Gleaming the Cuben tekijäkaarti vaikuttaa ennakolta selvästi Thrashin'in vastaavaa ansioituneemmalta, kahmihan ohjaaja Graeme Cliffordin debyytti Frances (1982) jo pari Oscar-ehdokkuutta, ja samoin käsikirjoittaja Michael Tolkin on nähty ehdokkaiden joukossa. Kuten jokainen elokuvia harrastava tietää, pystit eivät usein meinaa mitään, kun ura lähtee menemään jyrkästi alaspäin. Tämän on saanut kokea myös Clifford, joka ei sitten Gleaming the Cuben ole tehnyt juuri muuta kuin tv‑skeidaa. Cliffordin ansiolista ennen ohjaajaksi ryhtymistä on tosin vaikuttavaa luettavaa, mies on leikannut monia genreharrastajien hehkuttamia klassikoita kuten Jim Sharmanin The Rocky Horror Picture Show (1975), Nicolas Roegin Don't Look Now (1973) sekä Robert Altmanin Images (1972).
Thrashin'in tavoin tämäkin elokuva pitää sisällään Twin Peaks (1990–1991) ‑kytkennän, Clifford nimittäin ohjasi yhden jakson sarjan toiselta tuotantokaudelta. Mitä seuraavaksi, onko Log Lady oikeasti Tony Hawkin äiti? Lynchin persoonaa paremmin tuntevat varmaan tietävät myös josko mieheltä löytyy pimeä skeittarimenneisyys.
Gleaming the Cube käynnistyy sangen veikeällä tavalla. Brian Kelly (Christian Slater) kumppaneineen painostaa pilottituttunsa lennättämään heitä kaupungin yllä jotta tyhjien uima-altaiden spottaaminen olisi helpompaa. Ensimmäinen kontakti poliisien kanssa syntyy kun yksi pojista kaatuu haltuun otetussa poolissa ja ambulanssi soitetaan paikalle. Scarfacen (1983) Manny Riberana muistetun Steven Bauerin näyttelemä kyttä kovistelee Briania eikä parivaljakko pääse toisistaan enää eroon.
Varsinainen juoni alkaa hahmottua kun Brianin adoptioveli joutuu vaikeuksiin. Vietnamin antikommunistiselle hyväntekeväisyysjärjestölle työskentelevä Vinh löytää tarvikelähetysten rahtikirjoista puutteita ja epäloogisuuksia eikä tunnollisena kansalaisena voi jättää hommaa sikseen. Omatoiminen yksityisetsivä nostaa Vinhissä päätään ja kohta hän löytyykin motellihuoneesta hirtettynä. Poliisi on varma teon olevan itsemurha mutta katsojille on koko ajan selvää miten kaikki kävi. Elokuvan punaisena lankana on miten poliisin tutkimusten oikeellisuutta epäilevä Brian saa selvitettyä tapahtumien oikean kulun ja miten epäluuloinen poliisi saadaan uskomaan "törttöilijän" päätelmiin.
Gleaming the Cube eroaa ratkaisevasti Thrashin'istä siinä, ettei se ole skeittauksesta kertova elokuva, vaan perusjännäri, johon on lisätty lisäväriä skeittauskohtauksilla. Sen suomenkielinen nimi Skeittijengi on hieman harhaanjohtava, sillä aivan elokuvan viimeistä varttia lukuun ottamatta Brian skeittaa yksin, eikä samanlaisena vahvoina johtajaansa henkilöityneinä jengeinä kuin Thrashin'issä. Skeittaus ei ole jatkuvaa ja alati läsnä olevaa, vaan se nähdään Brianin pahanolon purkukanavana ja hyvin henkisenä asiana. Kun maailma kaatuu päälle eikä pakopaikkaa ole, Brian kurittaa lautaansa rampeilla ja rähjäisissä rakennuksissa. Stacy Peraltan kuvaamat skeittikohtaukset ovat hyvännäköisiä ja kompakteja, temppua pistetään peräkkäin tiukassa tahdissa.
Loppukohtauksessa lautailu menee hölmöllä tavalla överiksi, mikä hieman pilaa muuten sujuvaa elokuvaa. Kuten alan sanonta kuuluu: se mikä kuvassa näkyy pitää oikeasti tehdä. Epäloogisuutta riittää myös kohtauksessa, jossa Brian laskee alamäkeä niin lujaa laudallaan, etteivät moottoripyöriä ajavat pahikset meinaa saavuttaa tätä millään!
Jo Thrashin'issä kohtauksista vastanneiden Tony Hawkin ja Mike "McTwist" McGillin lisäksi laudalla nähdään Santa Cruzin tiimiläisiä, kuten Natas Kaupas ja Mike Vallely. Yksi stuntteja tehneistä oli Mark "Gator" Rogowski, joka ajautui pari vuotta elokuvan teon jälkeen pahoihin mielenterveysongelmiin, jotka kulminoituivat raiskaukseen ja murhaan. Elinkautista kärsivän Gatorin tapauksesta on tehty dokumentti Stoked: The Rise and Fall of Gator (2002).
Future Filmin julkaiseman Suomi-dvd:n kansiteksti vertaa Gleaming the Cubea lennokkaasti Likaiseen Harryyn (1971), mikä on aika ylevästi sanailtu, sillä Don Siegelin klassikon nihilismistä ja synkkyydestä ei ole tietoakaan. Toki genre on osittain sama, mutta Gleaming the Cube on kuitenkin hyvin 80‑lukulainen toimintajännäri, vaikkakin se lähestyy aikakauden poliittisuutta aivan toisesta näkökulmasta kuin esimerkiksi yksisilmäisen propagandistiset Delta Forcet (1986–1991). Toisin kuin Golanin ja muiden reaganistien elokuvissa, joissa kaikki keinot ovat sallittuja, Gleaming the Cubessa perätään moraalia ja sääntöjen noudattamista niinkin arassa asiassa kuin Vietnamin kommunistihallintoa vastaan taistelemisessa. Toinen mielenkiintoinen lähestymistapa on näyttää kaiken takana olevat, murhiin syyllistyneet päärikolliset, inhimillisinä ja tavallaan vahingossa ja ilman pahaa tahtoa väärille poluille eksyneinä, kun taas näiden hännystelijät ja pikkurikolliset vaikuttavat hyvinkin sadistisilta.
Gleaming the Cubessa on paljon hyvää, mutta vaikka se yrittääkin mennä hieman eri teitä kuin muut aikakauden toimintajännärit, se ei silti nouse missään vaiheessa aivan täyteen lentoon. Skeittielokuvana se ei pääse lähellekään Thrashin'in fiilistä, mutta oikeana elokuvana se toimii hieman paremmin ollen aavistuksen laadukkaammin tuotetun oloinen.