Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


Guinea Pig: Devil's Experiment (1985)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2/5

Ohjaus: Satoru Ogura

Yksi kaikkien aikojen kontroversiaalisimmista japanilaisista elokuvasarjoista syntyi vuonna 1985 (tai kesällä vuonna 198X, kuten elokuvassa mainitaan), kun myöhemmin tuottajana kunnostautunut Satoru Ogura laittoi alulle Guinea Pig ‑sarjan. Tarkoitus oli luoda pseudosnuff-elokuvia, jotka tyydyttäisivät paatuneimpienkin gorehoundien verenhimon ja järkyttäisivät tavalla tai toisella kaikkia katsojiaan. Näyttelijöiden hankkiminen elokuvaan oli yllättävän helppoa satojen nuorten naisten ilmoitettua olevansa kiinnostuneita tulemaan neljän miehen alistamaksi ja kiduttamaksi nihilistisen elokuvataiteen hyväksi.

Guinea Pig: Devil's Experiment julkaistiin vuonna 1986. Sen ensimmäisessä julkaisussa ei ollut lainkaan alku tai ‑lopputekstejä, ja elokuvaa markkinoitiinkin mahdollisuuksien rajoissa aitona snuff-elokuvana. Tämä tietenkin mahdollisti melkoisen ennakkohypen. (The Blair Witch Project yritti jotain samankaltaista vuonna 1999.)

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Juoni, jos sellainen edes elokuvasta löytyy, ei ole elokuvan vahvimpia puolia. Neljä miestä ovat kidnapanneet avuttoman naisen ja kiduttavat, nöyryyttävät ja pahoinpitelevät tätä koko elokuvan 43‑minuuttisen keston ajan. He käyvät naisen kanssa läpi erilaisia sadismin asteita, jotka on kätevästi nimetty elokuvassa. Aina uuden kidutusjakson alkaessa sen nimi näkyy ruudussa ja välillä tuntuukin kuin katsoisi jonkinlaista kieroon kasvanutta sketsisarjaa. Asteita, tai jonkinlaisia paholaisen kokeita (kuten elokuvan englanninkielinen nimi antaa ymmärtää) on yhteensä kymmenen kappaletta.

Ensimmäiset kaksi koetta ovat yksiselitteisesti nimetyt "Hit" ja "Kick" ja alku palauttaakin mieleen Ranskan uutta kauhuaaltoa edustavan elokuvan Martyrs (2008), jossa läpsimisväkivaltaa ja jeesustelua piisasi liiaksikin. Kuitenkin Devil's Experimentin suora (ja järjetön) väkivalta on monessa mielessä vaikeampaa katsottavaa. Kokeet jatkuvat nimellä "Claw"; nyt tuoliin köytetyn naisen ihoa väännellään ja runnellaan pihtien avulla. Neljäs koe on "Unconscious" ja siinä tuolia pyöritetään yhtäjaksoisesti paikallaan, kunnes nainen menettää tajuntansa. Kokeena tämä varmasti tuntuu pahemmalta kuin näyttää. Viides koe on mielenkiintoinen "Sound", tällä kertaa naisen korville laitetaan tiiviit kuulokkeet ja niistä soitetaan kovaäänistä meteliä tauotta sillä seurauksella, että viiden tunnin jälkeen nainen kirkuu, kymmenen tunnin jälkeen hänen lihaksensa kouristelevat ja kahdenkymmenen tunnin jälkeen hän on menettänyt tajuntansa ja kuola valuu suupielestä. Tervetuloa elokuvan puoleen väliin.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Bileet jatkuvat kuudennella kokeella, joka on nimeltään "Skin". Siinä naisen sormenkynnet revitään irti pihdeillä. Sen jälkeen hänet sidotaan makuulle ja hänen päälleen kaadetaan erilämpöistä öljyä kokeessa "Burn". Luvassa on suhteellisen autenttisen näköistä palovammakuvastoa. Seuraavaksi on vuorossa "Worm", jossa raatokärpäsen toukat päästetään temmeltämään naisen haavoihin. Siitä siirrytään niinkin erikoiseen kokeeseen numero yhdeksän, ettei sille ole edes muuta nimeä. Siinä tajuntansa jälleen menettäneen naisen päälle heitellään useita sangollisia mädäntynyttä lihaa miesten kikattaessa taustalla haltioituneena. Kokeen lopuksi nainen tietysti herää ja huuto alkaa.

Jäljellä on enää viimeinen koe: "Needle". Kyseessä on koko elokuvan pahamaineisin kohtaus ja gorehoundien näkökulmasta varmasti se suurin syy elokuvan katsomiseen. Nainen on sidottuna penkkiin ja hänen ohimoonsa työnnetään hitaasti pitkä neula. Neula saavuttaa pian silmän ja silmäkuoppa täyttyy verestä neulan työntyessä silmämunan lävitse. Tämä kohtaus parin muun lisäksi on todella huolella toteutettu ja elokuvan tekovuosi huomioiden efektit ovat yllättävän aidon näköisiä. Tämän päivän gore/splatter-elokuvissa tekoverellä täytetyt Real Dollsit ovat arkipäivää, mutta Japanissa osattiin jo yli 20 vuotta sitten.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Saatuaan ensi-iltansa vuonna 1986 Guinea Pig: Devil's Experiment shokeerasi elokuvayhteisöjä ja oli suunnaton menestys japanilaisilla videomarkkinoilla. Nousevan auringon maan verikoirat vaativat lisää samaa ja heidän toiveensa toteutettiin nopeasti. Guinea Pig: Flowers of Flesh and Bloodin (1985) julkaiseminen ajoittui juuri kohuaallon harjalle ja onnistui pysymään jopa kaksi kuukautta Japanin videojulkaisujen top kympissä.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

producers

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Guinea Pig: Flowers of Flesh and Blood (1985)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Hideshi Hino

Guinea Pig ‑sarjan ensimmäisen osan Devil's Experiment (1985) ohjaamista vasta suunnitteleva Satoru Ogura otti yhteyttä hätkähdyttävistä sarjakuvistaan tunnettuun japanilaiseen manga-artistiin Hideshi Hinoon. Nähtyään ensimmäisen osan käsikirjoituksen Hino kirjoitti sille jatkoa pitäen mielessään sen sisällön ja yleistunnelman. Alkuperäinen käsikirjoitus perustui Hinon omaan mangaan (Red Flower), jossa naisia tappava höyrypääfloristi teki uhreilta irrottamistaan raajoista erilaisia kukka-asetelmia. Budjetin rajallisuudesta johtuen tarinaa jouduttiin kuitenkin muuttamaan radikaalisti elokuvaa varten. Guinea Pig: Flowers of Flesh and Blood kuvattiin heti ensimmäisen osan perään (ja molempien elokuvien roolitus hoidettiin samaan aikaan), vaikka se julkaistiinkin vasta myöhemmin ensimmäisen osan aloittaman kohun ollessa huipussaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Tuntematon mies vaanii nuorta naista öisellä kadulla ja hetkeä myöhemmin käy hänen kimppuunsa tainnuttaen hänet kloroformiin kastetulla kankaalla. Tämän (loppukohtausta lukuun ottamatta elokuvan ainoan ulkokohtauksen) jälkeen siirrytään nopeasti pääasialliselle tapahtumapaikalle kidnappaajan vankityrmään – toisin sanoen jonkun talon kellariin. Nainen herää tyrmässä sänkyyn sidottuna ja huomaa, että hänen vangitsijansa on samurai-asuun pukeutunut mies, joka on meikannut naamansa valkoiseksi ja huulensa punaiseksi. Mies suorittaa rituaalinomaisen kanantapon naisen edessä kertoen hänelle, että hänen kohtalonsa tulee olemaan sama. Tämän jälkeen nainen saa puudutusinjektion, jonka tarkoitus on pitää hänet hereillä koko tulevan prosessin ajan. Sitten itse leikki alkaa.

Samurai-pukuinen, huonohampainen floristi irrottaa vankinsa raajat yksitellen käyttäen apuna valmiiksi teroitettuja työkaluja, joihin kuuluu mm. talttoja, veitsiä ja sahoja. Ensin amputoidaan käsi ranteen kohdalta, sitten olkapäästä. Toinen käsi saa saman käsittelyn, josta siirrytään jalkojen kimppuun. Välillä mies lausuu koko toimituksen ajan tajuissaan olevalle uhrilleen sekopäisiä runomaisia viisauksiaan ja vaihtelee taustalampun väriä hakien erilaisiin leikkaushommiin parhaiten sopivaa sävyä. Kyseessä on jonkinlainen riitti, jossa viaton naisuhri muotoillaan uudestaan lihan ja veren "kukaksi", vaikkei leikkelyn tarkoitus välttämättä välitykään katsojalle. Amputaatiosarjan jälkeen mies avaa naisen rintakehän ja kaivaa hänen sisälmyksensä ulos. Tässä vaiheessa uhri oksentaa verta ja lopulta toki myös kuolee, mutta pidot vain paranevat.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Selvästi tekemisistään innostunut ja ehkä vähän kiihottunutkin mies suorittaa uhrilleen dekapitaation miekallaan. Hetken hän pitelee irtopäätä käsissään ja suutelee sitä hellästi poskelle. Sitten seuraa variaatio jo Devil's Experimentistä tutusta tempusta, kun mies kaivaa lusikalla toisen silmämunan irtopään sisältä ja laittaa sen suuhunsa. Naisesta on jäljellä enää pelkkä torso ja siellä täällä lepääviä irtoraajoja, mutta murhaajan silmissä hän on muuttunut kosmeettisen käsittelyn jälkeen tylsästä ihmishahmosta aivan uudelle tasolle, aidolla tavalla kauniiksi olennoksi. Nainen edusti murhaajalle suunnilleen samaa asiaa kuin marmorimöhkäle kuvanveistäjälle, mutta nyt taideteos on valmis. Aktin jälkeen samurai laittaa tupakaksi ja kutsuu katsojat ihailemaan aiemmista uhreistaan koostuvaa groteskia kokoelmaa viihdyttäen vielä asianmukaisella laululla:

"Fall, fall, fall to the bottom of Hell
Pool of blood, sea of fire and needle mountains
Fall man to Hell
Fall, fall, demons of Hell are calling you
Pool of blood, sea of fire and needle mountains
Can't you hear the groan of the dead?
Fall, fall, the darkness of Hell is boundless
Pool of blood, sea of fire and needle mountains
It is this the lullaby of Hell"

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Elokuvan sielu on todella loistavalla tavalla toteutetut erikoisefektit, joiden autenttisuuteen uskoi aikoinaan myös Charlie Sheen aiheuttaen suuren kohun Yhdysvalloissa (kts. artikkelin johdanto). Juuri efektiensä sekä Hinon ohjauksessa ja käsikirjoituksessa yhdistyvän aidosti mielisairaan kokonaisfiiliksen takia Flowers of Flesh and Blood on ansainnut oman paikkansa yhtenä kaikkien aikojen kipeimpänä elokuvateoksena. Kuten muissakaan Guinea Pig ‑sarjan jaksoissa, alastomuudella ei mässäillä missään vaiheessa (tässä uhri on välillä alasti, mutta strategiset paikat on peitetty hänen omilla sisälmyksillään), useiden katsojien ihmetykseksi.

Devil's Experimentin ja Flowers of Flesh and Bloodin jälkeen Guinea Pig ‑sarja jätti snuffailun vähemmälle ja keskittyi enemmän tarina‑ ja henkilövetoiseen menoon, kuitenkaan sarjan perusajatusta unohtamatta. Sarjan tähän mennessä komediallisin osa, Guinea Pig: He Never Dies (1986) valmistui heti seuraavana vuonna.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Guinea Pig: He Never Dies (1986)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

"Immortal man. Strange, but interesting."

Guinea Pig: Flowers of Flesh and Bloodin (1985) aiheuttaman yleisen tyrmistyksen saattelemana JHV (Japan Home Video) ‑yhtiö otti vastuun elokuvien levittämisestä videomarkkinoille. Tällöin tuottajat muuttivat sarjan tyyliä pois kahden ensimmäisen osan obskuurista snuff-tyylistä pyrkien saamaan aikaan hieman konventionaalisempia elokuvia. Tuloksena oli sarjan kolmas osa Guinea Pig: He Never Dies, jossa on selkeän päähenkilön lisäksi helposti seurattava juoni. Verellä ja sisälmyksillä läträystä ei suinkaan unohdettu, mutta elokuvan yleiskuva oli huomattavasti kevyempi johtuen runsaasta, hyvinkin makaaberista huumorista.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Vastavalmistunut Hideshi (Masamoto Sato) on töissä ohjelmointifirman toimistossa työn ollessa virikkeetöntä ja tylsää. Hideshi kärsii masennuksesta ja syystäkin – tyttöystävä Kyoko (Eve) jätti hänet ja lähti samassa toimistossa työskentelevän kaverinsa Nakamuran (Shinsuke Araki) matkaan. Lisäksi Hideshin esimies ja muut työkaverit eivät osoita häntä kohtaan minkäänlaista mielenkiintoa tai kunnioitusta ja syytävät omat työnsä hänen vastuulleen. Eräänä päivänä Hideshi päättää lopettaa kaiken ja vetää ranteensa auki. Veitsenterän aiheuttama kipu on kuitenkin niin kova ja yllättävä, että teko jää tekemättä. Hän ei halua mennä takaisin töihin vaan jää kotiinsa viettämään aikaa itsekseen vain huomatakseen muutamaa päivää myöhemmin, että kukaan töistä ei ole edes soittanut ja kysellyt hänen peräänsä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Tästä Hideshi saa uutta fataalienergiaa itsemurhaansa varten ja vetääkin ranteensa paperiveitsellä oikein hienosti auki vain huomatakseen hetkeä myöhemmin, että verenvuoto lakkaa hetkessä ja ettei hän tunne enää lainkaan kipua. Hideshi on niin suuri luuseri, ettei hän saa edes itseään tapettua. Supervoimistaan yllättyneenä hän ei kuitenkaan aloita taistelua rikollisuutta vastaan, vaan yrittää edelleen surmata itsensä useilla eri tavoilla, mutta Hideshin "päivä murmelina" jatkuu jatkumistaan. Loppuelokuva sisältää enimmäkseen leikkisiä gore-installaatioita ja Hideshin kuolinyrityksiä onkin oikein viihdyttävää seurata. Ainoastaan elokuvan viime hetkien tehoa vähentää erityisen yliampuvaksi heittäytyvä huumoripitoisuus tilanteessa, jossa Nakamura tulee kylään tuomaan Hideshin pyytämiä tarvikkeita, eli puutarhasaksia ja kirvestä.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Fyysinen, slapstick-tyylinen huumori on läsnä koko elokuvan ajan ja on paljon katsojasta kiinni kokeeko tämän hyvänä vai huonona asiana. Masamoto Sato tulkitsee päähenkilön mielipuolista häiriintyneisyyttä hienosti ylinäytellen asiaankuuluvasti. Sivuroolien näyttelijöiden suorituksissakaan ei ole mitään valittamista. Ohjaaja Masayuki Kuzumin kirjoittama käsikirjoitus on yksinkertaisuudessaan toimiva ja sopivan pienimuotoinen. Muiden Guinea Pig ‑sarjan osien keskittyessä lähinnä nihilistiseen sadismiin He Never Dies keskittyy enimmäkseen masokismiin. Ei kuitenkaan ole mikään ihme, että elokuvan sisältämä huumori karsittiin minimiin seuraavaan sarjan elokuvaan, kun jo aiemmin Flowers of Flesh and Bloodin ohjannut Hideshi Hino palasi ohjaajantuolille vuonna 1988 valmistuneeseen sarjan neljänteen osaan. Guinea Pig: Mermaid in the Manhole edustaa sarjan elokuvallisesti parasta antia.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

producers

Näyttelijät

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Guinea Pig: Mermaid in the Manhole (1988)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Hideshi Hino

Pahamaineisen Flowers of Flesh and Bloodin (1985) ohjaaja Hideshi Hino palasi äärimmäisen goren pariin Guinea Pig ‑sarjan neljännessä osassa. Toisin kuin edellä mainittu, Mermaid in the Manhole on turvallinen aloituselokuva kenelle tahansa sarjaan tutustuvalle. Goren puolella elokuva ei tarjoa mitään mitä genren harrastajat eivät olisi jo nähneet, ja elokuvasta löytyy myös moraalinen ulottuvuus eli tarina. Tällä kertaa kyse ei ole ratsastamisesta snuff-elokuvamyytin aallonharhalla, vaan äärimmäisen pessimistisestä sukelluksesta synkkään fantasiaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Kahden olennon välinen kiero suhde saa alkunsa kun vaimonsa menettänyt taiteilija löytää kuolemaa tekevän merenneidon viemäristä. Haltioitunut mies haluaa auttaa kuvankaunista olentoa ja tuo hänet kotiinsa, jossa asettaa hänet vedellä täytettyyn ammeeseen. Elettyään kuukausia viemäreissä merenneito on altistunut sairaudelle, joka hiljalleen mädännyttää hänen kehonsa. Olennon keho peittyy kivuliaisiin rakkuloihin, joiden sisällä tuhannet madot munivat toukkia. Epätoivoisen taiteilijan viimeinen yritys tallentaa jotakin kaunista, on maalata neito tämän haavaumista ulos pursuavilla eritteillä. Kuoleman osoittautuessa väistämättömäksi pyytää olento viimein, että mies lopettaa hänen tuskansa.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Ehkä juuri siksi että Mermaid in the Manhole elää sarjan muiden osien synkässä varjossa, ikään kuin jatkumona kahden ensimmäisen elokuvan edustamalle moraalittomalle eksistentialismille, ei Hinon ainutlaatuinen satu ole saanut aivan kaikkea sitä huomiota, jonka olisi ansainnut. Tai ehkä asia on juuri päinvastoin: Mermaid in the Manhole muistetaan lukuisten gore-elokuvien joukosta vain, koska kyseessä on kyseisen sarjan kirkkaasti ansioitunein edustaja. Kahden ensimmäisen elokuvan perustuttua äärimmäiseen sadismiin ja kolmannen kietoutuessa yksinkertaisen koukun ympärille, tunkeutuu Hino tällä kertaa ihmisen alitajuntaan; tilaan jossa reaalimaailma ja mytologia saumattomasti kohtaavat.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Itse asiassa Mermaid in the Manhole on ajatukseltaan lähempänä David Lynchin Eraserheadiä (1977) kuin Guinea Pig ‑sarjan aloittanutta Devil's Experimentia (1985) tai sitä seurannutta Flowers of Flesh and Bloodia. Etenkin elokuvan lopetus, jossa taiteilija paloiteltuaan merenneidon löytää sen uumenista kuolleen ihmisvauvan – jolla on kalanpyrstön sijasta jalat – avaa ristiriitaisen portin taiteilijan alitajunnan ja todellisuuden välille. Tähän ristiriitaan koko elokuva myös loppuu. Tappoiko taitelija lopulta oikeasti satuolennon vai vaimonsa, vai yhdistyivätkö nämä kaksi yhdeksi mieleltään järkyttyneen taiteilijan rikkonaisessa alitajunnassa?

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Ruumiin eritteet, ulos haavoista ruiskuavat nesteet, maalaukset, kuolemaa tekevä myyttinen olento ja taiteilijan oma ahdistus muodostavat mielenkiintoisen tarinan, joka kenties vahingossa avaa mahdollisuuksia monille eri tulkinnoille. Omalla nihilistisellä tavallaan Hinon visio on jopa kaunis, hieman kuten Sofokleen Oidipus on kaunis, ei koska se on tarinana julma, vaan koska se on tarinana rehellisen julma. Onhan yksi ihmiselämän tragedioista kasvaminen ulos siitä lapsuuden turvasatamasta jossa satuolennot, kuten merenneidot, ovat kiehtovia ja todellisia. Taiteessahan kyse on hyvin pitkälle tämän turvasataman keinotekoisesta jatkamisesta. Verrattuna Flowers of Flesh and Bloodiin Hino silpookin tällä kertaa naisen sijasta kauniin idean.

Varoitetaan vielä lopuksi, että Hinon nihilistinen visio saattaa jäädä mieleen pyörimään. Jos perinteikkäät kauhuelokuvat tuntuvat ylitsepääsemättömän kauheilta, ei liene syytä pilata loppuelämäänsä katsomalla miltä näyttää kun merenneito oksentaa sisälmyksensä ulos kylpyammeessa.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Guinea Pig: Android of Notre Dame (1989)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2/5

Ohjaus: Kazuhito Kuramoto

Hullu kääpiötiedemies Karazawa (Toshihiko Hino) tekee kokeita kuolleilla eläimillä etsiessään parannusta siskoaan (Mio Takaki) vaivaavaan kuolemaan johtavaan sydänsairauteen. Lääkekehittelyn nimissä maanalaisessa laboratoriossa tehdyistä eläinkokeista ei tunnu olevan mitään hyötyä, mutta vihdoin onnistaa: salaperäinen Kato-niminen muukalainen (Tomorowo Taguchi) soittaa Karazawalle ja tarjoutuu myymään nuoren naisen ruumiin, jotta hän voisi käyttää sitä apuna kokeissaan. Muutaman pieleen menneen, gorepitoisen testin jälkeen aiemmin toiveikas Karazawa joutuu kuitenkin harmikseen huomaamaan, että nainen on ollut jo liian kauan kuolleena ja sen johdosta kokeet eivät ota onnistuakseen. Hän tarvitsee tuoreemman, mieluiten vastikään kuolleen ruumiin kokeisiinsa mahdollisimman nopeasti, koska hänen siskollaan ei ole enää paljon elinaikaa jäljellä. Kääpiötiedemiehestä, höpsöstä peruskuviosta ja nekrofantastisista kokeiluista huolimatta elokuva ei ole komedia, vaan huumori loistaa poissaolollaan.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Katsomiskokemuksena ja kokonaisuutena Guinea Pig: Android of Notre Dame on huomattavasti turvallisempi ja kesympi (lue: tylsempi) kuin sarjan aiemmat osat. Se ei ole tarpeeksi sekopäinen, mielisairas, sadistinen tai väkivaltainen, gore-efektit eivät ole tarpeeksi shokeeraavia tai vakuuttavia ja tarinakin tuntuu etenevän aivan liian verkkaiseen tahtiin 52 minuutin kestosta huolimatta. Toki elokuvasta löytyy jonkin verran edellä mainittuja hyveitä, mutta niillä ei ole tarjota mitään mikä ei olisi jo liiankin tuttua sarjan aiemmat osat nähneille katsojille. Toisin sanoen Guinea Pig ‑jatkumon viides ja toiseksi viimeinen (virallinen) osa kärsii pahasta omaperäisyyden puutteesta.

kuvituskuva c
kuvituskuva d
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Omaperäisyyden puute tulee esille Android of Notre Damen lainaillessa selvästi ja sen enempää ajattelematta asioita ja yksityiskohtia muista, lähinnä kuitenkin amerikkalaisista kauhuelokuvista. Yhteyskohdat Joseph Greenin ohjaamaan elokuvaan The Brain That Wouldn't Die (1962) ja sitä kautta tietenkin myös Stuart Gordonin klassikkoon Re‑Animator (1985) on helppo nähdä kohdassa, jossa Karazawa suorittaa kokeilujaan henkiin herättämälleen irtopäälle. Irtopään ulkonäkö on niin ikään lainattu Clive Barkerin elokuvan Hellraiser (1987) cenobiitti-lookista. Android of Notre Damen yhteys Frankensteiniin on myös ilmeinen.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Android of Notre Dame yrittää kovasti pärjätä omalla valitsemallaan tiellä ja jättää taakseen aiempien osien katsojia kosiskelemattomat maneerit. Guinea Pig ‑sarjaa ei kuitenkaan ole luotu aivan tällaista varten ja siksi kokonaisuus onkin selkeä pettymys. Epämääräisen turvattomista nollabudjetin verikekkereistä on luovuttu ja tilalla on yritelmä jostakin toimimattomasta ala‑arvoisen goren (välillä jopa uskomattoman surkeatasoisen) ja unettavan – vaikkakin verisen – tutkimustyön sekoituksesta. Näyttelijöistä täysin lahjaton päähenkilö pärjää kuitenkin jo sen tosiasian avulla, että hän on kääpiö. Muista näyttelijöistä parhaiten nousee esille jo seuraavana vuonna Shinya Tsukamoton metallinkylmässä teollisessa painajaisessa Tetsuo (1989) läpimurtonsa tehnyt Tomorowo Taguchi. Taguchista kasvoi tulevina vuosina yksi erittäin tunnistettava näyttelijä japanilaisissa elokuvissa ja hän kuului pitkään mm. Takashi Miiken vakionäyttelijöihin.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Android of Notre Dame on päättömästä sadismiylistyksestä koostuvan Guinea Pig: Devil's Experimentin (1985) ohella koko sarjan huonoin jakso, joka on katsomisen arvoinen oikeastaan vain sarjan ystäville. Elokuvan huonoudesta huolimatta sarjan teko ei loppunut vielä tähän, vaan viimeinen virallinen jakso valmistui vuonna 1990. Guinea Pig: Devil Woman Doctor palasi Guinea Pig: He Never Diesista (1986) tutun sekopäisen absurdismin pariin ampuen vielä pahemmin yli ja nostaen mielisairaan huumorin tason niin sanotusti nextille levelille.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Guinea Pig: Devil Woman Doctor (1986)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2.5/5

Ohjaus: Hajime Tabe

"Näe! Perhe, jonka jäsenten päät räjähtävät heidän suuttuessaan!!!!"
"Näe! Ihmisruumiiden osasista koostuva seisova pöytä!!!!"
"Näe! Mies, joka hikoilee verta!!!!"
"Näe! Kaupungin kaduilla viatonta naista vaaniva tappajaelin!!!!"
"Koe! Guinea Pig: Devil Woman Doctor!!!!"

Yhdeksästä lyhyehköstä kohtauksesta koostuvassa elokuvassa käydään läpi Peter‑nimisen, naiseksi pukeutuneen "noitatohtorin" kuuluisimpien asiakkaiden sairaskertomuksia. Elokuvan aikana katsoja pääsee tutustumaan useaan harvinaiseen tautiin itse tohtorin toimiessa kertojana ja esittelijänä. Asiakkaiden joukkoon kuuluu muun muassa mies, jonka vatsasta kasvaa itsestään tietoinen puhuva pää (vrt. samana vuonna valmistunut Verhoevenin scifiklassikko Total Recall) sekä nainen, joka kärsii niin ikään vakavanpuoleisesta perinnöllisestä taudista: hänen sydämensä voi räjähtää pienimmästäkin säikäyksestä.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Jopa Akira Kurosawan eeppisessä elokuvassa Ran (1985) näytelleen Peterin (oikealta nimeltään Shinnosuke Ikehata) lisäksi Devil Woman Doctorin rooleissa nähdään mm. aiemmasta komediallisesta jaksosta Guinea Pig: He Never Dies tutut Eve ja Masahiro Satô sekä Guinea Pig: Mermaid in the Manholessa nenäkkään naapurin roolissa käväissyt Masami Hisamoto. Näyttelijöiden suoritukset eivät kylläkään ole mitenkään olennainen osa elokuvaa vaan camp-henkiset segmentit tai sketsit vastaavat katsojien viihtyvyydestä. Valitettavaa kuitenkin on se, ettei elokuvaan saada lyhyiden ja toisistaan irrallisten osien takia minkäänlaista syvyyttä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Viimeiseksi viralliseksi Guinea Pig ‑sarjan jaksoksi jäänyt Devil Woman Doctor päätti sarjan kevyen, mutta sitäkin sekopäisemmän ja mustemman gorekomiikan voimalla. Huumorin tason vaihdellessa laidasta laitaan se ei ole koko aikaa lähelläkään sitä tasoa mitä se haluaisi olla, joten jälleen kerran on paljon katsojasta kiinni, pystyykö siitä täysillä nauttimaan. Elokuva ei ole sarjan kirkkaimpia hetkiä, mutta maailman pahamaineisin sarja on mukava lopettaa ilkikurisesti virnuillen ja pilke silmäkulmassa. Aivot pois päältä ja piikkipiirasta naamaan!

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Guinea Pig ‑sarja sai päätöksensä vuonna 1990, mutta jo vuotta aiemmin Izō Hashimoto (Evil Dead Trap 2, 1991) oli debytoinut ohjaajana Lucky Sky Diamond ‑nimisen, monessa mielessä Guinea Pig ‑sarjan henkeä tavoitelleen elokuvan muodossa. Tästä syystä sitä markkinoitiin valheellisesti sarjan osana.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Lucky Sky Diamond (1990)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

Ohjaus: Izō Hashimoto

Lucky Sky Diamond ajatellaan usein kuuluvaksi viralliseen Guinea Pig ‑jatkumoon lähinnä sisältönsä ja tuottaja Satoru Oguran takia. Sisältö onkin erityisen lähellä kahden ensimmäisen osan, Devil's Experimentin (1985) ja Guinea Pig: Flowers of Flesh and Bloodin (1985) mielisairasta ja nihilististä tunnelmaa. Poikkeuksena edellä mainittuihin Lucky Sky Diamond sisältää kuitenkin sopivassa määrin annosteltua mustaa huumoria, jonka ansiosta kokonaisuus on hieman vertailukohtiaan kevyempi. Todella löyhällä juonella varustettu Lucky Sky Diamond on viihdyttävä, kaoottinen ja verinen mielisairauskertomus, josta ei muitakaan Guinea Pig ‑sarjalle ominaisia piirteitä puutu.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

"LSD" menee suoraan asiaan: nuori nainen Yoko (Naoko Amihama) herää kolkossa sairaalahuoneessa kanyyli suonessaan. Kanyylin kautta häneen virtaa nestettä ja melkein heti hänen herättyään alkaa painajaismainen trippi, jossa reaalimaailma kietoutuu skitsofreenisesti Yokon sekopäisiin hallusinaatioihin. Tämän ansiosta läpi elokuvan on välillä mahdotonta tietää mikä on totta ja mikä vain häiriintynyttä matkaa.

Telineessä roikkuvat sisälmykset, vertavuotavat seinät, yhtäkkiä huoneeseen ilmestyneen akvaarion takaa tuijottava kaljupäinen tyttö ja Yokon omien sisäelinten valuminen lattialle hänen jalkojensa välistä ovat vain alkusoittoa ja esimakua alkavalle mielen pimeimpiä painajaiskeskuksia hivelevälle matkalle kohti suurta tuntematonta. Paikalle ilmaantuu lääkäri (mm. elokuvista Violent Cop ja The Princess Blade tuttu Shirô Sano) sekä sairaanhoitajana toimiva Yokon sisko (Reiko Nakamura) ja he antavat Yokolle rauhoittavan ruiskeen. Lääke vaikuttaa nopeasti ja pian Yokon sisko katselee monitoreiden kautta, kun lääkäri käyttää vaimeassa lääkepöhnässä riutuvaa Yokoa seksuaalisesti hyväkseen sairaalavuoteella.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Terapia ja tohtorin temput eivät auta Yokon harhoihin, joten ainoa jäljelle jäävä keino on luonnollisesti aivokirurgia. Seuraa yksi koko elokuvan hämmentävimmistä kohtauksista, kun Yokon pään avaamisen jälkeen tohtori ja sairaanhoitaja alkavat tanssimaan leikkaussalissa. Sen jälkeen hoitaja ottaa lääkäriltä suihin lääkärin sormeillessa Yokon päälaella ammottavan reiän kautta Yokon aivojen mielihyväkeskuksia rauhallisen, hieman hissimusiikkia muistuttavan pimputtelun soidessa taustalla. Sanomattakin lienee selvää, etteivät nämäkään metodit ole kovin hyviä parannuskeinoja.

Myöhemmin murhanhimoiseksi muuttunut, pahvilaatikkoon pukeutunut lääkäri ilmaantuu paikalle ja ajaa Yokoa takaa pitkin rakennuksen käytäviä veitsen kanssa. Laatikkoukon olemus ja koko kohtaus ovat sen verran ällistyttäviä, että Lucky Sky Diamond lunastaa viimeistään tässä vaiheessa paikkansa japanilaisten underground-elokuvien tästä ääripäästä pitävien fanien sydämissä.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Lucky Sky Diamond on kokonaisuudessaan gorensävyinen kaaos, jonka karisma tuskin kuitenkaan puree aivan kaikkiin katsojiin. Kohdeyleisönä voitaneenkin pitää heitä, jotka pitivät Guinea Pig ‑sarjan alkujaksoista. Elokuvasta ei ole englantiystävällistä julkaisua, mutta se ei liiemmin katsomiskokemusta huononna. Dialogi on erittäin vähäistä ja erityisesti pääosan näytteleminen koostuu lähinnä hysteerisestä huutamisesta ja katatonisesta tuijottamisesta.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre