John Woo

Lauri Lehtinen 10.1.2011 15:28
Jakel ( 10.1.2011 14:10)
Lauri Lehtinen ( 10.1.2011 13:37)
Kahden leffan tiivistäminen yhdeksi on ollut lähinnä amerikkalaisten levittäjien ehdoilla menemistä, mutta eipä se tuotantoa ole hyödyttänyt länsimaisilla markkinoilla. Once Upon a Time in America ‑tyyppinen tapaus, jossa lyhennetty USA-versio oli kaupallisestikin floppi ja pitkä ohjaajanversio menestyi hyvin siellä missä sitä levitettiin.




Lähinnä mietin juuri tuota, että miksi lyhyt versio on tehty (aka tässä täytyy olla jokin logiikka, ei sitä muuten olisi tehty). Mutta joo, mitä ilmeisemmin mitään syytä ei ole. Tälläisiä levittäjän ehdoilla tehtyjä saksimisia kun ei hirveästi ole niin olettaa aina että asiat on tehty jostain syystä.


Kiinalaiseksi ennätyskalliin elokuvan esituotantovaiheessa tuottaja Terence Chang kosiskeli Hollywoodia ja yritti kaupata tätä uutena Crouching Tigerinä, jossa olisi multiplex-crossover-ainesta idässä ja lännessä. Ehkä olisi ollut, mutta äärimmäisen runsas (ja aasialaiskatsojille olennainen) henkilögalleria, kaksiosainen rakenne ja koko ajan nousevat kustannukset tuntuivat studiopomojen silmissä niin isolta riskiltä, että mitään jenkkirahaa ei tuotantoon pumpattu. Suurta studiodiiliä viimeiseen asti toivonut Terence Chang piti kuitenkin alusta loppuun kiinni siitä, että itään ja länteen myytiin täysin erilaiset versiot, vaikka varmaan jotkut eurolevittäjät olisivat mieluummin ottaneet kaksi elokuvaa. Oli ihme, että R & A ‑festivaali sai ohjaajanversion molemmat osat Suomessa valkokankaalle. Festivaali ei lopulta itsekään uskonut homman onnistumiseen, mutta vanhat Woo-connectionit saattoivat auttaa asiaa.
Hung Fist 12.2.2011 01:56
The Young Dragons (1975) **½

Woon varhaistyö ei ole lainkaan hullumpi mätkintä. Ohjaus on teknisesti taidokasta ja äijän vakioteemat lain eri puolilla toimivien kahden miehen suhteesta vahvasti mukana. Mielenkiintoiseksi asian tekee tavanmaista kovempi ihmiskuva, jossa toinen sankari koettelee aivan oikeasti miellyttävyyden rajoja. Harmi, että lopussa elokuva menettää jännitteensä jäljellä olevien hahmojen tyytyessä takomaan toisiaan ilman, että lopputuloksesta jaksaisi erityisemmin välittää. Aiemmat ja lyhyemmät kung fu –matsit toimivat kuitenkin hyvin.



Joy Salesin DVD ei oikein päde, vaikka kelvollinen onkin. On jokseenkin ironista, että Fortune Starin virallinen levittäjä lykkää markkinoille remasteroimattoman, PAL-masterilta NTSC formaattiin luukutetun leikatun version, kun samaan aikaan Ranskan HK Video julkaisee huolellisesti remasteroidun natiivin PAL-levyn, joka on vieläpä leikkaamaton.



Joy Salesin levyltä puuttuu noin 45 sekunnin edestä ”raiskausta” (lainausmerkeissä siksi, että yleensä raiskauksen suorittaminen edellyttää tekijältä housujen riisumista tai ainakin vetoketjun avaamista, mutta tämä kaveri ei moisiin turhuuksiin aikaansa tuhlaa) mukaan lukien noin 0,9 sekuntia full frontalia. Ranskapainoksessa jätkä nappaa naisen syleilyynsä, repii tämän vaatteet, paiskaa hänet sängylle, hoitelee homman, ja lopulta kahmaisee naisen uudelleen käsiinsä ja tönäisee pihalle. Joy Salesissa ”raiskaus” on saksittu välistä pois, eli jätkä vain nappaa tytön käsiinsä, repäisee tämän vaatteet pois, ja potkaisee saman tien kadulle.



Tarkemmin ajateltuna Joy Salesin leikkaus taitaakin olla se tylympi!
Espanja 14.2.2011 23:03
Hung Fist ( 12.2.2011 01:56)
The Young Dragons (1975)



Joy Salesin DVD ei oikein päde, vaikka kelvollinen onkin. On jokseenkin ironista, että Fortune Starin virallinen levittäjä lykkää markkinoille remasteroimattoman, PAL-masterilta NTSC formaattiin luukutetun leikatun version, kun samaan aikaan Ranskan HK Video julkaisee huolellisesti remasteroidun natiivin PAL-levyn, joka on vieläpä leikkaamaton.



Joy Salesin levyltä puuttuu noin 45 sekunnin edestä ”raiskausta” (lainausmerkeissä siksi, että yleensä raiskauksen suorittaminen edellyttää tekijältä housujen riisumista tai ainakin vetoketjun avaamista, mutta tämä kaveri ei moisiin turhuuksiin aikaansa tuhlaa) mukaan lukien noin 0,9 sekuntia full frontalia. Ranskapainoksessa jätkä nappaa naisen syleilyynsä, repii tämän vaatteet, paiskaa hänet sängylle, hoitelee homman, ja lopulta kahmaisee naisen uudelleen käsiinsä ja tönäisee pihalle. Joy Salesissa ”raiskaus” on saksittu välistä pois, eli jätkä vain nappaa tytön käsiinsä, repäisee tämän vaatteet pois, ja potkaisee saman tien kadulle.



Tarkemmin ajateltuna Joy Salesin leikkaus taitaakin olla se tylympi!




Enpä ollut tietoinen tuosta leikkauksesta, vaikka dvd:llä olevassa trailerissa osui simään lisänakuilut. Jäi kyllä muuten tuo kohtaus hyvin mieleen kaikessa karuudessaan.



Onko tietoa tuosta Ranskan julkaisun tekstityksistä? Ei taida löytyä englantia? Joy Salesin/Fortune Starin julkaisupolitiikka kummastuttaa vuodesta toiseen. Liekö lafkalla mentaliteettinä, että työnnetään markkinoille halvalla jostain masterista kiekkoa ja rahoitetaan kenties hamassa tulevaisuudessa uuden paremman version työstäminen?
Hung Fist 15.2.2011 01:52
Espanja ( 14.2.2011 23:03)
Hung Fist ( 12.2.2011 01:56)
The Young Dragons (1975)



Joy Salesin DVD ei oikein päde, vaikka kelvollinen onkin. On jokseenkin ironista, että Fortune Starin virallinen levittäjä lykkää markkinoille remasteroimattoman, PAL-masterilta NTSC formaattiin luukutetun leikatun version, kun samaan aikaan Ranskan HK Video julkaisee huolellisesti remasteroidun natiivin PAL-levyn, joka on vieläpä leikkaamaton.



Joy Salesin levyltä puuttuu noin 45 sekunnin edestä ”raiskausta” (lainausmerkeissä siksi, että yleensä raiskauksen suorittaminen edellyttää tekijältä housujen riisumista tai ainakin vetoketjun avaamista, mutta tämä kaveri ei moisiin turhuuksiin aikaansa tuhlaa) mukaan lukien noin 0,9 sekuntia full frontalia. Ranskapainoksessa jätkä nappaa naisen syleilyynsä, repii tämän vaatteet, paiskaa hänet sängylle, hoitelee homman, ja lopulta kahmaisee naisen uudelleen käsiinsä ja tönäisee pihalle. Joy Salesissa ”raiskaus” on saksittu välistä pois, eli jätkä vain nappaa tytön käsiinsä, repäisee tämän vaatteet pois, ja potkaisee saman tien kadulle.



Tarkemmin ajateltuna Joy Salesin leikkaus taitaakin olla se tylympi!




Enpä ollut tietoinen tuosta leikkauksesta, vaikka dvd:llä olevassa trailerissa osui simään lisänakuilut. Jäi kyllä muuten tuo kohtaus hyvin mieleen kaikessa karuudessaan.



Onko tietoa tuosta Ranskan julkaisun tekstityksistä? Ei taida löytyä englantia? Joy Salesin/Fortune Starin julkaisupolitiikka kummastuttaa vuodesta toiseen. Liekö lafkalla mentaliteettinä, että työnnetään markkinoille halvalla jostain masterista kiekkoa ja rahoitetaan kenties hamassa tulevaisuudessa uuden paremman version työstäminen?




Joy Sales on hyvin pitkälti pelkkä levittäjä, joka julkaisee mitä Fortune Star heille lykkää. Fortune Star puolestaan on bisnesmiesten johtama pulju, joka ei vähempää voisi välittää elokuvataiteesta. Lähinnä televisiota varten Fortune Star näitä leffoja remasteroi, dvd-myynnit eivät ole kummoisia. Ymmärtääkseni ei Hongkongissa ketään kiinnosta joku 35 vuotta vanha kung fu leffa, ellei sitten satu olemaan Bruce Lee tai jokin muu todella tunnettu tähti kuuluisimmassa roolissaan.



HK Videon levyissä on aina pakotetut ranskatekstit, joskaan ei kuvaan poltetut:

Vertailu:

Joy Sales

HK Video



Joy Sales

HK Video



HK Videohan on kovin legendaarinen studio, jonka levyjä löytyy omasta hyllystäkin vino pino. Pitää vaan lisätä levylle enkkusubit itse. Fist of Legendin julkaisivat leikaamaattomana ja remasteroituna joskus 10 vuotta sitten, The Bladen remasteri on edelleen se ainoa saatavilla oleva, samoin Shanghai Blues ja Dangerous Encounters: 1st Kind, ja monet heidän japsijulkaisuistaan ovat elokuvien ainoita olemassa olevia julkkia (esim. useampi Hideo Gosha ‑leffa ja ainakin yksi Teruo Ishii sekä Wicked Priest). Lisäksi heidän pakkauksensa ovat ehkäpä hienoimpia mitä olen koskaan nähnyt.



Alla muutama kuva Hideo Gosha boxeistani:

http://img.photobucket.com/albums/v716/HungFist/Hung3/Gosha1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v716/HungFist/Hung3/Gosha2.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v716/HungFist/Hung3/Gosha3.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v716/HungFist/Hung3/Gosha4.jpg



Kannattaa kuitenkin huomata, etteivät heidän kaikki transferinsa ole huippuluokkaa, vaan etenkin japsileffoissa on ollut melko keskinkertainen ja lähes aina sinertävä kuva. Hei eivät niinkään päde remasteroimisen saralla, vaan sillä saralla, että julkaisevat elokuvia joita kukaan muu ei ole koskaan julkaissut dvd:llä, ainakaan kelvollisella laadulla. The Young Dragons transfer on selvästi keskivertoa HK Videota parempi.
Dvd Pedro 28.11.2011 19:36
Hung Fist ( 22.11.2011 17:54)
Woo: The Killer (Version Longue) (1989) *****

Woon mestariteos pitää pintansa maailman parhaana toimintaelokuvana, tosin ainoastaan pidennetyssä muodossaan. Alkuperäinen 111-minuuttinen teatteriversio on omituisen kömpelö ja paikoin järjetön. Ranskalaisten Taiwan-printiltä kokoon kursima 20 minuuttia pidempi (mutta alkuperäistä Taiwan-leikkausta 10 min lyhempi) versio sen sijaan on mestarillinen. Normiversioon verrattuna etenkin toimintajaksot ovat huomattavasti sulavampia lukuisten elokuvaan palautettujen otosten sekä loppunujakan korjatun kronologian takia. Mukana on myös hienoja uusia kohtauksia sekä paremmin valitut laulut muutamassa kohtauksessa – sekä tietenkin (valitettavasti) mandariininkielinen dialogi. Eipä viimeksi mainittu itseäni häiritse, sillä juuri tätä versiota olen hinkannut puhki 14-vuotiaasta lähtien – teatteriversio on siihen verrattuna niin karu, etten sitä ole saanut yhtä kertaa enempää läpi katsottua.




Tahtoo tämän! Mistä saa?
Hung Fist 28.11.2011 21:00
Dvd Pedro ( 28.11.2011 19:36)
Hung Fist ( 22.11.2011 17:54)
Woo: The Killer (Version Longue) (1989) *****

Woon mestariteos pitää pintansa maailman parhaana toimintaelokuvana, tosin ainoastaan pidennetyssä muodossaan. Alkuperäinen 111-minuuttinen teatteriversio on omituisen kömpelö ja paikoin järjetön. Ranskalaisten Taiwan-printiltä kokoon kursima 20 minuuttia pidempi (mutta alkuperäistä Taiwan-leikkausta 10 min lyhempi) versio sen sijaan on mestarillinen. Normiversioon verrattuna etenkin toimintajaksot ovat huomattavasti sulavampia lukuisten elokuvaan palautettujen otosten sekä loppunujakan korjatun kronologian takia. Mukana on myös hienoja uusia kohtauksia sekä paremmin valitut laulut muutamassa kohtauksessa – sekä tietenkin (valitettavasti) mandariininkielinen dialogi. Eipä viimeksi mainittu itseäni häiritse, sillä juuri tätä versiota olen hinkannut puhki 14-vuotiaasta lähtien – teatteriversio on siihen verrattuna niin karu, etten sitä ole saanut yhtä kertaa enempää läpi katsottua.




Tahtoo tämän! Mistä saa?




Ranskasta. HK Videon kahden levyn painos sisältää ykköslevyllä Hongkong-printin ranskasubeilla, ja kakkoslevyllä Version Longuen alkuperäisillä kuvaan poltetuilla enkku&kiina ‑subeilla. Tässä pitää toki huomauttaa, että tekstitysten laatu ei ole kaksinen (runsaasti Engrishiä) ja kuvanlaatu ei tietenkään pärjää tuoreemmille julkille. Mutta ei se kuvanlaatu huono ole lainkaan – hieman roskainen, mutta anamorfinen, riittävän terävä ja väreiltään aika hyvä. Ääniraita on selkeä ja synkassa, tosin mandariiniksi kuten mainitsin.



Ostaa voi vaikka amazonilta:

http://www.amazon.fr...22505771&sr=8-1



editoin tähän postiin pari screencappia hetken kuluttua ku saan ne levyltä































Dvd Pedro 1.12.2011 19:58
Muchas gracias!
Red Right Hand 9.1.2012 20:35

1.

Red Cliff

John Woon historiallinen spektaakkeli alkaa laiskasti, mutta paranee loppua kohden.Taistelut ovat komeita ja takitset kuviot kiinnostavia, kaikki muu ei. Juoni on ohkanen ja jotkut jutut (esim. vaimon teejekku) ovat jopa naurettavan typeriä.



Suurin miinus visuaalisesta puolesta, joka edustaa kinkkispektaakkelien teennäistä kiiltokuvaestetiikkaa pahimmillaan. Viitat liehuvat hidastetusti, pisarat putoavat lähikuvassa hidastetusti, kynttilät loimuavat romanttisen softisti ja kaikki on niin siirappia että. Erikoismaininta kuitenkin veriroiskeille, jotka ovat kerrankin niin hyviä etten pysty edes sanomaan että ovatko ne CGI:tä vai ei. Kaneshiro voitti mut puolelleen, vaikka aluksi tuntui että on ihan väärässä osassa.



Yhteenvetona: omassa puhkikalutussa genressään viihdyttävää perushuttua.
Hung Fist 11.9.2014 10:44

Promovideo Woon tulevaan elokuvaan The Crossing:


http://www.wildgrounds.com/2014/02/10/preview-john-woos-the-crossing/

Neon Maniac 30.7.2016 04:59

Tuore

kuvavertailu ohjaajan klassikosta A Better Tomorrow osoittaa Kam & Ronson Enterprise:n julkaiseman 4K masteroidun painoksen petaavan selvän pesäeron mm. lafkan aiempaan sinisäteeseen. Kuvasuhdekin saatettu sen alkuperäiseen muotoon. Liekkö koskaan näyttänyt noin hyvältä?


Jatko-osien vastaavaa käsittelyä odotellessa..
Hung Fist 30.7.2016 08:46
Neon Maniac (30.7.2016 04:59)

Tuore kuvavertailu ohjaajan klassikosta A Better Tomorrow osoittaa Kam & Ronson Enterprise:n julkaiseman 4K masteroidun painoksen petaavan selvän pesäeron mm. lafkan aiempaan sinisäteeseen. Kuvasuhdekin saatettu sen alkuperäiseen muotoon. Liekkö koskaan näyttänyt noin hyvältä?


Jatko-osien vastaavaa käsittelyä odotellessa..



Kuva näyttää hyvältä, mutta asialla ei liene mitään merkitystä kun tarjolla on ainoastaan Fortune Starin uusi äänimiksaus, jossa alkuperäiset ääniefektit on poistettu ja korvattu uusilla lällyn lällyn tussahduksilla. Pitäydyn edelleen Anchor Bayn dvd:ssä, kunnes joku onnistuu julkaisemaan elokuvan BD:llä alkuperäisellä ääniraidalla varustettuna.

Neon Maniac 30.7.2016 09:33
Hung Fist (30.7.2016 08:46)


Neon Maniac (30.7.2016 04:59)


Tuore kuvavertailu ohjaajan klassikosta A Better Tomorrow osoittaa Kam & Ronson Enterprise:n julkaiseman 4K masteroidun painoksen petaavan selvän pesäeron mm. lafkan aiempaan sinisäteeseen. Kuvasuhdekin saatettu sen alkuperäiseen muotoon. Liekkö koskaan näyttänyt noin hyvältä?

Jatko-osien vastaavaa käsittelyä odotellessa..

 

Kuva näyttää hyvältä, mutta asialla ei liene mitään merkitystä kun tarjolla on ainoastaan Fortune Starin uusi äänimiksaus, jossa alkuperäiset ääniefektit on poistettu ja korvattu uusilla lällyn lällyn tussahduksilla. Pitäydyn edelleen Anchor Bayn dvd:ssä, kunnes joku onnistuu julkaisemaan elokuvan BD:llä alkuperäisellä ääniraidalla varustettuna.
Tuo on kieltämättä konkreettinen miinus, ja FS:llähän helmasyntejä ym. töpeksimisiä piisaa tunnetusti muutenkin. Tuoreessa muistissa taannoinen maistiainen Glickenhaus'en The Protector:sta. Kuvanlaatu vain on sellainen tekijä tätä päivää elettäessä, etten ainakaan itse ryhdy suoralta kädeltä hylkäämään ajatusta julkaisun hankkimisesta tuon tähden, vaikka vuoren varmasti vituttaisikin kuunnellessa.