jackson

Neon Maniac 28.2.2016 19:16
MiR (28.2.2016 17:00)


Frighteners on kyllä elokuva, jonka pariin kiinnostaisi palata näin riittävän pitkän ajan jälkeen. Mukana on aika legendaarisia hahmoja ("My body is a roadmap of pain") ja ha-ha-hauskasti kompasteleva Michael J. Foxkin oli muistaakseni suht siedettävä, ellei peräti hyvä. Onko kellään elitistillä ensikäden kokemusta 15-vuotis bluray julkaisusta, eli onko ostamisen arvoinen?

Ei ensikäden, mutta ymmärtääkseni Universalin sinisäde sisältää esim. vanhaan HD DVD:en verrattuna aavistuksen enemmän skannerimelua ja reunaterävöitystä, kun vastaavasti HD DVD:ssä on hyödynnetty mm. roskanpoistoa. Kummassakaan ei tiettävästi ole mainittavissa määrin käytetty sen enempää DNR'ää kuin Macro Blocking'iakaan, vaikka julkaisijan tuntien ensiksi mainittua esiintyykin surullisen suuressa määrässä heidän painoksiaan. Blu-ray:n ehkä oleellisin ero suhteessa DVD ja HD:hen löytyy – ei niin yllättäen – kuvan geometriasta, joka vertailujen perusteella vaikuttaisi vastaavan paremmin alkuperäistä juuri sinisäteellä. Myös kuvarajaus eroaa formaattien välillä. Lisäksi parempi koodekki ja korkeampi bittivirta (joskaan ei keskimääräistä korkeampi) tuo oman lisänsä kokonaiskuvaan blu-ray:lla.


Kaikesta huolimatta veikkaan, että tällaisille puusilmille kuten allekirjoittanut, julkaisu on jälleen roima harppaus matalamman resoluution riekaleista kohti konkreettisempaa kuvakulinarismia, vaikka ysäriefektit erottuneekin paikoin vähemmän edukseen. Hankintahetkellä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että mukaan tarttuu julkaisu, joka sisältää teatteriversiota 13 minuuttia pidemmän ohjaajan version.
MiR 28.2.2016 21:41
Neon Maniac (28.2.2016 19:16)

ysäriefektit erottuneekin paikoin vähemmän edukseen. Hankintahetkellä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että mukaan tarttuu julkaisu, joka sisältää teatteriversiota 13 minuuttia pidemmän ohjaajan version.

No ne efektit näyttivät jo muinoin VHS-formaatissa hiukan hatarilta, joten se ei tuone ainakaan ikävää yllätystä. Tuo ohjaajan versio on mielenkiintoinen lisä, pitää pistää mieleen...

Neon Maniac 29.2.2016 00:00
MiR (28.2.2016 21:41)

Neon Maniac (28.2.2016 19:16)


ysäriefektit erottuneekin paikoin vähemmän edukseen. Hankintahetkellä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että mukaan tarttuu julkaisu, joka sisältää teatteriversiota 13 minuuttia pidemmän ohjaajan version.

No ne efektit näyttivät jo muinoin VHS-formaatissa hiukan hatarilta, joten se ei tuone ainakaan ikävää yllätystä. Tuo ohjaajan versio on mielenkiintoinen lisä, pitää pistää mieleen...
Weta'n työ, jota paiskittiin tiettävästi lähes 40 tietokoneen voimalla, on tuotannon ajankohtaan ja budjettiinkin nähden sentään siedettävän rajoissa, kun vertaa monia vastaavanlaisia valtavirtavirityksiä tämän päivän tulokulmasta. Itsellä ensimmäinen formaatti elokuvasta oli LD. Kotimainen kolmen levyn dvd-julkaisu ohjaajan versiosta tuli hankittua ilmestyttyään '05. Aliarvostettu ja pahuksen viihdyttävä, ja roolituskin edelleen kritiikinkestävä.