Mistä luopua

Antti Tohka 15.10.2004 15:57

Henkilökohtainen kysymys, mutta miten ja millä perusteilla pystytte luopumaan ostamistanne DVD:stä.

Itselläni on 150-200 levyä, jotka eivät mahdu oikein mihinkään.

Kaiken roskan olen jo myynyt/myymässä.

Eilen yritin pähköillä, mistä luopuisin seuraavaksi.

Olen käynyt läpi jo vaiheet:

1. Paskat leffat kiertoon

2. Älä säilytä kokonaisuuksia (esim. täydellisen Bruckheimer- sarjan keräämisestä olen jo luopunut, mitä seuraavaksi...blaxploitaatiosarja?)

4. Myy leffat, joita et todennäköisesti jaksa seuraavan vuoden aikana katsoa (useita leffoja on lähtenyt muovissa myyntiin).

3. Myy perusteokset, joita et henkisesti tarvitse (esim. Django, The Rock, Men Behind the Sun, The Mission, jne ovat lähteneet kokoelmista)

Seuraavaksi edessä:

1. Myy perusteokset, jotka olet juuri katsonut, jos ne eivät kuulu ns. "tärkeämpää kuin vesi" – sarjaan.

2. Myy kaikki muut tallenteet, paitsi ne, jotka tekevät elämästäsi elämisen arvoisen.

3. Kaikki sileäksi. Rupea käyttämään heroiinia, niin materialismipulmat ratkeavat.

Olenko unohtanut jonkun vaiheen? Onko muilla vastaavia ongelmia?
Jumbu 15.10.2004 16:08

Mä olen laittanut kiertoon muutamia leffoja sillä perusteella, että ne ovat "helposti saatavilla muutenkin" eli pyörivät telkkarissa muutaman vuoden välein tai löytyvät helposti kirjastosta (tai kovan tarpeen iskiessä Anttilan alelaarista/huuto.netistä). Tosin mikään näistä tällä tavoin liikkeelle lähteneistä ei ole ollut mikään erityisen tärkeä leffa mulle. Yksi vaihtoehto on, että hommaat tallentavan dvd-soittimen ja vitusti dvd-ärriä.

MiR 15.10.2004 16:20
Jumbu (15.10.2004 16:09)
Yksi vaihtoehto on, että hommaat tallentavan dvd-soittimen ja vitusti dvd-ärriä.

...ja et pistä niitä kiekkoja mihinkään kansiin vaan sellaisiin komeankokoisiin albumeihin.
Antti Tohka 15.10.2004 16:34

No yhtähyvin mä voin vaikka pistää kynttilän perseeseeni ja kuvitella, että se on se mun DVD- kokoelma. Ajatuskin jostain DVDr:stä saa mut voimaan pahoin. yyhh, hyöh, yök.

Toni Halonen 15.10.2004 16:39
MikaR (15.10.2004 15:21)
Jumbu (15.10.2004 16:09)
Yksi vaihtoehto on, että hommaat tallentavan dvd-soittimen ja vitusti dvd-ärriä.

...ja et pistä niitä kiekkoja mihinkään kansiin vaan sellaisiin komeankokoisiin albumeihin.

Tai laitat ne alkuperäiset levyt kansioihin ja tunget kannet varastoon/tutun autotalliin tms..
Jumbu 15.10.2004 16:44

Tai hommaa isompi kämppä. Tosin luulisi, että 150-200 dvd:n majoittamisessa ei pitäisi olla ongelmia. Jollei asu jossain komerossa.

Antti Tohka 15.10.2004 16:45

Hmm.

Jos pistäisin osan levyistä ja kansista tosiaan kansioihin...Mä olen kyllä ihan saletti, että hirveän vaivan jälkeen pääsee vain poru, koska eihän se kokoelma siellä kansiossa miltään kokoelmalta näytä. Mut joo, alamme olla oikeilla jäljillä.
MiR 15.10.2004 16:48

Jos yhtään löytyy nikkarin/timpurin vikaa niin voisit tietysti tehdä juuri tilaan ja tarkoitukseen sopivat hyllyt itsellesi. Omat hyllyni ovat "made in koti" ja ihan tyytäväinen olen ollut.

Antti Tohka 15.10.2004 16:49
Jumbu (15.10.2004 14:45)
Tai hommaa isompi kämppä. Tosin luulisi, että 150-200 dvd:n majoittamisessa ei pitäisi olla ongelmia. Jollei asu jossain komerossa.

Tässä on nyt se ongelma, että en asu yksin. Kumppanin mielestä DVD- levyt ovat rumia (vinyylit onneksi sentään kauniita) ja satakin levyä on ihan liikaa. Lisäksi sama henkilö ehdottelee jatkuvasti, että muutetaan maalle, "koska sun levyt mahtuisivat johonkin (vitun) kartanoon paremmin". Ehkä niin, mutta mä en mahdu maaseudulle.

Olen ihan vakavasti miettinyt työhuoneen vuokraamista jostain ihmisten ilmoilta.
Young Hova 15.10.2004 16:57

Laita ne johonkin kaappiin, jossa on ovet. Niin ettei ne näy koko ajan.

Reaalivaihtoehtona myös se, että myyt huoletta pois ihan kaikki elokuvat, joita et usko katsovasi seuraavan parin vuoden sisällä, ja joista tiedät, ettei niistä tule harvinaisuuksia. 2 vuoden kuluttua niistä voi olla jo paremmat versiot ja sitten on hauskaa ostaa ne uudet, koska ostaminen on niin kivaa ja helpompaa kuin esim dvd:n katsominen saati säilytys.
netzach 15.10.2004 17:18
Antti Tohka (15.10.2004 15:50)
Kumppanin mielestä DVD- levyt ovat rumia (vinyylit onneksi sentään kauniita) ja satakin levyä on ihan liikaa.

Jumalauta! Akkako se päättää talossa mikä on kaunista ja mikä ei. Sen kauniimpaa kuin iso läjä dvd:itä, cd:itä ja etenkin vinyyleitä ei voi olla. Olisipa jollain naisellakin samanlaisia kokoelmia.

Mulle ei ole valittanut kuin äiti smile.gif . Ei enää uskalla käymäänkään tulla kun saa stressikohtauksen kun näkee "mihin se poika on rahansa laittanut".
Bad Rain 15.10.2004 17:19

Voihan sitä alkaa keräilemään postimerkkejä jos ne vitun kansiosysteemit alkaa kiinnostamaan.

Suomen Filatelistiliitto

Nyt on hiljattain ilmestynyt joku kiva muumimerkkikin.
Antti Tohka 15.10.2004 17:22
Bad Rain (15.10.2004 15:20)
Voihan sitä alkaa keräilemään postimerkkejä jos ne vitun kansiosysteemit alkaa kiinnostamaan.

Suomen Filatelistiliitto

Nyt on hiljattain ilmestynyt joku kiva muumimerkkikin.

OK, OK. Tulin järkiini. Ei kansioita, ei äpäröintiä.
Antti Tohka 15.10.2004 17:23
netzach (15.10.2004 15:19)
Antti Tohka (15.10.2004 15:50)
Kumppanin mielestä DVD- levyt ovat rumia (vinyylit onneksi sentään kauniita) ja satakin levyä on ihan liikaa.

Jumalauta! Akkako se päättää talossa mikä on kaunista ja mikä ei. Sen kauniimpaa kuin iso läjä dvd:itä, cd:itä ja etenkin vinyyleitä ei voi olla. Olisipa jollain naisellakin samanlaisia kokoelmia.

Mulle ei ole valittanut kuin äiti smile.gif . Ei enää uskalla käymäänkään tulla kun saa stressikohtauksen kun näkee "mihin se poika on rahansa laittanut".

No asunto on sen, joten tavallaan päättää...
drake2j 15.10.2004 17:26
Reaalivaihtoehtona myös se, että myyt huoletta pois ihan kaikki elokuvat, joita et usko katsovasi seuraavan parin vuoden sisällä, ja joista tiedät, ettei niistä tule harvinaisuuksia. 2 vuoden kuluttua niistä voi olla jo paremmat versiot ja sitten on hauskaa ostaa ne uudet, koska ostaminen on niin kivaa ja helpompaa kuin esim dvd:n katsominen saati säilytys.

Tuo Kallen viimeisin vinkki on varmasti taloudellisesti (ja muutenkin) järkevin. Itselläni on täysin sama ongelma kuin Antilla, sillä erotuksella että levyjä on noin kymmenkertainen määrä (tarkalleen ottaen 1487 kpl), enkä edes ole aikeissa yrittää päästä niistä eroon. Useamman vuoden ajan on kuitenkin ollut tarkoitus väsätä levyille jonkinlaiset hienot dvd-hyllyt, mutta niiden suhteen en toistaiseksi ole saanut vielä mitään aikaiseksi. Toki kokoelmien on oltava hienosti esillä, eikä missään vaatekaapin pohjalla tai kansioissa.