Eli mitkä elokuvat kuuluvat elokuvahistorian pakko nähdä top 15, Elitistien mielestä?
Itse en voi vastata kun en ole elitisti
Eli mitkä elokuvat kuuluvat elokuvahistorian pakko nähdä top 15, Elitistien mielestä?
Diabolik
En tiedä mitä elokuvia jengin pitäisi katsoa, mutta tässä on joka tapauksessa Maailman paras elokuva ‑yleisöäänestyksen finalistit vuodelta 1999, koonnut Elokuvakulttuurin edistämiskomitea.
Orson Wales: Citizen Cane.
Sellaista kuin elokuvahistorian "must see" top 15 ei ole olemassakaan. Tälläkin foorumilla ihmiset katsovat todellisuudessa hyvinkin erilaisia elokuvia, vaikka monia yhtäläisyyksiä samankaltaisia makutottumuksia onkin olemassa.
2001: A Space Odyssey (1968)
Kalle Kinnunen (11.1.2004 18:24)Orson Wales: Citizen Cane.
-Once upon a time in the west(Sergio I)
Yöllä saatujen aivoviestien mukaan korjataan tuosta aikaisemmasta listastani vielä kaksi asiaa:
MikaR, minun listani varmaan näyttäisi yhtä "normaalita".
Tuli tuosta Citizen Kanesta mieleen, että mihin perustuu se amerikkalaiskriitikkojen näkemys siitä parhaana elokuvana koko elokuvahistoriassa?
Volonte (12.1.2004 23:26)-Once upon a time in the west(Sergio I)
‑Dollari-trilogia(Sergio I)
‑Duck you sucker(Sergio I)
‑The Big Gundown(Sergio II)
‑Face to Face(Sergio II)
‑Run Man Run(Sergio II)
‑The Great Silence(Sergio III)
‑The Mercenary(Sergio III)
‑Compañeros(Sergio III)
‑Death Rides a Horse(Giulio Petroni)
‑Day of Anger(Torino Valerii)
‑Quién Sabe?(Damiano Damiani)
‑Sabata(Gianfranco Parolini)
Volonte (13.1.2004 13:13)Yksi perustelu, jonka olen kuullut, on se, että elokuvan tekninen toteutus on jotain ennen näkemätöntä. Mitä sellaista Welles käytti, jota ei oltaisi jo aiemmin testattu muussa elokuvassa? Vai olenko väärässä? ...Toinen perustelu, joka on jostain mieleeni jäänyt on se, että elokuvaa voisi lukea monen eri genren kautta, että se olisi jonkinlainen genrejen sulauma, ei niinkään esihistoriallinen tarantino-mix, vaan tyyliin jokaisesta genrestä jotakin vähäsen ja siitä osiensa summaa suurempi kokonaisuus. Niinpä, ei taida tämäkään ihan uusi idea 40-luvulla olla.
JMustonen (13.1.2004 18:22)Suurin syy Citizenin suosiolle johtuu kaiketi sen aikanaan kokemasta vääryydestä. Welles kun astui luomuksellaan väärille varpailla ja leffa dumattiin täysin. Nyttemmin jenkeissä on poettu huonoa omaa tuntoa moisesta
Minulla on häpeä tunnustaa että en ole nähnyt Citizen Kanea