Noloa tunnustaa mutta olen nähnyt Bad Tasten vain kerran yläasteella, pidin siitä toki silloin mutta jostain syystä se ei ole vielä kokoelmiin eksynyt. Ei sen takia että luulisin ajan kullaneen muistot, vaan se on vain jäänyt. Braindeadin sentään olen pariin otteeseen tarkistanut ja loistavaksi todennut. Heavenly Creatures oli hyvä, tunnelmallinen leffa, katsomisesta on tämänkin suhteen aikaan mutta jostain syystä vertauskohteeksi tulee Weirin Huviretki hirttopaikalle, samanlainen utuinen tunnelma kummassakin. FS ja MtF näkemättä. Lord of the Ringsin ensimmäinen osa lähes viiden tähden kamaa, mutta sen jälkeen mennään tasaisesti alaspäin ja Kuninkaan paluun loppu on jo sietämätöntä kuraa. Ne palkinnot olisi pitänyt antaa ekalle osalle. Mutta hei, King Kong on hyvä leffa, mitä te sitä dissaatte?
Peter Jackson
Mutta hei, King Kong on hyvä leffa, mitä te sitä dissaatte?
King Kongin näkemisestä on jo hieman aikaa, mutta en pitänyt siitä juuri ollenkaan. Suurin vika on se, ettei kyseinen leffa jaksa kiinnostaa kolmea tuntia. Oikeastaan, minulla tippui kiinnostus King Kongia kohtaan jo tunnin kohdilla. Se ei vaan yksinkertaisesti pystynyt pitämään minkäänlaista tunnelmaa yllä, toisin kuin alkuperäinen King Kong. Tässä uudessa on myös erittäin monta turhauttavaa kohtausta, jotka vie sitten viimeisetkin mielenkiinnot. On tässä varmaan jonkin verran hyviäkin asioita, mutta ne vaan jotenkin peitty sen armottoman tylsyyden alle.
Sormusten Herrat olen katsonut ehkä kolme vuotta sitten, lukuunottamatta ensimmäistä osaa jonka katsomista ei ole pitkä aika. Muistikuvien mukaan kaikki kolme ovat mainioita elokuvia, joskin ykkönen on ehdottomasti paras. Jos en ihan väärin muista, niin sarjan kolmas elokuva oli vähän turhan sotainen, joten siitä en hirveän paljoa pitänyt. Bad Taste on erittäin mukavaa roskaa alusta loppuun asti ja onnistuu olemaan just sitä mitä se yrittääkin. Braindead pitäis ehdottomasti katsella, se kiinnostaa näistä vielä näkemättömistä Jacksoneista eniten.
King Kongin näkemisestä on jo hieman aikaa, mutta en pitänyt siitä juuri ollenkaan. Suurin vika on se, ettei kyseinen leffa jaksa kiinnostaa kolmea tuntia. Oikeastaan, minulla tippui kiinnostus King Kongia kohtaan jo tunnin kohdilla. Se ei vaan yksinkertaisesti pystynyt pitämään minkäänlaista tunnelmaa yllä, toisin kuin alkuperäinen King Kong.
Siis King kongin alkupuolihan on suhteellisen tylsää menoa. Sitten pidot paranevat huomattavasti, kun päästään esittelemään saaren luontoa jättiläisötököineen yms cgi-monstereineen. Loppupuoli onkin taas sitä tylsäilyä. Arvosana (suunnilleen näin) **/****/** = ***
edit. Hämmentävä keskusteluketju. Aloittaja kyselee mielipiteiden perään ja itse luettelee tähtiä. Onko tähtien informaatioarvo isompi kuin näiden vanhanaikaisten (lue: kirjoitettujen) mielipiteiden?
Mutta hei, King Kong on hyvä leffa, mitä te sitä dissaatte?
Ainakin tunti kestosta leikkaushuoneen lattialle ja CGI-overdosea puolet pienemmälle, niin päästäisiin alkuun. Sitten laskelmoitu siirappitragedia uusiksi ja lähemmäs alkuperäisen traaginen hirviö-teemaa, niin voisi jo onnistuakin. Se keskivaiheen piripäinen Jurassic Park-meno oli itse asiassa ihan hassua sellaisella Muumio-tavalla, olisi voinut toimia omana irrallisella leffanaan.
Ohjaajaa, joka pystyy panemaan pisteen kokonaiselle genrelle (Braindead/splatter), pitää kunnioittaa. En ole nähnyt mieheltä ainuttakaan huonoa elokuvaa.
Peter Jackson edustaa minulle myös vahingoniloa. Kyllä sen jo Bad Tastesta näki, että äijästä tulee jotain. Ja niinpä tuli. Pyrin muistuttamaan niin usein kuin mahdollista kavereille, että ähäkutti mitäs minä sanoin. Eivät uskoneet muut silloin. Hähä.
Hieman ennen sormustrilogiaa mies vastaili henk.koht. ihmisten kysymyksiin jollain pimeällä nettisaitilla. Ehdin kysyä, näkyykö Bad Tastessa yhtään naista. Mies ei muistanut itsekään. Korkeintaan yksi tjsp. oli vastaus.
Muutama definitiivinen mielipide:
King Kong: *
LOTR FOTR: **½
LOTR TTT: *½
LOTR ROTK: *½
Muista leffoista puhuminen vaatisi jo perusteluita, joten jätetään asia näiltä osin tähän.
Aloittaja kyselee mielipiteiden perään ja itse luettelee tähtiä. Onko tähtien informaatioarvo isompi kuin näiden vanhanaikaisten (lue: kirjoitettujen) mielipiteiden?
Näkisin ne tiivistettyinä mielipiteinä, mutta eihän ne tosiaan paljon kerro. Kerrotaan nyt jotain lisää:
Braindead on aika definetiivinen splatterleffa ja aivan saatanan viihdyttävä elokuva, myöskin tunnari on loistava. Bad Taste samassa hengessä mutta joka alueella paljon vaisumpi.
Forgotten Silver ja Heavenly Creatures olivat mielenkiintoisia mutta eivät jotenkin iskeneet niin hyvin, ne pitäisi katsoa uudestaan. Frighteners kelpo kauhukomediaa.
Lotrin finaalia haittasi se että se ei lopulta tuonut kovin paljon mitään mitä ei edellisissä osissa oltaisi nähty, paitsi lopetuksen joka oli ryssitty kun ei osattu tiivistää. Esim pitkät taistelukohtaukset jotka olivat samaa settiä kuin Kahden tornin lopussa. Muitakin pieniä juttuja varmaan oli mutta en nyt muista. Ekat kaksi Lotria (ja silti puutteista huolimatta se kolmaskin) olivat parasta fantasiaelokuvaa aikoihin.
King Kong oli aivan liian pitkä ja alkoi puuduttamaan nopeasti.
Hieman ennen sormustrilogiaa mies vastaili henk.koht. ihmisten kysymyksiin jollain pimeällä nettisaitilla. Ehdin kysyä, näkyykö Bad Tastessa yhtään naista. Mies ei muistanut itsekään. Korkeintaan yksi tjsp. oli vastaus.
Rivimuukalaisten joukossa on muutama, mutta tarkkana saa olla jos meinaa varmasti bongata.
Bad Taste ja Braindead kuuluvat elämässäni siihen aikakauteen, jolloin opeteltiin kavereiden kanssa katsomaan elokuvia ja juomaan kaljaa samanaikaisesti. Nämä muistot ovat kultaisia, mutta myöhemmillä katsomiskerroilla molemmat leffat olivat aika tylsää kamaa. Vitsit naurattivat vain kerran.
Taivaalliset olennot oli varsin vaikuttava katsomiskokemus aikoinaan R&A:ssa. Tosella kerralla meinasin nukahtaa.
Kummituskoplassa on paljon potentiaalia ja enemmän hukattuja mahdollisuuksia. Myöhemmät katsomiskerrat eivät muuttaneet tätä käsitystä.
Sormusten herrat olivat parhaimmillaan todella huikeita elokuvakokemuksia, huonoimmillaan ryppyotsaista digitumputusta. Katselin näitä aikoinaan runsaasti sekä teatterissa että devarilla, mutta enää en jaksaisi, varsinkin kun kiinnostus laski sitä mukaa mitä pitemmälle trilogia eteni.
Tässähän esiintyy jo jonkinlainen kaava...
King Kongin kärsin tasan yhden kerran elämässäni. En halua nähdä sitä paskaläjää enää ikinä.
Sama fiilis. Tosin en kyllä jaksa tuhlata tähän yhtään aikaa tai rahaa. Silfverberg on ihq.Tosin (Oman taivaan) dumaus oli kyllä niin tyly, että meikällä heräsi jopa pieni kiinnostus elokuvaa kohtaan. Kiinnostus jota muuten ei hirveästi kyllä ollut.
King Kong on massiivisen hyvää viihdettä. Toki sitä olisi voinut tiivistää eikä se mikään mestariteos ole mutta silti ****. Etenkin se viidakkojakso on timanttisen jyräävä, alku- ja loppuosa vähemmän kiinnostavia.
Oho, tulipas melkoiset kritiikit Omalle taivaalle. Kautta linjan näyttä siltä että koko taivaskuvasto, joka ennakkomainonnassa ja trailerissa näytti musta alunperin huumaavan kauniilta, on lytätty sokerituubana.
Itse kiinnostuin leffasta alunperin just siksi että joku ennakkoteaser näytti visuaalisesti tosi hienolta ja koko aihe ja kuvasto toi mieleen Heavenly Creaturesin. Luin alkutalvesta kirjan ja vähän ihmetytti, ei ollut kummoinen ja koko juttu tuntui ylimainostetulta. En muuten ymmärtänyt kirjan outoa loppuratkaisua ollenkaan. Leffan kiinnostus vähän laski mutta nyt taas ei tiedä yhtään mitä ajatella, melkein alkaa kiinnostaa uudestaan jos onkin todellinen kalkkuna.
(Edit: Tulipas ekasta versiosta vähän hölmö postaus kun en lukenut mistä tän päiväinen keskustelu oli lähtenyt... perjantai-pää.)
Bad Taste, Meet the Feebles ja Braindead olivat teini-iässä niitä "Kaikista kovimpia" leffoja, eikä sen jälkeen olekaan tullut katsottua, vaikka devarit löytyvät hyllystä.
Forgotten silver ja Heavenly Creatures näkemättä.
The Frightenersin näkemisestä aikaa, muistikuvien mukaan viihdyttävää, kevyttä huttua kolmen tähden edestä.
Lord of the ringsit putoavat kategoriaan "nähty kerran, ei tarvitse katsoa enää koskaan".
King Kongia jaksoin katsoa sen n.20min.
Uskoisin että nuo alkupään elokuvat kestävät edelleen uusintakatselua, näitä yli kolmen tunnin cgi-epookkeja ei tarvitse nähdä uudestaan. Eikä sen puoleen Lovely Bonesiakaan.
Peter Jackson ei ole mikään erityisen näkemyksellinen ohjaaja. Äijä teki Bad Tasten ja Braindeadin hyvään saumaan (Braindead ehkä jo vähän jälkijunassa) ja teki splatterista helposti katsottavaa hassuttelua, mutta Heavenly Creatures on ainut leffa mikä on enemmän sykähdyttänyt.
Suunnilleen järjestyksessä:
Heavenly Creatures 4/5
Meet The Feebles 3/5
Bad Taste 3/5
Kink Kong 2/5
Braindead 2/5
Forgotten Silver 2/5
Loordit 1/5
Frighteners näkemättä.
Oma taivas haiskahtaa pahasti omaan nenääni arvostelujen ym. muiden kommenttien perusteella katsomatta paskalle...