"Epäelokuvat"

in her mansion with her cocaine 1.8.2006 18:09
Mulla jäi Crashista taas aika erillainen fiilis. Mun mielestä se jotenki yritti kertoa pahemmista asioista, kuin oli loppupeleissä valmis kertomaan. Ei sillä, että olisin nyt mitään kamalaa tragediaa toivonutkaan, mutta musta se elokuva tasoitteli vaan liikaa asioita. Kaikella pahalla uhkailtiin, mutta sitten ei kuitenkaan.

Mutta, mutta. Leffoista on monenlaisia mielipiteitä, ja on toki hyvä, jos Crashin kaltaiset leffat saa ihmiset ajattelemaan. Tää ei nyt vaan toiminut mulle.

Mun mielestä esim. City of God, Lilja 4ever ja Unelmien Sielunmessu ovat toimineet kymmenen kertaa pahempina herättäjinä.

Ehkä me ollaan nähty liian paljon väkivaltaa ja pahoja asioita elokuvissa (että sitä sit kuitenkin "pettyy" tai haluaa nähdä lisää/mikään muu ei enää tunnu missään)? Siinähän se Crashin hienous tavallaan myös ehkä piilee, että sitä kaikkea pahaa ei sitten tapahtunutkaan? Eihän oikeassakaan elämässä aina käydä heti kimppuun tai ammuta tms. vaikka pimeällä kujalla tuleekin joku hämärän näköinen mies vastaan, ja sitä ehtii miettiä ties mitä, mutta luultavasti mitään ei tapahdukaan.. You got the point? Ja esim. sen poliisimiehen ahdistelun tunsi ihan selkäpiissä asti, varsinkin jos on itse joskus kokenut ahdistelua tai vastaavaa. Myös tällainen psykologinen, realistinen tapa ilmaista juttuja voi monenmielestä joskus toimia hyvin.

Esim. Unelmien Sielunmessu taas otti toisenlaisen lähestymistavan, missä kaikki paha näytettiin. Tosin tapasin kerran ihmisen, joka oli niin epäempaattinen, ettei pystynyt siihenkään eläytymään. Jotkut kai sitten kaipaavan täyttä actionia, että kolahtaa. Kuten sanoit, eri jutut toimii eri ihmisille.
Protagonist 1.8.2006 18:27
in her mansion with her cocaine ( 1.8.2006 18:10)
Mulla jäi Crashista taas aika erillainen fiilis. Mun mielestä se jotenki yritti kertoa pahemmista asioista, kuin oli loppupeleissä valmis kertomaan. Ei sillä, että olisin nyt mitään kamalaa tragediaa toivonutkaan, mutta musta se elokuva tasoitteli vaan liikaa asioita. Kaikella pahalla uhkailtiin, mutta sitten ei kuitenkaan.

Ehkä me ollaan nähty liian paljon väkivaltaa ja pahoja asioita elokuvissa (että sitä sit kuitenkin "pettyy" tai haluaa nähdä lisää/mikään muu ei enää tunnu missään)? Siinähän se Crashin hienous tavallaan myös ehkä piilee, että sitä kaikkea pahaa ei sitten tapahtunutkaan? Eihän oikeassakaan elämässä aina käydä heti kimppuun tai ammuta tms. vaikka pimeällä kujalla tuleekin joku hämärän näköinen mies vastaan, ja sitä ehtii miettiä ties mitä, mutta luultavasti mitään ei tapahdukaan.. You got the point? Ja esim. sen poliisimiehen ahdistelun tunsi ihan selkäpiissä asti, varsinkin jos on itse joskus kokenut ahdistelua tai vastaavaa. Myös tällainen psykologinen, realistinen tapa ilmaista juttuja voi monenmielestä joskus toimia hyvin.

Esim. Unelmien Sielunmessu taas otti toisenlaisen lähestymistavan, missä kaikki paha näytettiin. Tosin tapasin kerran ihmisen, joka oli niin epäempaattinen, ettei pystynyt siihenkään eläytymään. Jotkut kai sitten kaipaavan täyttä actionia, että kolahtaa. Kuten sanoit, eri jutut toimii eri ihmisille.

Kuten tarkensinkin, en minä sitä tragediaa pelkästään kaivannutkaan. Sen elokuvan fiilis ja käsittelytapa eivät vaan kolahtaneet. Asiat saa tuntumaan järkyttäviltä ihan ilman väkivaltaakin. Esimerkiksi Liljan alussa, kun tyttö jää yksin pihalle itkemään äidin hylättyä hänet, alkaa ainakin itselle aina nousta pala kurkkuun.

Tuo muuten mitä sanoit Unelmien Sielunmessusta, et se näyttää kaikki hirveydet, on ihan totta. Sitähän on paljon kritisoitukin sen takia. Monet jopa näkee, että leffa pelaa vaan shokkiarvolla. Itse en ajattele niin, mutta kyllähän sitä tekee pahaa katsoa.
in her mansion with her cocaine 7.9.2006 13:43
KCrimso ( 31.7.2006 20:43)
En kuvitellutkaan että olisit kyseenalaistanut elokuvantekijöiden älykkyyden. Itse en vaan jaksa uskoa että amerikkalainen elokuvayleisö olisi kovin paljoa eurooppalaista (tai etenkään suomalaista...) tyhmempi kuten annat ymmärtää. Myöskään se että tuollaisten isojen popcorn-leffojen pääkohdeyleisö olisi amerikkalaiset ei oikeastaan enää pidä paikkaansa sillä yleensä reilusti yli puolet tuotoista tulee Yhdysvaltojen ulkopuolelta.

Kun tänään luin hesarista Piraatti 2:n lipputulojen rikkoneen miljardin (Hui kamalaa!) dollarin rajan, niin tuli tämä keskustelu mieleen,

Lainaus Hesarista:

"Pirates of the Caribbean ‑elokuvasarjan toinen osa, Kuolleen miehen kirstu, rikkoo tällä viikolla miljardin dollarin rajan lipputuloissa. Aiemmin rajapyykin rikkomiseen on pystynyt kaksi elokuvaa: vuonna 1998 Titanic ja vuonna 2003 Taru Sormusten herrasta: Kuninkaan paluu.

Merirosvoseikkailu oli viikonloppuun mennessä tuottanut jo noin 995 miljoonaa dollaria kansainvälisesti.

Euroopan osuus tuotosta on ollut 367 miljoonaa, ja Suomen neljä miljoonaa. Suomessa Kuolleen miehen kirstu on tällä hetkellä vuoden toiseksi katsotuin elokuva. Kärkipaikkaa pitää Matti."

Euroopan osuus oli vain kolmasosa. Eli ilmeisesti nuo amerikkalaiset yhä tuovat itse suuren osan lipputuloista ainakin näissä surkeimmissa tapauksissa wink.gif

tosin ei tuo euroopplaisten osuuskaan mikään ihan pieni ollut.. tou.
k-mikko 7.9.2006 13:47
in her mansion with her cocaine ( 7.9.2006 13:44)
"Suomessa Kuolleen miehen kirstu on tällä hetkellä vuoden toiseksi katsotuin elokuva. Kärkipaikkaa pitää Matti."

Eli ilmeisesti nuo amerikkalaiset yhä tuovat itse suuren osan lipputuloista ainakin näissä surkeimmissa tapauksissa wink.gif
KCrimso 7.9.2006 14:09
in her mansion with her cocaine ( 7.9.2006 13:44)
KCrimso ( 31.7.2006 20:43)
En kuvitellutkaan että olisit kyseenalaistanut elokuvantekijöiden älykkyyden. Itse en vaan jaksa uskoa että amerikkalainen elokuvayleisö olisi kovin paljoa eurooppalaista (tai etenkään suomalaista...) tyhmempi kuten annat ymmärtää. Myöskään se että tuollaisten isojen popcorn-leffojen pääkohdeyleisö olisi amerikkalaiset ei oikeastaan enää pidä paikkaansa sillä yleensä reilusti yli puolet tuotoista tulee Yhdysvaltojen ulkopuolelta.

Kun tänään luin hesarista Piraatti 2:n lipputulojen rikkoneen miljardin (Hui kamalaa!) dollarin rajan, niin tuli tämä keskustelu mieleen,

Lainaus Hesarista:

"Pirates of the Caribbean ‑elokuvasarjan toinen osa, Kuolleen miehen kirstu, rikkoo tällä viikolla miljardin dollarin rajan lipputuloissa. Aiemmin rajapyykin rikkomiseen on pystynyt kaksi elokuvaa: vuonna 1998 Titanic ja vuonna 2003 Taru Sormusten herrasta: Kuninkaan paluu.

Merirosvoseikkailu oli viikonloppuun mennessä tuottanut jo noin 995 miljoonaa dollaria kansainvälisesti.

Euroopan osuus tuotosta on ollut 367 miljoonaa, ja Suomen neljä miljoonaa. Suomessa Kuolleen miehen kirstu on tällä hetkellä vuoden toiseksi katsotuin elokuva. Kärkipaikkaa pitää Matti."

Euroopan osuus oli vain kolmasosa. Eli ilmeisesti nuo amerikkalaiset yhä tuovat itse suuren osan lipputuloista ainakin näissä surkeimmissa tapauksissa wink.gif

tosin ei tuo euroopplaisten osuuskaan mikään ihan pieni ollut.. tou.

Amerikan osuus lipputuloista on 414 miljoonaa dollaria. Muun maailman 554 miljoonaa. Eli väittämäni että reilusti yli puolet tuotoista tulee muualta kuin Amerikasta pitää paikkaansa. Luvut Worldwideboxoffice.comista (ovat ilmeisesti vielä hieman jäljessä kun ei vastaa ton Hesarin koko summan kanssa).
in her mansion with her cocaine 7.9.2006 22:29

Äh, onks tää joku v**** kilpailu siitä kuka on oikeessa tai jotain?!

Hyvä on,

Jos euroopassa on 700 miljoonaa asukasta ja meiltä tulee 300 miljoonaa lipputuloja ja amerikassa on 200 miljoonaa asukasta ja niiltä tulee 400 miljoonaa lipputuloja niin kummassa on enemmän lipputuloja suhteessa väkilukuun? Eli kummassa on suhteessa enemmän ääliöitä jotka käy katsomassa ääliömäisiä elokuvia?

Ja lisäksi, en pidä tavallisen suomalaisen älykkyysosamäärää kovinkaan suurena, mikä todistettaneen sillä että myös suomessa tämä kammottava elokuva on katsojalistojen kärjessä heti toisen kammottavuuden jälkeen.

taisi olla tyhmää ottaa koko kyseinen aihe enää esille. blaah. satuitko ollenkaan tajuamaan, että halusin lähinnä taivastella moisen elokuvan menekkiä? ei täällä aina kai tarvi olla jollain sotatanterella, vaikka siltä kyllä vaikuttaa kun kaikkien pitää päästä aina niin helvetisti pätemään ettei mistään järkevästä keskustelusta koskaan voi tullakkaan yhtään mitään.

*have lost interest in this peace of shit*
KCrimso 7.9.2006 23:07

Hyvin sanottu!

thumbsup.gif
HellBelle 25.9.2006 11:25

Viimeksi nähty tällainen elokuva oli Domino. Ainoa hyvä asia leffassa oli extroissa oleva pätkä, jossa oikeaa Domino Harveyta haastateltiin, särmikäs nainen. Rooliin olisi sopinut paremmin joku Sinead O´Connerin tyyppinen kaljupää, kuin söpöinen Keira Knightley.