Tää oli kyllä mahtava pläjäys. Kiitos tästä ja seuraavaan kertaan.
Neuvostoelokuvan salainen historia
JAU! Vielä kovempi kuin muistin. Toki kuolemattomien replojen tajuaminen auttoi. "Minuakin nukuttaa, vaikka olen mies."
Osaako joku selittää, miten tää on mennyt Neuvostoliitossa sensuurista läpi? Tossahan kritisoidaan räikeästi totalitaristista yhteiskuntaa, jossa kaikki assimiloidaan tunteettomiksi työkoneiksi. Minä ainakin olisin kärrännyt tekijät kyselemättä Siperiaan, jos olisin ollut neukkuauktoriteetti.
Osaako joku selittää, miten tää on mennyt Neuvostoliitossa sensuurista läpi? Tossahan kritisoidaan räikeästi totalitaristista yhteiskuntaa, jossa kaikki assimiloidaan tunteettomiksi työkoneiksi. Minä ainakin olisin kärrännyt tekijät kyselemättä Siperiaan, jos olisin ollut neukkuauktoriteetti.
Amfibiomiehen tapaan teemana oli utopistisen ajattelun toppuuttelu ja vallankumouksen/proletariaatin diktatuurin tärkeyden alleviivaaminen. Jos Kassiopeian roboteissa kritisoitiin totalitaarista yhteiskuntaa niin se ei todellakaan ollut Neuvosto-sellainen vaan ennemminkin pseudoporvarilliseen lumetodellisuuteen uppoutunut dystopia jossa mukavuudenhaluinen työväenluokka on erehtynyt täysin vastoin marxilais-leninistisiä oppeja siirtämään sekä poliittisen valtansa että yhteiskunnallisen tehtävänsä roboteille ja ajautunut ignoranteiksi uusimman massojen oopiumin brändin uhreiksi. Joku dialektisen materialismin ekspertti osaisi varmaan paremmin selittää mitä väyliä kehitys kapitalistisesta yhteiskunnasta sosialismin kautta kommunismiin tapahtuu mutta olen aika varma ettei Marx eikä Lenin puhunut roboteista tai vedenalaisten ihmisten universaalista tasa-arvosta vaan vallankumouksellisesta toiminnasta ja sen jälkeisestä kovasta työnteosta tasa-arvoisen yhteiskunnan luomiseksi.
Kassiopeian robotit oli suvereenisti sarjassa "parasta ikinä", vaikka välillä tuli pientä suvantoa. "NAULA!"
On muuten näemmä neuvostospektaakkelien katsojamäärä tasaisesti kasvanut neljän leffan ajan, nyt oli melko lähellä täyttä ekaa riviä lukuun ottamatta.
On muuten näemmä neuvostospektaakkelien katsojamäärä tasaisesti kasvanut neljän leffan ajan, nyt oli melko lähellä täyttä ekaa riviä lukuun ottamatta.
Joo, jotenkin osuvasti sopii juuri tähän sarjaan että joutui jonottamaan lippua hetken aikaa jopa ulkona pakkasessa. Ei todellakaan olisi osannut odottaa moista yleisörynnistystä! Onko sarja siis saanut vetoapua helsingin venäläisväestöstä/-mediasta, koska ainakin oman mutufiiliksen perusteella yleisössä oli paljon about itseni ikäisiä (+- 5 vuotta) ex-neukkeja, joille elokuva tarjosi jopa meitä normikatsojia enemmän vibaa sekä tietenkin lapsuuden nostalgiaa.
Tämä oli kyllä kaikenkaikkiaan briljantti elokuva, sellainen joita on tottunut näkemään NV:n vikana leffana. Ei voi olla... ‑hetkiä tuli kuin liukuhihnalta. 5/5.
"Nyt sinullekin kasvaa tukka."
Erikoiskiitokset ansiokkaasta käännöksestä jossa oli tavoitettu neuvostoslaavilainen lakoninen ilmaisu loistavasti.
Joku dialektisen materialismin ekspertti osaisi varmaan paremmin selittää mitä väyliä kehitys kapitalistisesta yhteiskunnasta sosialismin kautta kommunismiin tapahtuu mutta olen aika varma ettei Marx eikä Lenin puhunut roboteista tai vedenalaisten ihmisten universaalista tasa-arvosta vaan vallankumouksellisesta toiminnasta ja sen jälkeisestä kovasta työnteosta tasa-arvoisen yhteiskunnan luomiseksi.
Luullakseni olet oikeassa. Mun nähdäkseni tuossa elokuvassa on kuitenkin niin arveluttavia tulkintamahdollisuuksia (kuten tuo yllä esittämäni) että hämmästyttää, ettei tekijöitä ammuttu ihan varmuuden vuoksi.
Onko sarja siis saanut vetoapua helsingin venäläisväestöstä/-mediasta, koska ainakin oman mutufiiliksen perusteella yleisössä oli paljon about itseni ikäisiä (+- 5 vuotta) ex-neukkeja, joille elokuva tarjosi jopa meitä normikatsojia enemmän vibaa sekä tietenkin lapsuuden nostalgiaa.
Joku taisi mainostaa sarjaa myös slavistiikan ainejärjestön sähköpostilistalla. Sieltä on varmasti tullut muutama katsoja.
Omalla kohdallani sarja on ollut tasaisen laskusuhdantainen, tosin avauselokuva jäi näkemättä. Vielä seuraavan pätkän käyn katsomassa varauksetta ellei tule merkittäviä esteitä. Jos se menee männikköön, on sitten pakko alkaa harkita jokaista sarjan leffaa yksitellen.
Omista viboista huolimatta on kiva nähdä, että sarja on noinkin suosittu. Samaa voisi toivoa monien muidenkin arkiston näytösten kohdalla.
"Emme voi pelastaa tyttöjä nyt. He nukkuvat." Tällainen kama saa hellyyspiirit pyörimään ylimääräiset 200 vuotta, en tajua miten eilistä elämystä voi kutsua minkään laskusuhdanteen edustajaksi. Aakkosten (ja sanaston) opettelu, lahkeiset tanssijakävelijärobotit, tunteiden ja umpisuolenleikkaustarpeen poisto...yleisliima ja naula.
En ole asiantuntija sen paremmin sensuuri- kuin neuvostoliittoasioissa, mutta yleisesti ottaen sanoisin että pääosin se porukka joka tekee sensuuripäätöksiä, niin neuvostoliitossa kuin mustan listan jenkkilässä tai 80-luvun videosuomessa, on pihalla kuin lumiukko. Tai no, jotain väkivaltaahan on vielä suhteellisen helppo sensuroida mutta allegoria ja symboliikka ovat vaikeampia asioita. Täytyy myös huomioida se etteivät kommunistit neukeissa suinkaan itse välttämättä kokeneet maataan totalitaristiseksi siinä mielessä mitä me sillä sanalla nykypäivänä tarkoitetaan, joten siinä mielessä elokuvan kritiikki on voinut mennä oikealta ohi.
En ole asiantuntija sen paremmin sensuuri- kuin neuvostoliittoasioissa, mutta yleisesti ottaen sanoisin että pääosin se porukka joka tekee sensuuripäätöksiä, niin neuvostoliitossa kuin mustan listan jenkkilässä tai 80-luvun videosuomessa, on pihalla kuin lumiukko. Tai no, jotain väkivaltaahan on vielä suhteellisen helppo sensuroida mutta allegoria ja symboliikka ovat vaikeampia asioita. Täytyy myös huomioida se etteivät kommunistit neukeissa suinkaan itse välttämättä kokeneet maataan totalitaristiseksi siinä mielessä mitä me sillä sanalla nykypäivänä tarkoitetaan, joten siinä mielessä elokuvan kritiikki on voinut mennä oikealta ohi.
Käsittääkseni rautaesiripun takana kytättiin nimenomaan symboliikkaa aika tarkkaan. Toisaalta siellä oli seuraavanlainen resepti:
1) Tee elokuva.
2) Laita siihen joku todella räikeä, varmasti sensuroitava juttu, jonka päätymisellä lopulliseen tuotokseen ei ole väliä.
3) Juota sensorille sen verran vodkaa, että hienovaraisemmat nyanssit menevät häneltä ohi.
4) Myhäile tyytyväisenä, kun vodkanhuuruinen sensori ei tajua tarttua muuhun kuin kohdassa 2) mainittuun asiaan.
En tiedä, onko tuota sovellettu tähän elokuvaan.
Täytyy myös huomioida se etteivät kommunistit neukeissa suinkaan itse välttämättä kokeneet maataan totalitaristiseksi siinä mielessä mitä me sillä sanalla nykypäivänä tarkoitetaan, joten siinä mielessä elokuvan kritiikki on voinut mennä oikealta ohi.
Samaa mieltä. 60-70-lukujen Neuvostoliitossa oli todennäköisesti täysin eri näkökulma tähän aiheeseen kuin nykysuomalaisella ja tuolloin otettiin myös etäisyyttä stalinismiin. En itse näe leffassa mitään erityisen epäilyttävää ton ajan neukkusensorin näkökulmasta koska kaikki on tulkittavissa virallisten dogmien mukaisesti.
tätä ei käsittääkseni pidä paikkaansa. En muista missä dokumentissa käsiteltiin aihetta, mutta mieleen jäi elävästi kohta, missä hellämielinen sensori rukoili ohjaajaa poistamaan kohdan, missä marssijan käsi nousee jostain kuvakulmassa kohti taustalla olevan Lenin-kuvan nenää tms. todella uskomatonta.
Off-topic. Muistaako joku ulkoa, mitä kaikkia neuvostiliittolaisia/itäblokin leffoja Suomessa aikoinaan kiellettiin poliittisin perustein. Ei näitä varmasti monia ollut, mutta joitakin oli. Nimet esiin ja sassiin!
En itse näe leffassa mitään erityisen epäilyttävää ton ajan neukkusensorin näkökulmasta koska kaikki on tulkittavissa virallisten dogmien mukaisesti.
Nimenomaan. Tässä stoorissahan ryhmä idealistisia neuvostojugendin jäseniä kirjaimellisesti pelastaa maailman ja levittää venäläistä ilosanomaa toiselle puolelle universumia. Painaa enemmän vaakakupissa kuin ajatus mahdollisesta rinnasteisuudesta neuvostovaltioon. Robottien totalitaristisen yhteiskunnanhan voi tulkita edustavan myös jotain ihan muuta kuin neuvostoliittoa – ajatus teknologiasta ihmisen tuhoon johtavana voimana on kuitenkin yhtä vanha kuin tieteisfiktio ylipäätään.
Lisäksi täytyy vielä huomioida että elokuvan tekoaikana ja sen ilmestyessä elettiin liennytyksen aikaa, ei tosiaan mitään stalinin komentoa.
Kolmas juttu joka vielä tulee mieleen on se random joka aina liittyy kaikenlaiseen sensuuriin. Tohka ja pseudonyymi tavallaan viittasivatkin siihen. Valtioissa tai instituutioissa joissa on olemassa jonkinlainen keskusjohtoinen sensuuri, mitä tahansa voidaan sensuroida ja toisaalta mitä tahansa päästää läpi, päivästä, kuukaudesta, vuodesta, sukunimestä tai siitä vodkan määrästä riippuen. Kyse on kuitenkin mielivaltaisista päätöksistä joita tekevät toiset ihmiset, eivät koneet tai robotit(!). Ei mikään sensuurilaitos ole koskaan pystynyt järjestelmällisen loogiseen toimintaan koko ajan vaan homma falskaa – suuntaan ja toiseen.
Tämä sarja on about parasta, mitä arkistolla on aikoihin tapahtunut. Kassiopeian Robotit A/K/A Teenagers In Space = Ehdottomasti tähän asti vuoden mahtavin elokuvateatterikokemus. KIITOS. Muutenkin Fingersin ja tämän näkeminen samana päivänä on lievästi sanottuna ikimuistoista. Toivottavasti jatkossa on luvassa yhtä päräyttävää matskua.
Yleisliima!
Arvoisat lukijat, on aika lanseerata NEUVOSTOELOKUVAN SALAINEN HISTORIA ‑kilpailu – palkintona hieno GORBATSHOV-MAATUSKA 1980-luvulta!!! Esityssarjaan liittyviä kysymyksiä on kaksi:
1) A ja B istuivat aidalla. A putosi, B katosi. Mitä jäi aidalle?
2) Mistä NEUVOSTOELOKUVAN SALAINEN HISTORIA ‑leffasta näkisit mieluiten länsimaisen 2000-luvun uusintaversion, ja kenet pääosissa ja ohjaajana?
Vastauksia ei tähän threadiin eikä meitsille, vaan TAPAHTUMAN FACEBOOK-SEINÄÄN 15.2. mennessä!
http://www.facebook.com/event.php?eid=39161904939
Elokuvakulttuurin edistämisen keskuskomitea (EKEKK) valitsee voittajan oikeimmin ja kiinnostavimmin vastanneista. Gorbatshov luovutetaan voittajalle Orionin aulassa la 21.2. klo 20.50 ennen elokuvan TAVOITTAMATTOMIEN KOSTAJIEN UUDET SEIKKAILUT esitystä, siinä Kuningas Stachus metsästää ‑julisteen luona.
Ei muuta kuin onnea matkaan!