Kosmos: Kadonnutta aikaa etsimässä

jukkasil 10.2.2004 20:13

OK, menee itsensä mainostamiseksi, mutta eikös se nyt ole yleensä suhteellisen elitististä?

KOSMOS: KADONNUTTA AIKAA ETSIMÄSSÄ

TV1:n Kulttuuritorstain Kosmos-reportaasi jäljittää kadonnutta aikaa kaitafilmeistä. Dokumentissa tavataan kaitafilmiharrastajia, jotka ovat keräilyn lisäksi innokkaita vanhan kaitafilmitekniikan käyttäjiä.

Turun lähistöllä Sauvossa asuva kaitafilmiharrastaja Jukka Sillanpää laittaa ohjelmassa projektoria esityskuntoon. On alkamassa vuodelta 1918 peräisin olevan yksityisen kuvaajan otos valkoisten voitonparaatista ja kenraali Mannerheimista. Sillanpää löysi Mannerheim ‑filmin sattumalta kirpputorilta kaiken rojun keskeltä. Hinta oli kolme euroa.

Turussa Atte Tenkanen kuvaa kaitafilmejä ja kopioi vanhoja filmejä uudella tekniikalla dvd:lle. Aten vaimo Salla tekee kulttuuritutkimuksen väitöskirjaa kaitafilmiharrastuksesta. Museoviraston yli-intendentti Sirkku Dölle puolestaan etsii vanhoja kaitafilmejä kirpputoreilta ja ottaa vastaan lahjoituksia. Hänen mukaansa kaitafilmit ovat erinomaista kansankulttuurin tutkimuksen lähdemateriaalia.

1960-luvulla laatuauton hinnan maksaneen kameran saattaa nykyään saada huutokaupasta pilkkahintaan. Sellaisella syntyy yhä hyvännäköistä filmiä. Harrastajien mielestä kaitafilmi on "kovempi juttu" kuin digivideo. Kuvien vesivärimäinen sävy lumoaa.

Toteutus: Olli Kangassalo. Tuotanto: YLE Kulttuuriohjemat.

OK/ML
Griffin 10.2.2004 20:35

Eli siis tänä torstaina vai joskus myöhemmin?

jukkasil 10.2.2004 20:37

Tänä torstaina:

http://www.yle.fi/etusivu/ohjelmaopas/ohje...18831966813&l=f
Kat 11.2.2004 08:34

Täytyypä muistaa katsoa.

Meneekö tämä nyt sarjaan "bongaa elitisti"....
MiR 11.2.2004 09:25

Täytyy tosiaan katsoa oikeiden elitistien elämää. Mukavaa että tulee noinkin järjelliseen aikaan.

MiR 13.2.2004 10:42

Lainatakseni Tohkaa – "Voi vitun päivää!"

Nyt korpeaa ja kunnolla sillä missasin tuon dokkarin. 'Loistavana' syynä oli vielä se että piti antaa umpikädelle asiakkaalle puhelintukea uuden laitteistonsa tiimoilta angry.gif
Korson Antti 13.2.2004 10:51

se oli ihan vitun paska pläjäys. hyvästä aiheesta oli tehty tällainen karpotyylinen juttu että kaikkia friikkejä sitä maailmaan mahtuukin. Jukkasil on täällä foorumilla tolkun mies mutta siltä oli valittu pätkä jossa se selostaa kaitafilmikameroilla saavutettavaa matrix-efektiä joka oli jopa paatuneen elitistin mielestä aika esoteeristä kamaa. mitä vitun järkeä oli muuten tuhlata 20 minuutista niin monta siihen kirpputorilla haahuiluun?

jukkasil 13.2.2004 11:23

Jep, minulta tosiaan oli napattu täysin sivulauseen omainen huomautus tuosta matrix-jiposta, jolla nyt yritin vain selostaa yhtä teknistä ideaani toimittajalle.

Olen yhden kaverini kanssa kehittelemässä ntervallilaitetta, johon saa 4 kameraa samanaikaisesti kiinni (toimiva proto oli siinä ohjelmassa myös pöydällä). Tällä intervalliboksilla en tosiaan tule mitään Matrix-efektejä kuvaamaan! Tuo kommetti oli leikattu muun jutun sekaan pitkästä noin 15 tunnin esitelmästäni kaitafilmaamisen eduista videoon verrattuna ja tässä osuudessa selitin tee-se-itse-laitteiden mahdollisuuksista. Haluaa tästä "leikkaamattoman" version eetteriin!

Minua myös ihmetytti tuo leikkaus yleensäkin, koska esim. minua haastattelivat 1.5 tuntia dv-nauhalle (samoin Attea ja vaimoaan 2 tuntia), mutta saivat ohjelmaan mahtumaan vain joitain turhia sivuhuomautuksia. Kotona vaimon kanssa huudettiin yhteen ääneen, että nyt sitä asiaa esiin, eikä perkele jotain turhaa haahuilua koko ohjelman ajan! No me tehdään Aten kanssa se oma dokkari vähän eri periaatteella, se on päivän selvä fakta.

Tosiaan Sirkun kirpparihaahuiluun oli saatu kyllä aikaa kulumaan. Suurin syy tähän oli varmasti se, että ohjelmalla haluttiin lähinnä pohjustaa näitä tulevia Cederströmin ja kumppaneiden Teeman kaitislyhärijuttuja + tuota vanhojen amatöörielokuvien pelastamistalkoita + amatöörielokuvien arkiston perustamista (= rahoitusta valtiolta jne.). Kanervahan on yrittänyt tätä rahoitusta jopa kulttuuriministerin suunnalta saada läpi, mutta ilmeisesti hän ei ole tämän nykyisen "ministerin" pakeilla käynyt, vaan hänen edeltäjänsä. Mahtaakohan Tanja edes tajuta mistä puhutaan, jos hänelle rupeasi amatöörikaitafilmien pelastamisesta juttelemaan!

Itse nykyajan harrastuksesta ei oltu viitsitty paljon ohjelmaan pistääkään, tuntuivat minunkin osalta toimittajaa kiinnostavan eniten tuo Mannerheim-pätkä. Ja sekin on kuvattu alkujaan 35 mm:selle, eli ei edes ole kaitafilmiä, amatöörimateriaalia ehkä kuitenkin.

Mika R:lle vinkkinä: dokkari tulee Sunnuntaina uusintana 18.35 TV1:seltä.
MiR 13.2.2004 11:34
jukkasil (13.2.2004 12:24)
Mika R:lle vinkkinä: dokkari tulee Sunnuntaina uusintana 18.35 TV1:seltä.

K'tos, k'tos.

Vaikka kehuja ei dokkarille ole tippunutkaan pistin silti matkamölisimeeni hälytyksen niin ei mene toiste ohitse.
Griffin 13.2.2004 12:08

Ei tullut katsottua ohjelmatietoja ennakkoon joten odottelin kyllä vähän pidempää dokumenttia kuin 20 minuutin tiivistelmää. Vähän kun tuli orpo olo kun lopputekstit alkoivat rullata siinä vaiheessa kun ajattelin, että homma vasta alustuksen jälkeen alkaa kunnolla. Trailerista kyllä kävisi: tämä vaikutti hyvältä tämän minä haluan katsoa kokonaan.

+yksi foorumipersoona sai kasvot ja äänen

+mielenkiinto aiheeseen heräsi (todennäköistä kuitenkin ettei kuitenkaan aiheuta mitään jatkotoimenpiteitä)

‑auttamattoman lyhyt

‑jäi sekava fiilis mitä haluttiin sanoa
Kat 13.2.2004 12:46

Tuli kanssa vähän mieleen, että tämä oli taas yksi mainos, jolla saadaan

ihmiset hankkimaan digiboxi.

Mutta sinänsä ihan mielenkiintoinen aihe ja kuten tässä on sanottu, Tenkasten ja Jukan juttuja olisi katsonut pidempäänkin. Tuli heti mieleen, että oispa

joskus hauskaa katsella porukalla jotain vanhoja filmejä.
Korson Antti 13.2.2004 14:13

minäkin olen vähän funtsinut että tällainen elitistinen illanvietto ei olisi välttämättä huono idea:kasimillisiä, joku hyvä 16mm toimintapläjäri, kovia huumeita, kaljanjuontia ja ehkä vielä nöyryyttävä live-guru jossa tiedot ja pokka punnitaan. jos vaikka loppukesästä kun Elitisti täyttää 1v?

jukkasil 14.2.2004 09:06
antti (13.2.2004 15:14)
minäkin olen vähän funtsinut että tällainen elitistinen illanvietto ei olisi välttämättä huono idea:kasimillisiä, joku hyvä 16mm toimintapläjäri, kovia huumeita, kaljanjuontia ja ehkä vielä nöyryyttävä live-guru jossa tiedot ja pokka punnitaan. jos vaikka loppukesästä kun Elitisti täyttää 1v?

Kannatetaan!

Multa löytyy ainakin hyvä kannettava 16 mm:n projari (Eiki) + tv.ssäkin näkynyt uusi super 8 vastaava, joita olen aiemminkin pippaloissa kantanut mukana.
MiR 16.2.2004 10:06

Sunnuntaina tuli sitten katsottua tuo uusintana ja täytyy kyllä yhtyä täällä jo esitettyyn kritiikkiin. Aivan liian lyhyt dokkari, tuli aivan samanlainen fiilis kuin Griffinillä. Pätkät lyhäreistä olivat tosi mielenkiintoisia ja niitä olisi tosiaan katsonut enemmänkin.

Elitisti-kokoontumisajo? Kuulostaa aika rankalle vaihtoehdolle, mutta mikä ettei. Kuka ryhtyy järjestäjäksi, kuka kantaa vastuun ja sammuneet sateensuojaan?
jukkasil 16.2.2004 10:52
MikaR (16.2.2004 11:07)
Pätkät lyhäreistä olivat tosi mielenkiintoisia ja niitä olisi tosiaan katsonut enemmänkin.

OK, tämän kerran pistän näitä puolivalmiita tekeleitäni tänne foormuille esille, koska mielenkiintoa aiheeseen tuntuu olevan!

Mulla on tuo nukkelyhärin (pieni pätkä dokkarissa) ja sitten toinen 20-luvun mykkälyhärin (tämän annoin myös Ylen toimittajalle, mutta hän ei pistänyt siitä mitään tuohon dokkariin) raakaversiot omalla serverilläni. Ne ovat siellä lähinnä sen takia, että olen pyytänyt kavereiltani rakentavia kommentteja niistä.

Tässä linkit ja pohjustukset lyhäreihin:

"Hanki Oma elämä"

2 minuutin lyhytelokuva Saga-tyttäremme lelujen seikkailuista suomalaisessa kesässä. Lyhäri voitti Animatricks-kaitafilmikilpailun 15.11.2003 Helsingissä. Lyhäri on siis kuvattu suoraan ilman minkäänlaisia leikkauksia jälkeenpäin "kaikki yhdellä otolla sisään"-periaatteella

(se oli tämän kilpailun pääidea), eli jos joku juttu epäonnistui, se jäi lopulliseen versioon. Ääniä tässä Animatricks-kilpailun voittaneessa versiossa ei ole, mutta mä teen tähän ääniraidan lähiaikana ja muutenkin parantelen tuota kuvapuolta (hidastan ehkä joitakin kohtauksia). Pyydän anteeksi tiedoston alussa esiintyvää kuvan hyppimistä, joka johtui siirtolaitteeni mekaniikassa esiintyvästä viasta. Itse super 8 filmissä ei kyseistä hyppimistä esiinny.

http://www.sorb-i-tol.com/HANKIOMAELAMA.MPG

(20 Mt)

"Polttava Piina"

5 minuutin lyhytelokuva vanhojen suomalaisten mykkäelokuvien hengessä. Kuvasimme tämän leffan samaan aikaan nukkeanimaation kanssa. Itse lyhäri kuvattiin vuonna 1960 valmistetulla 2x8 mm kameralla ja 1989 vanhaksi menneelle filmille (huusin ebaystä). Elokuva on tosiaan ihan raakaleikattu versio ja teemmekin tiettyjä muutoksia leikkaukseen lähiaikana. Tämä versio on myös vielä ilman ääniraitaa (sävellän sitä juuri). Olemme sunnitelleet osallistuvamme tällä (jos olemme lopputulokseen tyytyväisiä) UNICA amatöörielokuvakilpailun Suomen karsintaan. Huom: tyhjä väli lyhärin keskellä kuuluu leikkaukseen!

http://www.sorb-i-tol.com/POLTTAVAPIINATAMMI2004MV.MPG

(54 Mt)