Yuzna on toki oman luonnehdintansa mukaisesti "luova tuottaja", mutta myös omilla jaloillaan seisova kauhuohjaaja, jonka elokuvat ovat ehdottomasti hänen itsensä näköisiä, oli ne tehty kuinka pienellä budjetilla hyvänsä. Parhaimmasta päästä on niin ikään Night Visions ‑festivaalilla nähty satiiri Society (1989)
Kun Yuzna puhuu, vastuu siirtyy kuulijalle, sillä hänellä on maine, jonka mukaan herra toisinaan huvittaa itseään keksimällä omasta päästään tarinoita haastattelijoiden kiusaksi. Kaikesta huolimatta Elitistin kanssa jutustellessaan puhelias mies sai käsiteltyä hyvin laajalti uraansa ja sen huippukohtia.

Tajusin myös, että tarvitsen luultavasti ohjaajan, joka tietäisi, mitä tekee. ja osaisi kertoa tarinan näyttelijöiden avulla. En ollut opiskellut elokuvantekoa lainkaan, vain lukenut kirjoja. Halusin tehdä elokuvan, jonka voisi nähdä elokuvateattereissa.
Suurin osa oli kuitenkin opiskelijoita, jotka olivat aloittelemassa uraansa. Tapasin paljon ihmisiä ja tunsin heti oloni kotoisaksi LA:ssa. Minua oli varoitettu, että sinne ei kannata mennä koska siellä on vain hutsuja ja varkaita. Mutta minusta siellä oli korruption sijaan minunkaltaisiani ihmisiä; eri taustoista tulevia ihmisiä jotka rakastivat elokuvia ja halusivat tehdä niitä.
Aloin tehdä töitä Empire-yhtiölle ja tapasin Bandin perheen tuottajat – Charlie ja Albert Bandin. Käsikirjoittaja ja ohjaaja Bob Greenberg toimi oppaanani Kaliforniaan ja elokuviin. Hän vei minut ensi kertaa aidolle elokuvan kuvauspaikalle, jossa kuvattiin Jim Wynorskyn elokuvaa.
Bob esitteli minut Stuart Gordonille, joka oli hänen laillaan myös Chicagosta kotoisin. Hän arveli, että tulisimme hyvin toimeen, koska olimme molemmat kauhufaneja. Marraskuussa 1983 kävin Chicagossa katsomassa Gordonin ohjaamaa näytelmää ja sitten menimme hänen luokseen kaljalle ja illalliselle.
Tulimme heti juttuun ja olimme heti puhumassa elokuvan tekemisestä. Hänellä oli omia elokuvaideoita, mukaan luettuna Re‑Animator. Siinä vaiheessa hänellä oli 50 sivuinen tv‑käsikirjoitus. Kerroin hänelle, että olin kiinnostunut sen tekemisestä täyspitkänä, joten hän alkoi uudelleenkirjoittaa käsikirjoitusta. Vuoden sisään olimme jo kuvaamassa.


Mutta adaptaatio on minusta erittäin hyvä. Tarina itsessään ei ole tyypillistä Lovecraftia, koska se ei ole kosmista kauhua vaan tavanomaisempi, karmiva tarina, jossa kuolleet palaavat elämään.
Minusta elokuva on enemmänkin ironinen kuin varsinaisesti hauska. En voi puhua Stuartin puolesta, mutta uskoisin, että me kaikki halusimme sen olevan mahdollisimman pelottava, eikä hassu. Tänä päivänä ihmiset kai näkevät sen hassumpana kuin mitä se oli sen ilmestyessä. Se oli alun perin ennemminkin järkyttävä ja mielipuolinen. Meillä oli kylläkin todella hauskaa sitä tehdessämme ja nauroimme paljon kuvauspaikalla.
Ei kyseessä minusta ole myöskään homage klassiselle kauhulle. Se on vain paras kauhuelokuva, jonka pystyimme tekemään. Lopputulos on ehdottomasti sen kaltainen elokuva kuin halusinkin. Stuart tuskin teki elokuvaa muusta syystä kuin pelottavan elokuvan tehdäkseen, mutta hän on luonnollisesti hauskaa pitävä persoona. Hän löytää helposti ironisen puolen asioista, kuten minäkin.
Onhan elokuvassa paljon hassuja repliikkejä kuten "Get a job at a sideshow". Ja osa kohtauksista on hassuja, kuten päättömän ruumiin törmäily palatessaan toimistoonsa. Mutta ne kaikki ovat sidoksissa kohtauksen kontekstiin. Nykyään katsojat ottavat siihen etäisyyttä. Huumori toimii vain siksi, että muutoin elokuva on niin järkyttävä, että huumori auttaa saamaan etäisyyttä ja helpotusta.


Toinen kohtaus on se, kun Hill tulee Herbert Westin kellariin ja haluaa nähdä tämän muistiinpanot. Edelleen elokuvasta voi nähdä, että West suostuu näyttämään paperit, koska on Hillin kontrollin alainen. Näin hänet kuvattiin käsikirjoituksessa, mutta lopulta tämä tuntui tarpeettomalta. Hahmollahan oli myös laserpora, jonka avulla hän sai käsitteltyä uhrinsa suostuvaisemmiksi.
Olimme Roomassa kuvaamassa From Beyondia (1986), josta lensimme LA:han tapaamaan Disneyn edustajia. Lentokoneessa istuimme takaistuimella ja kirjoitimme elokuvan tarinan rungon. Yllättäen Disneyn ihmiset pitivät ideasta välittömästi. Alun perin minun piti tuottaa ja Stuartin ohjata.
Työskentelimme sen eteen hyvin pitkään ja rakensimme jo lavasteita Meksikoon. Sitten pari viikkoa ennen kuvausten aloittamista Stuartille tuli terveysongelmia ja hänen oli jätettävä projekti. Hankimme uuden ohjaajan ja valitsimme Joe Johnstonin.
Minusta Stuartilla on varsin laaja tarinankerronnan potentiaali. Minä tapaan pysytellä lähempänä kauhua. Mutta minä myös tuotan. Tuotin Crying Freemanin (1995), joka ei ole kauhua, mutta on selvä genre-elokuva. Minun pitää myös tehdä sellaisia elokuvia, joihin ohjaajieni kyvyt sopivat.

Societyn käsikirjoituksessa ainoa asia, josta en pitänyt oli se, että loppukohtauksessa paljastui tavanomainen verikultti. He vain tappoivat lapsia rituaaleissa. Tämä ei miellyttänyt minua ja halusin fantastisempia efektejä. Keksin idean toisiinsa sulautuvista ruumiinosista ja annoin (efektimies) Screaming Mad Georgelle vapaat kädet luoda outoja efektejä. Yritin sitten saada nuo oudot efektit myös osaksi tarinaa.
Society ei ole yhtä hyvin ohjattu kuin vaikkapa Re‑Animator. Mutta siinä on hupsuja omituisuuksia, joista minä pidän paljon. On tyypillistä minulle, että menen tuohon suuntaan. Tapaan myös panna paljon monimutkaista logiikkaa elokuviin. Asiat eivät vain pysy yksinkertaisina minulla. Luultavasti se on myös heikkous.

Arvelen, että alitajuntaisesti muistan sitä kun lapsena 50‑luvulla näin Cecil B. DeMillen Kymmenen käskyä (1956). Sen huipennuksessa Mooses tulee alas vuorelta ja näkee, että israelilaiset ovat järjestäneet isot orgiat kultaisen vasikan ympärillä. Tuo kohtaus teki suuren vaikutuksen. Olen halunnut taltioida saman tunteen uudelleen, jonka koin tuolloin lapsena. Se oli uskomaton kuvotus ja järkytys kaikkeen hulluuteen elokuvan lopussa.

Society on mielestäni hänen parasta työtään. Siinä hänen kädenjälkensä on hänen ominta itseään. Shunting-kohtauksessa on paljon kamaa, joita George oli kehitellyt. Me teimme paljon töitä kohtauksen parissa, mutta George sen lopulta loi. Minä ja kirjoittajat teimme vain kerronnallisen osuuden ja keskustelimme, mikä on toteutettavissa.
Yritän aina mahdollisuuksien mukaan käyttää Georgen luomia fyysisiä efektejä elokuvissa. Mutta häntä ei voi käyttää luomaan tavanomaisia efektejä, vaan jotain paljon mielikuvituksekkaampaa.

Tuohon aikaan olin itse hyvin kiinnostunut optisista illuusioista ja simulakrumista. George ja minä yritimme kehittää kohtauksia, jotka voisi nähdä kahdella eri tavalla. Yritin luoda moniselitteisiä visuaalisia kohtauksia. Ikäväkseni optisia illuusioita on erittäin vaikea luoda elokuviin.
Ideat olivat lopulta aivan liian hulluja, sillä elokuvan budjetti oli todella alhainen. Lopputulos on sotkuinen, jopa likainen. Siinä on kiinnostavaa tavaraakin ja minusta se on täynnä ideoita. Mutta se ei ole kauhean hyvä elokuva, ja hyvätkin ideat katoavat kaiken muun sekaan. Ideat ajavat elokuvaa sen sijaan, että yrittäisimme kertoa tarinan hyvin.
Tuottamassani ja käsikirjoittamassani Silent Night, Deadly Night 5: The Toy Makerissä (1991) menimme enemmän sarjan juurille ja teimme enemmän jouluteemaisen elokuvan, jossa olisi myös eräänlainen joulupukkitappaja. Saimme Mickey Rooneyn esittämään leluntekijää. Mutta elokuva oli budjetiltaan aivan liian pieni, ja jouduimme väkisin venyttämään ideoita. Isoin ongelma oli, etteivät tappajaleluja onnistuttu toteuttamaan tarpeeksi hyvin. Elokuva kärsi siitä, mutta Rooney oli erinomainen ja konsepti on hyvä.
Sarjan kakkososa (1988) oli kärsinyt rahoittajien vuoksi. He vaativat, että ykkösestä tutut hahmot nähdään uudelleen, vaikka heidät oli pommitettu elokuvan lopussa atomipommilla tuhkaksi. Kakkososa ei oikein toiminut. Mutta sen vuoksi seuraavan jatko-osan oikeudet eivät enää olleet niin arvokkaat ja siksi varmaankin sain mahdollisuuden tehdä sen.
Itse halusin vain tehdä zombie-elokuvan. Pidin todella paljon sekä The Return of the Living Deadistä että Night of the Living Deadistä. Joe Russohan aikanaan sai oikeudet tehdä Living Dead ‑elokuvia, kun George Romero jatkoi päivänaikojen kanssa. Täten tavallaan minun Return of the Living Dead ‑elokuvani on vaihtoehtoinen jatko‑osa vaihtoehtoiselle jatko-osalle.

Olin profiloitunut visvaisten kummajaiselokuvien tekijäksi, jotka olivat vieläpä usein varsin epätasaisia tarinankerronnaltaan. Minulle ei oltaisi annettu tehtäväksi mitään suuria projekteja, ellen loisi niitä itse.
Kovinkaan monet eivät halunneet tehdä Return of the Living Dead 3:ea. Minä otin projektin mielelläni vastaan ja yritin tehdä kunniaa sekä Dan O'Bannonin EC‑sarjakuvien tyyliselle komedialliselle lähestymistavalle että George Romeron suoraviivaisille zombie-elokuville.
Minun ei tarvinnut käyttää hahmoja tai näyttelijöitä aiemmista osista. Rahoittajat vaativat vain, että zombit syntyvät myrkkykaasun vaikutuksesta ja että ne syövät aivoja. Keksin, että zombit syövät aivoja, koska niiden hermot ovat kuolemassa. Aivoissa on eniten hermoja ihmiskehossa, joten ne tarvitsevat niitä.
Halusin myös tehdä päähenkilöstä zombien. Tuumin, että tämä muuttaisi tarinan dynamiikkaa ja saisi aikaan jotain uutta. Ajattelin, että Bride of Re‑Animatorin morsian oli elokuvan paras hahmo, joten voisin tehdä elokuvan vastaavan naishahmon ympärille.
Minusta lopputulos on laadukas, eikä siinä ole tavanomaisia heikkouksiani. Sen suosiota haittaa sen nimi. Vain kovat kauhufanit haluavat nähdä RotLD 3:n. Jos elokuvalla olisi joku toinen nimi, se olisi suositumpi. Toivottavasti se ei vajoa unholaan. Minusta kyseessä on yksi parhaista elokuvistani.
90-luvun lopulla olin Sitgesin festivaalilla Hammaslääkäri 2:n (1998) kanssa ja tapasin FilmX:n Julio Fernandezin. Hän ehdotti elokuvan tekemistä Barcelonassa. Sanoin, että halusin kokonaisen sarjan elokuvia.
Siispä loin business-suunnitelman perustaa studio Barcelonaan. Siihen kuului palkata niin espanjalaisia kykyjä kuin kansainvälisiä nimiä, niin sanottuja kauhun mestareita. Minusta Fantastic Factorystä tuli erittäin menestyksekäs. Se muutti espanjalaista elokuvateollisuutta, sillä siellä ei tuota ennen juuri tehty genre-elokuvia.

Fantastic Factoryn alussa minun piti valita, mitä elokuvia ryhtyä tekemään. En saanut hirveästi käsikirjoituksia Yhdysvalloista, he eivät ymmärtänyt toimintaani. Siispä valitsin neljä elokuvaa, jotka olivat keskenään erilaisia. En halunnut neljää tavanomaista kauhuelokuvaa. Faust oli yksi, kuten myös Dagon – eli The Shadow over Innsmouth, jota olimme yrittäneet tehdä jo 20 vuotta aikaisemmin. Jälleen kerran minulla oli myös Re‑Animatorin jatko‑osa, Beyond Re‑Animator, johon ei ollut valmista käsikirjoitusta, mutta jota olin työstänyt pariin otteeseen vuosien varrella. Lopulta oli Sheri Bryantin käsikirjoitus Arachnid, joka oli jättiläishämähäkkielokuva.
Tiesin, että jättiläisötökät myyvät, ne kelpaavat televisioon missä vain. Beyond Re‑Animator myisi koko paketin. Dagon oli pitkään kehitetty Lovecraft-tulkinta, jossa olisi kalaihmisiä. Faust oli jotain vähän yllättävämpää. Se oli erilainen genre-elokuva. Soitin Stuartille ja kysyin, minkä hän haluaa ohjata ja hän valitsi Dagonin. Siispä otin Faustin itselleni. Teimme sen ensin.
Tuotanto oli kunnianhimoinen – se sijoittui amerikkalaiseen newyorkmaiseen kaupunkiin, mutta kuvasimme sen espanjalaisten näyttelijöiden kanssa Barcelonassa. Lopulta osa siitä hieman murenee käsiin liian kunnianhimoisena, kuten monissa elokuvissani. Mutta osa on aika mielenkiintoista. Tietysti siinäkin on iso loppukohtaus.
Lopulta projekti jäi kahden paikan väliin – olisiko se kansainvälinen vai suomalainen projekti? Suomalaiset rahoittajat halusivat halvan dokudraaman televisiota varten, mutta se ei olisi ollut tarpeeksi kaupallinen maailmalle. Se oli Teron ja Tommin projekti, minä olin vain tuottamassa. Olisi upeaa tehdä tuo projekti jos se joskus onnistuu.

Ongelmana on, ettei rahaa ole paljoa. Projektia voi kehittää ja kehittää, mutta ennen kuin se on tehty, se on vain unelma.
Vanhempana en myöskään enää ota vastaan ihan mitä vain sopimusta niin kuin ennen. Jälkikäteen olen huomannut, ettei se aina palvellut minua niin hyvin. Mutta minulla oli lapsia ja minun piti ansaita elantoni. Joten olin aina työskentelemässä kaikesta huolimatta. Nyt lapseni ovat kasvaneet, joten haluan tehdä vain oikeanlaisia diilejä.
