1.11.2010 15:50
Tulevassa Devil leffassa suurin osa hahmoista seisoo hississä lähes koko leffan, no ok pyörii lähettyvillä muitakin. Phonephoot kai nyt yhden huoneen leffaksi menee?
Tulevassa Devil leffassa suurin osa hahmoista seisoo hississä lähes koko leffan, no ok pyörii lähettyvillä muitakin. Phonephoot kai nyt yhden huoneen leffaksi menee?
NV:ssä esitetty amatöörigornoilu
Sweatshop tapahtuu kokonaan yhdessä varastorakennuksessa, about parissa huoneessa.NV:ssä esitetty amatöörigornoilu Sweatshop tapahtuu kokonaan yhdessä varastorakennuksessa, about parissa huoneessa.
Misery: päähenkilö nyt ainakin hyvin pitkälti sidottu yhteen huoneeseen.
David Sladen mainio
Hard Candy tapahtuu yhdessä asunnossa. Ahtaan paikan tuntua lisää suuri lähi- ja puolilähikuvien käyttö, mikä myös sopii piinaavaan elokuvaan varsin hyvin.Lehtisen mainitsema
Wait Until Dark on erinomainen. Italo-sarjasta huolimatta tämä osoittautui ehkä jopa toistaiseksi kovimmaksi arkistotärpiksi tänä keväänä. Kantsii käydä tsekkaamassa tänään tokassa näytöksessä just sopivasti ennen Night Visionsin alkua.33.
Rope (1948) ****½Lehtisen mainitsema Wait Until Dark on erinomainen. Italo-sarjasta huolimatta tämä osoittautui ehkä jopa toistaiseksi kovimmaksi arkistotärpiksi tänä keväänä. Kantsii käydä tsekkaamassa tänään tokassa näytöksessä just sopivasti ennen Night Visionsin alkua.
Elokuva tapahtuu yhdessä asunnossa, käytännössä yhdessä huoneessa, muutamaa kohtausta lukuunottamatta. Muuten kyseessä on yksinkertaisen perusidean varaan rakennettu näppärä juonitrilleri, joka (osittain ehkä ajan patinan ansiosta) käynnistyy mustana (ehkä hieman coenmaisena) komediana, mutta saa ilkeämpiä sävyjä tarinan edetessä. Perustuu broadwaykappaleelle, mutta minkäänlaista tunkkaisuuden tuntua elokuvassa ei ole. Itseasiassa tajusin vasta kauan elokuvan jälkeen, että se tapahtui yhdessä huoneessa – sen verran vetävästi ja ilmavasti tarina on kerrottu.
Ja WUD taisi olla ensimmäinen leffa, jossa
Ja WUD taisi olla ensimmäinen leffa, jossaSpoileripahis tekee vielä säikäyttävän hyökkäyksen, kun katsoja olettaa tilanteen olevan ohi. Voin kuvitella, että on ollut tehokas kohtaus aikanaan.
Ja WUD taisi olla ensimmäinen leffa, jossaSpoileripahis tekee vielä säikäyttävän hyökkäyksen, kun katsoja olettaa tilanteen olevan ohi. Voin kuvitella, että on ollut tehokas kohtaus aikanaan.
Ei ollut ensimmäinen, vaanSpoileritätä ennen temppu nähtiin jo Clouzotin Pirullisissa (1955).
(Oli muuten tehokas edelleen: Orionissa koko katsomo kunnolla kohahti, ja jäi supisemaan tämän jälkeen.)
Itse en ollut tästä kovin innoissani, vaikka klassisella tavalla laadukas jännäri olikin kyseessä. Näytelmäjuuret ovat paikoin selkeä rasite, ja konnien juoni itsessään tuntui muutamaan otteeseen turhauttavan pöhköltä ja monimutkaiselta. Lisäksi finaalia lukuunottamatta ei vaan onnistunut juuri jännittämään. Kuitenkin hyvin näytelty, etenkin Hepburn ja huippuna Alan Arkinin yllättävänkin moderni pahishahmo. Sen sijaan kahden kätyrin masinoma dialogipainotteinen keskivaihe ehti jo hieman puuduttamaan.
12 Angry Men tuli juuri katsottua vanhan kunnon Sidney Lumetin muistolle. Kuinka paljon voikaan kiskoa irti yhdestä huoneeta ja valamiehistöstä, joka pui päätöstään pitkään ja hartaasti. Pienillä palasilla ja lyhyillä puheilla rakennetaan tarina, joka puntaroi omantunnon ja totuuden epäselvyyttä.