Julkaistu: 2010-02-03T11:46:23+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Kim Jin-won
Uusien gorno-elokuvien aalto ei ota laantuakseen ja pinnalle nousee toinen toistaan kipeämpiä ja sadistisempia teoksia usein asiaan kuuluvan hypen saattelemana. Nick Palumbon raju Murder-Set-Pieces (2004) näytti suuntaa kohti äärimmäisyyksiä ja vastikään samankaltaisesti kohautti Kōji Shiraishin ohjaama japanilainen kidutusoperetti Grotesque (2009). The Butcher tulee Etelä-Koreasta ja vaikka Kim Jin‑wonin ohjaama elokuva onkin valmistunut jo vuonna 2007, se näkee päivänvalon kansainvälisillä markkinoilla vasta nyt.
Elokuva sijoittuu hylättyyn teurastamoon, jossa kuvataan snuff-elokuvaa myytäväksi Amerikan markkinoille. Kidnapattuun ryhmään kuuluu Jae‑hyun, hänen vaimonsa Jung-yeon sekä kaksi sivullisiksi jäävää miestä. Heidän kiduttajanaan toimii sian päästä tehtyyn naamariin sonnustautunut, henkisesti vajaalla käyvä mies. Snuff-elokuvan ohjaamisesta vastaa sekopäinen Kim ja häntä avustaa I Love Korea ‑paitaan pukeutunut Bong‑sik.
Huomionarvoisin ja mielenkiintoisin koukku koko elokuvassa on kuvaustyyli. The Butcher on kuvattu kokonaisuudessaan point‑of‑view ‑tyylillä välillä kiduttajien näkökulmasta ja välillä Jae‑hyunin näkökulmasta. Jokaisen uhrin päähän on kiinnitetty minikamerat, jotta valmiin snuff-elokuvan katsoja voisi ottaa kokemuksen vastaan mahdollisimman henkilökohtaisella tavalla. Kiduttajilla on käytössään myös pienet digitaaliset videokamerat eikä mikään yksityiskohta jää taltioimatta.
Kuvaustekniikka onnistuu luomaan elokuvaan äärimmäisen häiriintyneen ja klaustrofobisen tunnelman. Kameran käyttö esimerkiksi uhriaan lähestyvän murhaajan näkökulmasta ei ole elokuvissa mitenkään tavatonta, mutta nyt katsoja joutuu uhrin asemaan kokien samankaltaiset avuttomuuden ja epätoivon tunteet kuin hänkin. Veriefektit eivät valitettavasti onnistu aina olemaan kovinkaan korkeatasoisia. Onneksi niiden pariin ei kuitenkaan jäädä mässäilemään elokuvan iskuvoiman perustuessa enemmän henkiseen sadismiin ja tilanteiden mukanaan tuomaan ahdistukseen.
Grotesquen tapaan The Butcher antaa päähenkilölleen ainakin teoreettisen mahdollisuuden selvitä hengissä. Ensin Jae‑hyunille luvataan vapaus, jos hän pystyy selviämään 10 minuuttia sikapäisen teurastajan käsittelyssä ja toinen mahdollisuus avautuu, jos hän onnistuu ehdottamaan ohjaajalle jotain omaperäistä tapaa kiduttaa Jung-yeon hengiltä.
The Butcher on aiemmin kaksi omalaatuista lyhytelokuvaa (Man in the Box ja Chainsaw High School Girl) ohjanneen hieman yli 20‑vuotiaan Kim Jin‑wonin ensimmäinen pitkä elokuva. Käytössä oleva kuvaustyyli on tuttua useista uusista kauhuelokuvista kuten [Rec] (2007), Diary of the Dead (2007) ja Cloverfield (2008), mutta nyt heiluvaa kamerankäyttöä nähdään ensimmäistä kertaa gornoelokuvassa. 50 000 dollaria maksanut The Butcher on täysin ohjaajan itsensä tuottama elokuva. Etelä-Koreassa studiosysteemin ulkopuolella tuotetut elokuvat ovat harvinaisia ja riippumattomien genre-elokuvien teko sitäkin harvinaisempaa. Taustalla on ohjaajan innostus vanhoista amerikkalaisista ja japanilaisista kauhuelokuvista (mm. Guinea Pig ‑sarja ja erityisesti sen avausosa Devil's Experiment, 1985) sekä first person shooter ‑tyylisistä tietokonepeleistä.
Kauhuelokuvagenre elää parhaillaan omituisia aikoja ja testaa katsojiensa ja sensuuriviranomaisten rajoja ainakin, jos jätetään huomioimatta amerikkalaisen mainstreamin uusintaversioita täynnä oleva maailma. The Butcher varmasti herättää tunteita etenkin niissä katsojissa, jotka eivät osaa lainkaan odottaa millainen elokuva on kyseessä. Kukapa ei hätkähtäisi siitä, kun sikainfluenssan ruumiillistumalta näyttävä sadistinen mutantti suorittaa rutiininomaisen perseraiskauksen – tietenkin uhrin eli katsojan näkökulmasta kuvattuna.
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Kategoria