V-lehti

Janne Timonen 10.3.2007 13:44
Jakel ( 9.3.2007 18:38)
Lasken kyllä huumeet samaan kastiin kuin viinan, vaikka itse käytänkin vain näitä vesiliukoisia päihteitä.




Siis niinku pollea, kolaa, happoa, svimbaa jne?
Dotcom 10.3.2007 13:49

Minulle ärtymystä aiheuttanut asia tossa päätoimittajan hyllyttämisessä on noi sananvapauteen liittyvät seikat mutta puhutaan me vaan kadulle paskomisesta, kuolemantuomisto ja lisäydinvoimasta.

Artisan 10.3.2007 18:34
Dotcom ( 10.3.2007 13:50)
Minulle ärtymystä aiheuttanut asia tossa päätoimittajan hyllyttämisessä on noi sananvapauteen liittyvät seikat




No mikä siinä ärsyttää? Tyypillistä sananvapauden väärinkäyttöä. Hyllytys OK.
Plissken 10.3.2007 18:49
Artisan ( 10.3.2007 18:35)
Dotcom ( 10.3.2007 13:50)
Minulle ärtymystä aiheuttanut asia tossa päätoimittajan hyllyttämisessä on noi sananvapauteen liittyvät seikat




No mikä siinä ärsyttää? Tyypillistä sananvapauden väärinkäyttöä. Hyllytys OK.




Ylläoleva viesti ja tämä muodostavat mielenkiintoisen parivaljakon.
Janne Timonen 10.3.2007 20:30

Onhan toi nyt tosi typerää ja vastuutonta julkaista todellisuuden kanssa kosketuksissa olevaa materiaalia huumeista.





Tämän tarinan vastaava päätoimittaja olisi varmaan hyväksynyt hymyssä suin ja onnellisena.
Artisan 10.3.2007 22:12
Plissken ( 10.3.2007 18:50)
Ylläoleva viesti ja tämä muodostavat mielenkiintoisen parivaljakon.




Tämä keskustelu alkaa mennä jo poikkeuksellisen typeräksi tällekin foorumille. Sillä, että vastaava päätoimittaja jossakin lehdessä tekee oman työnsä kuten itse haluaa, ei ole nähdäkseni mitään tekemistä sen kanssa, että Tarja Halonen, Erkki Tuomioja ja lukuisat muut vasuripoliitikot ihailivat 1970-luvun alussa DDR:n yhteiskuntajärjestystä täysin avoimesti.
Korson Antti 11.3.2007 10:46

Silloinhan Neuvostoliiton perseennuoleminen ei ollut mikään demareiden yksinoikeus vaan kepulaiset ja kokoomus harrasti innolla ihan samaa

Plissken 11.3.2007 21:27
Artisan ( 10.3.2007 22:13)
Plissken ( 10.3.2007 18:50)
Ylläoleva viesti ja tämä muodostavat mielenkiintoisen parivaljakon.




Tämä keskustelu alkaa mennä jo poikkeuksellisen typeräksi tällekin foorumille. Sillä, että vastaava päätoimittaja jossakin lehdessä tekee oman työnsä kuten itse haluaa, ei ole nähdäkseni mitään tekemistä sen kanssa, että Tarja Halonen, Erkki Tuomioja ja lukuisat muut vasuripoliitikot ihailivat 1970-luvun alussa DDR:n yhteiskuntajärjestystä täysin avoimesti.




Huvitti vaan, että kehut ensin totalitaristista kyttäämiskulttuuria ja systemaattista sananvapauden tukahduttamista kuvaavaa elokuvaa, ja puhut sitten "tyypillisestä sanavapauden väärinkäytöstä". von Donnersmarckin kuvaa hienosti minkälainen on yhteiskunta, jossa päättäjät näkevät "sananvapauden väärinkäyttöä" vähän siellä sun täällä.



Tämän keskustelun typeryydestä olemmekin näköjään samaa mieltä, tosin varmaan kovin eri syistä.
Artisan 12.3.2007 09:14

Jep. No ennen kuin lopetetaan niin kertokaa toki, miksi on tärkeää saada julkaista huumeenkäyttöä avoimesti ihannoivia kirjoituksia. Ja miksi se, joka kyseenalaistaa tuon, on silloin automaattisesti totalitarismin asialla.

Jakel 12.3.2007 09:55

Jos ei kyseenalaista sensuuria on silloin ainakin automaattisesti lähempänä totalitarismia. Sama se mikä on aiheena (tosin täytyy sanoa, että tuo kyseinen artikkeli on aika nollatason juttu, eikä kyseinen teema nyt muutenkaan kiinnosta, mutta kyse onkin periaatteesta).

Artisan 12.3.2007 09:59

Ei tässä ole kyse sensuurista.

Plissken 12.3.2007 15:37
Jakel ( 12.3.2007 09:56)
(tosin täytyy sanoa, että tuo kyseinen artikkeli on aika nollatason juttu, eikä kyseinen teema nyt muutenkaan kiinnosta, mutta kyse onkin periaatteesta).




2nd that.
Janne Timonen 12.3.2007 17:02

Hoh, tuo juttuhan oli oikein hauska. Räikeän provokatiivinen ja mukava vastaveto vuosien liioittelevalle valistuskampanjoinnille. Sääli ettei munaa riittänyt julkaisuun. Taidanpa iltasella polttaa jointin ja soitella kitaraa.

Plissken 12.3.2007 17:37
Janne Timonen ( 12.3.2007 17:03)
Hoh, tuo juttuhan oli oikein hauska. Räikeän provokatiivinen ja mukava vastaveto vuosien liioittelevalle valistuskampanjoinnille. Sääli ettei munaa riittänyt julkaisuun. Taidanpa iltasella polttaa jointin ja soitella kitaraa.




Juttu ei loppupeleissä kertonut mitään uutta (esim. montakohan kertaa jutun ainoana asiantuntijana haastateltu Mikko Salasuokin on toistellut samat läpät ja onko ns. huumeiden viihdekäyttö kenellekään uusi ilmiö, millaisena V tuntui sitä esittelevän), ja oli kirjoitettu lähinnä huvittavalta vaikuttavalla uholla.



Varo Janne, ettei lipsahda sananavapauden väärinkäytön puolelle.
Bad Rain 12.3.2007 17:56

Lainaan tähän osan Jyrki Lehtolan eilisestä kirjoituksesta Aamulehden sunnuntailiitteessä:





SanomaWSOY:n kaupunkilehtileirissä menivät sekaisin jauhot ja huumeet. V-lehden helmikuun numeroon oli tulossa isohko juttu huumeiden viihdekäyttäjistä. Juttu lähti V:n päätoimittajan Saila-Mari Kohtalan hyväksymänä painoon.



Sanoma Kaupunkilehtien vastaava päätoimittaja Janne Kaijärvi havahtui huumemyönteiseksi kokemaansa juttuun kiusallisen myöhään, lehti vedettiin jakelusta ja painettiin uudestaan ilman huumejuttua. Jotain median arvoista kertoo sekin, että V:n kannessa komeili "Neitsyt Mariah, Suomipornon ikoni", koska pornoteollisuudessa toimiminen on kunniakkaampaa kuin mietojen huumeiden käyttö.



Tapauksen jälkeen Kaijärvi ja Kohtala kävivät keskusteluja, jotka johtivat Kohtalan hyllyttämiseen.



Poistettu huumejuttu löytyi saman tien netistä, jossa sen olemassaolo todistaa vastaavan päätoimittajan ylireagoinnista ja huonosta lukutaidosta.





V:n hyllytetty juttu ei ole huumemyönteinen. Se on nopeasti tehty perusreportaasi siitä tilastollisesta faktasta, että myös niin sanotut normaalit ihmiset käyttävät vapaa-aikanaan silloin tällöin mietoja huumeita.



Jutussa viihdekäyttöhistoriastaan kertovat muiden muassa peruskoulun opettaja, kokki ja it-alan yrittäjä. Jutussa haastatellaan myös aihetta tutkinutta valtiotieteen tohtori Mikko Salasuota. Salasuon sanoma on se, että koska suomalaisessa huumekeskustelussa ei erotella kovia ja mietoja huumeita, kannabista kokeillut nuori (kyllä, merkittävä osa niistä kokeilee) erehtyy pitämään kaikkea huumevalistusta liioitteluna, ja väärinkäsityksen seuraukset voivat olla surullisemmat kuin avoimemman huumevalistuksen.



V:n viihdekäyttäjät eivät yksisilmäisesti ylistä huumeita, vaan kertovat huonoista kokeiluista, ikävistä jälkivaikutuksista ja lähimuistin heikentymisestä. Juttu piirtää viihdekäytöstä lähinnä ankean kuvan; kuin lukisi kertomusta miehestä, joka juo yksiössään 14 pulloa olutta illassa.