EKEK 2: Return of the Sika Säkissä 7.6. at Kino Engel

spatter 9.6.2008 22:05
Lauri Lehtinen ( 9.6.2008 19:53)
...toivottavasti Artolla alkaa uusi kausi jossa vakaumus ja jännitysviihde kohtaavat samassa elokuvassa. Toivon tätä ihan vilpittömästi, koska kaikista näistä julkiuskovaista suomalaisista miesohjaajista Lehkamo on kuitenkin aidoimmin laittanut itsensä tässä suhteessa likoon ja yrittänyt vesittämättä esittää valkokankaalla oppinsa keskeisiä sääntöjä, eikä vain koristeellisia symboleja ja armoilua. Young Loven äärikaupallis-äärikonservatiivisessa linjassa on mahdollisuuksia vaikka mihin hedelmällisiin sovelluksiin, olisi sääli jos se jäisi yhteen elokuvaan...




Sitä odotellessa voi tilata Artsilta vaikka Ferrarin jos entinen on mennyt likaiseksi.



http://www.mainstream.fi/
Antti Tohka 9.6.2008 22:07
Young Hova ( 9.6.2008 18:31)
Viva Knievel ‑ongelma oli kaikessa noloudessaan se, että filmin ei vuokraajatahon mukaan pitänyt olla scope vaan pan&scan-tyyppinen 16mm. Tiedossa oli, että kyseessä on alunperin scope-elokuva. Mutta yöllinen yllätys rahtifirman viime hetkellä toimittaneen kopion scopeudesta olikin sitten ongelma, kun 16mm scope-linssiä ei siihen hätään konehuoneesta löytynyt.




Helsingissä on käsittääkseni yksi 16mm scopelinssi vuokrattavissa sellaisesta ihme mökistä keskellä ei mitään. Vuokraajan kanssa pitää sopia tapaaminen etukäteen ja koko homma on muutenkin todella erikoista.
MarjoP 9.6.2008 22:54

Tuli muuten mieleen Young Loven enkkuteksteistä: jokin muistaakseni melko proosallinen ilmaisu suihin ottamiselle oli käännöksessä "playing the skin flute" :D

Lauri Lehtinen 9.6.2008 23:15
MarjoP ( 9.6.2008 22:55)
Tuli muuten mieleen Young Loven enkkuteksteistä: jokin muistaakseni melko proosallinen ilmaisu suihin ottamiselle oli käännöksessä "playing the skin flute" biggrin.gif


Jos toi oli jakso jossa Sari Havas etsii Joonas Nordmania, niin repliikissä sanotaan vain ylimalkaisesti, että "ehkä se on homoilemassa meidän kuvismaikan kaa", mille kääntäjä on keksinyt tällaisen yksioikoisemman ja toisaalta omituisen korkealentoisen vastineen.



while we're at it, kansanedustaja Kari Kärkkäinen (KD) suosittelee (www.karkkainen.net):



Nuori rakkaus ja vanha viha

8.9.2001Julkaistu 8.9.2001 Warkauden Lehdessä:

Suomalainen elokuva Young Love sai ensi-iltansa elokuun viimeisenä päivänä. Kohta se lienee nähtävissä myös täällä Pohjois-Savossa. Elokuva on lämminhenkinen tarina nuoren pojan ensirakkaudesta, ystävyydestä ja aikuistumisesta.

Elokuvan päähenkilö, Jukka, on 13-vuotias poika, joka haluaa suojella naapuritalossa asuvaa 19-vuotiasta Johannaa hänen väkivaltaiselta isäpuoleltaan. Martti on Jukan kuvaamataidonopettaja, joka opettaa Jukalle valokuvauksen taitoa.

Elokuva tuo esille helsinkiläisen lähiöelämän valo- ja varjopuolet. Tämä nuorisoelokuva sisältää tietysti paljon musiikkia. Sen tunnari on Aikan hittibiisi Hear me now. Muita musanimiä ovat mm. Paleface, Darude, Spectro ja Kemopetrol.

Miksi ihmeessä mainostan suomalaista elokuvaa? Juju piilee elokuvan sivujuonessa, joka kertoo Jukan kuvaamataidonopettajan Martin elämästä. Hän on homo ja sairastaa aidsia. Elokuvassa Martti löytää Jumalan ja toisen näkökulman homouteen.

Tämä sivujuonen käsittely on aiheuttanut aggressioita suomalaisissa homoaktivistipiireissä. Heille tuntuu olevan liikaa, kun elokuvassa luetaan Raamatun homoutta käsitteleviä kohtia. Young Love tuo piristävästi aivan erilaisen näkökulman homouteen kuin mitä suuri yleisö on tottunut viihteen kautta kuulemaan ja näkemään.

Mediailmastossa, viihteessä ja tiedonvälittämisessä, olemme jo vuosia eläneet tilanteessa, jossa on aivan kuin yksi totuus homoudesta. Nykyisin Suomessa tuntuu olevan trendi, että jokaisessa viihdesarjassa on yksi homon rooli. Se aivan kuin kuuluu asiaan.

Parhaimpansa "valistustyössä" on erityisesti tehnyt Salatut elämät. Tämä "aina on tilaa yhdelle homolle tv-sarjassa" ‑trendi on lähtöisin Hollywoodin viihdetehtailta. Pois se minusta, että olisin homouden käsittelyä vastaan viihteessä tai muussa mediavirrassa.

Parisuhdelaki on eduskunnan käsittelyssä nyt syyskuussa juuri siksi, että tämä elämän ilmiö on aikaisemmin haluttu vaieta. Olen toivonut, että homoutta pohdittaisiin syvemmin. Mitä tämä ilmiön takana on, mistä se syntyy? Mitkä ovat sen säteilyvaikutukset esim. kasvatukseen ja opetukseen, jos normitamme ilmiön yhteiskuntaamme?

Tarvitsemme tänä päivänä yhä enemmän mediakriittisyyttä. Ihmettelen, miten totuudet eri asioista on tiivistettävissä puolen minuutin uutispätkiksi nykyaikana. Näin asioista tulee mielestäni pelkkiä hokemia, joilta puuttuvat juuret todellisuuteen.

Tarvitsemme mediakriittisyyttä juuri siksi, että mediat ovat nykyajan kirkkoja, joiden edessä ihmiset viettävät "hartaimmat" hetkensä. Ja joiden välittämiä totuuksia uskotaan kuin aikoinaan papin saarnaa.

Kaukana ei ole natsi-Saksan ajat ja sille tyypillinen mediailmasto. Sen propagandaministeri Goebbels totesi jotakin sinnepäin, että mitä useammin jonkin valheen toistaa, niin yhtenä päivänä ihmiset mieltävät sen totuutena




"Young Love tuo piristävästi aivan erilaisen näkökulman homouteen" ‑Warkauden Lehti olisi näyttänyt jämäkältä Sandrew Metronomen dvd:n kannessa...
moska 10.6.2008 01:45
Spiritual Boxer ( 9.6.2008 20:00)
Alkup. korealaisen version pitäisi kestää 110 minuuttia – mitkä versiot teillä moska ja Kuittinen oli katselussa? (Aika kumma että kaksi katsojaa juuri nähnyt tämän hetki sitten... ellette katsonut yhteistuumin.)


Juu katsoin ihan itsekseni kotona 88-minuuttiselta saksakassulta. Kelailin nauhan tuossa läpi. The Real Bruce Lee ‑version suurimmat puutteet tähän nähden ovat alkupuolella:
Spoileri
Yoshika tappaa Brucen veljen matsissa. Tämän jälkeen jätkää muistellaan takaumien kautta. Tämän jälkeen puuttuu nipsaus sieltä, toinen täältä: mestari antaa nunchakut Brucelle tämän lähtiessä stadiin, japanilaista sanansaattajaa häpäistään pitempään, valkonaamioisen miehen asussa on välillä joku ihan toinen jäbä, japanilainen muistaa ottaa kengät pois astuessaan taloon ryöstämään tyttöä... Ei ole enää niin selvät muistikuvat siitäkään mitä tuossa The Real Bruce Lee ‑versiossa oli ja mitä ei. Niin ja hakatessaan viimeistä äijää Bruce näkee päässään kuvan veljestään joka huutaa: "kosta puolestani!"
Voisin kuvitella, että mahdollisessa vielä pitemmässä versiossa tyttökin pelastettaisiin eikä Bruce tupsahtaisi niin yhtäkkisesti japanilaisten taloon, siinä voisi olla jokin takaumajaksonkin välissä. Melodraama on usein korealaisten elokuvien suola joten jokainen leikattu pätkä on vähän sääli.
JaJa 10.6.2008 17:37

Brice Mack:

Rooster: Spurs of Death! ***½

Douglas Hickox: Sitting Target ****-

Arto Lehkamo: Young Love **

Walter Boos: Magdalena, Possessed by the Devil (Magdalena, vom Teufel besessen) ****-

Gordon Douglas: Viva Knievel! *

Dolgin/Markovic: The Real Bruce Lee **½

Joseph Zito: Invasion U.S.A. ***½
Lauri Lehtinen 11.6.2008 20:15

Rupesin miettimään kumpi oli ensin, muna vai kana eli kumpi oli ensin elokuvateattereissa, Serafim Karalexisin tohtoroima ja Dragon Leellä varustettu The Real Bruce Lee (Young Bruce Lee redux) vai New Yorkin säätäjien toinen sitä sun tätä ‑bruceilu Fist of Fear, Touch of Death/Kuoleman nyrkki. Pikaisen tsekkauksen perusteella RBL (1979?) on vähän vanhempi ja siis FOFTOD:n (1980) edelläkävijä.





Päällisin puolin samantapaisilla elokuvilla on se ero, että RBL on kohtuullisen luotettava kooste jossa elämäkerralliset faktat ja martial arts ‑fiktio eivät juuri sekoitu, kun taas FOFTOD valehtelee katsojalle koko ajan ja esittää kierrätysmatskunsa sikailevan vääristyneessä muodossa ja kontekstissa.



Pienellä muokkauksella myös RBL:stä saisi hyvin FOFTOD-tyyppisen kokonaisuuden: tarvitaan vain vanhoihin draamaosuuksiin himmeää uusiodialogia pikku Brucen karateharrastuksesta ja Dragon Lee storyn pohjustukseksi kertojan väite, että kyseessä on selonteko Bruce Leen legendaarisen isoisän tai jonkun urotöistä.
withnail 12.6.2008 01:36
pirihuora ( 9.6.2008 19:16)
Olipas muuten eläintäytteinen elokuvasetti, Roosterissa oli kukkoja (ja kääpiö), Magdalenassa käärme ja kissa, Wally Gatorissa alligaattori, Invasion USAssa myöskin alligaattori ja vyötiäinen, Bruce Leessä lohikäärme ja Young Lovessa Arto Lehkamo.




Ei kannata myöskään unohtaa Chuck Norris ‑nimistä farkkumursua.



Rooster ****-

Sikahyvä (kukkohyvä?) aloitus tapahtumalle. Kukkotappelubisneksestä oltiin saatu revittyä läppää lähes mytologisiin mittoihin saakka ja suurin osa oli jopa kelpoa ja juuri sopivan yliampuvaa. Hyviä lausahduksia tuntui olevan paljon, bordellissa sanottuna jopa ”it’s my first cockfight tonight” oli aika hilpeä. Chicken oli hieno hahmo.



Sitting Target ****-

Tylyä menoa, synkkääkin. Loppu oli erinomainen. Kylpyvaahdosta aina plussaa, lisäksi diggasin musiikista ja Ian McShane oli aika kettu jo nuorena.



Young Love

Jostain syystä en ollut ennen käynyt katsomassa tätä teatterissa. Mikä on itseasiassa sääli, sillä leffa oli wtf-hetkiä toisensa perään. Tykkäsin! Arto Lehkamossa on kyllä jotain hämärää, mies näyttää siltä, kuin olisi photoshopattu kotisivujensa jokaiseen kuvaan.



Leffa ** + Arto Lehkamo **½ (kannustava keskitaso) + mielenjärkkyminen = hienoa!



Magdalena, vom Teufel besessen ****+



Yön paras. Tytötkin oli näteimpiä ja hameet istuivat parhaiten. Välillä tuli vähän säikähdeltyä, ainakin kissansilmät toimivat efektinä. Filmin katkeilu saattoi itseasiassa aiheuttaa sen, että pysyin tässäkin vaiheessa yötä täysin hereillä, joten melkein voisi antaa pointseja siitäkin (häiriöt oli selvästi suunniteltu virkeystasoani ajatellen).



Viva Knievel!

Neljä ensimmäistä elokuvaa selätin torkkumatta, mutta tämä oli sitten aika fataali. Bongasin lähinnä alun nunnan, tutut tähdet ja kliimaksionnettomuuden ja sitten torkuin viimeiseen hyppyyn saakka. Pistetään vielä puolikas sen takia, jos tässä sitten sillä välin tapahtuikin jotain nerokasta.



The Real Bruce Lee

Meni ajankohdan vuoksi ehkä eniten torkkumiseksi, joten en uskalla antaa arvosanaa. Oikealta Bruce Leeltäkin on tullut katsottua miltei hävettävän vähän elokuvia, pitänee tämä puute pistää vihdoinkin korjaukseen.



Invasion U.S.A. ***½

Mukava. Ihan loppu tuntui hieman pitkitetyltä, kun Chuck vaan metsästi, vaikka olisi todellakin ollut jo TIME TO DIE. Billy Dragolta odotin kanssa isompaa roolisuoritusta, kun nimi tuli lupaavasti aika varhain alkuteksteissä. Pitää uudemmankin kerran katsoa vähän virkeämpänä, kun oli tässä jotain potentiaalista kommarisyvällisyyttäkin.



Iso hali järjestäjäsedille. Hieno tapahtuma ja ”Batman salmiakki lakritsi pastillit” olivat yllättävän hyviä. Tulisin takaisin oikein mielelläni.
Lauri Lehtinen 13.6.2008 17:27
withnail ( 12.6.2008 01:37)
Young Love

Jostain syystä en ollut ennen käynyt katsomassa tätä teatterissa. Mikä on itseasiassa sääli, sillä leffa oli wtf-hetkiä toisensa perään. Tykkäsin!


Tuossa varmaan kiteytyi monen fiilikset, eli kuten arvostelija Antti Tohka aikoinaan kirjoitti Elitistin jutussaan: http://www.elitisti.net/review.php?id=929

On kyllä suhteellisen käsittämätöntä, että Young Loven kaltainen elokuva on ollut levityksessä muuallakin kuin valtakunnansalien valkokankailla. Kaipa tällekin on jotain levitystukea kaikenmaailman muiden tukien päälle annettu. Toivottavasti se kourallinen katsojia, jotka näkivät taideteoksen elokuvateatterikierroksella, ymmärsivät kokemuksensa ainutlaatuisuuden.