2000-luvun viiden tähden elokuvat

Young Hova 12.7.2004 14:58

Mitäs näitä nyt on. Kärki:





24 Hour Party People

Bad Boys II (noin 9. katselukerran myötä nousi 5 tähteen)

Cidade de Deus

Crouching Tiger, Hidden Dragon

Dancer in the Dark

Irreversible

Lost in Translation

Moulin Rouge!

Mulholland Drive

Sånger från andra våningen



seuraavat:

Autobonus

Battle Royale

Elsker dig för evigt

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Henkien kätkemä

Kill Bill

LOTR
Martin 12.7.2004 15:06

Ainakin lisäksi Amelie ja Kill Bill 1-2

k-mikko 12.7.2004 15:39

Training Day



The Others

Kill Bill vol 1



Näistä olen varma, muutamasta muusta en ihan, joten jätetään ne pois.
Matti Erholtz 12.7.2004 15:43

Battlefield Baseball, Versus, Aragami, 2LDK, In the Mood For Love, Ong Bak, PTU. Ehkä Zatoichikin...

Jamais 12.7.2004 16:04

IMDb:n luetteloon oli kertynyt vuodesta 2000 lähtien 58546 nimekettä (mukana tietenkin myös tv- ja minisarjat). En tiedä mitkä näistä tulevat jäämään ihmisten mieliin unohtumattomina klassikoina. Tässä vain muutama esimerkki positiivisesti yllättäneistä teoksista:





*Claude Chabrol: Merci pour le chocolat

Hauskan symbolinen, hidastempoinen suspense vanhalta tekijältä. Hitchcock-hengessä tehty.



*Witold Leszczynski: Requiem

Todella hyvä elokuva, tässä elokuvassa käytiin läpi elämän tarkoitus, ei sen vähempää. Ei voi muuta kuin kehua.



*Lars von Trier: Dancer in the Dark

Kopioin tämän hävyttömästi herra Kinnusen listalta. Trierin ehkä tähän mennessä voimakkain työ. Katsojan tunnereaktioita käsitellään taitavasti läpi elokuvan.



*Kar Wai Wong: Fa yeung nin wa

In the Mood for Love. Kaunis elokuva, vie mukanaan. Antaa katsojalleen paljon.



*Robert Altman: Gosford Park

Imaiseva tarina, hyviä näyttelijöitä ja muutenkin sujuvaa katsottavaa.



*John Waters: Cecil B. Demented

Onnistunut Waters-elokuva.



Suomalaisesta osaamisesta ehkä mieleenpainuvin oli Lapsui/Lehmuskallio dokumentaarinen yhteistyö Elämän äidit. Ja tietenkin Kaurismäki.



Lisäksi muuten vain mukavaa katsottavaa: Bowling for Columbine, Gangs of New York, Adaptation, Shrek, Requiem for a Dream, Wo hu cang long, Ying xiong, Hollywood Ending, Tillsammans, Memento, Traffic... Ja paljon muuta oleellista mitä varmaan tässä yhteydessä ei tule mieleen.



(Edit: Lause "dialogi oli henkeäsalpaavaa" on niin ärsyttävä klisee että poistin sen itseäni häiritsemästä. nm.)
Artemisa Absinthium 12.7.2004 16:25

Narc



Bubba ho-tep

Devil's Backbone

Wild zero
Antti Tohka 12.7.2004 16:45

Helvetin vaikea kylla nimeta muita puhtaita 5 tahden leffoja talta vuosituhannelta kuin BR.





Naita 4.5-5 tahden kategoriaan kuuluvia leffoja onkin sitten enemman:



LOTR 1-3

Pirates of Caribian

Kill Bill vol. 1

Traffic

Tillsammans

Capturing the Friedman's



Tosi paljon on kylla jaanyt perussettiakin nakematta (esim. Dogville, Sanger fran.., Henkien katkema, City of God, The Pianist, jne.). Ulkomailla oleskelun vuoksi, on tullut katsottua tavallista vahemman ei amerikkalaisia uusia elokuvia.

Paras kotimainen so far on ollut Haaveiden keha ja paras ei amerikkalainen La Pianiste, joka sekaan ei nyt mikaan merkkitapaus ollut.



Toista se oli 90- luvulla, jolloin jo vuonna 90 ilmestyivat muotovaliot: Miller's Crossing, Goodfellas...
sorsimus 12.7.2004 16:56

Suoraan IMDb:n Vote Historystani: Eli 9-10 pojoa saaneet 2K- aikakauden pätkät:





Lost In Translation

Amelie

Monsoon Wedding

Henkien kätkemä

In the Mood for Love

Miesten vuodenaika



Sekä 2 lyhäriä:



Trukkikuski Klaus- ensimmäinen työpäivä

For the Birds



Alkääkä luulko, että suurin osa noista teidän esiintuomistanne on muka näkemättä... devil2.gif:)' />
Kat 12.7.2004 16:58

Näin nopeasti ajateltuna tulee mieleen viimeisin, eli Oldboy.

(The Lukewarm.) 12.7.2004 17:51

20 ensimmäistä, jotka päähäni pälkähtivät ja sopivat kuvaukseen omassa subjektiivisessa objektivismissani:





Wonder Boys (Hanson, 2000)

Yi yi (1+2/A one and A Two, Yang, 2000)

Fa yeung nin wa (In the Mood For Love, Wong, 2000)

Dancer in the Dark (Trier, 2000)

Monday (Tanaka, 2000)

La Pianiste (Haneke, 2001)

The Royal Tenenbaums (Anderson, 2001)

Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain (Jeunet, 2001)

Éloge de l'amour (Godard, 2001)

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (Jackson, 2001)

The Man Who Wasn't There (Coen, 2001)

Sungnyangpali sonyeoui jaerim (Resurrection of the Little Match Girl, Jang, 2002)

Full Frontal (Soderbergh, 2002)

Hable con ella (Almodovar, 2002)

Adaptation. (Jonze, 2002)

Love Liza (Louiso, 2003)

Bodysong (Pummell, 2003)

Lost in Translation (Coppola, 2003)

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Gondry, 2004)

Notre musique (Godard, 2004)
Raimo Miettinen 12.7.2004 18:18

Emmauksen tiellä, ei ollut vielä mainittu ja tuli ainoana mieleen.

Ilja Rautsi 12.7.2004 19:19

Amelie



Henkien kätkemä

LotRit

Adaptation.

Viisi vuodenaikaa

Mulholland Drive

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Unelmien sielunmessu

Toisen kerroksen lauluja

Kill Bill 2



...tulevat nyt mieleen, lisää ehkä myöhemmin.
(The Lukewarm.) 12.7.2004 19:40

Vaikka mitä suurimpana Lynch fanina mieli tekisi antaa Mulholland Drivelle täydet miljoonat pojot, ei siitä sotkusta viittä tähteä saa aikaiseksi millään. Toki se on tullut nähtyä useammin kuin yksikään noista kahdestakymmenestä, mutta lähinnä sitä on tullut hinkattua, jotta löytäisi ne miljoonat syyt minkä takia siitä ei pidä niin paljon ja mistä siinä pitää... Jos elokuvan suuruden määrittää irralliset täydellisyydet ja tarpeeksi hyvä viimeinen puolisko, niin ehkä sitten MD on tuota kastia. Itse pyrin aina katsomaan kokonaisuutta, ja sellaisena MD on vain Lost Highwayn epäviehättävä pikkusisko.

Ilja Rautsi 12.7.2004 19:51

Epäviehättävä sinusta, helvetin kaunis minusta.





Edit: täällä keskustelua elokuvasta, ei nyt tässä aleta jankkaamaan yksittäisistä tapauksista.
QCine 12.7.2004 23:02

Täähän onkin pirun hankala, tästähän voi päätellä, että oma rima on ihan maskulana!





Ei tule mieleen mitään muita kuin "Sånger från andra våningen" ja van Santin "Elephant"...