Elitistien mielestä yliarvostetuin ohjaaja

Lauri Lehtinen 20.5.2005 12:20

Tohkan mainitsemiin pitää lisätä ainakin Muukalaisia junassa, ja Frenzy oli tosi hyvä vanhojen päivien työ. Hitchcockin keskinkertaisten elokuvien määrään perustuva numeronpyörittely ei kerro kaikkea, sillä niissä on usein klassikoiksi nousseita yksittäisiä loistavia kohtauksia. En ole mikään Alfred-fani jota kiinnostaisi puolustaa Hitchcockia sen kummemmin, pidän vain tällaista auteur- ja menestysohjaajien dissaamista yleisesti ottaen aika ikävänä keskustelumuotona ja yliarvostettu-sanaa yliarvostettuna. Ehkä joku tarvitsee sitä tietoa, että Hitchcock ja Godard ovat yliarvostettuja, mutta ei tällainen debatti vastaa mun (ehkä naiiveja) käsityksiä Elitisti-foorumista.

Antti Tohka 20.5.2005 12:23

Lisää:

Peter Weir (lupaavan alun jälkeen suoltanut pelkkää jööttiä)

Pedro Almadovar (no arvostetaanko häntä oikeasti?)

Alexander Payne (no tuhoan uskottavuuteni ilmoittamalla, etten ole nähnyt Sidewaysiä)
Jamais 20.5.2005 12:29

Mä ainakin myönnän että tykkään eurospedeistä myös sen 60-luvun poliittisen ilmapiirin vuoksi. Ja sen lisäksi että ne oli hyviä kriitikoita. Ja sen lisäksi että ne teki ne leffansa kokeilumielessä ja onnistuivat muuttamaan elokuvamaailmaa sen prosessin aikana. Kaikki tuo on kuitenkin vaikuttanut niihin elokuviin ja niiden vastaanottoon sinä aikana. Tohka on nyt huolissaan jostain turhasta henkilöfanituksesta joka näyttää ulkopuolisen silmissä vaikuttavan elokuvien arvostukselle. Olen kyllä itsekin syyllistynyt samaan, Hitchcockilla ja Bruckheimerilla on yllättäin aika paljon yhteistä. Siksi mä äänestän että aliarvostetuimmat katsojat löytyy euro-spedeleffojen parista.

Ja näistä ehdotuksista. Mulle yliarvostettu on joku joka on tehnyt sietämätöntä scheissea ja selvästi huonoa jälkeä lähes koko uransa aikana ja silti nauttinut niin massakatsojien kuin elitistien suosiota. Näistä ehdotuksista en vielä allekirjoittaisi yhtäkään.
Antti Tohka 20.5.2005 12:31
Lauri Lehtinen (20.5.2005 10:21)
Tohkan mainitsemiin pitää lisätä ainakin Muukalaisia junassa, ja Frenzy oli tosi hyvä vanhojen päivien työ. Hitchcockin keskinkertaisten elokuvien määrään perustuva numeronpyörittely ei kerro kaikkea, sillä niissä on usein klassikoiksi nousseita yksittäisiä loistavia kohtauksia. En ole mikään Alfred-fani jota kiinnostaisi puolustaa Hitchcockia sen kummemmin, pidän vain tällaista auteur- ja menestysohjaajien dissaamista yleisesti ottaen aika ikävänä keskustelumuotona ja yliarvostettu-sanaa yliarvostettuna. Ehkä joku tarvitsee sitä tietoa, että Hitchcock ja Godard ovat yliarvostettuja, mutta ei tällainen debatti vastaa mun (ehkä naiiveja) käsityksiä Elitisti-foorumista.

Olen aivan samaa mieltä noiden klassikkokohtausten kanssa. En tiedä, koska olet viimeksi Frenzyn nähnyt, mutta katsottuani sen vuosi sitten, illuusioni sen hyvyydestä joutivat saman tien romukoppaan (edellisen kerran olin nähnyt tämän joskus 80- luvulla ja minulla oli todella hyvät muistot siitä). Nyt elokuva oli vain piinallisen banaali ja naurettavan seksistinen tuherrus, jonka loppu sai minut nauramaan halttusmaisesti. Muukalaisia junasta on kyllä myös erinomainen.

Se että klasariohjaajia dissataan täällä on varmasti monelle ihan rentouttavaa. Mutta minua oikeasti häiritsee se, että jotkin ohjaajat kohoitetaan muiden yläpuolella ja samalla annetaan oikeus dissata tyylillisesti samankaltaisia (esim. Hitchcock vs. De Palma). Keskustelun suuntahan pitäisi olla jotain se on ihan paska koska, johon vastataan ei ole koska.
Korson Antti 20.5.2005 12:32

Truffaut kirjoitti aikoinaan jotain siihen tyyliin että Howard Hawksin huonoinkin elokuva on aina kiinnostavampi kuin John Hustonin paras. paitsi että mä olen täysin eri mieltä, musta toi on ärsyttävä ajattelutapa ja sellaista harrastaa tämä establishment joka tällä hetkellä määrittelee sen mikä on hyvää ja mikä huonoa, mikä on klassikko ja mikä unohdettava. tiedän että tämä on törkeä yleistys mutta jotain tuollaista olen ollut havaitsevinani

SisterRay 20.5.2005 12:49

Steven Spielberg

Lauri Lehtinen 20.5.2005 12:51
antti (20.5.2005 12:33)
Truffaut kirjoitti aikoinaan jotain siihen tyyliin että Howard Hawksin huonoinkin elokuva on aina kiinnostavampi kuin John Hustonin paras. paitsi että mä olen täysin eri mieltä, musta toi on ärsyttävä ajattelutapa ja sellaista harrastaa tämä establishment  joka tällä hetkellä  määrittelee sen mikä on hyvää ja mikä huonoa, mikä on klassikko ja mikä unohdettava. tiedän että tämä on törkeä yleistys mutta jotain tuollaista olen ollut havaitsevinani

Totta kai tuollaista puolueellisuutta esiintyy ja siihen saa puuttua, mutta joidenkin "yliarvostetuin ohjaaja" ‑haukkumisketjujen aloittaminen ei mielestäni oikeastaan pura tuota kuvailemaasi asetelmaa vaan pelkästään laittaa siihen miinusmerkin eteen – edelleen puhutaan enemmänkin tyyppien kuin elokuvien tasosta. Joidenkin veteraanikriitikoiden ja Claude Chabrolia puffaavien kulttuuribyrokraattien näköharhat ei rasita mua läheskään niin paljon kuin Hohtofoorumi/IMDB user comments ‑tyyppinen jollain tavalla muista erottuvien ohjaajien yleensä tylsämielinen dumaaminen, joka voidaan aina perustella jollain epämääräisellä yliarvostuksella.

P.S. Välimerkkien ja isojen alkukirjainten käyttämättä jättäminen voi saada viestin näyttämään tauhkalta.
Korson Antti 20.5.2005 12:58

Koitan parantaa tapani jos muistan. En mäkään ole ihan varma mitä asiaa näin negatiivisen ketjun aloittaminen palvelee mutta välillä on kiva narista. Noin yleisesti ottaen positiivisuus on musta aivan yliarvostettu juttu. Spielbergistä vielä, olen miettynyt että jos joku muu olisi tehnyt niin yltiötyperän elokuvan kuin Saving Private Ryan, kuinka helvetin isolla lekalla sitä olisi oikein lyöty?

(The Lukewarm.) 20.5.2005 13:42
Antti Tohka (20.5.2005 09:02)
Stanley Kubrick post- Barry Lydon aikakausi.

Haista nyt jo paska. Full Metal Jacket on helposti paras sotelokuva.

Olen Lehtisen kanssa tismalleen samaa mieltä. Olen lopen kyllästynyt jopa dissaamaan Hitchcockia ja Spielbergiä. (Duel taita olla paras tv-elokuva mitä olen koskaan nähnyt.)
Jarno Miettinen 20.5.2005 13:48

Michel Gondry

Steven Spielberg post-E.T

edit.

Hitchcockin viiden tähden elokuvia:

Psycho

Marnie

Vertigo

North by Nothwest

Rope

Shadow of a Doubt

edit.

Se että klasariohjaajia dissataan täällä on varmasti monelle ihan rentouttavaa

Seurausta alemmuuskomplekseista?
Antti Tohka 20.5.2005 13:48
(The Lukewarm.) (20.5.2005 11:43)
Antti Tohka (20.5.2005 09:02)
Stanley Kubrick post- Barry Lydon aikakausi.

Haista nyt jo paska. Full Metal Jacket on helposti paras sotelokuva.

Olen Lehtisen kanssa tismalleen samaa mieltä. Olen lopen kyllästynyt jopa dissaamaan Hitchcockia ja Spielbergiä. (Duel taita olla paras tv-elokuva mitä olen koskaan nähnyt.)

Full Metal Jacket on n. kahden tähden elokuva. Erityisen väsynyttä on elokuvan karski dialogi, jota joku Hohto- foorumilla kehui realistiseksi. Entä sitten. Äh, koko huttu on niin lapsellinen, että en yhtään ihmettele, miksi diggasin siitä niin paljon murrosiässä. Ilmeisesti et ole nähnyt esim. Kubrickin Kunnian kenttiä?

Musta sinä ja Lauri olette nyt missanneet tämän "keskustelun" pointin. Käsittääkseni oli nimenomaan herättää suukopua siitä, miksi jotkut ohjaajat nousevat toisten yhtä lahjakkaiden yläpuolelle. Se että ohjaajat, joita hukutaan ovat juuri niitä lahjakkaita ja omintakeisia johtuu vain siitä, että olisi naurettavaa haukkua jotain Joseph Merhiä ja Charles Bandia. Tietysti, jos olette väsyneet aiheesta keskustelemaan luulisi myös estävän teitä kommentoimasta keskustelua...mikäli tällaista lässytystä nyt voi keskusteluksi kutsua.
(The Lukewarm.) 20.5.2005 13:48
Antti Tohka (20.5.2005 11:32)
Mutta minua oikeasti häiritsee se, että jotkin ohjaajat kohoitetaan muiden yläpuolella ja samalla annetaan oikeus dissata tyylillisesti samankaltaisia (esim. Hitchcock vs. De Palma). Keskustelun suuntahan pitäisi olla jotain se on ihan paska koska, johon vastataan ei ole koska.

Eiköhän tämä johdu siitä, että De Palma nähdään Hitchcockin imitoijana. Tosin täytyy myöntää, että itse katsoisin esim. Dressed to Killin uudestaan paljon mielummin kuin Psychon.
Antti Tohka 20.5.2005 13:54
(The Lukewarm.) (20.5.2005 11:49)
Antti Tohka (20.5.2005 11:32)
Mutta minua oikeasti häiritsee se, että jotkin ohjaajat kohoitetaan muiden yläpuolella ja samalla annetaan oikeus dissata tyylillisesti samankaltaisia (esim. Hitchcock vs. De Palma). Keskustelun suuntahan pitäisi olla jotain se on ihan paska koska, johon vastataan ei ole koska.

Eiköhän tämä johdu siitä, että De Palma nähdään Hitchcockin imitoijana. Tosin täytyy myöntää, että itse katsoisin esim. Dressed to Killin uudestaan paljon mielummin kuin Psychon.

No imitoija ja imitoija. Mitä helvettiä sekin nyt meinaa. Jossain rap- musassa ideoiden ja biittien/kohatustausten lainausta kutsutaan samplaykseksi ja se on suuri kunnianosoitus samplattavaa kohtaan. Ei musta tarvitse olla mikään ehdoton auteur ollakseen helvetin hyvä ohjaaja. De Palmankin monet teokset ovat mielettömiä ihan ilman mitään lainailuakin (Phantom of the Paradise, Scarface, Casualties of the War, Carlito's Way, jne, jne). Ylipäätänsä koko De Palma/Hitchcock lässytys on ihan yhtä väsynyttä kuin Fräntiin mielipiteet.
(The Lukewarm.) 20.5.2005 13:55
Antti Tohka (20.5.2005 12:49)
Full Metal Jacket on n. kahden tähden elokuva. Erityisen väsynyttä on elokuvan karski dialogi, jota joku Hohto- foorumilla kehui realistiseksi. Entä sitten. Äh, koko huttu on niin lapsellinen, että en yhtään ihmettele, miksi diggasin siitä niin paljon murrosiässä. Ilmeisesti et ole nähnyt esim. Kubrickin Kunnian kenttiä?

shock.gif confused.gif shock.gif wacko.gif

Olen nähnyt kaikki Kubrickin elokuvat, paitsi Fear and Desire, jonka omistan VHS:llä, mutta en ole saanut katsotuksi. Omistan myös kaikki lyhärit.

Onko Dr. Strangeloven dialogi realistista tai vähemmän väsynyttä?

Kunnian polut on paskaa. Sentimentaalista, Kirk Douglas vetoista, manipulatiivista... Oli ihan käsittämätön tuska katsoa toi elokuva Orionissa.
(The Lukewarm.) 20.5.2005 13:59
Antti Tohka (20.5.2005 12:55)
No imitoija ja imitoija. Mitä helvettiä sekin nyt meinaa. Jossain rap- musassa ideoiden ja biittien/kohatustausten lainausta kutsutaan samplaykseksi ja se on suuri kunnianosoitus samplattavaa kohtaan. Ei musta tarvitse olla mikään ehdoton auteur ollakseen helvetin hyvä ohjaaja. De Palmankin monet teokset ovat mielettömiä ihan ilman mitään lainailuakin (Phantom of the Paradise, Scarface, Casualties of the War, Carlito's Way, jne, jne). Ylipäätänsä koko De Palma/Hitchcock lässytys on ihan yhtä väsynyttä kuin Fräntiin mielipiteet.

Joo, ei mulla olekaan mitään samplaysta vastaan. Ja musta Hitchcockin jalustalle nostaminen on jotain tosi outoa... Kuhan vain totesin tuon, että jotkut ihmiset pitävät originaalimpaa automaattisesti parempana.