Mistä luopua

Romero 17.10.2004 11:04
Antti Tohka (15.10.2004 22:32)
Mitä tulee tavaroiden jemmaamiseen esim. sängyn alle, niin sängyn alle jemmataan esim. matkalaukku tai vieraspatja. Levyjen piilottelu jossain niiden arvolle sopimattomassa paikassa on vain yksinkertaisesti väärin.

Niinpä, voit uskoa että minua alkoi edellisessä kämpässä asuessa pikkuhiljaa vituttamaan sekalaisten leffapinojen majailu nurkissa, pöytien alla ynnä muissa pölyisissä ja kokoelman tunnearvolle sopimattomissa paikoissa joihin tilanpuute ne ajoi. Harmi ettei tuo hyllyjen ostaminen/tekeminen ole sinulle sopiva ratkaisu, itse väsäsin työhuoneeseen 6" höylälaudasta seinähyllyt: Vievät loppujen lopuksi perkeleen vähän huonetilaa eikä ollut kallis ratkaisu, esteettisyydestä (muissa kuin omissa silmissäni) en tiedä muttei muija ole ainakaan toistaiseksi kävelemäänkään lähtenyt – enemmän se tästä vaihtoehdosta tykkää kuin aiemmasta Pisan tornien pienoismallien rykelmästä. Mainitsemasi levymäärä ei vaatisi edes kovin kummoisen kokoista telinettä joten en uskoisi sellaisen sijoittamisen olevan mahdoton operaatio kunhan jaksat jonkin aikaa maanitella.
Kat 17.10.2004 14:06

Minulla on myös luopumisongelma, en millään malttaisi luopua leffoista. Tuntuu vaan, että noita kertyy välillä sitä vauhtia, että koko ajan saa kehitellä jotain ratkaisua, miten mahtuvat hyllyyn. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että vhs:t ja kirjat on täytynyt heittää johonkin laatikoihin. Tärkeysjärjestyksessä dvd:t menevät niiden ohi.

Dotcom 17.10.2004 16:34

Teetätin dvd/cd-hyllyn joka on aika tyylikkään näköinenkin. Kaveritkin ovat kehuneet. Levyjä mahtuu jotain 350, kassuja noin 80 ja cd-levyjä joku 250-300. Laajennettavuus on periaatteessa rajaton, koska mä suunnittelin homman niin, että hyllyjä voi laittaa vierekkäin niin että ne näyttävät yhtenäiseltä.

Edit: Mä oon kelaillu kanssa ihan noiden dj-ystävien tarpeita ja periaatteessahan tästä pystyy modifoimaan myös vinyyliystävällisen kokonaisuuden johon mahtuu aivan helvetisti vinyyliä. Kustannukset noista kahdesta hyllystä olivat jotain 250 euroa, joten 125e per hyllä on mielestäni varsin vähän kun ottaa huomioon hyllyjen ulkonäön.
Jumbu 17.10.2004 16:46
Dotcom (17.10.2004 15:35)
Teetätin dvd/cd-hyllyn joka on aika tyylikkään näköinenkin. Kaveritkin ovat kehuneet. Levyjä mahtuu jotain 350, kassuja noin 80 ja cd-levyjä joku 250-300. Laajennettavuus on periaatteessa rajaton, koska mä suunnittelin homman niin, että hyllyjä voi laittaa vierekkäin niin että ne näyttävät yhtenäiseltä.

Pistä kuva niin päästään mekin kehumaan.
kongon oskari 17.10.2004 22:32
Antti Tohka (15.10.2004 15:58)
Olenko unohtanut jonkun vaiheen? Onko muilla vastaavia ongelmia?

Auton takakontissa on aina sen verran tilaa, että parisataa dvd-koteloa kulkee siellä "toistaiseksi"

Työpaikalta voi löytää hyviä säilytyspaikkoja. Kirjoituspöydän laatikoista kaikki roina pois ja levyt tilalle. Jos on mahdollista saada vaatekaappi jostain sosiaalitilasta, niin sinnekin sopii yhtä ja toista.
jukkasil 18.10.2004 09:29

Meillä tämä kysymys on ratkaistu seuraavasti:

Meidän taloon (sisustusmielessä) ei ns. lastulevyhässäköitä tuoda/huolita, niinpä etsimme vuosia sopivaa ratkaisua elokuvien järkevään säilyttämiseen. Vaimon mummo siirtyi sitten dementiaosastolle omasta mökistään ja hänen romuistaan löytyi vaimon vaarin vanha palkintokaappi (ukko kuollut jo 70-luvun alussa, oli yleisurhoilija joskus 30/40-luvulla). Kaappi on tyylikäs, funkkistyyppinen tummaksi petsattu 40-luvun tuote (mittatilaustyönä aikoinaan tehty), jossa isot limittäin liukuvat lasiovet + kaksi vetolaatikkoa alhaalla, hyvässä kunnossa kaiken lisäksi. Kaappiin mahtuu kaikki meidän osto-DVD:t ja VHS:t (nauhoitukset ja DVDr:t on sitten jossain ihan muualla), eli n. 1000 kpl yhteensä. VHS:siä olen siirtänyt tästä pois uusien DVD:den tieltä. Tyttären DVD:t ja VHS:t ovat vetolaatikoissa. Tämä ei siis maksanut mitään, mökin siivoojat (vaimon vanhemmat) olisivat heittäneet sen roskalavalle (ihmiset ovat idiootteja), jos me emme olisi saapuneet sopivasti paikalle. Nyt sitten nämä samat ihmiset ovat kateellisia, kun näkevät saman kaapin uudessa käytössä!

Maaseudusta ja Kepusta: Asun muuten kepukunnassa ja maalla, eikä sijainnilla ole ollut mitään merkitystä allekirjoittaneen elokuvien keräämiseen ja katseluun, eikä varsinkaan niiden varastointiin. Allekirjoittanut "mahtuu" myös 10000 m2 tontille huomattavasti paremmin kuin 37 m2 yksiöön, jossa aiemmin asuin. Traktoritkaan eivät elokuvien katselua häiritse, omien elokuvien kuvaamista kylläkin silloin tällöin. Samoin paskanhaju nyt vain sattuu olemaan aika globaali ilmiö, se ei ole sijaintikohtainen erityispiirre. Kepulaisista tai muistankaan uskonlahkoista emme välitä eikä ne myöskään kiinnosta, niinpä saamme olla täällä ihan rauhassa.
Alien Sun 18.10.2004 09:36

Landella ja Hesalla ei ole mitään muuta eroa kuin se, että Hesaan on tiivistynyt helvetin paljon landeja pienelle alueelle. Koko suomihan, Helsinki mukaan lukien on yksi vitun lande.

Edit.

Myy koko paska ja ala narkkaamaan. Itse olen myynyt säännöllisesti koko roskan ja aloittanut keräämisen aina uudelleen, tällä hetkellä vaatekaapissa lojuu haalareiden lisäksi lähes kolmesataa kiekkoa ja jonkin verran kasetteja.
Spiritual Boxer 18.10.2004 13:04
Antti Tohka (15.10.2004 23:32)
Mitä tulee tavaroiden jemmaamiseen esim. sängyn alle, niin sängyn alle jemmataan esim. matkalaukku tai vieraspatja. Levyjen piilottelu jossain niiden arvolle sopimattomassa paikassa on vain yksinkertaisesti väärin. Ethän sä lastasikaan pistäisi sängyn alle "varastoon".

Tämän hetkinen huoneeni on hieman reilut 10 neliöä, joten kaikki paikat jossa levyjen päälle ei astu ovat käytössä. Lapseni olen teipannut kattoon.
MiR 18.10.2004 13:08
Spiritual Boxer (18.10.2004 13:05)
Tämän hetkinen huoneeni on hieman reilut 10 neliöä, joten kaikki paikat jossa levyjen päälle ei astu ovat käytössä

No sitten vain ilmatilaa käyttöön periaatteella: "keittiötikkaiden ylimmältä askelmalta varpistamalla yletän ylimmän hyllyn alareunaan"
Dotcom 21.10.2004 15:39

Mä koitan säätää sitä kuvaa (en mä osaa käyttää näitä koneita). Siis periaatteessa kyse on "vain" modifoidusta hyllystä, jonka pohjapiirrustuksen KaKui tännekin joskus vuoti.

k-mikko 21.10.2004 15:55
Dotcom (21.10.2004 14:40)
Mä koitan säätää sitä kuvaa (en mä osaa käyttää näitä koneita). Siis periaatteessa kyse on "vain" modifoidusta hyllystä, jonka pohjapiirrustuksen KaKui tännekin joskus vuoti.

Luulen tietäväni hyllyn mistä on puhe. Itse tein vastaavan tosin kokonaan puusta cd-levyille vuosi sitten. Ihan ok:n näköinen ja kompakti säilyttää yli 400 levyä, vaikka aikaa paloi eikä edes tullut kovin halvaksi. Mutta kauppojen cd-hyllyt oli aika heikkoja esityksiä.

Muuten täällä on ollut tuttuja ideoita: nauhoitetut vhs:t on säilytyslaatikoissa sängyn alla, alkuperäiset vhs:t Lundiassa piilossa "ylimääräisessä" huoneessa FIX:t edessä muut takana toisessa rivissä, dvd:t esillä Ikean vitriinikaapeissa olohuoneessa. Kuulemma dvd:t on ihan siedettävän näköisiä, mutta paskaiset keltaiset ja punaiset isot nauhojen muovikopat eivät soveltuneet sisustuselementiksi olohuoneeseen. Maantieteellinen sijainti kehä-ykkösen ja ‑kolmosen välissä pitää traktorit poissa näkyvistä, mutta asunnossa on sitten sen verran tilaa, ettei ole pakko syödä pelkkää pizzaa.
Ehetyz 21.10.2004 17:39

Itselläni ei vielä vähään aikaan tule vastaavaa ongelmaa vastaan. 250 DVD:n kokoelma on aakkosjärjestyksessä kirjahyllyssä, ja tilaa on nopeasti laskettuna vielä n. 120 levylle. VHS:t ovat kaapissa piilossa.

Yritin jossain vaiheessa myydä DVD:itä, ja joitakin arvottomia Albert Pyun-kökköjä ja huonoja DTV-kauhuleffoja tuli vietyä vaihtoon, mutta jo parin kuukauden päästä tuli armoton vitutus, ja "nyt tekisi mieli katsoa se leffa" ‑fiilis.
Disco Studd 24.10.2004 15:19

jukkasil on ainoa tuntemani ihminen joka on saanut maallaisuuden näyttämään coolilta.

Ja minun ratkaisuni kaikkiin tässä ketjussa esiin tulleisiin ongelmiin on helppo ja suositeltava: en kerää paljon leffoja. Käyn teattereissa.
jukkasil 25.10.2004 12:21
Disco Studd (24.10.2004 15:20)
jukkasil on ainoa tuntemani ihminen joka on saanut maallaisuuden näyttämään coolilta.

Kiitos.

Hieman vielä tästä maallemuuttamisesta:

Allekirjoittaneen tapauksessa maallemuutto vain tapahtui, koska rakastuin kaupungista maalle muuttaneeseen vapaaseen taiteilijaan (tavattiin kylläkin ensimmäisen kerran täysin "urbaaneissa olosuhteissa" eli turkulaisessa kapakassa) ja käytännössä kahden kämpän ylläpitäminen oli ihan turhanpäiväistä/kallista toimintaa (toinen Turun keskustassa Yliopistonkadulla, toinen tämä maatila Sauvossa), eli varsinainen maallemuutto oli sitten luonnollisin vaihtoehto. 7 vuotta olen asunut täällä, enkä kadu sitä pätkääkään. En tiedä kuinka trendikästä tms. maallemuutto nykyään on, mutta selkeästi ainakin täällä meillä päin näkyy seuraava ilmiö: ihmiset ostavat edullisia maatiloja (rintamamiestalo, navetta/ulkorakennus, puutarha, tilan pellot myyty jollekin paikalliselle traktoripirulle jo aemmin) ja muuttavat kaupungin keskustoista ja lähiöistä maalle. Töissä he käyvät edelleen kaupungeissa päivittäin. Tämähän on tietysti kiinni täysin jokaisen ihmisen elämäntilanteesta, kaikille tämä ei sovi.

Sauvossahan asukkaita on 3000. Näiden lisäksi kesät täällä viettää 3000 mökkiläistä, jotka tulevat pääasiassa juuri kehä III:n sisäpuolelta. Täällä on meren rannassa Osmanlahti-niminen tonttialue (iso korkea kallio meren rannassa), johon on nyt parin vuoden aikana rakennettu valtavia design-ökytaloja (tornia ja muuta mautonta löytyy) ilmeisesti pääkaupunkiseuduilta tulleiden toimesta. Tontit ei maksa yhtään mitään ja maisemat ovat hienoja, siksi kai näitä ihmisiä tänne sitten muuttaa.

Toisaalta, jos ajattelee meidänkin taloa niin sen ostohinnalla ei saisi lähimmästä "isosta" kaupungista (= Turusta) minkään tason taloa, korkeintaan jonkun vanhan rupuisen yksiön, Helsingistä puhumattakaan. Meillä ei ole naapureita (eikä minua naapurit kiinnostakaan), emme kuitenkaan asu metsässä (= 30 metrin korkuisen kallion juuressa) ja kunnan keskustaan on näköyhteys (= alle kilometri). Keskiaikainen kirkko näkyy meidän pihasta ja pihalla voi ihan rauhassa "kylähulluilla" (esim. juosta kännissä alasti tai muutta yhtä pätevää toimintaa), eikä kukaan ulkopuolinen reagoi siihen mitenkään!

Elokuvaharrastajan kannalta vanhat maatalot ovat asiallisia paikkoja. Esimerkiksi meillä on pihassa 500 m2:n (ja 5 metriä korkea) vaja, jossa olemme kohtauksia lavastaneet/kuvanneet omiin lyhytelokuviimme ja tätä tilaa tulemme käyttämään vastaavaan toimintaan tulevaisuudessakin. Samoin vajassa pystyy näyttämään hyvinkin video/Super 8/16 mm:sellä projektorilla elokuvia valkokankaalle kesäiltoina ja onhan siellä navetan vintillä vielä yli 100 m2:n tila tyhjänä, johon voisi vaikka oman "kotiteatterin" rakentaa, jos kiinnostusta, aikaa ja rahaa joskus

riittää ... Maalla tärkein väline on oma toimiva auto, jolla pääsee sieltä tarvittaessa nopeasti pois ja takaisin. Itse käyn viikoittain töidenkin takia muutamassa kaupungissa (Mänttä, Kotka, Salo ja Turku), eli tämä tuo vaihtelua rauhalliseen maatilamme elämään.
Antti Tohka 25.10.2004 12:30
jukkasil (25.10.2004 10:22)
Elokuvaharrastajan kannalta vanhat maatalot ovat asiallisia paikkoja. Esimerkiksi meillä on pihassa 500 m2:n (ja 5 metriä korkea) vaja, jossa olemme kohtauksia lavastaneet/kuvanneet omiin lyhytelokuviimme ja tätä tilaa tulemme käyttämään vastaavaan toimintaan tulevaisuudessakin. Samoin vajassa pystyy näyttämään hyvinkin video/Super 8/16 mm:sellä projektorilla elokuvia valkokankaalle kesäiltoina ja onhan siellä navetan vintillä vielä yli 100 m2:n tila tyhjänä, johon voisi vaikka oman "kotiteatterin" rakentaa, jos kiinnostusta, aikaa ja rahaa joskus

riittää .

Koskas Jukka järjestää elitisteille böndefestarit tuossa vajassa? Ensiksi katsotaan leffoja ja juodaan sahtia, sitten käydään saunassa, sitten ruvetaan tappelemaan ja lopulta sammutaan lehmänpaskaan.

Night Visions goes Heinähattula?