Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


...Se incontri Sartana prega per la tua morte (Yksinäinen taistelija, 1968)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.5/5

Ohjaus: Gianfranco Parolini

Sartana on spagettiwesternien (anti)sankareista pitkäikäisimpiä. Djangon nimissä on tehty enemmän elokuvia, mutta niistä suurin osa ei jatka saman hahmon seikkailuja, vaan ne ovat epävirallisia rahastuksia Sergio Corbuccin ja Franco Neron suursuositun hahmon maineella. Rehdimmäksi peliksi laskettakoon kokonaan uuden hahmon luominen Djangon (1966) maneereiden kopioimiseen.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Kaikkiaan viisi virallista seikkailua kokenut Sartana on yleensä Gianni Garkon esittämä pahamaineinen peluri. Konnamaisen tummaan asuun sonnustautunut muukalainen on rehellisyydeltään erittäin ambivalentti. Mies ei päämääriensä eteen epäröi tehdä lehmänkauppoja kenen vain kanssa, oli kyseessä kuinka armoton massamurhaaja hyvänsä. Sartana itse on erittäin ahne ja kullanhimoinen, mutta myös huumorintajuinen veijari. Hänelle tärkeää on pitää hauskaa muiden kustannuksella rikastuessaan. Mies on taitava huijari ja pitelee aina hyppysissään odotettua enemmän naruja joilla saada muut sätkimään. Hän on etevä käyttämään hyväkseen vastapeluriensa risteäviä päämääriä ja heikkouksia. Ensimmäisen Sartanan lopussa jopa vihjataan (vaikka tuskin täysin tosissaan), että hahmolla voi olla nimensä mukaisesti infernaalinen alkuperä.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Vaikka ensimmäisessä Sartanassa voi nähdä jo aihioita spagettiwestern-genren liukumisesta kohti koomisempia veijaritarinoita, on keskeinen tarina karu voimasuhdemittelö. Sartanan hahmokaarti koostuu lännen ahneimmista konnista, jotka äärimmäinen palkkionhimo ajaa kohti epätoivon partaalla liikkuvia väkivaltatekoja. Kovimmasta kultakiimasta kärsii pahoista pahoin, omia joukkojaankin rokottava mielipuolinen Lasky (William Berger). Konekiväärillä tykittäen hän teurastaa hymy huulillaan käden käänteessä kymmeniä ihmisiä kerralla (vaikka luodit eivät muualle ympäristöön sitten tunnukaan osuvan). Sartanassa juonittelu ja kieroilu vie suurimman osan ajasta, mutta elokuvan varsinaisissa huippukohdissa ei luoteja säästellä.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Sartana-sarjan neljäs osa, joka tunnetaan parhaiten nimellä Light the Fuse... Sartana is coming (1970) on aloitusosaa selvästi yksinkertaisempi ja överimpi. Siinä missä Sartana aiemmin oli umpikiero nukkemestari, jonka aikeista yleisökään ei voinut olla aivan varma, jälkimmäisessä elokuvassa hän on hieman pehmentynyt. Parissa vuodessa huomattavasti vanhentunut Garko esittää bravuurihahmonsa nyt hieman kajahtaneena hupsuttelijana. Nyt kehvelin päämotivaatio vaikuttaa olevan kadonneeseen kultaan liittyvä mysteerin selvittäminen, ennemmin kuin arvotavara itsessään. Sartanan uusi inkarnaatio ei ole kovinkaan itsekeskeinen, sillä hän on valmis vaikka sietämään virtsaa niskaansa ja kärsimään hieman kovempiakin fyysisiä kipuja kunhan kulta löytyy ja pahat saavat palkkansa. Tappaminen ei vieläkään tuota hänelle mitään tunnontuskia, olkoon tulituksen edessä virkavaltaa, jengiläisiä tai vaikka vanha petturiksi paljastuva kaveri.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Selkein yksittäinen Djangosta Sartanoihin otettu vaikute päähenkilön omintakeinen, elokuvien huippukohdissa jopa poskettoman megalomaaninen aseistus. Erittäin pitkät ammuskelukohtaukset jättävät savun hälvettyä maahan kokonaisia vuoria lämpimiä ruumiita. Myös hehkeä italialaissadismi pääsee Sartanan seikkailuissa esille useaan otteeseen kun vanginvartijat kaatavat happoa tyrmässä viruvan kuulusteltavan niskaan tai kun Sartana pääsee esittelemään taitojaan veitsien kanssa. Naisetkin ovat näissä tarinoissa vain esteitä, joita voi hieman läpsiä matkan varrella jotta oppivat olemaan. Historiallisesti Suomessa tällainen meno nostatti tunnetusti sensorien niskakarvat pystyyn. Ei siis mikään ihme, ettei näitä seikkailuja aikanaan suostuttu laskemaan tarkastamon ovesta ulos yleisön ilmoille vaikka väkivalta enimmäkseen on aika kilttiä, yliampuvaa ja reippaan poikamaista.

kuvituskuva i
kuvituskuva j

Sarjakuvamainen macho-fantasiointi on oleellinen ainesosa, joka tekee monista italialaiselokuvista niin lennokkaita. Sartanan kaltaiset elokuvat palvelevat jokaisen liskonaivoissa piileksivää intoa katsoa isoja posahduksia ja jättikanuunan kumahduksen suloääniä. Ihmishengen hinta vastaa näissä iskemätöntä maalitaulua ja parhaimmillaankin hahmot ovat suurin piirtein yhtä syviä. Omassa hilpeässä kekseliäisyydessään kaikki on kuin pienten lasten leikkiä isojen korstojen esittämänä; Se kaveri voittaa aina, jolla on hienoimmat lelut. Sartana pärjää näissä peleissä hyvin, sillä hän omistaa varsinnaisen joka joulun toivelahjan – vedettävän intiaanitoteemin näköisen robottilelun nimeltä Alfie. Lelu on monitoiminen, sillä sen avulla pystyy sytyttämään röökin tai salakuljettamaan dynamiittia vihollisten jalkojen juurelle.

kuvituskuva k
kuvituskuva l

Kaikkiaan Sartanat edustavat varsin viihdyttävää perusspagettia. Kunnianhimo niissä rajoittuu väkivaltaan, huumoriin ja hauskanpitoon ennemmin kuin kuvausteknisiin innovaatioihin tai taustalla viriävään poliittiseen sanomaan. Mitään erityisen uutta soossia ne eivät siis pastan kera tarjoile, mutta päähenkilö on sen kaltainen velmu, että hänen edesottamuksiaan seuraa pitkästymättä useankin elokuvan ajan.

Teoksen tiedot:

...If You Meet Sartana Pray for Your Death

Elokuvan muut nimet

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria