Polanskin paras

Disco Studd 15.3.2005 14:40

Katsoin viikonloppuna melkein 39 asteen kuumeessa Inhon ja jouduin taas ihmettelemään, miten jotkut elokuvat voivat olla niin täydellisiä.

Mikä on sinun mielestäsi Romanin paras leffa ja miksi (se on muka parempi kuin Inho)?
sorsimus 15.3.2005 14:43

Tänään äänestin vuokralaista. Jonain muuna päivänä olisin saattanut kannattaa jotain muuta. Tuota luetteloa kun katsoo, niin voi vaan ihmetellä, miten tasalaatuisen kova ohjaaja Polanski on aina ollut.

Mitään vedenpitävää vastausta mulla ei ole kysymykseen, miksi Vuokralainen on Inhoa parempi, ovat itse asiassa aika samanlaiset elokuvat teemoiltaan, mutta muistaakseni Vuokralaisessa on ripaus mustaa huumoria, mikä muistaakseni Inhosta uupuu.
Spiritual Boxer 15.3.2005 14:54

Äänestin Vampyyrintappajia. Se ei suinkaan ole paras, mutta joka tapauksessa suosikkini lapsuusajoista asti.

Helvetin tiukkoja elokuvia, useammallekin soisi täydet pisteet.
Goose 15.3.2005 14:58

Samoilla linjoilla sorsimuksen kanssa eli tänään äänestin Vampyyrintappajat. Jonain muuna päivänä ehkä Vuokralaista, Rosemaryä ym.

Sikarin polton kummisetää Olli Alhoa lainatakseni "Täydellinen elokuva".
Korson Antti 15.3.2005 15:12

en väitä että Chinatown tai Rosemaryn painajainen on parempia kuin Inho mutten menisi niistäkään muttamaan yhtään mitään. hankala kysymys

JMustonen 15.3.2005 15:19

Hankala kysymys tosiaan, mutta äänestin Chinatownia joka on 70-luvun täydellisimpiä elokuvia.

Lauri Lehtinen 15.3.2005 15:22

Polanskin varhaiset lyhytelokuvat ovat parempia kuin yksikään noista. Saattaa kuulostaa snobistiselta itsekorostukselta, mutta on ihan rehellinen mielipide, joka mulla on ollut Tampereen Polanski-retrosta asti eli lähes 10 vuoden ajan.

Disco Studd 15.3.2005 15:31

Ajattelin tuota listaa kasatessani laittaa yhdeksi vaihtoehdoksi "varhaiset lyhärit" tjms. mutta jätin sen pois. En minä uskonut, että kukaan äänestäisi sellaisia, mutta väärässäpä olin jälleen...

Marienbad 15.3.2005 15:51

Vastaan Inho, koska tuon elokuvan näkökulmakerronta on mieletön saavutus etenkin kun päähenkilö on hahmoista sieltä vaikeammasta päästä: mielisairas/skitsofreenikko. Eräs jo tähänkin ketjuun vastannut elitisti sanoi kerran, että "se on elokuva jota en halua nähdä enää uudestaan", minkä ymmärrän mutta en itse allekirjoita. Tapa jolla Polanski PAKOTTAA katsojan sairaan mielen sisälle on armoton, ahdistava ja mestarillinen.

Myös Vuokralainen sijoittuu korkealle. Öiset ja vainoharhaiset kuvat (unet?) friikkitalosta ja vastakkaisista ikkunoista ovat neron kynästä ja kamerasta.
Martin 15.3.2005 15:57

Äänestin Rosemaryn Painajaista. Vaikea oli valinta sen ja Vuokralaisen välillä, mutta kuten niin monella muullakin – tänään tällä tavalla, huomenna ehkä toisin.

En tiedä olenko edes kovin oikeutettu äänestämään, koska näkemättä on seuraavat: Cul-de-sac, Macbeth ja Pirates (ja ehkä Tess). En tosin usko, että muuttaisivat mielipidettäni. Vampyyrintappajat tosin saattaisi muuttaa; näkemisestä on aikaa varmaan toistakymmentä vuotta ja muistikuvat ovat hatarat, mutta erittäin positiiviset.
Plissken 15.3.2005 16:03

Inho tai Chinatown. Päivän mukaan, useimmiten kuitenkin Inho. Ehkä intensiivisin näkemäni elokuva juuri noista katsojan sairaan mielen näkökulmaan asettamissyistä, joita aiempana jo fiilisteltiin. Inhosta löytyy myös yksi suosikkilopetuksistani.

Nicholsonin ja Hustonin nilkkimäinen karisma tekee Chinatownista kovan luun myös viileimpien elokuvien listalla.
netzach 15.3.2005 16:03

Annan ääneni Bitter moonille kun muut eivät osaa arvostaa tätä loistavaa kuvausta rakkauden hienoudesta, riivaamisesta ja sen muuttumiseksi perversioiksi ja vihaksi. Eli ihan normaalia siis.

Plissken 15.3.2005 16:05
netzach (15.3.2005 16:04)
Annan ääneni Bitter moonille kun muut eivät osaa arvostaa tätä loistavaa kuvausta rakkauden hienoudesta, riivaamisesta ja sen muuttumiseksi perversioiksi ja vihaksi. Eli ihan normaalia siis.

Kiva kun BM:iakin kompataan, eihän siinäkään mitään vikaa ole. Sikanaamarikohtaus on ihan ässä.
Plissken 15.3.2005 16:12
Lauri Lehtinen (15.3.2005 15:23)
Polanskin varhaiset lyhytelokuvat ovat parempia kuin yksikään noista. Saattaa kuulostaa snobistiselta itsekorostukselta, mutta on ihan rehellinen mielipide, joka mulla on ollut Tampereen Polanski-retrosta asti eli lähes 10 vuoden ajan.

Jaksatko kertoa näistä enemmän?

IMDB:n user comment Rozbijemy zabawesta kuulostaa ainakin asialliselta:

It's a small tale about a group of young thugs who aren't invited to a school costume party so they decide to invite themselves and beat up everyone.
Jarno Miettinen 15.3.2005 16:15

Äänestin Chinatownia, mutta myös Inho, Rosemaryn painajainen ja Veitsi vedessä ovat viiden tähden leffoja.

edit. Lyhytelokuvista ainakin Kaksi miestä ja kaappi oli arkiston viimekertaisessa Polanski-retrossa. Helvetin hyvä. Niin ja parhaat musat on Veitsi vedessä-filmissä.