Noidan käsikirjassahan taisi olla myös yhden tai kahden aukeaman mittainen juttu elokuvahirviöistä, tyyliin pari valokuvaa yms. Siinä oli myös kuva Murnaun Nosferatusta, jonka jälkeen ainakaan minun maailmani ei ollut enää entisellään, niin mielenkiintoiselta paitsi kuva niin myös elokuva vaikutti. Olin tuolloin vähän yli kymmenvuotias.
Kirja- ja kirjastosensuuri
Myös Plague of the Zombies ja ei niin klassinen Legend of the Werewolf ovat vahvasti esillä, ja Matin demonstroima Lon Chaneyn haamu...
Siinä oli myös kuva Murnaun Nosferatusta, jonka jälkeen ainakaan minun maailmani ei ollut enää entisellään, niin mielenkiintoiselta paitsi kuva niin myös elokuva vaikutti.
Se kuva oli kyllä kiehtova. Christopher Leestä taisi olla myös kuva?
Ei helvetti, nyt alkaa muisti palailemaan pätkittäin.. Se kärryiltä pudonnut vampyyri, se arkussa makaavaa etno-verenimijä, ihmissusipoika.. Vittu, mistäköhän ton saisi taas itselleen.
Edit: No huuto.netistä löytyi toki muutama mutta hinnat sen verran suolaisia että koitan malttaa (30e osta heti, 20e:n huuto jne..)
Edit: No huuto.netistä löytyi toki muutama mutta hinnat sen verran suolaisia että koitan malttaa (30e osta heti, 20e:n huuto jne..)
Tuon 20 eur tuosta (poisluettuna tietysti mäsät ja kirjaston poistot) joutuu tuolla Huuto.netissä vähintään pulittamaan mitä olen hommaa ajoittain seurannut. Alhaisella lähtöhinnalla kilpahuutajia riittää...
Noidan käsikirjan voi saada kohtuuhinnalla laittamalla haun antikka.net ‑sivustolle. Uskoisin että painokset ovat olleet vähintään kohtuullisia. Tietysti jos haussa on vain jokin 80-luvun eka painos niin sitten asia voi olla eri. Tästähän on painos niinkin myöhään kuin vuodelta 1994.
Joo ja Reptilen liskonaisesta.
Walsinghamin kummitukset-tarinan teksti löytyy muuten englanniksi. Noidan käsikirjassa oleva teksti taisi olla lähes suora käännös?
http://www.unexplained-mysteries.com/forum...?showtopic=7218
Huh, en kyllä Noidan käsikirjaa varmaan uskaltaisi ostaa. Tuota tuli luettua ensimmäisillä koululuokilla, mutta uskalsin tuoda sen kirjastosta kotiin varmaan vain kerran. Kirja piti silloinkin piilottaa yöksi vanhempien sängyn alle, ja senkin jälkeen nukkua peitto (aka. "noitasuojus") korvien yli vedettynä. Silti kirja tuli luettua useampaan otteeseen (selvästi vähän masokistisesti).
Olin myös ihan täysin unohtanut, kuinka ilmiöitä noi käsikirjat olivat. Tosi huonosti Noidan käsikirjaa kirjastoista enää löytyy, eikä sitä varmaan kukaan enää älyä edes etsiä. Uusi painos voisi olla nasta, että saataisiin tää gremlins 2 – uusi pesuekin turmeltua. Onko viime vuosina ilmestynyt mitään Noidan käsikirjaa vastaavaa kammottavaa "lastenteosta"?
Aika suosittu tuo käsikirja edelleen on nuorison/lasten keskuudessa, säännöllisin väliajoin kysytään ja kyllä se kirjaston hyllystä löytyy.
Helsingissä toi näyttäisi löytyvän enää vain yhdestä kirjastosta. Seinäjoki on vissiin aika paheellinen metropoli tai sitten vain elätte siellä edelleen 80/90-lukua
Voipi olla että monissa kirjastoissa nää kirjat on ns. luettu loppuun. Kirja löytyi pitkään 90-lukua meikäläisenkin ala-asteen "oman" kirjaston hyllystä, oli varsin suosittu.
Jep. Noidan käsikirja oli olennainen osa myös minun lapsuuttani. Luin sen kirjaimellisesti hajalle. Nykyään jokaisella divari- ja kirpputorikierroksella käyn katsomassa lasten ja nuorten kirjat siltä varalta, että NK olisi sattumalta materialisoitunut juuri sillä hetkellä myyntiin. Turha toivo. Tämä on yksinkertaisesti liian haluttu kirja sekä nykylasten että ennen kaikkea 80-luvun pentujen parissa.
Onko viime vuosina ilmestynyt mitään Noidan käsikirjaa vastaavaa kammottavaa "lastenteosta"?
Jos käytte katsomassa kirjakauppojen lasten ja varhaisnuorten osastoja, niin nehän ovat pullollaan noitia ja kummituksia. Lähempi tarkastelu kuitenkin paljastaa, että tarjonta on turvallista ja heppoista Harry Potter ‑skeneä. 80-lukulaisittain rankka Noidan käsikirja ei kuulu meidän aikaamme. Se kuuluu samaan aikakauteen kuin videoväkivalta, Stephen Kingin ensimmäiset suomennokset, Yöjuttu, Alibi ja rasvaisimmat pornolehdet.
Noidan käsikirja ei kuulu meidän aikaamme. Se kuuluu samaan aikakauteen kuin videoväkivalta, Stephen Kingin ensimmäiset suomennokset, Yöjuttu, Alibi ja rasvaisimmat pornolehdet.
Aaahhhh, Manun Shokkiraportti, Alibi täynnä listittyjen ihmisten kuvia, Nightmare ja The Exterminator huoltoaseman videoräkin alahyllyllä...
Itse kävin koulua Snelmannin ala-asteella Punavuoressa. Kuljin päivittäin Sjöban pornodivarin ohi, jonka ikkunassa oli Himomurhaajaa ja Lumikkia ja seitsemää seksihullua kääpiötä. Ilmankos olen näin sekaisin.
Tietynlaisen porttiteorian mukaisesti Noidan käsikirjasta oli pakko edetä vähemmän graafisiin, mutta aikanaan karmivan kiehtoviin Valittujen Palojen postimyynti-huuhaa-opuksiin Uskomatonta mutta totta & Mysteerien maailma. Jompi kumpi löytyi usein hyllystä kyläiltäessä jonkun sukulaismummon luona ja lapsena ei kiinnittänyt huomiota esim. siihen, miten äärimmäisen tönkösti ja vasemmalla kädellä tekstit oli käännetty englannista, puhumattakaan pienistä puutteista stoorien luotettavuudessa... Varsinkin UMT:n valokuvat espanjalaisen talon lattiaan ilmestyneistä suttuisista noitavainon uhrien (?) haamukasvoista edustivat skidinä hyytävyyden ja mystisen surullisuuden huippua.
Helsingissä toi näyttäisi löytyvän enää vain yhdestä kirjastosta. Seinäjoki on vissiin aika paheellinen metropoli tai sitten vain elätte siellä edelleen 80/90-lukua
Ehkä toi jälkimmäinen...
Tarkistus: Noidan käsikirjaa löytyy kaksi kappaletta pääkirjastolta, yksi hyllyssä ja yksi lainassa. Toista lainattu 160 kertaa. Kirjastoautosta löytyy myös kaksi kappaletta, kummatkin lainassa, lainoja niteillä 148 ja 249. Myös Nurmon kirjastossa kaksi nidettä, kummatkin lainassa. Eli kauaa ne eivät hyllyssä pölyty. Pitäisiköhän tässä poistaa joku nide ja pistää myyntiin...